Anbefaling av 300B forsterker?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.720
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Hvilke 300B forsterkere er å anbefale? Vil helst ha en som er litt "stram" i bassen og selvfølgelig kombinert med magien i mellomtonen.  Kan PP 300B matche SE magien? Jeg vil ha en som er tyst!
???

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Skal du ha MAGI, er det bare en vei å gå med 300B, og det er SET. Jeg har ekstremt gode erfaringer med JJ 322, Audio Note Kit 1, Border Patrol og Consonance 500s, for å nevne noen. Her er det magi i bøtter og spann, og de er tyste.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.720
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Har parallellkoblere trioder samme egenskaper som en triode i utgangen? Jeg har en følelse av at SE 300B ikke er rare greier i bassen. Stemmer dette?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.174
Torget vurderinger
7
300b kit1 hadde en utrolig kontroll på patosene mine ihvertfall. Deilig forsterker.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Har parallellkoblere trioder samme egenskaper som en triode i utgangen? Jeg har en følelse av at SE 300B ikke er rare greier i bassen. Stemmer dette?
Nei det stemmer ikke. Har en Ancient Audio Silver Integra 300 B. Bra bass i den. Så bra at jeg er veldig fornøyd med den. Helt tyst er den også.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her er jeg enig med Rolfozzy (som også har en utmerket forsterker!) SE 300B kan gi veldig overbevisende bass om den har gode arbeidsbetingelser. Argumentet om pinglete bass har sitt opphav blant transistorfolk som ikke har tilstrekkelig erfaring, rett og slett. De mest rettroende triodefundamentalistene mener vel at entaktskobling, dvs en triode i utgangen , er det aller "reneste", om du forstår. To i paralell kan være en større utfordring å få til, fordi de må gå i takt, for å si det sånn. Når det er sagt, jeg har aldri opplevd ulemper med bruk av to i paralell. SE 300B kan ha sjokkerende bra basskvaliteter med det rett utstyret,og har bass med en annen karakter enn en stor transistorforsterker. Jeg bruker riktignok hornhøyttalere, men likevel. Jeg hadde en av landets mest erfarne lyttere på besøk for en tid siden, og han bemerket at bassen i oppsettet mitt var noe av det mest impulsvillige og riktige han hadde hørt i et vanlig lytterom. En hyggelig tilbakemelding til en pasjonert bruker av SE 300B.
Hvilke kvaliteter ved 300B er det som gjør at du kikker i den retningen, forresten? Ser for øvrig at du har høyttalere som virkelig burde passe til en god trioderørforsterker...

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.720
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Egentlig vet jeg ikke om mine VSM-MX fungerer med så lavt som 7-10 watt. Jeg syns egentlig at jeg har bra lyd med det anlegget jeg har for tiden. Beste jeg har hatt så langt, så jeg tenker ikke på å bytte ut noe i dette. En 300b får være et tilegg til eksisterende sluttforsterker. Jeg får heller ta de begrensningene som ligger i å ikke kunne spilt ”så” høyt.

Er det noen som har erfaringer med Welborne 300 Terraplane? Kunne vær artig å bygge den selv.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Har ingen erfaring med Wellborne, kun Audio Note hva selvbygg angår. To 300B i paralell gir deg for øvrig omkring 18 watt, det burde holde fint til dine Merlin, om du ikke skal spille malinga av veggen...

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.976
Torget vurderinger
28
Ellers lar det seg sikkert gjøre å finne eiere til disse MX-ene.... etterhvert.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det skulle jeg tro, Fosse. Det er jo mange entusiaster med utsøkt smak her inne, ikke sant? ;-)

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
670
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei Cable Guy
Ron Welborne sine produkter kan klart anbefales.
Jeg har hatt forløperen til Terraplane som het Laurel.
Har idag Ultrapath bp og StarChief. Topp kvalitet !
Mvh
Morten

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Selv har jeg en 300B i parallell - og som gir ca. 12-15W.
Men, bassen på mine Triangle Celius Es(93db) er ikke i noen grad fremtredende, dessverre. Mellomtonen og diskant er flott, ja.

Så min konklusjon - fullkommen subjektiv som jeg er - så ville jeg gått for en ren 300B forsterker, ikke noe parallell eller pp, og så parret forsterkeren med horn-høytalere. 300B og horn!!! Da snakker vi magi folkens!! :D ;)

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Har selv hatt VSM med 300B SET. Selv synes jeg dette var i minste laget, og ville nok gått for en større forsterker.
Merlin demonstrerer selv alltid VSM med Joule Electra, og da oftest med Joule Electra sine 100 W OTL monoblokker. Kanskje noe å merke seg?
http://www.joule-electra.com/

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
300 B spiller både høyt og med tyngde i bassen her hos meg.
2 x 9 W. Men jeg har lettdrevne høytalere (98db).
Klipsch 75RB. Og en sub, for skikkelig basstrøkk. Klipsch det også. RW12. Kan ikke se for meg at det vil bli noe annet enn 300B her. Så fornøyd er jeg.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.720
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Har ikke du tømt ”bruskassa” i forbindelse med ny platespiller?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.720
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Jeg hater brum selv om dette ikke er hørbart med musikk på. Disse OTL'ene brummer. JE pre er dønn tyst selv på "full guffe".

Som sakt så er jeg egentlig ikke ute etter en erstatning av det jeg har. Tenkte at jeg skulle handle en nr2 forsterker for å ha det litt ”gøy” med en annen lydsignatur. Kanskje jeg bare skal akseptere ”nattspilling” i forbindelse med denne. Etter hva jeg kan lese på nettet får Welborne Terraplane fantastiske tester.

Har selv hatt VSM med 300B SET. Selv synes jeg dette var i minste laget, og ville nok gått for en større forsterker.
Merlin demonstrerer selv alltid VSM med Joule Electra, og da oftest med Joule Electra sine 100 W OTL monoblokker. Kanskje noe å merke seg?
http://www.joule-electra.com/

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.976
Torget vurderinger
28
Har ikke du tømt ”bruskassa” i forbindelse med ny platespiller?
Etter at jeg nettopp ble svindlet for en SMEV på ebay så begynner det å nærme seg farlig fort ja :(

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.976
Torget vurderinger
28
Jeg hater brum selv om dette ikke er hørbart med musikk på. Disse OTL'ene brummer. JE pre er dønn tyst selv på "full guffe".

Som sakt så er jeg egentlig ikke ute etter en erstatning av det jeg har. Tenkte at jeg skulle handle en nr2 forsterker for å ha det litt ”gøy” med en annen lydsignatur. Kanskje jeg bare skal akseptere ”nattspilling” i forbindelse med denne. Etter hva jeg kan lese på nettet får Welborne Terraplane fantastiske tester.
Da skjønner jeg handelen bedre, og synes vel egentlig tanken om en 300B er god. Må innrømme at jeg i starten hadde problemer med forstå hvorfor du ville ta slikt et stort steg. Regner med at forsterkeren du nå har på Merlin befinner seg ganske langt fra det vi normalt tenker på med 300B (satt opp på tilsvarende høyttaler).

Men, skal man ha både og er det jo et poeng at det er en klar forskjell. Følger tråden med interesse Cable Guy.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.720
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Dette er leit å høre. Var ikke meningen fra min side å treffe deg på denne måten da. Sorry! Du er nok ikke alene om å bli svindlet på ebay skulle jeg tro. Om det skulle være en trøst.
Etter at jeg nettopp ble svindlet for en SMEV på ebay så begynner det å nærme seg farlig fort ja  :(

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hei Cable Guy
Ron Welborne sine produkter kan klart anbefales.
Jeg har hatt forløperen til Terraplane som het Laurel.
Har idag Ultrapath bp og StarChief. Topp kvalitet !
Mvh
Morten
Det var godt å høre siden jeg sikler på en Welborne DRD!!
http://www.welbornelabs.com/drd.htm
Det blir nok julegaven til meg selv i år siden både studielån og huslån blir nedbetalt før året er omme ;D ;D

Har støvsugd nettet ang denne og funnet positive ( årets produkt i "Enjoy the music") omtale og forrnøyde brukere. Pt simulerer jeg kretsen med Pspice/Swcad....

Men det innebærer desverre også overgang til andre høyttalere....

mvh
Sleiven

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Selv så frister denne fra Air Tight meg. Har hørt et par av de andre modellene og syntes de spillte nydelig. De har fantastisk byggekvalitet og gir masse eierglede. Men tror aldri jeg har sett en Air Tight på det norske bruktmarkedet selv om det er solgt noen stykker. Nye er de ikke av de billigste men litt pruting, forbindelser osv ;) Denne fikk supertest i Absolute Sound.

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Slik jeg har forstått det, er basskvaliteten i en rørforsterker i høy grad bestemt utifra kvaliteten på utganstransformatorene og strømforsyningen.

Border patrol har jo fleksibiliteten med seperat (og oppgraderbar i kvalitet og antall) strømforsyning. Resten av komponentkvaliteten skal også være god.

En annen SE 300B med seperat strømforsyning og svært gode transformatorer er Hørning sin SATI forsterker.

De diy-monsterene som ble bygget av noen her på sentralen for et par år siden, er basert på Hørning sine transformatorer.

Oystein1960

Medlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
5
Som tidligere nevnt er det helt riktig at gode utgangstrafoer og strømforsyning er helt avgjørende i en 300b forsterker. Hvis du har muligheten må du få testet PQ versjonen av AudioNote Kit1, disse utgangstrafoene (9watt) gjør magiske ting med lyden som, stram kontant bass, nærhet, enorm dybde og et indre liv i musikken som jeg bare har hørt med en slik forsterker... Får du den til å matche høytalerne dine, vil du aldri se en annen vei. ,,

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Har aldri sett meg tilbake etter at 300B forsterkere inntok heimen. ;)
Selvfølgelig er du avhengi av at høyttallerene spiller på lag......hvis ikke er det egentlig dødfødt.
Følsomme høyttalere er jo i grunn ett "must" for at musikk skal gjengis nogenlunde realistisk, uansett spør du meg, og har du passert ca.>95db er ofte SET 300B et meget bra valg.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.720
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Kunne vært artig å høre fra en som har sammenlignet Terraplane med AN kit1.

Hvilke HT'er er å anbefale til ovennevnte?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Satser på DIY nemlig denne...http://www.decware.com/HDT/hdt.htm....andre DIY er Adire og Hammer Dynamics. du har selvsagt sette dette?..http://www.welbornelabs.com/recomendspeaks.htm

..Hørte forresten Audionote kit1 på Triangle (92db/w?), det manglet hverken volum eller bass.( noe jeg trodde kunne bli tilfeller. Heldigvis tok jeg feil!).Rommet var moderat størrelse 15-20 m2.

Har aldri hørt Welborne, kun omtale..
mvh
Sleiven

FiGHi77

Medlem
Ble medlem
22.01.2006
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Leser med interesse om 300B forsterkere og har også sett mye på sidene til Welborne Labs.

Selv om jeg også må bytte høyttalere til noen som er mer lettdrevne enn de jeg har i dag, ser jeg at det kan føre til mere morro selvbygg.

Men, 300B er noe jeg kun har lest om foreløpig og aldri hørt. Musikken jeg spiller spenner over mange genere.
(Big Bang, Dire Straits, Pink Floyd, Tool, Diana Krall, Miles Davis, John Coltrain, Røyksopp, Faithless, Ralp Mayers osv, osv.

Sitter med et inntrykk av at 300B fungerer best på jazz, blues, klassisk, akustisk. Hvordan vil et slikt oppsett kunne spille mine forskjellige musikktyper, som ikke bare sammefaller med dette? (f.esk. det rytmiske drivet i bassen til Røysopp).

Vennlig hilsen Øyvind

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Leser med interesse om 300B forsterkere og har også sett mye på sidene til Welborne Labs.

Selv om jeg også må bytte høyttalere til noen som er mer lettdrevne enn de jeg har i dag, ser jeg at det kan føre til mere morro selvbygg.

Men, 300B er noe jeg kun har lest om foreløpig og aldri hørt. Musikken jeg spiller spenner over mange genere.
(Big Bang, Dire Straits, Pink Floyd, Tool, Diana Krall, Miles Davis, John Coltrain, Røyksopp, Faithless, Ralp Mayers osv, osv.

Sitter med et inntrykk av at 300B fungerer best på jazz, blues, klassisk, akustisk. Hvordan vil et slikt oppsett kunne spille mine forskjellige musikktyper, som ikke bare sammefaller med dette? (f.esk. det rytmiske drivet i bassen til Røysopp).

Vennlig hilsen Øyvind
Hvis du søker på 300b og rocker, finner du en tråd som handlet om dette.

Frode

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Et 300B oppsett med kraftige kvalitets trafoer på effektive høyttalere vil kunne gi deg et driv du ikke har hørt maken til. Men et rimelig 300B oppsett fra f.eks. kina hvor det er spart på trafoer etc vil du nok få mangler.

FiGHi77

Medlem
Ble medlem
22.01.2006
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Et 300B oppsett med kraftige kvalitets trafoer på effektive høyttalere vil kunne gi deg et driv du ikke har hørt maken til. Men et rimelig 300B oppsett fra f.eks. kina hvor det er spart på trafoer etc vil du nok få mangler.
Jeg skjønner. Kit fra Welborne vil jo være en forholdsvis "rimelig" løsning i forhold til å kjøpe ferdige produkter av diverse andre merker. Vil du definere trafoene i disse som kraftige?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg skjønner. Kit fra Welborne vil jo være en forholdsvis "rimelig" løsning i forhold til å kjøpe ferdige produkter av diverse andre merker. Vil du definere trafoene i disse som kraftige?
Et kit fra Welborne, f.eks Terraplane 300B burde gi deg det drivet du trenger ja.

FiGHi77

Medlem
Ble medlem
22.01.2006
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Dette kan bli spennende :)

Sleiven: Jeg har også sett på Decware HDT for kombinasjon med kit fra Welborne. Håper på byggetråd fra deg med bilder av både forsterkere og høyttalere etterhvert!

Øyvind

D

Dilla

Gjest
Hadde tidligere Merlin VSM (de Fosse har nå) parret med et par Heart Double Beat 300B monoblokker (2 300B i parallell pr. kanal).
Dette var en vanvittig bra kombinasjon, som jeg stadig tenker tilbake på...

Får du testet et par Double Beat på VSM'ene dine lever ZH270'en farlig...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har også levd lenge med Heart Double Beat, og kan bekrefte at den virkelig er magisk i de rette oppsettene. Den er vel ikke så utbredt, men er virkelig noe å lete etter. Det samme kan for øvrig sies om min egen foretrukne leverandør av 300B-magi, JJ Electronics 322.

Topp Bunn