Jeg har hatt besøk. Bemerkelsesverdig nok, vil noen mene. Dette besøket hadde med seg en pose kabler. Så nå er anlegget mitt kablet "rundt baut" (med unntak av digitalkabel) med Analysis Plus kabler - strøm, høyttalere og signalkabler. For de som vil vite sånt er HT kablene de som heter Oval 9, den balanserte signalkablen heter Super Oval og strømkabelene vet jeg ikke. HT-kablene koster visstnok 4.5k, signalkabelen 5.5k, strømkablene 2.5k pr stk. Det er tre strømkabler, et par XLR signalkabler og et sett høyttalerkabler. Jeg har ikke kjøpt dem og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det. Derfor jeg har dem her, for å finne ut av det. Det jeg vanligvis bruker ser du i signaturen min, med unntak av at jeg bruker DIY FAT LMC strømkabler. Jepp.
Disclaimer: jeg hører forskjell på kabler, også denne gangen. De forskjellene jeg beskriver er i mitt anlegg, med mine ører og min musikk. YMMV. Jeg har sagt at jeg kommer til å skrive noe om disse kablene og at jeg kommer til å ta ut og inn ulike kabler for å finne ut, om mulig, hva den enkelte kabelen gjør. Jeg har ikke forpliktet meg til å kjøpe noe som helst og har, såvidt jeg vet, ingen økonomisk interesse i dette prosjektet. Sånn.
Det som var litt morsomt med dette er at Analysis Plus er kabler jeg ikke har lest noe om og som sådan hadde jeg ikke så mange ideer om hva som skulle være bra eller dårlig. Hadde hørt noe snakk om at dette var folk som lagde kabler etter vitenskaplige kriterier og målte og styrte, spesielt med fokus på risetime eller no sånt. Som ikke sa meg så mye. Utover det, visste jeg ingenting, så jeg kablet opp alt, rundt baut, satte meg ned og begynte å spille plater.
Det første som slo meg var at lyden var mye renere. Så slo det meg at hva i pokker er det for noe, da? Ren lyd? Som i rent kildevann? Imsdal kontra BonAqua? Det jeg mener med ren lyd i denne sammenhengen er at det virker som om det er en del støy som er fjernet. De enkelte tonene, musikken, står tydeligere fram, det klinger renere, det er mindre skjærende (ikke det at det var et problem før, nå er det enda mindre et problem). Det er en klisje, men pokker heller: det er mer naturlig lyd, fordi det er renere. Mindre fnidder, eller hva det kalles.
Den andre tingen som slo meg var at bassen var noe mer vektigere, litt bedre definert og litt tydeligere grunnet de to foregående parametrene (antar jeg). Det tredje som slo meg var, når jeg satte på Sade, at hun hørtes enda mer sexy ut. Det kan jo umulig være en dårlig ting for en ungkar som meg.
Etterhvert gikk jeg over til å spille litt mer jazz og oppdaget da at lydbildet hadde endret seg en del. F.eks. på "So What" på Kind of Blue var Coltrane og Adderley nå plassert mer tydelig i lydbildet og for Coltrane sin del lengre bak og til venstre og for Adderley sin del, lengre til høyre. Cymbaler og slike diskantgodis var også bedre definert.
Dette fant jeg etterhvert ut var en rimelig gjennomgående greie og at det later til å handle om at det er noe mer luft i lydbildet enn det har vært, noe som i mitt anlegg er utelukkende positivt.
Så, dette er førsteinntrykk. Etter flere timer med lytting og med mange plater jeg kjenner godt. Jeg har enda ikke prøvd å sette tilbake noen av mine egne kabler (er veldig spent på hva som skjer når jeg setter Whistler Coanda-kabelen tilbake). Men det er en definitiv forbedring i retning mer lettflytende, naturlig lyd, mer luft i lydbildet, bedre definert bass. Jeg håper at med å ta mine egne kabler sakte og metodisk inn i anlegget og så begynne å sammenlinge, finner jeg ut hva som har mest å si for lyden. Eller kanskje jeg finner ut at det egentlig ikke var forskjell? More to follow.
En morsom ting: rett før jeg begynte å skrive dette, søkte jeg litt om disse kablene på nett og fant en review på bl.a. UltraAudio.com. Omtrent første setning i lydbeskrivelsen : "The first thing I noticed when I installed the Micro Copper Oval-Ins and Black Oval 9s in my system was how clean everything now sounded." Jeg smilte litt for meg selv når jeg leste det.
Disclaimer: jeg hører forskjell på kabler, også denne gangen. De forskjellene jeg beskriver er i mitt anlegg, med mine ører og min musikk. YMMV. Jeg har sagt at jeg kommer til å skrive noe om disse kablene og at jeg kommer til å ta ut og inn ulike kabler for å finne ut, om mulig, hva den enkelte kabelen gjør. Jeg har ikke forpliktet meg til å kjøpe noe som helst og har, såvidt jeg vet, ingen økonomisk interesse i dette prosjektet. Sånn.
Det som var litt morsomt med dette er at Analysis Plus er kabler jeg ikke har lest noe om og som sådan hadde jeg ikke så mange ideer om hva som skulle være bra eller dårlig. Hadde hørt noe snakk om at dette var folk som lagde kabler etter vitenskaplige kriterier og målte og styrte, spesielt med fokus på risetime eller no sånt. Som ikke sa meg så mye. Utover det, visste jeg ingenting, så jeg kablet opp alt, rundt baut, satte meg ned og begynte å spille plater.
Det første som slo meg var at lyden var mye renere. Så slo det meg at hva i pokker er det for noe, da? Ren lyd? Som i rent kildevann? Imsdal kontra BonAqua? Det jeg mener med ren lyd i denne sammenhengen er at det virker som om det er en del støy som er fjernet. De enkelte tonene, musikken, står tydeligere fram, det klinger renere, det er mindre skjærende (ikke det at det var et problem før, nå er det enda mindre et problem). Det er en klisje, men pokker heller: det er mer naturlig lyd, fordi det er renere. Mindre fnidder, eller hva det kalles.
Den andre tingen som slo meg var at bassen var noe mer vektigere, litt bedre definert og litt tydeligere grunnet de to foregående parametrene (antar jeg). Det tredje som slo meg var, når jeg satte på Sade, at hun hørtes enda mer sexy ut. Det kan jo umulig være en dårlig ting for en ungkar som meg.
Etterhvert gikk jeg over til å spille litt mer jazz og oppdaget da at lydbildet hadde endret seg en del. F.eks. på "So What" på Kind of Blue var Coltrane og Adderley nå plassert mer tydelig i lydbildet og for Coltrane sin del lengre bak og til venstre og for Adderley sin del, lengre til høyre. Cymbaler og slike diskantgodis var også bedre definert.
Dette fant jeg etterhvert ut var en rimelig gjennomgående greie og at det later til å handle om at det er noe mer luft i lydbildet enn det har vært, noe som i mitt anlegg er utelukkende positivt.
Så, dette er førsteinntrykk. Etter flere timer med lytting og med mange plater jeg kjenner godt. Jeg har enda ikke prøvd å sette tilbake noen av mine egne kabler (er veldig spent på hva som skjer når jeg setter Whistler Coanda-kabelen tilbake). Men det er en definitiv forbedring i retning mer lettflytende, naturlig lyd, mer luft i lydbildet, bedre definert bass. Jeg håper at med å ta mine egne kabler sakte og metodisk inn i anlegget og så begynne å sammenlinge, finner jeg ut hva som har mest å si for lyden. Eller kanskje jeg finner ut at det egentlig ikke var forskjell? More to follow.
En morsom ting: rett før jeg begynte å skrive dette, søkte jeg litt om disse kablene på nett og fant en review på bl.a. UltraAudio.com. Omtrent første setning i lydbeskrivelsen : "The first thing I noticed when I installed the Micro Copper Oval-Ins and Black Oval 9s in my system was how clean everything now sounded." Jeg smilte litt for meg selv når jeg leste det.