Anbefaling av budsjettklasse RIAA-forsterker?

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
1.123
Sted
Oslo
Som nylig innmeldt her på "sentralen" skjønner jeg at det her er mye kunnskap ute og går om diverse utstyr. Så langt i livet har jeg kun brukt vanlige innebygde riaa-trinn i integrert forsterker. Etter jeg for få uker siden skiftet ut min gamle Thorens TD320 som jeg har brukt siden tidlig 90-tall med en Michell Tecnodec har jeg kommet litt på oppgraderingskjøret. Og føler et behov for å anskaffe en ekstern RIAA.

Har googlet og lest litt på diverse nettsider og tester osv. Ser at det finnes ganske mye å velge i - alt fra små "mini-forsterkere" a la Musical Fidelity VPL o.l. til betydelig større ting.

Uten at jeg egentlig hverken vet eller har særlig teknisk peiling så antar jeg at de små forsterkerne er basert bare på et enkelt kretskort a la de små op-amp-baserte hodetelefonforsterkerne mens de større er bygd opp mere som en vanlig forsterker med ordentlig trafo, kondensatorer osv inni?

Hva anbefaler egentlig dere som har peiling av RIAA-trinn til - ja, la oss si maks 4000 kr?

Noen som har erfaring med f.eks Thricord Dino? Hvordan er Rega sine? Creek?

Alle tips er for meg gode tips, på forhånd takk!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Budsjettreferansen er Cambridge 640P.

Det er en godt konstruert og snusfornuftig sak, som er uforskammet god. Den er uten unoter og med få egentlige svakheter, med unntak for funksjonalitet mht forsterking og PU-last. MC-inngangen kan fint parres med tradisjonelle lavimpedante MC-PUer med lavt utgangsnivå, og den skjemems ikke i selskap med PUer til omkring 5K kr. Den kan kanskje låte litt lyst/slank i enkelte kombinasjoner (jeg tror den egentlig den er mer på det nøytrale), men den låter ikke «skarpere» enn det den får fra PU. Lavt støynivå, lite forvregning og ganske flat frekvensrespons. Det er ganske vanskelig å gjøre det vesentlig bedre uten at budsjettet «eksploderer».

mvh
KJ

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Henger meg på anbefalingen av Cambridge.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
1.123
Sted
Oslo
Takker for tips! Ja, den har jeg hørt om, og virker jo interessant. Billig er den og. Tar det med meg i vurderingsprosessen. Hvordan vurderer dere Musical Fidelity V-LPS i forhold? Noen som har prøvd den?

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.373
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Trichord Dino vil passe god med din tecnodec. Testet den på min gyrodec for et par år siden og det spilte meget bra. Mener at Dinoen er et par steg opp fra Cambridgen, men så koster den litt mer også da. Densen, Holfi, Musical surroundings og Rega m.fl. er også gode alternativer i den prisklassen. Lykke til:)

OU812

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Henger meg på Dino-anbefalingen, selv om den er ganske mye dyrere enn Cambridge. Trichord lager glimrende riaatrinn som spiller et godt stykke over prisklassen. Ellers er Graham Slee noe å kikke ut i den klassen.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Antall liker
1.123
Sted
Oslo
Takker for flere tips. Ja den Trichorden ser fin ut. Og så har jeg skjønt at den er produsert av et firma med nær tilknytning til Michell og dermed sannsynligvis passer godt til min spiller ja. Ser den koster ca 3000 kr pluss frakt og moms fra http://www.analogueseduction.net/product/Trichord_Dino_MK2_Phono_Stage_TDINO - og det er jo ikke mere enn at det er overkommelig. Ser den rimeligste fra Graham Slee kommer på drøyt 2000 pluss frakt og moms, altså litt billigere http://www.analogueseduction.net/product/Graham_Slee_Gram_Amp_2_SE_Phono_Stage_GSLEE-SE. Mens Musical Fidelity og Cambridge kommer på bare drøye tusenlappen over disk her i Norge - altså betydelig billigere begge to.

Ja, det er mye å velge i. Spørs om jeg bare får ta en avgjørelse og anskaffe en av disse. Bedre enn en riaa som er innebygd i min forsterker blir det nok i alle fulle fall uansett. Får tenke litt til.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
....og nå ligger det en Dino på børsen gitt, våkne no!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.895
Tandberg TR200 eller Huldra 10. De inneholder noen av de beste RIAA som finnes.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var fornøyelig optimistisk. Noe ala å si at den originale Saab 900 Turbo er blant de raskeste biler som fins.

Sånn rent selvopplevd, så er ikke min egen H10 som riaa på nivå med Cambridge 640P iallefall, det er bra sikkert.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
128
Sted
Halden
Pink_Panther skrev:
Den er i allefall meget god.særlig når du tar ut signalet ut igjennom hodetelefon utgangen. Da kan en justere gain og bass,diskant og til og med koble inn loudness for de som ønsker det. Får en også en meget god radio på kjøpet. :)

Mvh Roar

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bånnulka skrev:
Pink_Panther skrev:
Den er i allefall meget god.særlig når du tar ut signalet ut igjennom hodetelefon utgangen. Da kan en justere gain og bass,diskant og til og med koble inn loudness for de som ønsker det. Får en også en meget god radio på kjøpet. :)

Mvh Roar
Det er tydeleg at ein har ulike mål og tankar rundt kvalitetsomgrepet, så du må rekne med at det er fleire enn Vidar som kan vere noko usamde i vurderingane...ikkje det at min gamle TR 200 var dårleg (min debutforsterkar), men eg trur eg har vore meir fornøgd med nesten alle riaatrinn eg har hatt sidan den gong (kvitta meg med han i 1977)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Pro-ject TubeBox II er også et alternativ under 4k. (og TubeBox SE II hvis du går litt over 4k.). Jeg har ikke testet de billigere Pro-ject RIAA-ene.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
128
Sted
Halden
:)

Nå mente jeg og bruke den kun som riaa Arve og ta ut signalet igjennom hodetelefonutgangen. Vet at dette fungerer meget godt for enkelte og at dette er en bedre løsning enn dyre riaaer.
Ellers så synes jeg Audion premier er meget god.

Mvh Roar

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bånnulka skrev:
:)

Nå mente jeg og bruke den kun som riaa Arve og ta ut signalet igjennom hodetelefonutgangen. Vet at dette fungerer meget godt for enkelte og at dette er en bedre løsning enn dyre riaaer.
Ellers så synes jeg Audion premier er meget god.

Mvh Roar
Dersom du har ein receiver med tape out, kan du tappe signalet der, utan at det går gjennom tonekontrollar, balanse og tvilsame volumpotmeter. Ei betre løysing om du ikkje treng equaliseringa til tonekontollane, då. Men det er råd å finne moderne boksar i relativt rimeleg prisklasse som er betre. Sjekk t.d. desse (ikkje heilt billege, kanskje): http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/264-riaa-forsterkarar-–-nødvendig-del-av-vinylriggen

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
torem skrev:
Pro-ject TubeBox II er også et alternativ under 4k. (og TubeBox SE II hvis du går litt over 4k.). Jeg har ikke testet de billigere Pro-ject RIAA-ene.
Henger meg på denne. Spiller overraskende bra når den får noen gode rør. Etter å ha testet litt fant vi ut at Telefunkenrør var en svært god match.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
james skrev:
torem skrev:
Henger meg på denne. Spiller overraskende bra når den får noen gode rør. Etter å ha testet litt fant vi ut at Telefunkenrør var en svært god match.
Jeg har en TubeBox SE II stående, men har ikke kommet så langt at jeg har fått testet ut rør, men det er planen (jeg er helt blank på rør, så tenkte jeg skulle bruke denne til å teste litt). Jeg kan sikkert prøve Telefunken, så takk for tipset.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.807
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Finn en ProJect TubeBox i en eller annen variant, og utstyr den med et sett Golden Dragon Trustworthy fra Motron.

Det spiller som bare fy hos meg i kombinasjon med en VPI Scout med en Grado MCZ signature...

Johan-Kr

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Retter.

Det var selvsagt Tubebox 1 jeg har testet. Tubebox 2 har jeg ikke hørt.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Masse gode forslag her, men ingen stiller det åpenbare spørsmålet:

Hvilken pickup skal RIAAen matches med?

Riaaen matches nemlig med pickupen og ikke med drivverk eller arm...

mvh
Gunnar Brekke

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Evt. kjøpe en RIIA med innstillingsmuligheter, f.eks. dips på baksiden :D

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Trodde de fleste RIAA'er hadde litt justeringsmuligheter, selv min simple Project SE har dip'er under.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
hifiguru skrev:
Trodde de fleste RIAA'er hadde litt justeringsmuligheter, selv min simple Project SE har dip'er under.
SE II har dip'er på baksiden (fant ikke noe bilde av baksiden på Nettet, jeg kan evt ta bilde av min egen for å illustrere), men den mangler noen innstillinger sammenlignet med f.eks. Perreaux som jeg bruker nå. F.eks. mangler justering av gain (gain har kanskje ikke noe direkte med PU å gjøre, mere resten av annlegget ??)

Den billigere Project Tube box II har ingen justering.

Det er vel helst med MC PU at man virkelig har nytte av disse justeringene (?). Jeg har ikke prøvd MC enda (men har planer om å gjøre det), så har ingen erfaring med slike.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.807
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Apropos Perreaux RIAA - den må en ligge unna om en har rør-forsterkeri i nærheten. Den har jeg prøvd, og den var sinnsykt følsom for innstrålt brum, ihvertfall ved MC-gain...

Johan-Kr

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
torem skrev:
Bare et lite spørsmål i denne forbindelse. Hva med faren for støy når du bruker rør på MC-utgangen? Greit på MM, der snakker jeg av erfaring, men på MC som trenger atskillig mer forsterkning, så ...
Mange mener at rør på MC, eller RIAA-trinn generelt, er synonymt med støy?

P

Parelius

Gjest
anekdoten skrev:
torem skrev:
Bare et lite spørsmål i denne forbindelse. Hva med faren for støy når du bruker rør på MC-utgangen? Greit på MM, der snakker jeg av erfaring, men på MC som trenger atskillig mer forsterkning, så ...
Mange mener at rør på MC, eller RIAA-trinn generelt, er synonymt med støy?
Mulig jeg misforstår her, men det er da mange RIAA-trinn som er rørbasert, men som samtidig har en ekstra forsterkning på MC-inngangen vha. f.eks. F.E.T.

Min RIAA har ikke noen støyproblemer, og det er rør (med F.E.T) - men ikke budsjettklasse.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er vel ikke noe av dette som er misforståelser tror jeg, heller et spørsmål om kvantiteter. Det er vel, sett fra en lekmanns ståsted, tydeligvis allmennt kjent at det er vanskeligere/dyrere å lage en riaa til et visst signal-støyforhold med rør enn med transistorer.

Det er imidlertid ikke til hinder for at man kan lage rørbaserte mc-riaaer som subjektivt oppleves støysvake, og som dermed låter veldig bra. Men alt annet likt, så lener min forståelse i retning av at støy vs signal er en større utfordring med rør, og det vil naturligvis være mest kritisk i en mc-riaa pga forsterkningen.

Husk også at støy ikke nødvendigvis er ensbetydende med hørbart "vanlig" sus.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Vidar P skrev:
Nå jobber ikke jeg i markedsføringsavdelingen til Pro-ject, men det kan sikkert være at de har tenkt at mc-inngangen er "bra nok" for de fleste potensielle kundene. Jeg har ikke fått testet MC mot min TubeBox SE II (jeg skal gjøre det, men jeg er treg trønder, så ting tar tid :), men det vil forbause meg mye hvis mc-inngangen ikke kan brukes i praksis. Jeg vil vel mene at Tubebox er et morsomt alternativ prismessig hvis de kan brukes slik de er rett fra eska (dette er jo bokstavelig talt et alt-i-en-boks produkt). Vil man ha en MC-stepup i tillegg og kanskje en bedre strømforsyning (Graham Slee har vel en som kanskje kan brukes) så kan man vel like gjerne begynne å se etter en RIIA til ->10k.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.573
Torget vurderinger
1
ARC PH-5 har rør og er tyst som graven....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
torem skrev:
Vidar P skrev:
Nå jobber ikke jeg i markedsføringsavdelingen til Pro-ject, men det kan sikkert være at de har tenkt at mc-inngangen er "bra nok" for de fleste potensielle kundene. Jeg har ikke fått testet MC mot min TubeBox SE II (jeg skal gjøre det, men jeg er treg trønder, så ting tar tid :), men det vil forbause meg mye hvis mc-inngangen ikke kan brukes i praksis. Jeg vil vel mene at Tubebox er et morsomt alternativ prismessig hvis de kan brukes slik de er rett fra eska (dette er jo bokstavelig talt et alt-i-en-boks produkt). Vil man ha en MC-stepup i tillegg og kanskje en bedre strømforsyning (Graham Slee har vel en som kanskje kan brukes) så kan man vel like gjerne begynne å se etter en RIIA til ->10k.
Jo og det har du rett i også, og jeg mener ikke noe annet jeg heller. Det er allikevel verdt å ha pu'ens utgangssignal med i regnestykket; jo lavere utgangsnivå desto mer betyr riaaens egenstøy. De fleste mc'er med et liflig utgangsnivå vil vel fungere godt selv i riaaer uten de mest imponerende S/N-ratioer, mens mc'er med svært lav output vil stille andre og mer rigide krav til S/N.

Det at en riaa oppleves stille med en pu, betyr ikke at den vil oppleves stille med en helt annen. Men dette gjelder jo enten det er rør eller transistor, selv om kanskje rør-riaaer generelt ofte har noe ugunstigere S/N.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
james skrev:
torem skrev:
Stemmer i. Har en eldre Tube Box SE selv og er veldig fornøyd med den.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Det er vel ikke noe av dette som er misforståelser tror jeg, heller et spørsmål om kvantiteter. Det er vel, sett fra en lekmanns ståsted, tydeligvis allmennt kjent at det er vanskeligere/dyrere å lage en riaa til et visst signal-støyforhold med rør enn med transistorer.

Det er imidlertid ikke til hinder for at man kan lage rørbaserte mc-riaaer som subjektivt oppleves støysvake, og som dermed låter veldig bra. Men alt annet likt, så lener min forståelse i retning av at støy vs signal er en større utfordring med rør, og det vil naturligvis være mest kritisk i en mc-riaa pga forsterkningen.

Akkurat.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Musical Fidelity anbefales på det varmeste! Jeg har en X-LPSv3 som spiler skjorta av den innebygde i MF A308 (som går for å være god!) og koster ikke mange penger. Løp og kjøp!!

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
torem skrev:
Jeg har prøvd den billigere Pro-ject RIAA'en (Phono Box II USB) og den vil jeg ikke anbefale, jeg kjøpte den fordi den har USB-utgang og tenkte det kunne være kjekt, men etter at jeg hørte forskjellen på den og TransRotor-trinnet jeg bruker har den ligget og samlet støv....

Topp Bunn