Anbefaling av høyttaler-elementer for første selvbygg

M

MarkusH

Gjest
Har sittet og sett litt og fundert over disse elementene. Noen grunn til at jeg ikke burde gå for Dayton Audio UM15-22 Ultimax 15" i stedet for RSS315HF-4 12"? Prisen blir ikke mye forskjellig, høyttalerne blir cirka samme størrelse, litt prisforskjell på forsterker, men trolig mye mer trykk i Ultimax. Hypex har jo alternative forsterkere til Ultimax også, men trenger Ultimax større kassevolum og portet kasse? Eller kan den brukes i 60-80 liter lukket?

Har også fundert litt på om det blir én eller to "bokser", bassdelen blir trolig forholdsvis tung, så hadde kanskje vært en idé og ha denne separert fra diskant/mellomtone.

Er Hypex PSC2.400 nok til Ultimaxen eller må man opp på Hypex PSC2.700D?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du må regne spesifikk kasse for det elementet du skal bruke. UM15 trenger ihvertfall 120 liter pr stykk for lukket kabinett, og den egner seg ikke til bassrefleks. Dette elementet er mere egnet til åpen baffel.

Med 315HF4 så kan du bruke veldig mye mindre kasse.

Johan-Kr
 
M

MarkusH

Gjest
Du må regne spesifikk kasse for det elementet du skal bruke. UM15 trenger ihvertfall 120 liter pr stykk for lukket kabinett, og den egner seg ikke til bassrefleks. Dette elementet er mere egnet til åpen baffel.

Med 315HF4 så kan du bruke veldig mye mindre kasse.

Johan-Kr
Skjønner at jeg ikke kan bruke samme kassevolum, men om kassevolumet er 50x50x50 cm eller 30x30x30 cm har så å si ingen betydning, det kunne vært henholdsvis de to hvis jeg ikke husker helt feil. Største forskjellen blir nok likevel forsterkeren dog, for disse må vel ha en del mer krutt for å blomstre, slik som Hypex PSC2.700D?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
400W holder relativt greit. For å øke lydtrykk med 3dB, må du doble effekten, så det utgjør ikke så voldsom forskjell...

Johan-Kr
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det indre volumet er ikke så supernøye, egentlig, spesielt ikke i en lukket kasse som jeg brukte. Det bestemmer avrullingen i bassen for elementet, men det kan man også lett justere med litt eq og elektronisk høyttalerkorreksjon til slutt i en aktiv løsning, eventuelt ta hensyn til det med komponentverdiene i et passivt delefilter. .
Bare ein liten korreksjon/notifikasjon, ein skal ha i mente at forvrenginga aukar når volumet går ned, så det er betre med ei stor enn lita kasse, sjølv om du kan EQe deg fram til frekvensresponsen du vil ha. Dette veit jo Asbjørn GARANTERT, men tenkte eg ville ha nemnt det for andre som les:)
Det går også an å benytte mindre volum, men legge inn et dempesystem som får elementet til å tro at det sitter i ei mye større kasse.
Eksperimenterte litt med dette for en god stund siden. 4" fulltone i et 4" plastrør med 10cm lengde. Jeg stacket lufttette dempelag i hele røret, og gjorde målinger av elementet. Så viste det seg at elementet oppførte seg som om det var i friluft med tanke på Qts, Fs osv. Metoden øker den bevegelige massen nedover i frekvens, men siden de lufttette dempelagene ikke har noen egenresonans, så oppførte elementet seg som om det ikke var et lukket kabinett bak, men åpent luftrom - selv om røret var potte tett med elementet montert. Artig erfaring :)
Forsøkte å dempe med steinull, og tomt rør. Da spratt Fs og Q'et opp ganske mye.

Vidar
 
M

MarkusH

Gjest
400W holder relativt greit. For å øke lydtrykk med 3dB, må du doble effekten, så det utgjør ikke så voldsom forskjell...

Johan-Kr
Da er det jo veldig greit, no-brainer for min del å gå for 15" Ultimax og Hypex PCS2.400D i bass-delen da. Det jeg er mest usikker på hva angår design er om jeg skal ha bassmodul og mid/tweeter modul i samme fysisk størrelse eller om jeg skal ha bassmodul i en størrelse og mid/tweeter modul i en annen størrelse. Det jeg trenger for Ultimaxene er ~50x50x50 cm + litt mer volum i vegger og bak, tenker å sentrere alt på 10 cm i bredde og dybde-retning så de innvendige klossene blir 8,8 cm i hver retning, så bredden og dybden blir 52,4 cm, så kommer utbygging av veggene i tillegg (rundt 7,5 cm på midten av modulen).
Mid-tweeter modulen trenger strengt tatt bare å være rundt ~55x30x30 cm (men jeg vil gjerne ha samme fasong på denne som på bass-modulene), så det er mulig denne blir litt større, men bredden blir nok 30 cm da jeg ikke trenger mer for FaitalPro 8".

Er det noen grunn til å gå for MiniDSP PWR-ICE125 fremfor Hypex PCS2.100D? For begge byr vel mer eller mindre på det samme?

Synes utseende på disse er innenfor: No Audiophile's Reference system review / Selah Mejor Supreme , men jeg ønsker en noe "rundere" look på mid/tweeter enn de der.

Det indre volumet er ikke så supernøye, egentlig, spesielt ikke i en lukket kasse som jeg brukte. Det bestemmer avrullingen i bassen for elementet, men det kan man også lett justere med litt eq og elektronisk høyttalerkorreksjon til slutt i en aktiv løsning, eventuelt ta hensyn til det med komponentverdiene i et passivt delefilter. .
Bare ein liten korreksjon/notifikasjon, ein skal ha i mente at forvrenginga aukar når volumet går ned, så det er betre med ei stor enn lita kasse, sjølv om du kan EQe deg fram til frekvensresponsen du vil ha. Dette veit jo Asbjørn GARANTERT, men tenkte eg ville ha nemnt det for andre som les:)
Det går også an å benytte mindre volum, men legge inn et dempesystem som får elementet til å tro at det sitter i ei mye større kasse.
Eksperimenterte litt med dette for en god stund siden. 4" fulltone i et 4" plastrør med 10cm lengde. Jeg stacket lufttette dempelag i hele røret, og gjorde målinger av elementet. Så viste det seg at elementet oppførte seg som om det var i friluft med tanke på Qts, Fs osv. Metoden øker den bevegelige massen nedover i frekvens, men siden de lufttette dempelagene ikke har noen egenresonans, så oppførte elementet seg som om det ikke var et lukket kabinett bak, men åpent luftrom - selv om røret var potte tett med elementet montert. Artig erfaring :)
Forsøkte å dempe med steinull, og tomt rør. Da spratt Fs og Q'et opp ganske mye.

Vidar
Sikkert mulig å endre størrelsen i begge retninger med "modifikasjoner" for å lure elementene til å tro at de sitter i passende kassevolum. Men hva angår kassevolum for min del så spiller ikke det så stor rolle, høyttalere som dette blir et kompromiss i forhold til gulvhøyttalere og minst to subwoofere for min del, det hadde ikke tatt noe mindre plass. Nå har for så vidt fruen sagt at subwoofere i fremtidig stue ikke vil bli aktuelt (hun liker ikke SVS PB12-NSDene engang), men gulvhøyttalere er fortsatt planen å ha i fremtidig stue.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Minidspen har vel en mulighet for (litt begrenset) FIR-filter, men jeg ville holdt meg til samme leverandør for å gjøre det enkelt. Nå er det vel Hypex AS2.100D, og ikke PCS du mener. Okke som - den kan du kombinere med en ekstra plateforsterker og kjøre treveis - den har to forsterkerkanaler og filtrert sub ut.

Johan-Kr
 
M

MarkusH

Gjest
Minidspen har vel en mulighet for (litt begrenset) FIR-filter, men jeg ville holdt meg til samme leverandør for å gjøre det enkelt. Nå er det vel Hypex AS2.100D, og ikke PCS du mener. Okke som - den kan du kombinere med en ekstra plateforsterker og kjøre treveis - den har to forsterkerkanaler og filtrert sub ut.

Johan-Kr
Ja, det var AS2.100D jeg mente. Funderte over senterhøyttaler, men er usikker.
Lurte på om furu plywood 4mm kan brukes utenpå matrisene, må ha noe som kan bøyes så 3-4 stykk av de burde vel holde?
Frontbaffel blir nok 12mm mdf (fronten av matrisen) + 19mm mdf utenpå.
Må bøye til bakenden av høyttalerne (blir lik som sidene), men jeg tenker på å lage en forhøyning utenpå de bøyde platene som kan holde plateforsterkerne. Hadde egentlig tenkt å skjære ut ønsket størrelse i de bøyde platene, men det er vel like greit å sette de "utenfor", blir vel noe kapping i forbindelse med dette uansett.
Får nesten 2 uker påskeferie så da skal forhåpentligvis arbeidsplass i garasjen ordnes og kanskje gjøre noen forberedelser (som innkjøp av verktøy osv.).

Var denne plata jeg tenkte på FURU PLYWOOD 4X2500X1200 BB/X EXT - Byggmakker
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
De gjør ikke det, men mange byggvarer har avtale med de.
 
M

MarkusH

Gjest
De gjør ikke det, men mange byggvarer har avtale med de.
Åja, tenkte jeg skulle ta meg en tur på byggmakker i påsken og høre hva de kan få tak i. Er noen andre liknende butikker på Gjøvik, Raufoss osv. Vil helst ikke dra alt for langt for å kjøpe materialer. Ellers kjører jeg jo Ålesund til Gjøvik med jevne mellomrom, så kunne sikkert plukket opp noe på veien.
 
M

MarkusH

Gjest
Da har jeg vært innom Byggmakker Gjøvik (rettere sagt rett før påske) og forhørt meg. De kunne anskaffe MDF-platene i løpet av ca. 2 uker og de hadde avtale med Oslo Finerfabrikk så da får jeg vel tak i alt der til bygging.
 
Topp Bunn