Anbefaling av liten RIAA som er bedre enn den innebygde i Marantz AV7704!

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vurderte å legge tråden under hjemmekino, siden det er en prosessor jeg bruker, så den kan flyttes, om det passer best.

Jeg vurderer kjøp av separat RIAA til min Marantz AV7704.
Det jeg lurer på er, hvor mye må jeg betale for å få den som overgår den jeg bruker nå?
Holder det med en Rega Fono MM, eller må jeg doble prisen.
Vurderte tidligere en Parks Puffin, men de er vel ikke tilgjengelig før utpå høsten.
Bruktmarkedet er vel også en god måte sjekke det ut på, men tenkte noen hadde erfaringer med hjemmekino-prosessor og separat RIAA.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
ASR Mini Basis MK2 har jeg hatt før, før jeg «nedskalerte» og gikk over til hjemmekino.
En fantastisk RIAA, som jeg dessverre ikke har plass til nå.

Har prosessor i en hylle, dekoder og blu-ray i den ovenfor, ved siden av er forsterker med platespiller på topp.
På toppen av stereohyllen er senterhøyttaler, så ingen ekstra plass, dessverre.
Har maksimum 10cm oppå prosessor til RIAA, om jeg skal ha både lufting og litt avstand for å unngå støy.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
hva med clearaudio smart phono v2, hadde denne før ASR, liten sak som spiller stor musikk.
Mener at Renaissance Audio hadde denne, en snedig liten sak ja.
Den selges ikke lenger, men det kan jo være at han har denne fortsatt.
Husker at han skrøt mye av den.

Fant akkurat en nettside da jeg søkte på RIAA below 500USD, her er deres oversikt.
Cambridge er også på listen.
IMG_0349.jpeg
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.773
Torget vurderinger
1
Clear Audio Nano Phono 8 cm bred, 9,5 lang og 2 cm høy. Mye for lite. Ikke i bruk nå, vis den
er av interesse så er det bare og gi lyd.

IMG_0546.jpeg
IMG_0545.jpeg
IMG_0544.jpeg
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En god phonoforsterker trenger ikke være større enn den Clearaudioen (dersom strømforsyningen er ekstern).

Jeg bruker i likhet med KJ Cambridge Alva Duo. Den har av en eller annen grunn bedre data på MM enn Cambridge Alva Solo (Duo har både MM og MC-inngang).

Jeg har sammenliknet Cambridge Alva Duo med ASR Mini Basis III og syntes ikke at ASR låt bedre. Litt annerledes, men ikke bedre. Det ASRen kan er å la deg velge inngangsimpedanser og gain. Til gjengjeld er balansekontrollen på Cambridgen kjekk. ASR er ikke liten men stor. Og den er følsom for RFI.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kan se ut som Cambridge Alva Duo er en RIAA som må vurderes ja, liten boks som har det jeg trenger.
Målinger er ikke det som betyr mest for meg, og ser at den generelt sett får god omtale også.

Generelt ser jeg at det er mange RIAA-trinn med separat strømforsyning, noe som sikkert er bra for lyden, samt at «boksen» kan gjøres mindre. En god strømforsyning i et lite kabinett, som samtidig ikke må stråle for mye, koster nok mer enn en separat strømforsyning.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hodetelefonforsterkeren i Alva Duo er ikke noe særlig å samle på. Klarer bare lettdrevene hodetelefoner. Men ellers er den riktig så kjekk synes jeg. 39 dB gain og 100 pF last på MM, 60 dB gain og 100 ohm last på MC. Stille på MC, litt sus på MM, iallefall på de jeg har i samlingen.
 

Steen S.

Fersking
Ble medlem
14.05.2023
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
København
Mener at Renaissance Audio hadde denne, en snedig liten sak ja.
Den selges ikke lenger, men det kan jo være at han har denne fortsatt.
Husker at han skrøt mye av den.

Fant akkurat en nettside da jeg søkte på RIAA below 500USD, her er deres oversikt.
Cambridge er også på listen.
Vis vedlegget 920145
Jeg kan anbefale Project Phono Box S2 Ultra. Især hvis du bruger MC. Den er kompakt, spiller rigtig fint og med gode indstillingsmuligheder via deep switche i bundet. Du kan opgradere senere med batteridrevet strømforsyning i samme fysiske kompakt mål.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Valget er gjort, det ble en RIAA fra Pro-ject!
Snakket med Roald Mikkelsen hos Renaissance Audio, og han anbefalte Pro-ject Tube Box S2.

Pro-ject Tube Box S2

Har jo mulighet til å «tweake» med denne, med både dyrere rør og bedre strømforsyning.
Venter nå på at den skal ankomme og at jeg kan hente den.
Kommer nok til å ta en sammenligning av den før og etter «burn-in», for det skal være litt forskjell der ifølge anmeldelser på YouTube.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.249
Antall liker
9.482
Torget vurderinger
2
Rør tilfører en ny dimensjon av tweaking , mye gøy , og dyrt å prøve der i gården , Ny produserte rør er ikke værst de heller

Veldig fleksibel sak det der , garantert mye gøye tweaks fremover

Rør er faktisk noen av de få ting som har reell nytte av burn-in!
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har aldri hatt noe utstyr med rør, selv om Roald Mikkelsen alltid har likt det, og foretrukket det.

Gleder med til å få den, for jeg har alltid hatt sansen for «tweaking», i alle varianter.
Med rør kan en jo selv velge kostnaden, ulike rør gir vel ulik lyd, men også muligheten for å få bedre lyd, uten bytte av RIAA er no jeg ser frem til.
Leste også at den eksterne strømforsyningen er batteridrevet, noe som også burde gi bedre lyd.
Uansett, det skal bli fint å få bedre lyd fra vinylplatene igjen!
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.017
Antall liker
20.155
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Valget er gjort, det ble en RIAA fra Pro-ject!
Snakket med Roald Mikkelsen hos Renaissance Audio, og han anbefalte Pro-ject Tube Box S2.

Pro-ject Tube Box S2

Har jo mulighet til å «tweake» med denne, med både dyrere rør og bedre strømforsyning.
Venter nå på at den skal ankomme og at jeg kan hente den.
Kommer nok til å ta en sammenligning av den før og etter «burn-in», for det skal være litt forskjell der ifølge anmeldelser på YouTube.
Fint valg...... lykke til.
Gå å søk et par NOS Sylvania 12AY7, og jeg lover, du ser deg aldrig tilbake ;)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.249
Antall liker
9.482
Torget vurderinger
2
Fra beskrivelsen fra Project vil jeg anta at røret i denne RIAA fungerer som en rørbuffer , dvs en katodefølger på utgangen etter RIAA forsterkning og korreksjon. En katodefolger har en gain på ca 1 og forsterker ikke signalet Den isolerer det oppstrøms fra det nedstrøm . - Trinnet før vil se en stort motstand =liten belastning=bra, og utgangen vil kunne drive lange kabler uten å påvirkes negativt. Å sette inn andre rørvarianter vil antagelig derfor ikke påvirke RIAA korreksjonen .

Er man uheldig vil arbeidspunktet til røret bli galt , med dårlig ytelse som følge.

En katodefølger har sterk intern tilbakekobling og dermed meget lav forvregning , nettopp det en buffer skal ha.



Sjekk rør specene, ulike rørnrvil kunne ha ulik heaterstrøm ikke sikkert Tubebox er tilpasset det, kan forkorte levetid på rør betydelig




The cathode follower operates with 100% negative (voltage) feedback, which makes it exceptionally linear and minimises the output resistance. The price we pay for this is gain, which is slightly less than unity. Because the AC cathode follower is normally used only as a transparent buffer for driving difficult loads, it makes sense to use a medium- to high -current valve that can provide plenty of drive. The ECC83 / 12AX7 is a weakling in this regard, although for guitar applications it is often 'good enough'.

Designing an AC Cathode Follower
For the following example we will design a cathode follower to act as a buffer for an effects loop. The ECC82/12AU7 is well suited to this job because it is cheap and plentiful, its low internal anode resistance allows it to deliver relatively large signal swings into heavy loads, and its moderate transconductance will guarentee fairly low output impedance which ensures wide bandwidth. The second triode in the ECC82 could of course be used to amplify the returning effects signal.

NB for å være sikker bruk kun samme original typer rør av ulike merker, og sjekk med Project før du bytter til annen rørbetegnelse A*7
 
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.429
Antall liker
12.523
Sted
Sørlandet
Valget er gjort, det ble en RIAA fra Pro-ject!
Snakket med Roald Mikkelsen hos Renaissance Audio, og han anbefalte Pro-ject Tube Box S2.

Pro-ject Tube Box S2

Har jo mulighet til å «tweake» med denne, med både dyrere rør og bedre strømforsyning.
Venter nå på at den skal ankomme og at jeg kan hente den.
Kommer nok til å ta en sammenligning av den før og etter «burn-in», for det skal være litt forskjell der ifølge anmeldelser på YouTube.
Gratulerer. Jeg har denne selv som en reserveriaa og har satt den opp med NOS Telefunken rør og batteriforsyningen til Pro Ject. Morsom sak.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Fra beskrivelsen fra Project vil jeg anta at røret i denne RIAA fungerer som en rørbuffer , dvs en katodefølger på utgangen etter RIAA forsterkning og korreksjon. En katodefolger har en gain på ca 1 og forsterker ikke signalet Den isolerer det oppstrøms fra det nedstrøm . - Trinnet før vil se en stort motstand =liten belastning=bra, og utgangen vil kunne drive lange kabler uten å påvirkes negativt. Å sette inn andre rørvarianter vil antagelig derfor ikke påvirke RIAA korreksjonen .

Er man uheldig vil arbeidspunktet til røret bli galt , med dårlig ytelse som følge.

En katodefølger har sterk intern tilbakekobling og dermed meget lav forvregning , nettopp det en buffer skal ha.



Sjekk rør specene, ulike rørnrvil kunne ha ulik heaterstrøm ikke sikkert Tubebox er tilpasset det, kan forkorte levetid på rør betydelig




The cathode follower operates with 100% negative (voltage) feedback, which makes it exceptionally linear and minimises the output resistance. The price we pay for this is gain, which is slightly less than unity. Because the AC cathode follower is normally used only as a transparent buffer for driving difficult loads, it makes sense to use a medium- to high -current valve that can provide plenty of drive. The ECC83 / 12AX7 is a weakling in this regard, although for guitar applications it is often 'good enough'.

Designing an AC Cathode Follower
For the following example we will design a cathode follower to act as a buffer for an effects loop. The ECC82/12AU7 is well suited to this job because it is cheap and plentiful, its low internal anode resistance allows it to deliver relatively large signal swings into heavy loads, and its moderate transconductance will guarentee fairly low output impedance which ensures wide bandwidth. The second triode in the ECC82 could of course be used to amplify the returning effects signal.

NB for å være sikker bruk kun samme original typer rør av ulike merker, og sjekk med Project før du bytter til annen rørbetegnelse A*7
Jeg har prøvd å lese meg opp på rør nå, og etter det jeg forstår kan den bare bruke ECC83/12AX7, pga forsterkning(gain).
Kan selvfølgelig sende en e-post til Pro-ject og få en bekreftelse fra de også, det skader ikke.
Manualen har jeg lest, og den var ganske sparsom, for å si det enkelt.
Det er også en kommentar som går igjen på Internett.

Gratulerer. Jeg har denne selv som en reserveriaa og har satt den opp med NOS Telefunken rør og batteriforsyningen til Pro Ject. Morsom sak.
Hvor fikk du skaffet batteriforsyningen, og hvor mye betalte du for den?
Har vurdert selv å lage en enkel strømforsyning med 18V batterier, men med gode batterier og deler, så blir det ikke nødvendigvis billig, eller «elegant».
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.017
Antall liker
20.155
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Fra beskrivelsen fra Project vil jeg anta at røret i denne RIAA fungerer som en rørbuffer , dvs en katodefølger på utgangen etter RIAA forsterkning og korreksjon. En katodefolger har en gain på ca 1 og forsterker ikke signalet Den isolerer det oppstrøms fra det nedstrøm . - Trinnet før vil se en stort motstand =liten belastning=bra, og utgangen vil kunne drive lange kabler uten å påvirkes negativt. Å sette inn andre rørvarianter vil antagelig derfor ikke påvirke RIAA korreksjonen .

Er man uheldig vil arbeidspunktet til røret bli galt , med dårlig ytelse som følge.

En katodefølger har sterk intern tilbakekobling og dermed meget lav forvregning , nettopp det en buffer skal ha.



Sjekk rør specene, ulike rørnrvil kunne ha ulik heaterstrøm ikke sikkert Tubebox er tilpasset det, kan forkorte levetid på rør betydelig




The cathode follower operates with 100% negative (voltage) feedback, which makes it exceptionally linear and minimises the output resistance. The price we pay for this is gain, which is slightly less than unity. Because the AC cathode follower is normally used only as a transparent buffer for driving difficult loads, it makes sense to use a medium- to high -current valve that can provide plenty of drive. The ECC83 / 12AX7 is a weakling in this regard, although for guitar applications it is often 'good enough'.

Designing an AC Cathode Follower
For the following example we will design a cathode follower to act as a buffer for an effects loop. The ECC82/12AU7 is well suited to this job because it is cheap and plentiful, its low internal anode resistance allows it to deliver relatively large signal swings into heavy loads, and its moderate transconductance will guarentee fairly low output impedance which ensures wide bandwidth. The second triode in the ECC82 could of course be used to amplify the returning effects signal.

NB for å være sikker bruk kun samme original typer rør av ulike merker, og sjekk med Project før du bytter til annen rørbetegnelse A*7
Du kan skrive/si, hva du vil, men forslaget mitt er avprøvd, brukt igjennem flere år, og lyden er så bra, som det
går an å få fra en TubeBox S2. Teori er en ting...... Praksis åpner noen ganger opp for overraskelser ;)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.249
Antall liker
9.482
Torget vurderinger
2
Joda selv brukt 5751 istedet for 12au7 EDIT 12AX7 ikke au , det kan gå. Har også brukt 6gu7 i stedet for 12au7 Med en pin konverter. Går nok an å finne tilsvarende for 12ax7 også. Men er rørdesign er laget for en type rør å bytte kan ha konsekvenser , mange amatører som tror de gjør noer lurt , men degraderer hele forsterkeren. Man bør kunne forstå er dataark for rør før man bytter utenom ekvivalente rør.


Dette er mitt hemmelige rør….
men det passer overhodet ikke i tubebox S2.

nyttig søkemotor for rørdata og for å finne ekvivalente typer
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.017
Antall liker
20.155
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Joda selv brukt 5751 istedet for 12au7 ,
😁 😁 Der ser du...... 5751 er jo å betrakter som en 12AX7 med lagere gain (70 vs 100). 12AU7 er jo et helt annet
rør, men likevel byttet du?? :ROFLMAO:
Så ingen grunn til å kjøre skremmekampanje mot mit forslag om 12AY7, som er basert på erfaring;)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.249
Antall liker
9.482
Torget vurderinger
2
Det skullestått 12ax7, ikke u !,, :mad::sick: Jeg kan rør og forstår både rørdatablad og kan beregne og simulere rørkretser og vet hva jeg gjør. men å skrive rett er jeg ikke så flink til..
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.017
Antall liker
20.155
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det skullestått 12ax7, ikke u !,, :mad::sick: Jeg kan rør og forstår både rørdatablad og kan beregne og simulere rørkretser og vet hva jeg gjør. men å skrive rett er jeg ikke så flink til..
Og det mener du ikke, jeg gjør da??
som har vært utdannet siden det var rør i både tv og radio??? :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.249
Antall liker
9.482
Torget vurderinger
2
Og det mener du ikke, jeg gjør da??
som har vært utdannet siden det var rør i både tv og radio??? :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Hyggelig, vi får lage en klubb :cool: Rørnisser er rare folk. . Ikke så mange som skjønner seg på rør lengre. mye salgsvås og misforståelser få høre . Heldigvis er gode rørkretser laget for å tåle 20% avvik på parametrene uten å klage, og forskjellene på ulike rørs ytelse er fullt ut forklarbare, ingen svart magi.


Hvor mange er utdannet nå FØR det var rør i elektronikk?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.733
Antall liker
21.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Schit mani vil jeg holdt meg langt unna. Det er den første riaaen jeg hadde, og den var ikke særlig bra.
Mani og Mani 2 er ikke like. Basert på de data og målinger jeg har sett på Mani 2 hadde jeg handlet en om jeg drev med litt ulike MM- og MI-pickuper. Til MC ville jeg valgt noe annet.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Gratulerer. Jeg har denne selv som en reserveriaa og har satt den opp med NOS Telefunken rør og batteriforsyningen til Pro Ject. Morsom sak.
Da er RIAA kommet i hus og koblet opp!
Den er betydelig bedre enn den innebygde i min prosessor det er det ingen tvil om.

Skal den bli veldig varm på lokket?
Min er ganske varm etter noen timer med spilling på den.
Har jo aldri hatt rør før, så dette er ukjente marker for meg.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kjenner ikke dingsen, men rør blir definitivt varme.
 
Topp Bunn