Anbefaling ønskes: Switch og nettverkskabel

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Jeg satte inn en switch for et par år siden fordi jeg trengte kablet nett til både tv og anlegg fra samme nettverkspunkt. Stor var overraskelsen da jeg oppdaget at lyden i anlegget ble bedre! Dette var jeg totalt uforberedt på. I ettertid har det skjedd mye og audiofile switcher har kommet på markedet. Jeg er skeptisk til om dette har noe for seg for en som allerede har en god switch med intern strømforsyning. Men jeg er nyskjerrig...
Grunnen til at det ble bedre, er mest sannsynlig at den nye switchen du kjøpte hadde mer båndbredde og mulig også galvanisk skille på portene som den forrige ikke hadde. Istedet for at trafikken choket, så går den nå igjennom uten pakketap eller feil. Dette gjør underverker på lydkvaliteten, og man slipper at streaming-tjenester throttler og setter ned kvaliteten på musikken for å få spillt.
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Hvordan vet du da at det er stor forskjell?
Det kan jeg ikke vite før jeg har prøvd, men jeg kan si at jeg tror mer på hva de som har prøvd en switch sier enn hva de som ikke har prøvd sier.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Det er tydeligvis noe du ikke forstår da siden det blir bedre lyd med den switchen som de som har prøvd den sier
Jeg forstår at noen synes at støy er behagelig og legger til krydder i lyden... Gjerne motbevis det, og si hva annet det er som lager den forskjellen enkelte opplever?
Jeg er åpen for hva det er som forårsaker forskjellen mange opplever, men så lenge ingen av "gullørene" gidder å sette seg inn i hva det kan være så er denne diskusjonen helt dødfødt. Alle som har en snev av kompetanse på nettverk sier det samme, at det er jordingsloop som blir lagd med de switchene sammen med skjermet kabel.
I fare for å gjenta meg selv, jordingsloop er noe man IKKE ønsker sammen med Hifi..
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Jeg forstår at noen synes at støy er behagelig og legger til krydder i lyden... Gjerne motbevis det, og si hva annet det er som lager den forskjellen enkelte opplever?
Jeg er åpen for hva det er som forårsaker forskjellen mange opplever, men så lenge ingen av "gullørene" gidder å sette seg inn i hva det kan være så er denne diskusjonen helt dødfødt. Alle som har en snev av kompetanse på nettverk sier det samme, at det er jordingsloop som blir lagd med de switchene sammen med skjermet kabel.
I fare for å gjenta meg selv, jordingsloop er noe man IKKE ønsker sammen med Hifi..
Jeg har ikke peiling på noe av dette, men jeg vil prøve før jeg sier at det blir bedre, dårligere eller ingen forskjell
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det kan jeg ikke vite før jeg har prøvd, men jeg kan si at jeg tror mer på hva de som har prøvd en switch sier enn hva de som ikke har prøvd sier.

Se den videoen som ble lagt ut her. Dersom du ikke forstår noe teknisk se fra 30 minutter og ut.
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Se den videoen som ble lagt ut her. Dersom du ikke forstår noe teknisk se fra 30 minutter og ut.
Jeg velger å høre hva som skjer eller ikke skjer når jeg selv skal prøve en switch. Det er forresten helt gratis for meg å prøve den så jeg betaler kun hvis jeg beholder switchen
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Også ender denne tråden som alle andre Switch og kabel tråder.. Starter med at en stakkar trenger en enkel switch hjemme, også blåser det ut i det uendelige med audiofile switcher uten at noen forstår hvordan de fungerer (selv ikke produsenten av audiofile switcher!)..
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Også ender denne tråden som alle andre Switch og kabel tråder.. Starter med at en stakkar trenger en enkel switch hjemme, også blåser det ut i det uendelige med audiofile switcher uten at noen forstår hvordan de fungerer (selv ikke produsenten av audiofile switcher!)..
Hvorfor tror du han er en stakkar?
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Trådstarter ønsker anbefaling. Jeg tror den beste anbefaling er å prøve selv hvis man har mulighet til å prøve gratis som noen butikker tilbyr :)
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Trådstarter sier takk for hjelpen i innlegg #13, men tråden fortsetter.........
 
X

X186841

Gjest
Drit I switch og kjøp en brukbar trådløsruter.
Kastet ut Telenor Ruteren, kjøpte en ASUS RT-AX92U. Kjapt nettverk uten tulleswitcher og CAT-ørten nettverkskabler.
Intel NUC med W10 som Core i ett skap 2 vegger unna ruter og iMac gjennom 2 vegger.
Skjermbilde 2021-02-12 kl. 12.07.28.png


Og her med MacBook Pro M1 i annen etasje på andre siden av huset.

Screenshot 2021-02-12 at 12.17.57.png
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Drit I switch og kjøp en brukbar trådløsruter.
Kastet ut Telenor Ruteren, kjøpte en ASUS RT-AX92U.
Vis vedlegget 696774
Hva var årsaken til at du vraket Telenor ruteren og valgte Asus? Hastighet?
Grunnen til at jeg spør er at jeg opplever selv at min Telenor trådløsruter er veldig stabil og gir god hastighet.
 
X

X186841

Gjest
Først og fremst dekning, i tillegg kapasitet når alt utstyret i huset er online.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Her er min Wifi-forbindelse:

wifi.jpg


RT-AX88U router, og et Asus PCI-e trådløst nettverkskort kort (6 år gammelt?) i en stasjonær PC som fungerer med 1.3Gbit trådløst.
Har også god dekning i garasjen ved å utvide med noen bokser RT-AX92U som også støtter AI-mesh og 1.3Gbit der også om jeg husker rett, kan godt streame 4K der også om jeg ønsker.

Har også god erfaring med å sette router fra ISP (Telia, Telenor, Get etc.) i Bridge-mode, da slipper man at den router trafikken og den blir da å fungere mer eller mindre som en switch i prinsippet. Routing er en tung process for utstyret sammenlignet med switching, derfor er router-kapasitet også dyrt når det kommer til utstyr sammenlignet med switchekapasitet. Når man bruker en kraftigere router i bakkant istedet så har jeg opplevd å øke hastigheten fra 50 mbit til 300Mbit og mer, da routeren som følger med linjen ikke klarer å svelge unna trafikken rett og slett når den router. Jeg hadde da i den tiden irundt 300mbit linje, men fikk bare 50mbit pga. utstyret som fulgte med fra ISP (det var ikke noe feil med ustyret, det har bare svak CPU).
En annen bonus med eget ustyr er ikke bare hastighet, men også dekning som nevnt og mest sannsynlig bedre sikring som man ønsker.

Hadde en fyr fra Get innom her for en stund siden, da det var noe problemer med linja. Han sa at den routeren jeg har er god og at det er mer sannsynlig feil med utstyret fra Get, men skulle de gitt ut like bra utstyr til brukerne som det jeg hadde så har det vært helt andre priser hos Get rett og slett, og det har de ikke råd til og det har nok da blitt mindre kunder hos de da ikke alle vil betale for utstyret.


PS: ISP er forkortelse og står for Internet Service Provider.
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Med Telenor fiber kan jeg bare kaste ut medsendt ruter og plugge rett inn Asus,n istedet.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Med Telenor fiber kan jeg bare kaste ut medsendt ruter og plugge rett inn Asus,n istedet.
Det vil jeg si bare er helt genialt! :D Skulle ønske bare jeg hadde et annet alternativ enn det som finnes her jeg bor nå..
 
X

X186841

Gjest
En av grunnen til att ISP,r fraråder bytte av ruter er alle de som ikke har peiling og da belaster en haug med folk på support som heller ikke har peiling.

Samme grunn til att mange leverandører av andre tjenester og duppedingser kun anbefaler Ethernet . Support blir overbelastet av folk med dårlig wifi og null peil.
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Siden jeg satt på plass et par Isoplugger i nærheten av sikringsskapet og var i gang testet jeg for moro skyld følgende nå i ettermiddag:

1) koblet ut min Bonn N8 svitsj som jeg har før Uptone EtherRegen svitsjen. Dvs bare bruke EtherRegen. Da ble det dårligere lyd og bilde. Helt klart mindre dynamikk og det hele mer "grøtete"...
2) så koblet jeg ut EtherRegen, da ble det ennå dårligere. Altså slik det ville vært uten noen av disse "audiofile" svitsjene. Krevende bildepassasjoner mer hakkete, og antydning til flimmer i bilde på scener jeg har spilt hundrevis av ganger gjennom mange år. På kjente lydspor ble det tristere, mindre oppløsning og rom...

Så begynte jeg å koble inn igjen, men i motsatt rekkefølge:
3) koblet først inn bare Bonn N8, da hjalp det litt på. (den står langt unna anlegget, men gjør likevel nytte for seg)
4) deretter koblet jeg inn EtherRegen igjen (som er ved anlegget). Voila! Da kom godfølelsen frem igjen. Alt bare faller på plass :):):)

Kan nevne at jeg har fintrimmet alt i anlegget ned til den minste detalj, og med massevis av tweaks så jeg er veldig var for selv de minste endringer. Jeg hører f.eks. forskjell med og uten dempeføtter under strømfordeleren, no kidding!

ps. Noen sa i tråden her at de gikk lei av å tweake. Det er det som er moro synes jeg. Akkurat som de som mekker på bil, så mekker vi på anlegget:D
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Kan nevne at jeg har fintrimmet alt i anlegget til den minste detalj, og med masse tweaks så jeg er veldig var for selv de minste endringer.

ps. Noen sa i tråden her at de gikk lei av å tweake. Det er det som er moro synes jeg. Akkurat som de som mekker på bil, så mekker vi på anlegget:D
Ettersom denne tråden er så langt bort fra ontopic fra før.. Hvilket anlegg har du?

Og ikke alltid at man mekker bil at det blir bedre.. Å ødelegge en bil med senkesett forbedrer ikke kjøreegenskapene, heller ikke for store felger eller brede dekk..
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Kan anbefale disse:


og denne:

Etherregen har en 10MHz klokkegenerator input? Hva er den godt for? Den har jo ingenting med nettverket å gjøre, den er der mest for syns skyld.

Silent Angel er samme switchen man får for 349,- på komplett.no bare i en annen innpakning. Google litt så finner du at det er samme produsent av de to boksene.
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Silent Angel er samme switchen man får for 349,- på komplett.no bare i en annen innpakning. Google litt så finner du at det er samme produsent av de to boksene.
Nope. Det er gjort masse endringer innvendig, jeg har også en spesial-tunet versjon med div ekstra komponentoppgraderinger
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Nope. Det er gjort masse endringer innvendig, jeg har også en spesial-tunet versjon med div ekstra komponentoppgraderinger
Hvilke modifikasjoner? Det er fortsatt samme chip og funksjon etc..
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke ekspert på dette, men her er det jeg har fått med meg:
- et par kretser på hovedkortet som reduserer støy med 17dB utover std.
- Silent Angel egenutviklet TCXO (Temperature Compensation crystal Oscillator)
- Det er også EMI absorpsjonsmateriale på innsiden.

I tillegg har min 5 oppgraderte kondensatorer samt oppgradert ekstern strømforsyning.

Alt i alt skal jitter støy være målt til 90% lavere enn for standard modell.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke ekspert på dette, men her er det jeg har fått med meg:
- et par kretser på hovedkortet som reduserer støy med 17dB utover std.
- Silent Angel egenutviklet TCXO (Temperature Compensation crystal Oscillator)
- Det er også EMI absorpsjonsmateriale på innsiden.

I tillegg har min 5 oppgraderte kondensatorer samt oppgradert ekstern strømforsyning.

Alt i alt skal jitter støy være målt til 90% lavere enn for standard modell.
Så den har et støygulv på -167dB? Eller er det PSUen som støyer 17db mindre enn std?
TCXO har vi snakket om før i den andre tråden, utter BS.. TCXO er en av de rimeligste krystallene man får kjøpt til klokkegeneratorer også, de koster kanskje en 50-lapp på ebay.
EMI absorbasjon faktisk... Det er vel heller at den har et metal-chassi som ikke stråler inn/ut elektromagnetisme, noe som er helt vanlig på switcher. Koble dette til jord så er det faktisk meget effektivt mtp. støy. Jitter som det er snakk om her, er ikke eksisterende. Hvordan har de fått målt den? Den er såpass lav at man ikke får utstyr å måle så lavt engang på std. modellen.

Jeg har fortsatt ikke sett et eneste white-sheet på de audiofile switchene, noe jeg synes er meget useriøst. Det vil si at produsenten har en switch de ikke aner hvordan fungerer selv engang.

Alt som står om disse audiofile switchene er ren marketing, og 0 tekniske spesifikasjoner.
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Jeg er enig i at de gjerne burde hatt litt mer info om det er slik du sier. Men du er rimelig rask med å trekke konklusjon at alt er hum-bug bare fordi du ikke får tilfredsstilt dine ønsker om info...

Hvis det bare var ren marketing, ville jeg vel ikke hørt forskjell vel? ;)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvis det bare var ren marketing, ville jeg vel ikke hørt forskjell vel? ;)
Selvsagt vil du det. Dvs. ikke ørene dine men hjernen din vil omsette inntrykkene til bedre lydkvalitet. Du tror jo på dette.
Igjen, den videoen med amirm fra tidligere. Se gjerne fra ca 30min og ut.
 

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Innlegg
373
Antall liker
759
Sted
Ulsteinvik
Hvis man, etter å ha tatt i bruk et snake-oil-produkt som en audiofil switch eller en dyr strømkabel, hører forskjell på en sang man kjenner veldig godt, eller kanskje enda til hører noe man ikke har hørt før i en sang man virkelig kjenner godt, hvis man erkjenner at dette må være placebo, siden snake-oil-produkter ikke virker, hvis man allikevel, etter å ha innsett at Placebo-effekten er grunnen til at man hører ting som man ikke har hørt før, hører forskjeller, har man ikke da utjevnet placebo-effekten?

Jeg spør på vegne av en venn som ønsker å være anonym.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Selvsagt vil du det. Dvs. ikke ørene dine men hjernen din vil omsette inntrykkene til bedre lydkvalitet. Du tror jo på dette.
Igjen, den videoen med amirm fra tidligere. Se gjerne fra ca 30min og ut.

Til bambadoo; Jeg forsøker å ytre dette så hyggelig og sympatisk som mulig, og håper du er villig til å fundere litt over det selv uten å ta det for ille opp.

Jeg leser mye på dette forumet, og ser at du ofte ytrer deg relativt tydelig om hva du mener, sågar vil jeg si at du tenderer til å latterliggjøre og invalidere andres oppfattelser og erfaringer. Jeg stusser litt på at du mener dette er forenlig med din status som moderator på forumet. Nå tenker jeg ikke spesifikt på denne tråden, men mønsteret er gjenkjennelig.

Det har lett for å bli ugrei tone når det drøftes kabler og digitalt, og synes egentlig det er litt synd at en moderator skal være med på å fyre oppunder det.

Regner ikke med du tar dette så tungt bambadoo😃 Fortsatt god fredagskveld👍
 
Topp Bunn