Anbefaling av surround reciver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer mest sannsynlig til å handle inn en ny eller brukt 7kanals reciver om ikke alt for lenge. Dagens er en Pioneer LX50. Er godt fornøyd med den. Men har trua på at korreksjonsdelen er bedre på nyere recivere.

    Jeg trenger en som har 7.1 helst med 2 subutganger som kan stilles individuellt.

    Budsjettet er på rundt 12-15 lapper.

    Reciver skal kun drive surround back kanalene. Siden jeg bruker en Primare a30.5MK3 til resten.

    Kjør debatt. Hvilken burde jeg gå for.

    Film/musikk-40/60%
     

    Selliseth

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2013
    Innlegg
    27
    Antall liker
    9
    Sted
    sparbu
    Torget vurderinger
    1
    Hei, hva med Marantz SR 7009? den har i tillegg det nye dolby atmos. selges på soundgarden for 15 lapper :)
    Vet ikke om noen omtaler enda da den er ganske ny på markedet
    Mvh.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Kommer mest sannsynlig til å handle inn en ny eller brukt 7kanals reciver om ikke alt for lenge. Dagens er en Pioneer LX50. Er godt fornøyd med den. Men har trua på at korreksjonsdelen er bedre på nyere recivere.

    Jeg trenger en som har 7.1 helst med 2 subutganger som kan stilles individuellt.

    Budsjettet er på rundt 12-15 lapper.

    Reciver skal kun drive surround back kanalene. Siden jeg bruker en Primare a30.5MK3 til resten.

    Kjør debatt. Hvilken burde jeg gå for.

    Film/musikk-40/60%
    Er du opptatt av Dolby Atmos eller ? Hvis ikke så kan du sikkert gjøre noen kupp på fjorårets toppmodeller.
    Og for deg som liker å tweake lyden manuelt , så vil jeg si Yamaha har mange fine muligheter.
    Og da må du opp på RX-A2030- 3030 fra i fjor , eller 2040-3040 for i år , for å få muligheten til å justere 2 suber individuelt.
    Pioneer har vel også fått denne muligheten på årets toppmodeller tror jeg.

    De fleste andre som Onkyo , Marantz og Denon har vel Audyssey RK , og da blir det mer "take it or leave" it når det kommer til manuelle justeringer.
    Jeg tror nok kanskje Audyssey er den som fungerer best i utgangspunktet , men jeg liker best å ha kontrollen selv.
    Og siden du er vel kjent med REW osv, så er sjansen enda bedre for å oppnå et godt resultat med manuell tweaking etter mitt syn.

    En annen fordel med Yamaha , er man beholder lyden når man er ikke å gjør div justeringer , og da er det lettere å høre hva som skjer på direkten.

    Lykke til med valget :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Du kan få kjøpe min om ikke lenge :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ville vurdert den nye xmc 1 fra emotiva også om Atmos ikke er så viktig. Noe sier meg at romkorreksjon i den er vesentlig bedre enn de vanlige recieverne på markedet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ville vurdert den nye xmc 1 fra emotiva også om Atmos ikke er så viktig. Noe sier meg at romkorreksjon i den er vesentlig bedre enn de vanlige recieverne på markedet.

    Nei. Det får holde med 7 høyttalere og en haug med subwoofere.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Om jeg finner en løsning for pc basert avspilling så havner nok fort min prosessor ut for salg også. Spørs om det er noe for deg. Det er ikke romkorreksjon i den, men det er en veldig god peq som kan justere mye bedre enn romkorreksjon, gitt at du gjør det manuelt.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Anthem reciverene ville jeg ha sjekket ut. Er veldig fornøyd med den, den dagen du kommer så kan du jo få høre selv :) Sitter på en Anthem MRX 500.
    MRX 710 har fått mange fine reviews.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Skjermbilde 2014-11-27 kl. 16.00.48.jpg


    15K men jeg selger ikke enda, venter til over nyåret. 4 år garanti igjen med kvittering. Regner med å bli kvitt den ganske lett til denne prisen for en så ny modell.. 3D og alt annet stasj. Til stereo biten er det egen Holmgren trafo som benyttes.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En klem skal du få. Tenkte mer på hva som skal inn i hulen din etter Nad....
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    En klem skal du få. Tenkte mer på hva som skal inn i hulen din etter Nad....
    Har en plan og det innbærer å intergrere stereobiten i surrerundt oppsettet, prøver å sikte høyt men vi for hva det blir.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hihihi.. Tenker i samme bane selv. Vi får se hva det blir til. Håper på et eller annet knakende godt tilbud på black friday hos de store kjedene. Sålangt ser det mørkt ut.

    Nå får jeg igjen for at jeg ikke fulgte med i timen når det kommer til surround de siste årene... Jaja, finner vel på noe. Den Emorivaen ser ut til å være noe å tenke på. Men da må jeg til med flere effekttrinn. i vertfall 1 stereotrinn eller integrert med HT bypass. Håper det kommer flere forforsterkere som ha de egenskapene som Parasound P5 har...

    Sitter med noen "skumle" store planer, men ting vil ta litt tid.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Hihihi.. Tenker i samme bane selv. Vi får se hva det blir til. Håper på et eller annet knakende godt tilbud på black friday hos de store kjedene. Sålangt ser det mørkt ut.

    Nå får jeg igjen for at jeg ikke fulgte med i timen når det kommer til surround de siste årene... Jaja, finner vel på noe. Den Emorivaen ser ut til å være noe å tenke på. Men da må jeg til med flere effekttrinn. i vertfall 1 stereotrinn eller integrert med HT bypass. Håper det kommer flere forforsterkere som ha de egenskapene som Parasound P5 har...

    Sitter med noen "skumle" store planer, men ting vil ta litt tid.
    Siden du egentlig er ganske fornøyd med lyden sånn som den er nå, så vil jeg påstå at en god prosessor vil gjøre en god til både film og musikk. Jeg opplevde hvertfall en betydelig oppgradering både til musikk og film med å gå fra RX-A3020 (toppreceiveren) og over til CX-A 5000 prosessoren - det var et større løft enn forventet. Jeg hadde en ren tokanals pre fra Audiolab , men jeg savner ikke den til musikk heller med denne prosessoren - tvert imot. Og nå har jeg jo muligheter til å bruke suben også .
    Greit nok at du vil trenge et effekttrinn til ,men hvis det er kun til bak-HT , så trenger jo ikke det koste all verden.

    I tillegg så får man jo så mye mer utstyr med en surr pre - sånn som nettverksfunksjoner , Spotify conect , AirPlay osv...

    Jeg synes generelt at stereobransjen er utrolig dårlig på å implementer slikt - direkte avleggs rett og slett.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hihihi.. Tenker i samme bane selv. Vi får se hva det blir til. Håper på et eller annet knakende godt tilbud på black friday hos de store kjedene. Sålangt ser det mørkt ut.

    Nå får jeg igjen for at jeg ikke fulgte med i timen når det kommer til surround de siste årene... Jaja, finner vel på noe. Den Emorivaen ser ut til å være noe å tenke på. Men da må jeg til med flere effekttrinn. i vertfall 1 stereotrinn eller integrert med HT bypass. Håper det kommer flere forforsterkere som ha de egenskapene som Parasound P5 har...

    Sitter med noen "skumle" store planer, men ting vil ta litt tid.
    Det er ikke noe å diskutere, du og jeg skal til Andre så for du en god pris på Yamaha.Og det skal eg og så ha.
     

    ChrisHesby

    Medlem
    Ble medlem
    18.12.2012
    Innlegg
    17
    Antall liker
    14
    Sted
    Sandefjord
    På de nye Anthem receiverene så ser rom korreksjonen veldig spennende ut, samt at lydkvaliteten skal være veldig bra i følge anmeldelser :) Fant denne demonstrasjons videoen
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Onkyo sin siste generasjons receivere har gått vekk fra Audyssey og bruker en egen rom korreksjons system som heter AccuEQ.
    Har forstått det slik at fodralen (for mange) med AccuEQ er at den endrer ikke så my lyd-karakterstikken på fronthøyttaleren, men heller prøver å «tilpasse» de andre kanalene til frontene dine. Egentlig en fordel spør du meg da man kjøper gjerne front høyttaler du forhåpentligvis liker lyden i og ønsker ikke å endre klangen i de mye.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Onkyo sin siste generasjons receivere har gått vekk fra Audyssey og bruker en egen rom korreksjons system som heter AccuEQ.
    Har forstått det slik at fodralen (for mange) med AccuEQ er at den endrer ikke så my lyd-karakterstikken på fronthøyttaleren, men heller prøver å «tilpasse» de andre kanalene til frontene dine. Egentlig en fordel spør du meg da man kjøper gjerne front høyttaler du forhåpentligvis liker lyden i og ønsker ikke å endre klangen i de mye.
    Det hjelper jo ikke om man liker klangen i høyttalerne man har , dersom man har problemer i bassområdet (noe man gjerne har).
    Uten muligheter til å fjerne noen uønskede peaker der , så vil hvertfall jeg styre unna en slik receiver.
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Onkyo sin siste generasjons receivere har gått vekk fra Audyssey og bruker en egen rom korreksjons system som heter AccuEQ.
    Har forstått det slik at fodralen (for mange) med AccuEQ er at den endrer ikke så my lyd-karakterstikken på fronthøyttaleren, men heller prøver å «tilpasse» de andre kanalene til frontene dine. Egentlig en fordel spør du meg da man kjøper gjerne front høyttaler du forhåpentligvis liker lyden i og ønsker ikke å endre klangen i de mye.
    Det hjelper jo ikke om man liker klangen i høyttalerne man har , dersom man har problemer i bassområdet (noe man gjerne har).
    Uten muligheter til å fjerne noen uønskede peaker der , så vil hvertfall jeg styre unna en slik receiver.

    Nå skrev jeg ikke at den ikke korrigerer frontene, men etter min forståelse moderer det nye Onkyo systemet seg i forhold til Audyssey for å prøve å beholde noe av egenskapene i høyttalerne dine. I forhold til Audyssey låter den langt bedre i mine ører.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Onkyo sin siste generasjons receivere har gått vekk fra Audyssey og bruker en egen rom korreksjons system som heter AccuEQ.
    Har forstått det slik at fodralen (for mange) med AccuEQ er at den endrer ikke så my lyd-karakterstikken på fronthøyttaleren, men heller prøver å «tilpasse» de andre kanalene til frontene dine. Egentlig en fordel spør du meg da man kjøper gjerne front høyttaler du forhåpentligvis liker lyden i og ønsker ikke å endre klangen i de mye.
    Det hjelper jo ikke om man liker klangen i høyttalerne man har , dersom man har problemer i bassområdet (noe man gjerne har).
    Uten muligheter til å fjerne noen uønskede peaker der , så vil hvertfall jeg styre unna en slik receiver.

    Nå skrev jeg ikke at den ikke korrigerer frontene, men etter min forståelse moderer det nye Onkyo systemet seg i forhold til Audyssey for å prøve å beholde noe av egenskapene i høyttalerne dine. I forhold til Audyssey låter den langt bedre i mine ører.
    Nei det er mulig den "gjør noe" , jeg kjenner ikke så godt til Omkyo.
    Men jeg mener å ha lest at den lar frontene stå ukorrigert , og hvis det er tilfelle er jeg skeptisk så sant man ikke har et veldig bra rom.
    Når det er sagt så er jeg ikke så fan av Audyssey heller - jeg liker å ha kontroll på innstillingen selv :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Please note: the
    nanoAVR DL does not contain an embedded Dolby/DTS decoder
    and therefore only accepts linear PCM (LPCM) audio streams. Please make sure
    that your player/source can be set to provide multichannel audio as linear PCM.
    Litt spesielt at de ikke støtter bitstream fra spillerene, ikke sikkert det har allverden å si men om du betaler for ett DTS-HD MA lydspor hadde det vært greit å kunne bitstreame helt ut til siste ledd.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Gå for Yamaha retep, jeg skal selv ha Yamaha i mitt lytterom. Har onkyo nå og er meget fornøyd med den, har muligheter for det meste. Utrolig med innstillinger osv osv. Men Yamaha er mere musikal av seg, og musikken er viktigere for meg. Blir 70 % musikk 30 % film. Og Di største Yamaha hjemmekino forsterkerene/prossesorer har en hav av innstillinger. Uansett lykke til.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Onkyo sin siste generasjons receivere har gått vekk fra Audyssey og bruker en egen rom korreksjons system som heter AccuEQ.
    Har forstått det slik at fodralen (for mange) med AccuEQ er at den endrer ikke så my lyd-karakterstikken på fronthøyttaleren, men heller prøver å «tilpasse» de andre kanalene til frontene dine. Egentlig en fordel spør du meg da man kjøper gjerne front høyttaler du forhåpentligvis liker lyden i og ønsker ikke å endre klangen i de mye.
    Det hjelper jo ikke om man liker klangen i høyttalerne man har , dersom man har problemer i bassområdet (noe man gjerne har).
    Uten muligheter til å fjerne noen uønskede peaker der , så vil hvertfall jeg styre unna en slik receiver.

    Nå skrev jeg ikke at den ikke korrigerer frontene, men etter min forståelse moderer det nye Onkyo systemet seg i forhold til Audyssey for å prøve å beholde noe av egenskapene i høyttalerne dine. I forhold til Audyssey låter den langt bedre i mine ører.
    Nei det er mulig den "gjør noe" , jeg kjenner ikke så godt til Omkyo.
    Men jeg mener å ha lest at den lar frontene stå ukorrigert , og hvis det er tilfelle er jeg skeptisk så sant man ikke har et veldig bra rom.
    Når det er sagt så er jeg ikke så fan av Audyssey heller - jeg liker å ha kontroll på innstillingen selv :)
    Onkyo sin accueq synes jeg gjør en utrolig bra jobb, det er tester gjort på nettet om dette. Og accueq og Audyssey er ikke så ulik. Mange trur onkyo lagde denne for og spare penger det gjorde Di ikke.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Please note: the
    nanoAVR DL does not contain an embedded Dolby/DTS decoder
    and therefore only accepts linear PCM (LPCM) audio streams. Please make sure
    that your player/source can be set to provide multichannel audio as linear PCM.
    Litt spesielt at de ikke støtter bitstream fra spillerene, ikke sikkert det har allverden å si men om du betaler for ett DTS-HD MA lydspor hadde det vært greit å kunne bitstreame helt ut til siste ledd.
    Hei Retep og authentic har noen av dere vurdert surround prosessoren MX151 (leste dere sikter høyt)
    Denne leveres med room perfect, og har slik jeg forstår det balanserte xlr passthru.
    Det vil si slik jeg ser det, en mulighet til å benytte den dac man måtte ønske til enhvær tid.
    Det høres fornuftig ut siden d er på digitalfronten ting skjer.
    Det er d nermeste jeg kan komme kino uten å gå på kompromiss med 2 kanals stereo.
    For meg er forholdet ca. 90/10 musikk/film men det endrer seg sikkert om man har en super kino :)
    Noe sleipt e d at de har skrevet gratulerer "you now have the best" i brukermanualen :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.079
    Torget vurderinger
    0
    Og Di største Yamaha hjemmekino forsterkerene/prossesorer har en hav av innstillinger. Uansett lykke til.
    Ja, lykke til.....et hav av innstillinger betyr et hav av mulige "feil" som operatøren kan rote seg vekk i......
    Ethvert godt verktøy er enkelt å "ødelegge/misbruke" av ukyndige personer.....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.079
    Torget vurderinger
    0
    Og accueq og Audyssey er ikke så ulik. Mange trur onkyo lagde denne for og spare penger det gjorde Di ikke.
    Post heller lenker til faktabasert informasjon på forskjellene du nevner....
    Det er kjent at mange produsenter ikke ønsker å betale for flere lisenser enn nødvendig, som eks. THX bare for å sette et stempel på fronten....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.079
    Torget vurderinger
    0
    På de nye Anthem receiverene så ser rom korreksjonen veldig spennende ut, samt at lydkvaliteten skal være veldig bra i følge anmeldelser :)
    Det viktige er jo om det funker i praksis, og det har vi tilgode å få bekreftet....

    Vår forrige test leverte disse kurvene....

    anthem_vs_audyssey.jpg
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Og Di største Yamaha hjemmekino forsterkerene/prossesorer har en hav av innstillinger. Uansett lykke til.
    Ja, lykke til.....et hav av innstillinger betyr et hav av mulige "feil" som operatøren kan rote seg vekk i......
    Ethvert godt verktøy er enkelt å "ødelegge/misbruke" av ukyndige personer.....
    Det var da voldsomt så positiv man var her da......

    Erfaringsmessig er det receivere med Audyssey kunder roter seg mest bort i. Og det er nettopp pga alle de "smarte" idéene dem mener bør stå på som default. ;)


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    På de nye Anthem receiverene så ser rom korreksjonen veldig spennende ut, samt at lydkvaliteten skal være veldig bra i følge anmeldelser :)
    Det viktige er jo om det funker i praksis, og det har vi tilgode å få bekreftet....

    Vår forrige test leverte disse kurvene....

    Vis vedlegget 311441
    Det er ikke til å komme bort ifra at Audyssey gjør mye bra på papiret, men systemet har også svakheter. Nettopp derfor "mange" ikke bruker romkorreksjon, det mister litt av naturligheten. Jeg tror jeg uten unntak har fått kunder mest fornøyd med IIR baserte filtersystem fremfor FIR. Og da naturligvis litt "på tross" av grafen. Fase er nok et lite stikkord her...... ;)


    Geir Arne
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Når jeg skriver så kommer det ut slikt, dette har jeg forklart før, jeg skal legge ut linken gjort med AccuEQ og Audyssey i morgen nå er det sengen , dette var en tysker som testet , etter som jeg husket likte han ikke accueq først, men etter noen tester fram og tilbake, så mener jeg han endte opp med AccuEQ. Jeg er en positiv mann, men jeg liker også og teste utstyr før jeg gjør et eventuelt kjøp. Ellers er både Yamaha, onkyo og pioneer osv osv god hjemmekino forsterkere.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.079
    Torget vurderinger
    0
    Erfaringsmessig er det receivere med Audyssey kunder roter seg mest bort i. Og det er nettopp pga alle de "smarte" idéene dem mener bør stå på som default. ;)
    Det er store forskjeller på romkorreksjonssystemer, og noen er "kraftigere" enn andre verktøy, men alle bør benyttes korrekt. Hvis man ikke følger "bruksanvisningen" kan resultatet bli som flere har opplevd - bedre uten. Noen produsenter har en enklere "romkorreksjon" enn andre og derfor gir ikke "feil" bruk de samme negative resultatene.
    Du må gjerne ramse opp de smarte "default"-verdiene som benyttes i receivere med Audyssey, og foreslå endringer som folket i tråden kan ta hensyn til i sine egne oppsett.

    Legger ved et eksempel som viser Anthem både MED ARC og UTEN ARC - basert på standard/anbefalte verdier fra produsenten/programmet - det skjer ikke så mye....egentlig ?

    mrx500_rew_measured_12th_5pos_60hz.jpg
     
    Sist redigert:

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Erfaringsmessig er det receivere med Audyssey kunder roter seg mest bort i. Og det er nettopp pga alle de "smarte" idéene dem mener bør stå på som default. ;)
    Det er store forskjeller på romkorreksjonssystemer, og noen er "kraftigere" enn andre verktøy, men alle bør benyttes korrekt. Hvis man ikke følger "bruksanvisningen" kan resultatet bli som flere har opplevd - bedre uten. Noen produsenter har en enklere "romkorreksjon" enn andre og derfor gir ikke "feil" bruk de samme negative resultatene.
    Du må gjerne ramse opp de smarte "default"-verdiene som benyttes i receivere med Audyssey, og foreslå endringer som folket i tråden kan ta hensyn til i sine egne oppsett.

    Legger ved et eksempel som viser Anthem både MED ARC og UTEN ARC - basert på standard/anbefalte verdier fra produsenten/programmet - det skjer ikke så mye....egentlig ?

    Vis vedlegget 311463
    Den "smarteste" idéen med Audyssey er at den ofte setter "dynamic volume" til low eller mid fremfor off. På min nye X5200 har jeg ikke testet med RK ennå, så hvordan ting er akkurat nå på dagens receivere vet jeg ikke. Men jeg må jo håpe dem har blitt smartere. Yamaha og Pioneer er litt mer sikt og skyt, og selv om de bruker en annen type RK er det fremdeles er kraftig verktøy. Jeg syntes også disse systemene løser problemer på en bedre måte enn Audyssey, igjen på tross av grafen.

    Vi snakker nok forbi hverandre når det kommer til om kunden/personer foretrakk med og uten RK. Det var da snakk om riktig satt opp Audyssey sammenlignet med uten Audyssey.

    Nå kjenner ikke jeg Anthem personlig, men å si "det skjer ikke så mye" på en korrigering som justerer 5dB i snitt syntes jeg blir feil. Det ser ut som et system som spiller på høyttalerens premisser fremfor å "voldta" høyttalerene sli Audyssey gjør. Det siste er min mening, og jeg forstår at andre sitter med helt forskjellig syn på den saken. Jeg kan dog være enig i at i veldig vanskelige rom gjør Audyssey stort sett lyden bedre(totalt sett) enn utgangspunktet, men om lyden allerede er bra gjør ikke Audyssey det nødvendigvis ennå bedre. Personlig skulle jeg ønske Audyssey kom med settings for hvor langt opp og ned i frekvens man ønsket at den skulle jobbe.


    Geir Arne
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.079
    Torget vurderinger
    0
    .....jeg skal legge ut linken gjort med AccuEQ og Audyssey i morgen nå er det sengen , dette var en tysker som testet , etter som jeg husket likte han ikke accueq først, men etter noen tester fram og tilbake, så mener jeg han endte opp med AccuEQ.
    Ellers er både Yamaha, onkyo og pioneer osv osv god hjemmekino forsterkere.
    AccuEQ er noe nytt - og det må vi teste og sammenligne resultatene.

    Ja, det er mye bra i romkorreksjonen fra de forskjellige produsentene, men allikevel en del forskjeller som er verdt å merke seg.

    Her er romkorreksjon i ett og samme system - med 3 forskjellige receivere - Denon, Pioneer og Yamaha


    3067_lx83_4311_auto.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.079
    Torget vurderinger
    0
    På min nye X5200 har jeg ikke testet med RK ennå, så hvordan ting er akkurat nå på dagens receivere vet jeg ikke.
    Sett av litt tid til å bli kjent med nyeste versjon av "selvforklarende" installasjonsprosess fra Denon. Det ser ut som det skal mye til for å "feile" hvis man bare følger instruksjonene på skjermen... ;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.079
    Torget vurderinger
    0
    Nå kjenner ikke jeg Anthem personlig, men å si "det skjer ikke så mye" på en korrigering som justerer 5dB i snitt syntes jeg blir feil. Det ser ut som et system som spiller på høyttalerens premisser fremfor å "voldta" høyttalerene sli Audyssey gjør.
    Legger ved kurven av høyttalerne uten rom....

    Swans2.5SPL.jpg




    Slik ser det ut når høyttalerne er plassert i et rom på 200m³ ......

    denon_4311_swans_2_5_pure_direct.jpg




    Slik ser det ut med og uten Anthem ARC......

    mrx500_rew_measured_6th_5pos_60hz_20111112_1890398137.jpg




    Slik ser 200m³ med rom ut....

    DSC_3929_1024.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er mye bra i romkorreksjonen fra de forskjellige produsentene, men allikevel en del forskjeller som er verdt å merke seg.

    Her er romkorreksjon i ett og samme system - med 3 forskjellige receivere - Denon, Pioneer og Yamaha


    Vis vedlegget 311496
    Kan du spesifisere hvilken farge som hører til de ulike recieverne for å utelukke usikkerhet?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn