Rørutstyr Anbefaling af rør til Leben CS600-forstærker

Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Kloge mennesker,


Om alt går vel, ankommer der en Leben CS600 i løbet af næste uge, hvilket jeg glæder mig meget til. Det er min anden rørbaserede forstærker, den sidste var en Audio Note P2SE, og min sidste en Sugden A21SE Signature, som fulgte efter en Audio Note P2SE.

Jeg kan forstå, at preamp-rørerne af typen 6CS7 adskiller CS600-modellen fra den nye CS600X, fordi der er begrænsede mængder til salg - versus ECC82-rørerne, som den nye model ser udtil at anvende.

Derfor planlægger jeg at købe et par sæt ind, så jeg har til fremtiden. Levetiden på 6CS7 skulle være omkring 10.000 timer, så vidt jeg kan læse mig til. Stemmer det nogenlunde overens med jeres erfaringer med denne rørtype?

Og så til det egentlige spørgsmål - er der nogle rørfabrikanterne, der kan anbefales? Sylvania, GE, Ge Canada, Marconi, Fivre, Tung Sol fx? Europæiske udgaver ser ud til at være umulige at komme i nærheden af, hvis det skal være nogenlunde symmetrisk udmålte 'quads'.

Hvis I har generelle betragtninger om andre ting, der er vigtige og eller interessante ved CS600'eren, så skriv meget gerne en linje eller to.


Stor tak på forhånd,

Kasper
 
Sist redigert:

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Kloge mennesker,


Om alt går vel, ankommer der en Leben CS600 i løbet af næste uge, hvilket jeg glæder mig meget til. Det er min anden rørbaserede forstærker, den sidste var en Audio Note P2SE.

Jeg kan forstå, at preamp-rørerne af typen 6CS7 adskiller CS600-modellen fra den nye CS600X, fordi der er begrænsede mængder til salg - versus ECC82-rørerne, som den nye model ser udtil at anvende.

Derfor planlægger jeg at købe et par sæt ind, så jeg har til fremtiden. Levetiden på 6CS7 skulle være omkring 10.000 timer, så vidt jeg kan læse mig til. Stemmer det nogenlunde overens med jeres erfaringer med denne rørtype?

Og så til det egentlige spørgsmål - er der nogle rørfabrikanterne, der kan anbefales? Sylvania, GE, Ge Canada, Marconi, Fivre, Tung Sol fx? Europæiske udgaver ser ud til at være umulige at komme i nærheden af, hvis det skal være nogenlunde symmetrisk udmålte 'quads'.

Hvis I har generelle betragtninger om andre ting, der er vigtige og eller interessante ved CS600'eren, så skriv meget gerne en linje eller to.


Stor tak på forhånd,

Kasper
Hei Kasper🎸
Ta kontakt her inne med Audiomix han er en av de fremste på rør her oppe. Meget kunnskapsrik person på rør og annet elektronikk
Alle rør derfra er NOS og målte.
audiomix.no
Mvh Roy
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Hei Kasper🎸
Ta kontakt her inne med Audiomix han er en av de fremste på rør her oppe. Meget kunnskapsrik person på rør og annet elektronikk
Alle rør derfra er NOS og målte.
audiomix.no
Mvh Roy
Tak for dit svar - det gør jeg, tak :) Men jeg hører også gerne fra Leben-ejere om deres erfaringer med forskellige mærker. Umiddelbart ser det ikke ud til, at de har nogen 6CS7-rør i det tilgængelige sortimen.
 

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
39
Antall liker
51
Torget vurderinger
0
Jeg har hatt CS-600 i mange år, og har testet mange forskjellige 6CS7-rør. Kort fortalt: Alle er bra, du kan ikke ta feil (så lenge de måler bra).

Favoritter er amerikanske (RCA og GE) black plate, og Raytheon. Jeg har også et sett japanske 6cs7 uten navn, som er bra. Jeg har mange ulike merker av 6CS7, men hvis du studerer rørene, så er det ikke så mange ulike typer. Jeg antar samme produsent, med ulik innpakning…?

Jeg bruker denne forsterkeren daglig og har gjort det i 6 + år. Jeg har aldri hatt problem med disse rørene.

Min erfaring er at lyden påvirkes mye mer av hvilke effektrør du benytter på denne forsterkeren, og at EL34 kan være perfekt for enkelte høyttalere, mens 6L6 eller 6550 passer mye bedre til andre ..
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
6CS7 ser ut til å være nesten umulig å finne.
Jeg bygde nylig om til -X versjonen med ECC82 (Siemens 5814A), 12BH7 (Philips SQ E80CC) og EL34 (Telefunken).
"Som å høre englene synge"
IMG_20230215_145832579_HDR.jpg
 
Sist redigert:

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Gratulerer med en virkelig flott forsterker, kasperbergholt! Prøv den med 6CS7 og se hva du synes. Hvis lyden sitter slik du vil ha den, er alt bare bra. Kjøper du rør på ebay eller hifishark osv., kan du jo få dem målt etter anskaffelse - for å sove godt om nettene.

Vil du på et tidspunkt bygge om for de mange mulighetene med 12AU7/5814/6189/E82CC etc. (de går om hverandre) som inngangsrør i effektforsterkerdelen, er det fullt mulig. Der er markedet av NOS-rør rikholdig: det er bare interesse og investeringslyst som setter begrensninger.
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Jeg har hatt CS-600 i mange år, og har testet mange forskjellige 6CS7-rør. Kort fortalt: Alle er bra, du kan ikke ta feil (så lenge de måler bra).

Favoritter er amerikanske (RCA og GE) black plate, og Raytheon. Jeg har også et sett japanske 6cs7 uten navn, som er bra. Jeg har mange ulike merker av 6CS7, men hvis du studerer rørene, så er det ikke så mange ulike typer. Jeg antar samme produsent, med ulik innpakning…?

Jeg bruker denne forsterkeren daglig og har gjort det i 6 + år. Jeg har aldri hatt problem med disse rørene.

Min erfaring er at lyden påvirkes mye mer av hvilke effektrør du benytter på denne forsterkeren, og at EL34 kan være perfekt for enkelte høyttalere, mens 6L6 eller 6550 passer mye bedre til andre ..
Mange tak for dit svar! Det var lige præcis betragtninger som disse, jeg var interesseret i. Det ser ud til, at jeg kan få fat i symmetrisk udmålte 'quads' fra Sylvania, GE Canada, RCA, Tung Sol, med videre til at dække en livstid, hvis 'prognosen' om 10-15 års livstid holder.

Og tak for betragtningerne angående udgangsrør også :)
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
6CS7 ser ut til å være nesten umulig å finne.
Jeg bygde nylig om til -X versjonen med ECC82 (Siemens 5814A), 12BH7 (Philips SQ E80CC) og EL34 (Telefunken).
"Som å høre englene synge"
Mange tak for dit svar - og det fine billede fra arbejdet med den! Jeg havde godt læst, at den kunne modificeres med vist skift af tre-fire modstande og skift af rør-soklerne til at matche ECC82-fatning, kan det passe?

Hjælper du private med lignende modifikationer?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er en god del mer jobb enn det du tenker.
Hvis du skriver det du tenker🙂
Ingen bytte av sokler.
Derimot full ombygging rundt soklene.
Det er vidt forskjellige rør som skal kobles.
Jo da. Full mulig at jeg kan ta jobben.
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Gratulerer med en virkelig flott forsterker, kasperbergholt! Prøv den med 6CS7 og se hva du synes. Hvis lyden sitter slik du vil ha den, er alt bare bra. Kjøper du rør på ebay eller hifishark osv., kan du jo få dem målt etter anskaffelse - for å sove godt om nettene.

Vil du på et tidspunkt bygge om for de mange mulighetene med 12AU7/5814/6189/E82CC etc. (de går om hverandre) som inngangsrør i effektforsterkerdelen, er det fullt mulig. Der er markedet av NOS-rør rikholdig: det er bare interesse og investeringslyst som setter begrensninger.
Tak for gode betragtninger og råd. Ved man ca. hvor meget en modifikation til at køre med 12AU7/5814/6189/E82CC-rør i stedet for 6CS7 sådan ca. vil koste?
 
  • Liker
Reaksjoner: awe

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Akkurat hva selve ombyggingen/modifikasjonen koster, vet jeg ikke nøyaktig, for totalprisen avhenger av hvilke rør man velger å sette inn. Jeg kjøpte en del kostbare rør samtidig, og prisen for dem utgjorde nok langt mer enn selve arbeidet. Det jeg husker at jeg sjekket, var priser på de samme rørene hos andre leverandører. Jeg fant ut at prisen for bare rørene (NOS/nøyaktig typebetegnelse) fra andre pålitelige leverandører langt oversteg totalsummen Audiomix forlangte.

For meg var derfor valget enkelt: Jeg fikk (for meg) meget attraktive rør rimelig og arbeidet på kjøpet. Mitt råd er derfor at du velger hva slags rør du vil satse på - det betyr noe for lydkvaliteten, sjekker hva de koster rundt omkring og så tar kontakt med Audiomix for en pakkepris. Du trenger to 12AU7/E82CC etc. og to 12BH7/E80CC.

Om det er verdt det? Det kan til sist kun du avgjøre. Jeg synes for min del synes absolutt det, mens andre gode innlegg ovenfor forteller at Leben CS600 uten X er helt toppers. Og det er den. Mye handler om interesse, smak og hvordan det ender opp med å klinge der hjemme.
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Så ankom min Leben 600 endelig. Jeg har lige pakket den ud og den står akklimatiserer et døgn eller to, før jeg slutter den til.

I forhold til indgangsrør ser der ud til at være 2 sæt Raytheon 6SC7-rør med gul / grøn skrift - disse sidder inderst af de fire. Ved siden af -
ud mod forstærkerens sider - sidder to andre rør med rød skrift. Jeg kan ikke se, hvad der står på sidstnævnte.

Betyder det, at man ikke nødvendigvis behøver et quad af symmetrisk udmålte 6SC7-rør, men kan 'nøjes' med to symmetrisk udmålte par? Det ville give en del flere muligheder og lavere priser samlet set ift quads?

Tak igen - det er virkelig en stor fornøjelse at være blevet en del af dette forum :)
 
Sist redigert:
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Faldt over følgende passage i den medfølgende manuel, som måske kan hjælpe lidt på vej i forhold til om der kan anvendes forskellige rør i de to forskellige positioner.

"In CS-600, the first triode are driven på SRPP for at first stage amplification, and the second units are used as a driver by phase-reverse circuit. As this second, triode unit even have (sic) a capability to use independently for a small power amplifier, we can use it as a very powerful driver"

Det er over mit tekniske niveau at forstå implikationerne af.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ikke nødvendig å forstå.
De beskriver hvordan den er.
Slik vil den også være etter ombygging.
Forskjellen er at den da vil benytte andre rør.
Ingen kompabilitet.
Andre rør enn 6CS7 betyr ombygging.
Hans
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.173
Torget vurderinger
2
Her ligger mye fin info om temaet:


Det ser ikke ut til å være umulig å få tak i 6CS7 heller; noen internasjonale rørleverandører har dem på lager. Du kan finne dem i Tyskland, og prisen er ikke avskrekkende. NOS rør har som oftest lang levetid, så det bør være mulig å kjøpe inn nok rør til mange år uten å loppe seg helt.

Det lønner seg å sørge for at de er matchet, så det ikke blir skjevhet i lydbildet av noe slag. The Tube store skriver faktisk det følgende:
Note to Leben amplifier owners, we do not have matched sets at this time. These tubes are very difficult to find. Only odds and ends of various brands available.
 
Sist redigert:

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
39
Antall liker
51
Torget vurderinger
0
I forhold til indgangsrør ser der ud til at være 2 sæt Raytheon 6SC7-rør med gul / grøn skrift - disse sidder inderst af de fire. Ved siden af -
ud mod forstærkerens sider - sidder to andre rør med rød skrift. Jeg kan ikke se, hvad der står på sidstnævnte.

Betyder det, at man ikke nødvendigvis behøver et quad af symmetrisk udmålte 6SC7-rør, men kan 'nøjes' med to symmetrisk udmålte par? Det ville give en del flere muligheder og lavere priser samlet set ift quads?
Det vil gå helt fint, ja.
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Ikke nødvendig å forstå.
De beskriver hvordan den er.
Slik vil den også være etter ombygging.
Forskjellen er at den da vil benytte andre rør.
Ingen kompabilitet.
Andre rør enn 6CS7 betyr ombygging.
Hans
Hej Hans,

Jeg tror, jeg har fået forklaret mig dårligt. Jeg agter - indtil videre - at fortsætte med den oprindelige konfiguration, dvs. at køre med 6CS7-rør, som den er nu, uden nogen modifikationer.

Så mit seneste spørgsmål går på, hvad der ligger bag valget om at have forskellige slags 6CS7-rør. Jeg var af den opfattelse, at CS600'eren krævede et 'quad' af symmetrisk udmålte rør. Det vil give mere fleksibilitet, at kunne køre med symmetriske par. Jeg kan se, at 6CS7-rør anslås til at have en levetid på omkring 10.000 timer, så jeg vil godt kunne købe tilstrækkeligt ind til de næste mange år.

Håber, det giver mening? Jeg beklager, at jeg har startet to forskellige 'under'-tråde her i tråden 1) anbefaling af rør til en umodfificeret og 2) modificering til andre indgangsrør.

Tak igen!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
6CS7 og noen få andre er "usymetriske" konstruksjoner.
Det vil si at de to triodene ikke er like. Langt fra.
Det hender at konstruktører gjør "dumme" ting.
Dette er et eksempel.
Så, hvordan matche?
Har det noen hensikt?
Katode bias og feed back fikser det meste🙂
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
6CS7 og noen få andre er "usymetriske" konstruksjoner.
Det vil si at de to triodene ikke er like. Langt fra.
Det hender at konstruktører gjør "dumme" ting.
Dette er et eksempel.
Så, hvordan matche?
Har det noen hensikt?
Katode bias og feed back fikser det meste🙂
Jeg mente ikke, at de to dele af hvert rør var symmetriske. Men at de fire rør var symmetriskt udmålte.

Og jeg tænker, der må være en grund til, at Leben har valgt to forskellige rør til min CS600'er - i stedet for fire ens?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Her ligger mye fin info om temaet:


Det ser ikke ut til å være umulig å få tak i 6CS7 heller; noen internasjonale rørleverandører har dem på lager. Du kan finne dem i Tyskland, og prisen er ikke avskrekkende. NOS rør har som oftest lang levetid, så det bør være mulig å kjøpe inn nok rør til mange år uten å loppe seg helt.

Det lønner seg å sørge for at de er matchet, så det ikke blir skjevhet i lydbildet av noe slag. The Tube store skriver faktisk det følgende:
Ikke alt stemmer:
The Leben CS-600 tube complement is four twin-triode 6CS7 vacuum tubes used in the first-stage of amplification, a single slow turn-on 6CJ3 vacuum tube that is "a single heater-cathode type diode intended for service as the damping diode in the horizontal-deflection circuit of color television receivers, " which is used in the Leben CS-600 to provide a slow ramp-up of high-voltage (B-voltage) to the output tubes in order to extend their life,

Det er benyttet 6CS7 som fasesplitter / driver også. Må bygge om det trinnet også.
Slow turn on to extend life?
Bare en kompliserende faktor. Helt unødvendig og har ingen effekt på levetiden.

The modification is a fairly straight-forward one in that it requires only changing out four resistors in the CS-600, although the tube sockets will need to be rewired to accomodate the 12AU7A and 12BH7A vacuum tubes, so most owners will want to engage a qualified service technician to do the work.

Jo da. Hvis en har en del erfaring......
Som å bygge et par forsterker trinn.

Den store fordelen etter ombygging at en har et enormt utvalg rør som kan benyttes.
 
Sist redigert:
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Det er lige mig igen. Nu har jeg fået fat i et par quads af samme slags, men det har ikke været nemt, så jeg har også købt nogle 'matched pairs' af 6CS7.

Velvidende at matchede quads er bedst, hvordan ville I placere to matchede par i en CS600'er?

Jeg har kigget på CS600X'eren, hvor der både er 12au7a- og 12hb7a-rør i indgangstrinnnet.

Her er fordelingen: 1: 12au7a; 2: 12hb7a; 3: 12au7a; 4: 12bh7a set fra venstre mod højre.

Tak :)

 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I -X versjonen er det 12AU7 etc i inngangstrinnet og 12BH7 etc som driver fasevender.
Så er det slik i nesten alle push pull forsterkere at det benyttes feedback.
Det retter opp de fleste skavanker.
Matching?
Ikke tenk på det så lenge det er riktige rør og samme type.
La det i hvert fall ikke gå ut over nattesøvnen.
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Parrede rør, altid på samme position i hver sin kanal.
Tak for indspark. Jeg er ikke sikker på, jeg forstår i praksis. Hvordan ville det være i Leben CS600?

A1 og A2 i 1 & 2 - og B1 & B2 i 3 & 4 fra venstre mod højre? Og gælder princippet også, når der benyttes asymmetriske rør, hvor hvert rør har en forskellig funktion?
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
I -X versjonen er det 12AU7 etc i inngangstrinnet og 12BH7 etc som driver fasevender.
Så er det slik i nesten alle push pull forsterkere at det benyttes feedback.
Det retter opp de fleste skavanker.
Matching?
Ikke tenk på det så lenge det er riktige rør og samme type.
La det i hvert fall ikke gå ut over nattesøvnen.
Tak for forklaringen.Og god pointe om nattesøvn :)

Er placeringen af indgangstrin og driver/fasevender i samme rækkefølge i CS600'eren og CS600-X'eren (talt fra venstre mod højre, 1, 2, 3, 4)? Og er det samme triode i 6CS7-rørene, der anvedes til indgangstrin og driver?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Må tenke litt.....
Dette tror jeg GOOGLE kan hjelpe deg med.
Helt ubegripelig at de har brukt 6CS7.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det er lige mig igen. Nu har jeg fået fat i et par quads af samme slags, men det har ikke været nemt, så jeg har også købt nogle 'matched pairs' af 6CS7.

Velvidende at matchede quads er bedst, hvordan ville I placere to matchede par i en CS600'er?

Jeg har kigget på CS600X'eren, hvor der både er 12au7a- og 12hb7a-rør i indgangstrinnnet.

Her er fordelingen: 1: 12au7a; 2: 12hb7a; 3: 12au7a; 4: 12bh7a set fra venstre mod højre.

Tak :)

Du plasserer matched pair der du har like rør i dag.
Sjekk forøvrig Leben vennetråden her inne.
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Må tenke litt.....
Dette tror jeg GOOGLE kan hjelpe deg med.
Helt ubegripelig at de har brukt 6CS7.
Jeg har googlet på livet løs og forsøgt at finde diagrammer for de to - men også kigget på billeder af oversiden (fra Jeff's place) og andre steder. Og CS600X'eren er nem nok, det vil sige pladserne: 1: 12au7a; 2: 12hb7a; 3: 12au7a; 4: 12bh7a.

På CS600'eren er alle jo markeret med 6CS7 på ydersiden. Og jeg kan på billeder ikke se, om der skulle være nogen forskel på kabelføringen mellem de to modeller.

Men jeg vil tro, at plads 1 & 2 dækker venstre side & 2 & 3 dækker højre side?
 
Ble medlem
01.01.2023
Innlegg
29
Antall liker
11
Sted
København, Danmark
Du plasserer matched pair der du har like rør i dag.
Sjekk forøvrig Leben vennetråden her inne.
Men nuværende fire rør er jo alle lige, så det giver ikke som sådan nogen indikation af, hvor det er bedst at placere to parrede sæt.

Der er 8 forskellige kombinationer for placering (hvis jeg kan regne rigtigt).
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Siden du har modellen uten "X" spiller det ingen rolle. 6CS7 i alle posisjoner.
Har du måleverdier på de rørene du har kjøpt?
Eller er de bare "matched"?
Hvis det siste stemmer er det opp til selgeren å definere "matched".
Min HiFi leveregel nr 1:
Mål for å verifisere at forsterkeren fungerer optimalt.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Fordi 6CS7 er litt av en vanskapning i forsterkersammenheng.
2 triodehalvdele, som fra fabrikk er laget med forskjellige egenskaper. Derfor forsår jeg heller ikke all snakken om
12AU7 & 12BH7, om forsterkeren er konstruert med 6CS7. (Se kurvene for de to halvdele nederst i datablad)

6CS7
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tak for indspark. Jeg er ikke sikker på, jeg forstår i praksis. Hvordan ville det være i Leben CS600?

A1 og A2 i 1 & 2 - og B1 & B2 i 3 & 4 fra venstre mod højre? Og gælder princippet også, når der benyttes asymmetriske rør, hvor hvert rør har en forskellig funktion?
cs600-MAINtop.jpg
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
6CS7 og 8CS7 ble utviklet på 50-tallet for bruk i Amerikanske TV-er til Vertikal oscillator og vertikal utgang. ( Dra bildet opp og ned ).
Altså aldri vært utviklet for Audio. Men en Triode er en Triode.
Jeg brukte dem i linjetrinn for noen år siden med trafo på utgangen. ( Section 2 ). BJ.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Derfor forstår jeg heller ikke all snakken om 12AU7 & 12BH7, om forsterkeren er konstruert med 6CS7.
Årsaken til det er at CS600X er basert på disse rørene, mens CS600 er konstruert med 6CS7.
Denne "modifiseringen" gjorde Leben for noen år tilbake, da de innså at tilgangen på 6CS7 ville bli begrenset/dårlig i tiden fremover.
For eiere av CS600 har de også laget et diagram/skjema som viser viser hvordan man kan bygge om til CS600X. Dette får man tilsendt ved forespørsel.
Da kan man, som @awe har fått @Audiomix til å gjøre for seg.

Forsterkeren vil da, naturlig nok, få en litt annen karakteristikk. Men, om man har tilstrekkelig med 6CS7 er det langt fra noen nødvendighet å bygge om.
Så langt jeg har klart å lese meg frem til er det høyst delte meninger mht hvilke løsning (karakteristikk) som foretrekkes, hvilket har med preferanser, matching mot anleggets øvrige komponenter osv å gjøre.
Jeg kommer ihvertfall ikke til å bygge om min før jeg evt ville kunne ha mulighet til å låne en CS600X for en A/B sammenlikning hjemme.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Og så finnes 8-volt utgaver av begge. Da må en ny liten trafo inn for gløding. BJ.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Om den i første om gang blir bedre eller ikke vil avhenge av rørvalg.
Ved å ha muligheten til å bruke 12AU7 + 12BH7 er mulighetene til å variere "uendelige".
Det er nettopp dette som gjør -X mye mer fleksibel.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Såvidt jeg har forstått, så dreier det seg om karakteristikkendringer utover det forskjell på ulike 12AU7 og 12BH7 vil gjøre.

Opprinnelig ser det ut til at det kun var 5-6 fabrikker som produserte 6CS7, selvom de ble solgt under flere merkenavn.
 
Topp Bunn