Anbefal meg en novelle eller samling.

A

Akle

Gjest
Relativt sterk konsentrasjonssvikt har ført til at alle planer om roman- og filosofilesning har blitt utsatt på ubestemt tid da det blir for omfattende.

Leste nettopp forvandlingen av Kafka, Joyce sin Dubliners med blandt annet The Dead er en stor favoritt. så også samlingen Øst Vest av Rushdie, Kazakov og Tolstoij setter jeg også pris på. Noen som har noen videre anbefalinger? Er ikke alt for bevandret i litteraturens verden, enda mindre når det gjelder noveller.

På forhånd takk.

Mvh
Atle K

G

Gjestemedlem

Gjest
Denne har jeg hatt stor glede av:

Godel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid - Douglas R. Hofstadter

http://www.play.com/Books/Books/4-/292768/Godel_Escher_Bach/Product.html

"Linking together the music of Bach, the graphic art of Escher and the mathematical theorems of Godel, as well as ideas drawn from logic, biology, psyhcology, physics and linguistics, Hofstadter illumnintaes one of the greatest mysteries of modern science: the nature of the human thought process."

A

Akle

Gjest
Denne har jeg hatt stor glede av:

Godel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid - Douglas R. Hofstadter

http://www.play.com/Books/Books/4-/292768/Godel_Escher_Bach/Product.html

"Linking together the music of Bach, the graphic art of Escher and the mathematical theorems of Godel, as well as ideas drawn from logic, biology, psyhcology, physics and linguistics, Hofstadter illumnintaes one of the greatest mysteries of modern science: the nature of the human thought process."
Mhm, det var da den totale motsetning til hva jeg leter etter (mer eller mindre).

Gjerne tankevekkende, men korte oversiktlige noveller er hva jeg trenger.

Helt sikkert en god bok, men jeg hverken makter eller akter å sette meg inn i noe slikt nå.

Mvh

Atle K

A

Akle

Gjest
Agnar Mykles noveller.
Agnar Mykle setter jeg pris på, har desverre bare romanene, Lasso rundt fru Luna var vel neste på listen, men den er utsatt. Skal se hva jeg finner, takker.

Mvh
Atle "jeg har en tendens til å blande Mykle og Sandemose" K

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Denne mener jeg er bra: William Faulkner - Noveller.

Sitat: Hans novelleforfatterskap er imponerende i omfang såvel som i kvalitet, og mange mener at den som vil gjøre seg kjent med Faulkners forfatterskap, gjør klokt i å begynne med novellene hans.

A

Akle

Gjest
Denne mener jeg er bra: William Faulkner - Noveller.

Sitat: Hans novelleforfatterskap er imponerende i omfang såvel som i kvalitet, og mange mener at den som vil gjøre seg kjent med Faulkners forfatterskap, gjør klokt i å begynne med novellene hans.
Liker stemningen i bøkene til Faulkner, bor en liten misantrop i meg. Skal sjekke ut novellene hans. Dere har snart ramset opp samtlige forfattere jeg kjenner til. He he, det går da greit når jeg ikke kjenner novellene deres.

Takk så langt, og måtte det gjerne komme mer :)

Mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Hemingways noveller er bra. Askildsen er vel den store norske innen noveller.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
492
Sted
Bergen
Finn deg en stor novelle samling. Putt den på nattbordet og kos deg lenge med den. Jeg har hatt et par stykker, en fra "Det beste"!! som var en meget god samlign. Andre Bjerkes antologi, 100 års litteratur eller noe slikt, likte jog også svært godt.

Jeg leste novellene tilfeldig. Slo opp, hadde jeg lest den før gjorde det ikke noe og etter lange tider var det fremdeles uleste godbiter. Derfra var det jo interessant å gå videre til de forskjellige forfattere som jeg likte spesielt godt. Noen av de beste var ikke særlig kjent utenfor novellesjangeren, forøvrig kanskje den mest spennende og samtidig undervurderte sjanger IMHO.

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Johan Borgen er vel en av Norges største novelleforfattere - prøv
Noveller i utvalg 1936-1961 (Gyldendal).

Ellers er vel Forteller-serien fra Bokklubben en oase av noveller. Start f.eks. med Amerika forteller (3 bind), England forteller, Tyskland forteller osv.

Da ser man også hvor "nasjonal" litteratur er - og samtidig tidløs.

LPA

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Charles Bukowski: "Notes of a Dirty Old Man" og "The Most Beautiful Woman in Town and other stories" hvis du må ha noveller, men ellers er jo Bukowskis romaner og dikt også fantastisk literatur.

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Antall liker
0
Eg likar "Latterlige kjærlighetshistorier".

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.277
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jens Bjørneboe, bestialitetens historie:

" Kruttårnet"    
                        " Stillheten"
                        " Frihetens Øyeblikk"

Tankevekkende, lettleste og drivende gode.

mvh
PS:Ellers er faktisk Arthur Omre sine bøker veldig undervurderte.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
John Steinbeck - Om mus og menn

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hei Akle.

Noen anbefalinger fra meg, skolelæreren.

Lars Saabye Christensen. Ny samling ute nå.
Ingvar Ambjørnsen - Jesus står i porten.
Levi Henriksen - Bare myke pakker under treet? Tror den heter det.

Ellers vil jeg si at det er en del ungdomsbøker voksne godt kunne lese. For tiden flommer det over av kvalitetslitteratur som ligger i landskapet mellom voksen og ungdomslitteratur. Kurt bøkene til erlend Loe er nok barnebøker, men kan godt leses av voksne, men da på et annet plan. Kan godt komme tilbake med en liste hvis du vil.

A

Akle

Gjest
Jens Bjørneboe, bestialitetens historie:

" Kruttårnet"
" Stillheten"
" Frihetens Øyeblikk"

Tankevekkende, lettleste og drivende gode.

mvh
PS:Ellers er faktisk Arthur Omre sine bøker veldig undervurderte.
Det er en omfattende romantriologi, har dessuten lest den en håndfull ganger. Kjøpte nylig Bjørneboes samlede på nytt i julegave til meg selv. Men altså, ikke hva jeg leter etter. Gode bøker, av en forfatter og et menneske jeg beundrer grensesløst.

Steinbeck ja, den slags kan jeg se for meg at funker nå. Øst for eden, vredens druer og dagdrivergjengen sitter ferskt i minnet. Kan tenke meg at jeg ville likt novellene hans også.

Hva med Truman Capote, har han gitt ut noe relevant bortsett fra den ene boken?

Hei Haavard, skolelærere setter jeg pris på, kanskje jeg også blir det en dag :). Føler at litteraturen du nevner ikke gir meg stort, med Ambjørnsen som et mulig unntak, dessverre. Føler heller at middelmådigheten blir holdt høyere enn tidligere, men meg om det.

Har dere alle sammen de samme bokklubbøkene som jeg har arvet og lest etter min mor? Hjelper lite at dere anbefaler de få forfatterne jeg faktisk har lest :).

Mvh
Atle K

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.899
Torget vurderinger
4
Prøv Gordon Hølmebakk sin samling noveller....en liten murstein pakket med noen av historiens mesterverk..."CARGO".

Eller (selvom det ikke er noveller) Robert Pirsig, " Kunsten å vedlikeholde en motorsykkel, - en undersøkelse av verdier". http://observer.guardian.co.uk/review/story/0,,1951397,00.html

Eller Jan Kjærstad sine essaysamlinger "Menneskets matrise" og "Menneskets felt".

R

Rojoh

Gjest
Btw: Hva ønsker du å oppnå med å lese alt dette mirakkelset? Synes Leonard Cohen sa det så fint på tv i kveld: (sånn ca. etter min noe påvirkede hukommelsen) En forfatter har egentlig ikke så mye å si - mest sin egen situasjonsbeskrivelse av dagliglivets drama...

A

Akle

Gjest
Btw: Hva ønsker du å oppnå med å lese alt dette mirakkelset? Synes Leonard Cohen sa det så fint på tv i kveld: (sånn ca. etter min noe påvirkede hukommelsen) En forfatter har egentlig ikke så mye å si - mest sin egen situasjonsbeskrivelse av dagliglivets drama...
Ønsker ikke utelukkende å bli underholdt. Om jeg ikke tildels er en annen person etter at jeg har fullført en bok, altså at den har grepet meg og tvunget meg til mental og åndelig progresjon, så er den ikke verdt å lese...

Var det oppklarende?

M

maestro

Gjest
Livet er for kort til å beskjeftige seg med nåtidig norsk "litteratur".

Les "Sataniske vers"!

A

Akle

Gjest
Livet er for kort til å beskjeftige seg med nåtidig norsk "litteratur".

Les "Sataniske vers"!
Liker Rushdie, har dog bare lest hans nyere verker; vrede, klovnen shalimar, grunnen under hennes føtter. Men det blir mer enn min sinnstilstand tillater meg for øyeblikket...

Er forøvrig mer eller enig i din komentar om samtidig norsk litteratur. Dog f.eks Sven Kjærup Bjørneboe har noen minneverdige titler. Dessverre får jeg ikke lest stort for tiden.

Ai

A

Akle

Gjest
Charles Bukowski: "Notes of a Dirty Old Man" og "The Most Beautiful Woman in Town and other stories" hvis du må ha noveller, men ellers er jo Bukowskis romaner og dikt også fantastisk literatur.
Alltid vært litt spent på denne mannen, bestilte Varmtvannsmusikk og Pulp, uten helt å være sikker på hvorfor jeg gikk for oversettelser.

Takk.

Mvh

M

maestro

Gjest
Liker Rushdie, har dog bare lest hans nyere verker; vrede, klovnen shalimar, grunnen under hennes føtter. Men det blir mer enn min sinnstilstand tillater meg for øyeblikket...

Er forøvrig mer eller enig i din komentar om samtidig norsk litteratur. Dog f.eks Sven Kjærup Bjørneboe har noen minneverdige titler. Dessverre får jeg ikke lest stort for tiden.

Ai
Svært enig når det gjelder Sven Kærup, les f.eks. hans siste om islamismen: "Terror og ekstase".

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Ingvar Ambjørnsen's "jesus står i porten" mener jeg å huske var en helt ok novellesamling...Når jeg tenker meg om faktisk den eneste novellesamlingen jeg har lest. Hmmm.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Antall liker
41
Hvis ikke du har lest denne, må du bare hive deg på:

"Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel : en undersøkelse av verdier" av Robert M. Pirsig.

Den må være midt i blinken for deg.

Hvis du vil forstå mer av din samtid kan alt av Edward Said anbefales, lanskje særlig "Orientalism" - fåes også på norsk nå tror jeg. Vet jeg går litt ut over novellebegrepet her, men likevel :)

A

Akle

Gjest
Hvis ikke du har lest denne, må du bare hive deg på:

"Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel : en undersøkelse av verdier" av Robert M. Pirsig.

Den må være midt i blinken for deg.

Hvis du vil forstå mer av din samtid kan alt av Edward Said anbefales, lanskje særlig "Orientalism" - fåes også på norsk nå tror jeg. Vet jeg går litt ut over novellebegrepet her, men likevel :)
Skulle sjekke ut titlene, på et eller annet vis endte jeg opp med å kjøpe Howard Zinn, Usa: folkets historie: 1492 - i dag i stede...

Alle titlene til Said var paperback, liker ikke paperback... Gjør litt mer reaserch før jeg muligens går til innkjøp.

Mvh
Atle "jeg er flinkere til å kjøpe bøker enn å lese dem" K

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Antall liker
0
Levi Henriksen - Bare myke pakker under treet
Høyrd på lydbok - ganske så morsom, og fin no i juletider.

Apropos. Nokon som høyrer på lydbøker over den superdupre hifien sin?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Høyrd på lydbok - ganske så morsom, og fin no i juletider.

Apropos. Nokon som høyrer på lydbøker over den superdupre hifien sin?
Greit på lange bilturer.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Patrick Suskind "Parfymen"...
Ett mesterverk!

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.899
Torget vurderinger
4
Patrick Suskind "Parfymen"...
Ett mesterverk!
Jupp...en kultklassiker som virkelig kan trigge leselysten.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Askildsen ble nevnt lengre opp. Thomas Fs siste nedtegnelser til allmennheten eller no sånt er jo brilijant. En litt lengre novelle, mange korte. Tragi-komiske synspunkter på verden sett fra en gammel mann. Rørende, morsomt og veldig givende.

Forøvrig var jeg innom Libris her i dag for å kjøpe juelgaver og så at de hadde en tykk bok med noveller av Hemingway pluss bl.a. Den gamle mannen og havet og en bok til. Så hvis du vil lese Hemingway må jo det være en god plass å starte?

Ellers hadde jeg stor glede av å lese Hanna Ørstaviks Kjærlighet, som er på rundt 100 sider. Flotte boken sin, det.

Og hvis du vil lese metafysikk, som i filosofi, kan jeg virkelig varmt anbefale Mortal Questions av Thomas Nagel. Lettlest og meget givende om de store (og noen litt mindre) spørsmål. Leste deler av den på metafysikk-kurset på filosofi i Oslo og ble veldig begeistret. Men det er jo ikke skjønnlitteratur, da.

Topp Bunn