Anbefaling av surround reciver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Usikker på hva målet med den siste posten var Flageborg(den med mange bilder). Jeg har derfor ikke noe svar(om det var det du ønsket) utover det jeg skrev i posten du refererte til. :)

    Forøvrig smart av Denon om de har gjort oppsettet mer selvforklarende. Veldig kjedelig å komme til en kunde som klager på "veldig tam lyd" for så å finne ut at Dynamic Volume stod på....


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    .....jeg skal legge ut linken gjort med AccuEQ og Audyssey i morgen nå er det sengen , dette var en tysker som testet , etter som jeg husket likte han ikke accueq først, men etter noen tester fram og tilbake, så mener jeg han endte opp med AccuEQ.
    Ellers er både Yamaha, onkyo og pioneer osv osv god hjemmekino forsterkere.
    AccuEQ er noe nytt - og det må vi teste og sammenligne resultatene.

    Ja, det er mye bra i romkorreksjonen fra de forskjellige produsentene, men allikevel en del forskjeller som er verdt å merke seg.

    Her er romkorreksjon i ett og samme system - med 3 forskjellige receivere - Denon, Pioneer og Yamaha


    Vis vedlegget 311496
    Dette er et gammelt bilde og om jeg ikke husker feil er Yamaha rød, Pioneer grønn og Denon blå. Det som derimot hadde vært interessant er å målt hvordan responsen ble seende ut etter manuell justering på Pioneer og Yamaha.


    Geir Arne
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har synspunkt på hvordan en 4-5 år gammel innstegsmodell prossessor står seg kontra en toppmodell innen recievere idag? Tenker da spesielt på gjengivelse av musikk i to kanaler men også på film.

    For meg er det snakk om marantz av7005 vs denon x7200w, men generelle synspunkter er også interessant.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er mye bra i romkorreksjonen fra de forskjellige produsentene, men allikevel en del forskjeller som er verdt å merke seg.

    Her er romkorreksjon i ett og samme system - med 3 forskjellige receivere - Denon, Pioneer og Yamaha


    Vis vedlegget 311496
    Kan du spesifisere hvilken farge som hører til de ulike recieverne for å utelukke usikkerhet?
    Her er målingene av Pure Direct-modus i ett og samme system - med 3 forskjellige receivere - Denon, Pioneer og Yamaha

    3067_lx83_4311_puredirect.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    vi får bare være enig om å være uenig, sterkt uenig. :)
    Nei, vi er ikke uenige..........det er bare du som har for mye hastverk ;)

    1. Det er veldig mange som kjøper receivere med innebygget romkorreksjon

    2. Det er nesten ingen som har utstyr til å måle sine egne kalibreringsresultater

    ....og derfor blir det å justere "romkorreksjonen" - manuelt - som å sykle med bind for øynene.....
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Det som derimot hadde vært interessant er å målt hvordan responsen ble seende ut etter manuell justering på Pioneer og Yamaha.
    Nei, egentlig ikke....
    Hva med å begrunne dine til tider bastante synspunkter ?
    Det hadde vært til stor hjelp for oss andre for å forstå hva du vil frem til.
    Her er jeg enig med torolan , synes fram toningen din når vi spør om noe er ekkel mange gang. Vi spør jo fint hele gjengen her inne , forstår meg ikke på deg mange gang flageborg. Sånn som inne på bd vs kino så spør jeg om du kan legge ut lfe målinger på den og den filmen. Og jeg takker så mye for det å. men det er mangen her inne jeg har respekt for , pågrunn av mangen her inne har årevis med erfaring , så unnskyld at jeg sier dette men vis litt respekt da mann.
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    vi får bare være enig om å være uenig, sterkt uenig. :)
    Nei, vi er ikke uenige..........det er bare du som har for mye hastverk ;)

    1. Det er veldig mange som kjøper receivere med innebygget romkorreksjon

    2. Det er nesten ingen som har utstyr til å måle sine egne kalibreringsresultater

    ....og derfor blir det å justere "romkorreksjonen" - manuelt - som å sykle med bind for øynene.....
    Skjønner poengene dine ja. Men det hadde jo vært greit med "jatakk begge deler" da :)
    Vet at man kan kjøpe prokittet til Audyssey , men det koster jo litt da...
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    vi får bare være enig om å være uenig, sterkt uenig. :)
    Nei, vi er ikke uenige..........det er bare du som har for mye hastverk ;)

    1. Det er veldig mange som kjøper receivere med innebygget romkorreksjon

    2. Det er nesten ingen som har utstyr til å måle sine egne kalibreringsresultater

    ....og derfor blir det å justere "romkorreksjonen" - manuelt - som å sykle med bind for øynene.....
    Jeg tror nok vi vurderer ut ifra forskjellige utgangspunkt. I mine øyne er det ikke den automatiserte delen som definerer styrken på verktøyet, men heller hvor sterkt verktøyet er under optimale omstendigheter.

    Og jeg står fremdeles for at jeg syntes Yamaha og Pioneer sine system gjør fornuftige korrigeringer, men Audyssey kan i mange tilfeller tøye grensene litt langt. Her snakker jeg kun om det praktiske.


    Geir Arne
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Egentlig ikke, er på utkikk etter noe som takler 7.1.4. Har av7005 nå men ingen effekttrinn. Holder på å bygge nytt rom.
    Hva er det du trenger som ikke Denon AVR-X4100W kan levere? Det er ikke vanskelig å anbefale bruk av separat effekttrinn for fronthøyttalerne til stereolytting.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner poengene dine ja. Men det hadde jo vært greit med "jatakk begge deler" da :)
    Vet at man kan kjøpe prokittet til Audyssey , men det koster jo litt da...
    Så bra.....systemer med Audyssey MultEQ XT32 og medfølgende mikrofon funker veldig bra.....og så kan man toppe resultatet med et Audyssey Pro-kit.

    Med tiden erfarer man mye og vil prioritere annerledes - spesielt med tanke på hvilke ressurser som gir mest nytte, også pr. krone.

    ex. alle fotograferer prøver å konvertere meg til å begynne med fast optikk som er "SÅ mye" bedre enn zoomer. De baserer sine "fakta" på 10 år gammel informasjon og i vår teknologiske verden er slike påstander gått ut på dato.....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    I mine øyne er det ikke den automatiserte delen som definerer styrken på verktøyet, men heller hvor sterkt verktøyet er under optimale omstendigheter.

    Og jeg står fremdeles for at jeg syntes Yamaha og Pioneer sine system gjør fornuftige korrigeringer, men Audyssey kan i mange tilfeller tøye grensene litt langt. Her snakker jeg kun om det praktiske.
    I et produkt for "hvermansen" må det være styrken på det automatiserte verktøyet som vektlegges mest, og når det er 1% av "hvermansen" som har optimale omstendigheter tilgjengelig......blir det rimelig "trangsynt"

    Sett i relasjon til det store antall postinger, med tilhørende beskrivelser, av frekvensresponser fra mange brukere på forumet er det lite sannsynlig at Anthem, Denon, Yamaha og Pioneer sine system gjør fornuftige korrigeringer under kontrollerte forhold.

    Hvorfor poster du ikke heller målekurver fra egne tester med Anthem, Yamaha, Pioneer og Denon som kan vurderes av forumfolket?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    I mine øyne er det ikke den automatiserte delen som definerer styrken på verktøyet, men heller hvor sterkt verktøyet er under optimale omstendigheter.

    Og jeg står fremdeles for at jeg syntes Yamaha og Pioneer sine system gjør fornuftige korrigeringer, men Audyssey kan i mange tilfeller tøye grensene litt langt. Her snakker jeg kun om det praktiske.
    I et produkt for "hvermansen" må det være styrken på det automatiserte verktøyet som vektlegges mest, og når det er 1% av "hvermansen" som har optimale omstendigheter tilgjengelig......blir det rimelig "trangsynt"

    Sett i relasjon til det store antall postinger, med tilhørende beskrivelser, av frekvensresponser fra mange brukere på forumet er det lite sannsynlig at Anthem, Denon, Yamaha og Pioneer sine system gjør fornuftige korrigeringer under kontrollerte forhold.

    Hvorfor poster du ikke heller målekurver fra egne tester med Anthem, Yamaha, Pioneer og Denon som kan vurderes av forumfolket?
    du er jo blant forum folket selv flageborg og det er takket være di at jeg har den go lyden i stuen pr dags dato , hvilken hjemmekino Reciver har du ville gitt meg råd om , når det kommer til lytterommet som skal opp høyttalere er psb imagine t3 , c3 og imagine s , skal også ha atmos. Subwoofere 2 xtz cinema 3x12 si macintosh skal ta seg av fronter og center da , og surround reciveren tar seg av bare surround høyttalerene. rommet blir 4 meter bredt og 7 meter langt ingen skråtak. Bassfeller i alle 4 hjørnene og akustikk etter hva jeg trenger etter målinger.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Tør ikke å legge meg ut på en diskusjon med noen av dere. Jeg blir parkert med en gang.
    MEN jeg vil driste meg til å si at man er jo temmelig "fucked" med Audessey hvis man f.eks vil ha mer midbass, mer snert og friskere klang.
    Og da hadde det vært greit og kunne "tuklet" litt med EQ selv og lytte seg frem etter smak og drite i hvordan det måler. Korrekt er ikke nødvendigvis best.

    Men det skal tilføyes at Audessey fungerer best i mitt rom siden bakkanalene står så langt bak i forhold til sweetspot. Det mangler engasjement bakfra (uavhengig av hvilket høyttalere som blir brukt). Dette synes jeg Dynamic EQ løser glimrende og ikke fått det til med andre (Parasound, Yamaha og Primare).
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Ikke for å kuppe tråden med en Audyssey tråd. Men har et spørsmål til Flageborg, eller andre.

    1. Hvorfor har Audessey bestemt seg for at sub skal kalibreres på 75 db? Var det ikke høyere før?
    2. Hvis man da synes det blir tamt, og må øke MYE på nivået på sub på receiveren etter kalibreinga. Kan jeg ignorere at Audyssey ønsker 75 db og kalibrere på f.eks 85 db?
    3. Eller kan man kalibrere som 5.0 eller 7.0 og så legge til subbene etterpå?
    4. Hender det at du kjører en test kalibrering på 3 punkter for å sjekke om du er på rett spor, eller går du alltid rett på 8 målepunkter?

    Jeg kalibrerer for venner og kjente og treffer ikke helt blink hver gang. Noen ganger blir det dritbra og noen ganger OK. Og jeg burde vel kanskje ikke ta så mange kalibreringer, men når venner og kjente insisterer, så kan jeg ikke si nei. Bedre enn ingenting, og jeg gjør det gratis. Jeg vil bare gjøre det bedre i fremtiden.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Ikke for å kuppe tråden med en Audyssey tråd. Men har et spørsmål til Flageborg, eller andre.

    1. Hvorfor har Audessey bestemt seg for at sub skal kalibreres på 75 db? Var det ikke høyere før?
    2. Hvis man da synes det blir tamt, og må øke MYE på nivået på sub på receiveren etter kalibreinga. Kan jeg ignorere at Audyssey ønsker 75 db og kalibrere på f.eks 85 db?
    3. Eller kan man kalibrere som 5.0 eller 7.0 og så legge til subbene etterpå?
    4. Hender det at du kjører en test kalibrering på 3 punkter for å sjekke om du er på rett spor, eller går du alltid rett på 8 målepunkter?

    Jeg kalibrerer for venner og kjente og treffer ikke helt blink hver gang. Noen ganger blir det dritbra og noen ganger OK. Og jeg burde vel kanskje ikke ta så mange kalibreringer, men når venner og kjente insisterer, så kan jeg ikke si nei. Bedre enn ingenting, og jeg gjør det gratis. Jeg vil bare gjøre det bedre i fremtiden.
    Mulig jeg ikke skjønner va jeg leser her nå. Har selv kalibrert mine 7.1 høytalere til akurat samme db, husker ikke helt db. Men dette vil være forskjellig med lettdrevne kontra tungdrevne høytalere.har en skala fra minus 10 til pluss 10. Men når test tonen blir spilt, lar jeg hoved høytalerne stå på 0, og justerer opp og ned i forhold til dette på de andre høytalerne, til alle har samme Db. Er klar over att det blir annbefalt og stille inn til ett bestemt Db på alle høytalere. Er det viktig og justere inn på 85db eller eventuelt 75db?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Med og uten Audyssey XT32 hos meg i mitt akustikk regulerte rom er uten tvil bedre med, både i bunnen og endel oppover - bredere scene, mer definert gjengivelse med bedre balanse og mer ro i lyden. Dette gir mulighet for å spille med høyere volum uten at det blir trettende. Satt igår og så på film da datteren min sto og ropte på meg øverst i trappen og jeg tok meg selv i og bli overrasket hvor høyt det egentlig var.

    Audyssey gjorde min Antimode Dual Core overflødig (6000,- dac og DSP boks) noe jeg aldri hadde trodd i utgangspunktet. Brukte Audyssey XT i min tidligere receiver og den var jeg langtifra like fornøyd med. Vurderer nok Pro kitet med tid og stunder men er samtidig litt skeptisk til hvor mye bedre det kan bli. Å sette egen "house kurve" er nok noe jeg kunne tenkt meg dog..

    Forsåvidt enig med FB da 99% prosent bruker RK`en i automodus. Jeg har flere kamerater med Yamaha og de vet knapt nok hva en RK er.
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Med og uten Audyssey hos meg i mitt akustikk regulerte rom er uten tvil bedre med, både i bunnen og endel oppover - bredere scene, mer definert gjengivelse med bedre balanse og mer ro i lyden. Dette gir mulighet for å spille med høyere volum uten at det blir trettende. Satt igår og så på film da datteren min sto og ropte på meg øverst i trappen og jeg tok meg selv i og bli overrasket hvor høyt det egentlig var.

    Audyssey gjorde min Antimode Dual Core overflødig (6000,- dac og DSP boks) noe jeg aldri hadde trodd i utgangspunktet. Brukte Audyssey XT i min tidligere receiver og den var jeg langtifra like fornøyd med. Vurderer nok Pro kitet med tid og stunder men er samtidig litt skeptisk til hvor mye bedre det kan bli. Å sette egen "house kurve" er nok noe jeg kunne tenkt meg dog..

    Forsåvidt enig med FB da 99% prosent bruker RK`en i automodus. Jeg har flere kamerater med Yamaha og de vet knapt nok hva en RK er.
    Hvilken surround reciver/prossesor har du authentic.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for å kuppe tråden med en Audyssey tråd. Men har et spørsmål til Flageborg, eller andre.

    1. Hvorfor har Audessey bestemt seg for at sub skal kalibreres på 75 db? Var det ikke høyere før?
    2. Hvis man da synes det blir tamt, og må øke MYE på nivået på sub på receiveren etter kalibreinga. Kan jeg ignorere at Audyssey ønsker 75 db og kalibrere på f.eks 85 db?
    3. Eller kan man kalibrere som 5.0 eller 7.0 og så legge til subbene etterpå?
    4. Hender det at du kjører en test kalibrering på 3 punkter for å sjekke om du er på rett spor, eller går du alltid rett på 8 målepunkter?

    Jeg kalibrerer for venner og kjente og treffer ikke helt blink hver gang. Noen ganger blir det dritbra og noen ganger OK. Og jeg burde vel kanskje ikke ta så mange kalibreringer, men når venner og kjente insisterer, så kan jeg ikke si nei. Bedre enn ingenting, og jeg gjør det gratis. Jeg vil bare gjøre det bedre i fremtiden.
    Jeg kjører alle 8 målepunktene, tar ikke så veldig mye lenger tid. Har en formening om at det er for å gi rom korreksjonen en oppfattelse av hvordan rommet responderer der hvor man sitter og med flere målinger har den større mulighet for å få en oppfattelse av tingenes tilstand og dermed få til en mest mulig korrekt kalibrering. Sub'ene går jeg inn i etterkant og justerer inn en "housecurve" i ekstern DSP enhet.

    Jeg ville ikke ha kalibrert uten sub'ene, ettersom man kan finjustere etter sin egen smak i etterkant.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Egentlig ikke, er på utkikk etter noe som takler 7.1.4. Har av7005 nå men ingen effekttrinn. Holder på å bygge nytt rom.
    Hva er det du trenger som ikke Denon AVR-X4100W kan levere? Det er ikke vanskelig å anbefale bruk av separat effekttrinn for fronthøyttalerne til stereolytting.
    11 kanalssignalbehandling, 7.1.4. Kan ikke finne noe info om at at x4100w støtter mer enn 9 kanaler. Men x5200w er jo kanskje ett godt alternativ. Hvis jeg først skal bytte ut av7005 vil jeg ha mulighet for 4 høyttallere i taket. Det er også dette jeg har kablet klart for i lytterommet.

    Men uansett, hvordan ville du tro den stiller seg i en duel med av7005 ved avspilling av musikk i stereo?
    @Ganilsen har kanskje prøvd begge eller tilsvarende utstyr?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Noen som har prøvd accueq til onkyo , jeg har denne og den måler bare fra 1 plass , og det er fra sweetspot. Du kan ikke legge inn flere plasser heller , og når det kommer til fronter og subwoofer , måler den bare avstand/delay , hz , mens centeren og surround høyttalerne gjør den noe mer med. Jeg var redd for at accueq skulle få problemer med stuen min , men langt i fra den gjør en glimrende jobb. Liker at frontene forblir mer eller mindre slik lyden er i dem , samme med subwoofrene gjør ikke noe anet enn sette avstanden/delay og hz. Subwoofrene gjør også en glimrende jobb etter accueq lel om disse forblir lik som frontene. Så bassen er ingen problem , merket jo det når jeg så transformers 4 , med gangbroen der lockdown kommer ned , da gikk det gale her ene kontrollen min tatt ned fra subwoofrene mine jeg har stacket , og ble ødelagt + en vase tatt ned oppe på glassplaten jeg har på racken min og glasset på den gikk til pokker. Har fått kjøpt inn ny hånd kontroll igjen slik at jeg har 2 stk , men glassplaten har jeg ikke fått fikset enda.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Egentlig ikke, er på utkikk etter noe som takler 7.1.4. Har av7005 nå men ingen effekttrinn. Holder på å bygge nytt rom.
    Hva er det du trenger som ikke Denon AVR-X4100W kan levere? Det er ikke vanskelig å anbefale bruk av separat effekttrinn for fronthøyttalerne til stereolytting.
    11 kanalssignalbehandling, 7.1.4. Kan ikke finne noe info om at at x4100w støtter mer enn 9 kanaler. Men x5200w er jo kanskje ett godt alternativ. Hvis jeg først skal bytte ut av7005 vil jeg ha mulighet for 4 høyttallere i taket. Det er også dette jeg har kablet klart for i lytterommet.

    Men uansett, hvordan ville du tro den stiller seg i en duel med av7005 ved avspilling av musikk i stereo?
    @Ganilsen har kanskje prøvd begge eller tilsvarende utstyr?
    x5200w har også bedre lyd i seg , den har en varm og fyldig klang i seg , ganske lik marantz synes jeg kanskje den går forbi av 7005 her å. Skulle jeg ha valgt en her har jeg gått for x5200w. Les om den her disse tester di sikkelig , og den scorer utrolig høyt Denon AVR-X5200W Atmos-Enabled AV Receiver | Sound & Vision
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Legger til et tilleggstema i tråden: Input lag/tidsforsinkelse.

    Jeg vurderer å lage et hjemmekinoanlegg i lytterommet mitt, både for film og konsert på Bluray. Projektor og lerret skal gi den nødvendige forskjellen til Tv-stuas relativt store flatskjerm. Har lest meg opp på bl.a JVC X500, en ordentlig bra projektor. Den har imidlertid godt med såkalt "input lag" slik at den er mindre egnet til spilling og datasurfing. Hva er egentlig dette; en forsinkelse mellom lyd og bilde slik at dette blir usynkront mellom leppebevegelser og det vi hører? Eller er det noe annet?

    Tar opp dette i denne tråden fordi det vil ha betydning om hvorvidt jeg skal gå for den letteste veien - fortsette med tradisjonelt stereoanlegg i tillegg til PJ/lerret - eller receiver og hele den pakka der.

    Input lag står man maktesløs overfor med en tradisjonell stereoforsterker, men regner med at moderne hjemmekinoutstyr kompenserer for dette. Noen som kan si noe mer om temaet? Klar over at det er litt 2003 over dette spørsmålet, men vi er jo tross alt på HFS, hifinerdenes høyborg:)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Ikke for å kuppe tråden med en Audyssey tråd. Men har et spørsmål til Flageborg, eller andre.

    1. Hvorfor har Audessey bestemt seg for at sub skal kalibreres på 75 db? Var det ikke høyere før?
    2. Hvis man da synes det blir tamt, og må øke MYE på nivået på sub på receiveren etter kalibreinga. Kan jeg ignorere at Audyssey ønsker 75 db og kalibrere på f.eks 85 db?
    3. Eller kan man kalibrere som 5.0 eller 7.0 og så legge til subbene etterpå?
    4. Hender det at du kjører en test kalibrering på 3 punkter for å sjekke om du er på rett spor, eller går du alltid rett på 8 målepunkter?

    Jeg kalibrerer for venner og kjente og treffer ikke helt blink hver gang. Noen ganger blir det dritbra og noen ganger OK. Og jeg burde vel kanskje ikke ta så mange kalibreringer, men når venner og kjente insisterer, så kan jeg ikke si nei. Bedre enn ingenting, og jeg gjør det gratis. Jeg vil bare gjøre det bedre i fremtiden.
    Mulig jeg ikke skjønner va jeg leser her nå. Har selv kalibrert mine 7.1 høytalere til akurat samme db, husker ikke helt db. Men dette vil være forskjellig med lettdrevne kontra tungdrevne høytalere.har en skala fra minus 10 til pluss 10. Men når test tonen blir spilt, lar jeg hoved høytalerne stå på 0, og justerer opp og ned i forhold til dette på de andre høytalerne, til alle har samme Db. Er klar over att det blir annbefalt og stille inn til ett bestemt Db på alle høytalere. Er det viktig og justere inn på 85db eller eventuelt 75db?
    Audyssey setter alle høyttalerene til 0 db og avstand 3.6 meter før RK starter. Det eneste nivået den vil ha deg til å justere på er sub til 75 db. Men da med gain på subben og ikke på RK.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Legger til et tilleggstema i tråden: Input lag/tidsforsinkelse.

    Jeg vurderer å lage et hjemmekinoanlegg i lytterommet mitt, både for film og konsert på Bluray. Projektor og lerret skal gi den nødvendige forskjellen til Tv-stuas relativt store flatskjerm. Har lest meg opp på bl.a JVC X500, en ordentlig bra projektor. Den har imidlertid godt med såkalt "input lag" slik at den er mindre egnet til spilling og datasurfing. Hva er egentlig dette; en forsinkelse mellom lyd og bilde slik at dette blir usynkront mellom leppebevegelser og det vi hører? Eller er det noe annet?

    Tar opp dette i denne tråden fordi det vil ha betydning om hvorvidt jeg skal gå for den letteste veien - fortsette med tradisjonelt stereoanlegg i tillegg til PJ/lerret - eller receiver og hele den pakka der.

    Input lag står man maktesløs overfor med en tradisjonell stereoforsterker, men regner med at moderne hjemmekinoutstyr kompenserer for dette. Noen som kan si noe mer om temaet? Klar over at det er litt 2003 over dette spørsmålet, men vi er jo tross alt på HFS, hifinerdenes høyborg:)
    Hvert fall Denon og Onkyo har "Game Mode" på bildedelen som skal respondere raskere. Vil vel være mest merkabart hvis du spiller skytespill mot andre online. Men bildekvaliteten går ned mange hakk hvis man f.eks setter på en film i den samme modusen.
    Kanskje du kan sjekke om projektoren også har "game mode" ?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Legger til et tilleggstema i tråden: Input lag/tidsforsinkelse.

    Jeg vurderer å lage et hjemmekinoanlegg i lytterommet mitt, både for film og konsert på Bluray. Projektor og lerret skal gi den nødvendige forskjellen til Tv-stuas relativt store flatskjerm. Har lest meg opp på bl.a JVC X500, en ordentlig bra projektor. Den har imidlertid godt med såkalt "input lag" slik at den er mindre egnet til spilling og datasurfing. Hva er egentlig dette; en forsinkelse mellom lyd og bilde slik at dette blir usynkront mellom leppebevegelser og det vi hører? Eller er det noe annet?

    Tar opp dette i denne tråden fordi det vil ha betydning om hvorvidt jeg skal gå for den letteste veien - fortsette med tradisjonelt stereoanlegg i tillegg til PJ/lerret - eller receiver og hele den pakka der.

    Input lag står man maktesløs overfor med en tradisjonell stereoforsterker, men regner med at moderne hjemmekinoutstyr kompenserer for dette. Noen som kan si noe mer om temaet? Klar over at det er litt 2003 over dette spørsmålet, men vi er jo tross alt på HFS, hifinerdenes høyborg:)
    Hvert fall Denon og Onkyo har "Game Mode" på bildedelen som skal respondere raskere. Vil vel være mest merkabart hvis du spiller skytespill mot andre online. Men bildekvaliteten går ned mange hakk hvis man f.eks setter på en film i den samme modusen.
    Kanskje du kan sjekke om projektoren også har "game mode" ?
    Dette tipset om game mode, fikk jeg av focalius og det ble rått. Akkurat som man fikk spille på en ny måte :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Med og uten Audyssey hos meg i mitt akustikk regulerte rom er uten tvil bedre med, både i bunnen og endel oppover - bredere scene, mer definert gjengivelse med bedre balanse og mer ro i lyden. Dette gir mulighet for å spille med høyere volum uten at det blir trettende. Satt igår og så på film da datteren min sto og ropte på meg øverst i trappen og jeg tok meg selv i og bli overrasket hvor høyt det egentlig var.

    Audyssey gjorde min Antimode Dual Core overflødig (6000,- dac og DSP boks) noe jeg aldri hadde trodd i utgangspunktet. Brukte Audyssey XT i min tidligere receiver og den var jeg langtifra like fornøyd med. Vurderer nok Pro kitet med tid og stunder men er samtidig litt skeptisk til hvor mye bedre det kan bli. Å sette egen "house kurve" er nok noe jeg kunne tenkt meg dog..

    Forsåvidt enig med FB da 99% prosent bruker RK`en i automodus. Jeg har flere kamerater med Yamaha og de vet knapt nok hva en RK er.
    Hvilken surround reciver/prossesor har du authentic.

    Har en Marantz 8801, steget fra receiver til en dedikert amp/prosessor gjør at jeg aldri kommer til å tenke på receiver igjen. Jepp så stor forskjell er det...




    Antonsen, ja Audyssey er med i 2-kanalsavspillingen. For subbene korrigert imot frontene og det blir matt og livløst uten :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ikke for å kuppe tråden med en Audyssey tråd. Men har et spørsmål til Flageborg, eller andre.

    1. Hvorfor har Audessey bestemt seg for at sub skal kalibreres på 75 db? Var det ikke høyere før?
    2. Hvis man da synes det blir tamt, og må øke MYE på nivået på sub på receiveren etter kalibreinga. Kan jeg ignorere at Audyssey ønsker 75 db og kalibrere på f.eks 85 db?
    3. Eller kan man kalibrere som 5.0 eller 7.0 og så legge til subbene etterpå?
    4. Hender det at du kjører en test kalibrering på 3 punkter for å sjekke om du er på rett spor, eller går du alltid rett på 8 målepunkter?

    Jeg kalibrerer for venner og kjente og treffer ikke helt blink hver gang. Noen ganger blir det dritbra og noen ganger OK. Og jeg burde vel kanskje ikke ta så mange kalibreringer, men når venner og kjente insisterer, så kan jeg ikke si nei. Bedre enn ingenting, og jeg gjør det gratis. Jeg vil bare gjøre det bedre i fremtiden.
    Jeg kjører alle 8 målepunktene, tar ikke så veldig mye lenger tid. Har en formening om at det er for å gi rom korreksjonen en oppfattelse av hvordan rommet responderer der hvor man sitter og med flere målinger har den større mulighet for å få en oppfattelse av tingenes tilstand og dermed få til en mest mulig korrekt kalibrering. Sub'ene går jeg inn i etterkant og justerer inn en "housecurve" i ekstern DSP enhet.

    Jeg ville ikke ha kalibrert uten sub'ene, ettersom man kan finjustere etter sin egen smak i etterkant.
    Korrigererte også med alle 8 punktene, fikk en mye bedre måling med å "recline ned setene" så jeg slapp refleksjonene fra disse ryggene. Bruker også "boom stang" da noen på AVS forumet fikk bedre målinger kontra "fotostativ løsningen"

    Alle 8 målepunktene mine er tatt innenfor ett ganske snevert område rundt SS. Siste målingen jeg gjorde er den beste jeg har hatt her nede og tør ikke gjøre noen andre for øyeblikket. Vet en kan lagre Audyssey innstillingene fra 8801 så har jo en mulighet her om jeg måtte skulle kalibrere på nytt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Med og uten Audyssey hos meg i mitt akustikk regulerte rom er uten tvil bedre med, både i bunnen og endel oppover - bredere scene, mer definert gjengivelse med bedre balanse og mer ro i lyden. Dette gir mulighet for å spille med høyere volum uten at det blir trettende. Satt igår og så på film da datteren min sto og ropte på meg øverst i trappen og jeg tok meg selv i og bli overrasket hvor høyt det egentlig var.

    Audyssey gjorde min Antimode Dual Core overflødig (6000,- dac og DSP boks) noe jeg aldri hadde trodd i utgangspunktet. Brukte Audyssey XT i min tidligere receiver og den var jeg langtifra like fornøyd med. Vurderer nok Pro kitet med tid og stunder men er samtidig litt skeptisk til hvor mye bedre det kan bli. Å sette egen "house kurve" er nok noe jeg kunne tenkt meg dog..

    Forsåvidt enig med FB da 99% prosent bruker RK`en i automodus. Jeg har flere kamerater med Yamaha og de vet knapt nok hva en RK er.
    Hvilken surround reciver/prossesor har du authentic.

    Har en Marantz 8801, steget fra receiver til en dedikert amp/prosessor gjør at jeg aldri kommer til å tenke på receiver igjen. Jepp så stor forskjell er det...




    Antonsen, ja Audyssey er med i 2-kanalsavspillingen. For subbene korrigert imot frontene og det blir matt og livløst uten :)
    Ok da blir det fort litt dyrere hos meg , tenkte foreksempel en yamaha rx-a 3040 skulle ta seg av surround høyttalerene mine , men jeg vet også med ren prossesor får man bedre både på lyd siden og bilde messig. Så blir nok prossesor i øverste klasse hos meg også :) Domt ikke yamaha cx-a 5000 har atmos arrrgg , men men det kommer vel , på prossesor siden til dem også , jeg kan bare ordne klar for atmos i hvertfall :) Utrolig fin denne marantzen din authentic , og likte det jeg så i hjørnet der xtz cinema sub 3x12 :cool:
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er vanskelig valg og ta ja, jeg må heldigvis ikke gjøre de enda :)

    Husker selv hvor godt fornøyd jeg ble med prossessor kontra reciever authentic - så frister ikke å gå tilbake til det. Men samtidig mangler jeg effekttrinn, så å oppgradere av7005 til f.eks av7702 + kjøpe en haug med effekttrinn har jeg ikke råd til. Enten blir det "kun" 7.1 med av7005 noen år for så å oppgrade til bedre prossessor om noen år, eller gå for en reciever løsning. Kunne godt tenke meg xt32, noe som min ikke har.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Er vanskelig valg og ta ja, jeg må heldigvis ikke gjøre de enda :)

    Husker selv hvor godt fornøyd jeg ble med prossessor kontra reciever authentic - så frister ikke å gå tilbake til det. Men samtidig mangler jeg effekttrinn, så å oppgradere av7005 til f.eks av7702 + kjøpe en haug med effekttrinn har jeg ikke råd til. Enten blir det "kun" 7.1 med av7005 noen år for så å oppgrade til bedre prossessor om noen år, eller gå for en reciever løsning. Kunne godt tenke meg xt32, noe som min ikke har.
    Enig mtp prosessor kontra receiver ja. Men ekstra effekt-trinn til Atmos-HT behøver jo ikke koste all verden da. Kjøpte selv en brukt 5 kanals Rotel for 6 k - den yter 5 x 100w , og det holder i massevis til effekt høyttalere .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn