Barbaresco skrev:
Jeg har grovvern på inntaket og finvern ved apparatene (noe mellomvern har jeg ikke brukt) og utstyr har gått føyken likevel, så det beste er å nappe ut støpselet til padden. Alt mulig har gått opp gjennom årene, dimmere, termostater, kjøleskap etc ..... , så det er nok litt utsatt.
Fint hvis noen kan avgi et saklig innlegg om IT-nett og om utenlandske vern så som Brennenstuhl egentlig verner oss, eller om vi må gå til lokale produsenter slik som nevnt i innlegget over, det med bilde av lynvern el-ITx. Jeg fikk lagt opp jordede stikk i stuen bare for å kunne bruke overspenningsvern, uten det er det falsk trygghet. Men kanskje er det ikke bra nok med utenlandske saker. Noen som kan dette?
Når det gjelder oppbyggingen av et overspenningsvern er det likt for TN, TT og IT systemer.
Hvorvidt det er forskjell med tanke på dimensjonering kjenner jeg ikke til, prøvde å slå opp i NEK400 selv om den sannsynligvis bare tar for seg grovvern men min er fra 98 (bruker NEK420 til vanlig) og der står det bare "under overveielse". Noen med en nyere NEK400 som kan publisere punkt 534?
En FG godkjenning er sikkert et kvalitetstegn men jeg tror ikke det er noe i veien for at et "europeisk" vern vil fungere hensiktsmessig.