Analysis Plus kabler

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg har hatt besøk. Bemerkelsesverdig nok, vil noen mene. Dette besøket hadde med seg en pose kabler. Så nå er anlegget mitt kablet "rundt baut" (med unntak av digitalkabel) med Analysis Plus kabler - strøm, høyttalere og signalkabler. For de som vil vite sånt er HT kablene de som heter Oval 9, den balanserte signalkablen heter Super Oval og strømkabelene vet jeg ikke. HT-kablene koster visstnok 4.5k, signalkabelen 5.5k, strømkablene 2.5k pr stk. Det er tre strømkabler, et par XLR signalkabler og et sett høyttalerkabler. Jeg har ikke kjøpt dem og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det. Derfor jeg har dem her, for å finne ut av det. Det jeg vanligvis bruker ser du i signaturen min, med unntak av at jeg bruker DIY FAT LMC strømkabler. Jepp.

Disclaimer: jeg hører forskjell på kabler, også denne gangen. De forskjellene jeg beskriver er i mitt anlegg, med mine ører og min musikk. YMMV. Jeg har sagt at jeg kommer til å skrive noe om disse kablene og at jeg kommer til å ta ut og inn ulike kabler for å finne ut, om mulig, hva den enkelte kabelen gjør. Jeg har ikke forpliktet meg til å kjøpe noe som helst og har, såvidt jeg vet, ingen økonomisk interesse i dette prosjektet. Sånn.

Det som var litt morsomt med dette er at Analysis Plus er kabler jeg ikke har lest noe om og som sådan hadde jeg ikke så mange ideer om hva som skulle være bra eller dårlig. Hadde hørt noe snakk om at dette var folk som lagde kabler etter vitenskaplige kriterier og målte og styrte, spesielt med fokus på risetime eller no sånt. Som ikke sa meg så mye. Utover det, visste jeg ingenting, så jeg kablet opp alt, rundt baut, satte meg ned og begynte å spille plater.

Det første som slo meg var at lyden var mye renere. Så slo det meg at hva i pokker er det for noe, da? Ren lyd? Som i rent kildevann? Imsdal kontra BonAqua? Det jeg mener med ren lyd i denne sammenhengen er at det virker som om det er en del støy som er fjernet. De enkelte tonene, musikken, står tydeligere fram, det klinger renere, det er mindre skjærende (ikke det at det var et problem før, nå er det enda mindre et problem). Det er en klisje, men pokker heller: det er mer naturlig lyd, fordi det er renere. Mindre fnidder, eller hva det kalles.

Den andre tingen som slo meg var at bassen var noe mer vektigere, litt bedre definert og litt tydeligere grunnet de to foregående parametrene (antar jeg). Det tredje som slo meg var, når jeg satte på Sade, at hun hørtes enda mer sexy ut. Det kan jo umulig være en dårlig ting for en ungkar som meg. :)

Etterhvert gikk jeg over til å spille litt mer jazz og oppdaget da at lydbildet hadde endret seg en del. F.eks. på "So What" på Kind of Blue var Coltrane og Adderley nå plassert mer tydelig i lydbildet og for Coltrane sin del lengre bak og til venstre og for Adderley sin del, lengre til høyre. Cymbaler og slike diskantgodis var også bedre definert.

Dette fant jeg etterhvert ut var en rimelig gjennomgående greie og at det later til å handle om at det er noe mer luft i lydbildet enn det har vært, noe som i mitt anlegg er utelukkende positivt.

Så, dette er førsteinntrykk. Etter flere timer med lytting og med mange plater jeg kjenner godt. Jeg har enda ikke prøvd å sette tilbake noen av mine egne kabler (er veldig spent på hva som skjer når jeg setter Whistler Coanda-kabelen tilbake). Men det er en definitiv forbedring i retning mer lettflytende, naturlig lyd, mer luft i lydbildet, bedre definert bass. Jeg håper at med å ta mine egne kabler sakte og metodisk inn i anlegget og så begynne å sammenlinge, finner jeg ut hva som har mest å si for lyden. Eller kanskje jeg finner ut at det egentlig ikke var forskjell? More to follow.

En morsom ting: rett før jeg begynte å skrive dette, søkte jeg litt om disse kablene på nett og fant en review på bl.a. UltraAudio.com. Omtrent første setning i lydbeskrivelsen : "The first thing I noticed when I installed the Micro Copper Oval-Ins and Black Oval 9s in my system was how clean everything now sounded." Jeg smilte litt for meg selv når jeg leste det.

S

Storebror

Gjest
Spennende med bransjebesøk i heimen.
Ser med forvenning frem mot ut med AP og inn med Coanda, det er jeg spent på!

BR
R

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Det var jeg og. :) Så jeg klarte ikke å vente så lenge, så nå har jeg brukt et par-tre timer på å bytte fram og tilbake. Og? OK, først noen disclaimers:

Jeg hadde forventa at Coanda skulle spille sokkene av AP. Delvis fordi de var så hørbart mye bedre enn Black Magic kablene jeg testet tidligere, delvis fordi jeg vil at Coanda skal være best. Det hadde passet meg, av en eller annen grunn, at den norske, omtrent DIY-signalkabelen til 4K hadde spilt ringer rundt AP. Så det måtte jo testes.

Prosedyre: har bytta fram og tilbake mellom Coanda og AP, som da står mellom pre (en passiv TVC) og effekt. Har vel bytta en 5-6 ganger fram og tilbake. Stort sett spilt de samme kuttene som jeg kjenner så godt at jeg snart kommer til å drømme musikken: Femi Kuti, Miles Davis, Tindersticks, Brahms tyske requiem (første del av 2. satsen), Sade. Husker ikke helt hva jeg spilte når, men det var bestandig slik at jeg spilte 2-3 kutt, bytta, spilte de samme kutta, bytta, spilte de samme kutta. Og så bytta jeg ut de kutta med noen nye kutt og repeterte. Når jeg tenker meg om har jeg vel faen meg bytte 8-9 ganger, vil jeg tro. Skremmende. Ikke rart knærne mine er vonde. :)

I hvert fall. Er det noen forskjell og i hvilken retning? Ja, det er forskjell. Men.. forskjellen er mye mindre enn jeg hadde forventet. Når jeg leser tilbake på mine notater fra når jeg testa Black Magic - Coanda var forskjellene mye større. Nå er det på det nivået at jeg er rimelig sikker på de beskrivelsene som følger, men de er subtile og vesentlig mindre enn når jeg heiv ut hele den gamle salaten min og satte inn AP i stedet. Så, de forskjellene som beskrives er små, men signifikante. Det er ikke av opplevelsen "helt nytt anlegg, gutter!" (ikke det at jeg noensinne har hørt kabler gjøre det, men dere skjønner poenget). Så til forskjellene:

Mest merkbart syns jeg forskjellen i bass og diskant er - Coanda trykker til litt mer i bassen (vil du vite hvordan jeg bl.a. merka det? Det rista mer i sofaen (seriøst!) med Coandaen enn med AP'en) og er nok morsommere og hakket bedre definert. Dog, det er et lite hakk. I diskanten er Coandaen mer oppløst, slik jeg hører det. F.eks. cymbaler på Miles Davis (So What, Kind of Blue) hvis noen lurer, er mer oppløst, mer riktig, slik jeg er vant til å høre cymbaler.

Samtidig: uten AP inne mellom pre og effekt syns jeg at jeg mister bittelitt av den roen og renheten som AP'en tar med seg. AP'en oppleves også som noe slankere, men samtidig bedre definert - f.eks. på Femi Kuti syns jeg den er bedre på å definere lydbildet - hvor folk står og hva de gjør der de står. På den andre siden i forhold til lydbilde syns jeg Coanda har en anelse mer dybde - Coltrane på So What er lengre bak og til venstre enn med AP.

En annen ting og noe jeg ikke vil banne i kjerka på er dette: Coanda har en slags klang som AP'en ikke har. Hvis jeg bruker Sade som et eksempel: med Coanda høres det ut som når hun synger så kommer det luft ut fra der hun står og synger og som sprer seg rundt henne på en annen måte enn med AP. Det høres kanskje tåpelig ut, men jeg har aldri lagt merke til det før nå. Det gjør at hun får en annen klang i stemmen enn med AP som mangler denne luftspredningen. Jeg syns jeg hører det samme på bl.a. cymbaler (igjen) hos Miles Davis - det er som om når trommisen slår på cymbalene så sprer lyden seg litt som ringer i vann, noe jeg ikke hører med AP.

Jeg sitter med en liten fornemmelse av at denne spredningen Coanda gjør er det som også gjør at den ikke helt pinpointer i lydbildet like bra som AP (nå vil jo noen mene at anlegget mitt ikke pin-pointer, men dem om det :) ). Det er en pussig greie, som sagt, som jeg ikke har lagt merke til før. Hva er mest korrekt? Aner ikke.

En annen ting jeg har lagt merke til: tapestøyen på Miles Davis kuttet er tydeligere med AP enn med Coanda. Uten at jeg aner om det er bra eller ikke, men det er nå der.

Så. Coanda gir meg litt mer klang, litt mer oppløsning og jeg syns det er "penere" lyd med den enn med AP. Den koster også noe mindre enn AP, hvis prisen jeg fikk oppgitt er korrekt. Men fanden spare: det er lite forskjell og jeg kunne helt fint ha levd med begge to. Som sagt, forskjellen mellom Coanda og Black Magic var vesentlig større enn med AP og Coanda. Og før noen iler til og mener at jeg da ikke hadde AP strømkabler og HT-kabler: helt korrekt. Men Coanda flyttet lydbildet 1 meter i hver bredderetning, var vesentlig mer oppløst i diskanten og utbasset BM, i tillegg til å gjøre pinpointing enda bedre. Jeg har vanskelig for å se at de forskjellene skulle utjevnes slik anlegget er nå?

Og det interessant i min verden er at AP også gjør noe Coanda ikke gjør: denne roen og renheten, som jeg fort lærte meg å like.

Jeg skal nok teste mer mellom spes. signalkablene i løpet av den nærmeste tida, gi det litt mer tid enn jeg har gjort nå. Også må jeg prøve ut strømkabler - AP sine mot mine FAT LMC DIY. Jeg håper virkelig at FAT LMC ikke står tilbake for AP. Jeg liker ikke å måtte forholde meg til at også strømkabler skal ha noe å si for lyden og jeg har aldri testa det før. Trur jeg utsetter det lengst mulig, jeg. :)

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Mbare skrev:
Det var jeg og. :) Så jeg klarte ikke å vente så lenge, så nå har jeg brukt et par-tre timer på å bytte fram og tilbake. Og? OK, først noen disclaimers:

Jeg hadde forventa at Coanda skulle spille sokkene av AP. Delvis fordi de var så hørbart mye bedre enn Black Magic kablene jeg testet tidligere, delvis fordi jeg vil at Coanda skal være best. Det hadde passet meg, av en eller annen grunn, at den norske, omtrent DIY-signalkabelen til 4K hadde spilt ringer rundt AP. Så det måtte jo testes.

Prosedyre: har bytta fram og tilbake mellom Coanda og AP, som da står mellom pre (en passiv TVC) og effekt. Har vel bytta en 5-6 ganger fram og tilbake. Stort sett spilt de samme kuttene som jeg kjenner så godt at jeg snart kommer til å drømme musikken: Femi Kuti, Miles Davis, Tindersticks, Brahms tyske requiem (første del av 2. satsen), Sade. Husker ikke helt hva jeg spilte når, men det var bestandig slik at jeg spilte 2-3 kutt, bytta, spilte de samme kutta, bytta, spilte de samme kutta. Og så bytta jeg ut de kutta med noen nye kutt og repeterte. Når jeg tenker meg om har jeg vel faen meg bytte 8-9 ganger, vil jeg tro. Skremmende. Ikke rart knærne mine er vonde. :)

I hvert fall. Er det noen forskjell og i hvilken retning? Ja, det er forskjell. Men.. forskjellen er mye mindre enn jeg hadde forventet. Når jeg leser tilbake på mine notater fra når jeg testa Black Magic - Coanda var forskjellene mye større. Nå er det på det nivået at jeg er rimelig sikker på de beskrivelsene som følger, men de er subtile og vesentlig mindre enn når jeg heiv ut hele den gamle salaten min og satte inn AP i stedet. Så, de forskjellene som beskrives er små, men signifikante. Det er ikke av opplevelsen "helt nytt anlegg, gutter!" (ikke det at jeg noensinne har hørt kabler gjøre det, men dere skjønner poenget). Så til forskjellene:

Mest merkbart syns jeg forskjellen i bass og diskant er - Coanda trykker til litt mer i bassen (vil du vite hvordan jeg bl.a. merka det? Det rista mer i sofaen (seriøst!) med Coandaen enn med AP'en) og er nok morsommere og hakket bedre definert. Dog, det er et lite hakk. I diskanten er Coandaen mer oppløst, slik jeg hører det. F.eks. cymbaler på Miles Davis (So What, Kind of Blue) hvis noen lurer, er mer oppløst, mer riktig, slik jeg er vant til å høre cymbaler.

Samtidig: uten AP inne mellom pre og effekt syns jeg at jeg mister bittelitt av den roen og renheten som AP'en tar med seg. AP'en oppleves også som noe slankere, men samtidig bedre definert - f.eks. på Femi Kuti syns jeg den er bedre på å definere lydbildet - hvor folk står og hva de gjør der de står. På den andre siden i forhold til lydbilde syns jeg Coanda har en anelse mer dybde - Coltrane på So What er lengre bak og til venstre enn med AP.

En annen ting og noe jeg ikke vil banne i kjerka på er dette: Coanda har en slags klang som AP'en ikke har. Hvis jeg bruker Sade som et eksempel: med Coanda høres det ut som når hun synger så kommer det luft ut fra der hun står og synger og som sprer seg rundt henne på en annen måte enn med AP. Det høres kanskje tåpelig ut, men jeg har aldri lagt merke til det før nå. Det gjør at hun får en annen klang i stemmen enn med AP som mangler denne luftspredningen. Jeg syns jeg hører det samme på bl.a. cymbaler (igjen) hos Miles Davis - det er som om når trommisen slår på cymbalene så sprer lyden seg litt som ringer i vann, noe jeg ikke hører med AP.

Jeg sitter med en liten fornemmelse av at denne spredningen Coanda gjør er det som også gjør at den ikke helt pinpointer i lydbildet like bra som AP (nå vil jo noen mene at anlegget mitt ikke pin-pointer, men dem om det :) ). Det er en pussig greie, som sagt, som jeg ikke har lagt merke til før. Hva er mest korrekt? Aner ikke.

En annen ting jeg har lagt merke til: tapestøyen på Miles Davis kuttet er tydeligere med AP enn med Coanda. Uten at jeg aner om det er bra eller ikke, men det er nå der.

Så. Coanda gir meg litt mer klang, litt mer oppløsning og jeg syns det er "penere" lyd med den enn med AP. Den koster også noe mindre enn AP, hvis prisen jeg fikk oppgitt er korrekt. Men fanden spare: det er lite forskjell og jeg kunne helt fint ha levd med begge to. Som sagt, forskjellen mellom Coanda og Black Magic var vesentlig større enn med AP og Coanda. Og før noen iler til og mener at jeg da ikke hadde AP strømkabler og HT-kabler: helt korrekt. Men Coanda flyttet lydbildet 1 meter i hver bredderetning, var vesentlig mer oppløst i diskanten og utbasset BM, i tillegg til å gjøre pinpointing enda bedre. Jeg har vanskelig for å se at de forskjellene skulle utjevnes slik anlegget er nå?

Og det interessant i min verden er at AP også gjør noe Coanda ikke gjør: denne roen og renheten, som jeg fort lærte meg å like.

Jeg skal nok teste mer mellom spes. signalkablene i løpet av den nærmeste tida, gi det litt mer tid enn jeg har gjort nå. Også må jeg prøve ut strømkabler - AP sine mot mine FAT LMC DIY. Jeg håper virkelig at FAT LMC ikke står tilbake for AP. Jeg liker ikke å måtte forholde meg til at også strømkabler skal ha noe å si for lyden og jeg har aldri testa det før. Trur jeg utsetter det lengst mulig, jeg. :)

Du kan like godt hoppe i det med en gang, for det er forskjeller på strømkabler også!

Ikke veldig store, som du allerede har oppdaget, men klarheten trer frem, og her er det som å fjerne et "teppe" foran høytalerne.

Jo bedre kabel, jo bedre/klarere lyd, men dette er ikke pris avhengig i alle tilfeller :eek:

S

Storebror

Gjest
f skrev:
Jo bedre kabel, jo bedre/klarere lyd, men dette er ikke pris avhengig i alle tilfeller :eek:
Dette synes jeg er litt "tullprat". ;) Hva er en bedre kabel? At kabelen er sånn og sånn i spillemåte og at man foretrekker det eller det, er vel og bra.
Det er når man kommer med uttrykket bedre at jeg mener man skal legge noen forklaringens ord som vedlegg. :-X

Til Mbare, kjempegod beskrivelse av inntrykk!!
Har noen tanker, men fårikål først 8)

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.946
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei
Fikk også mulighet att testa ett par AP silver oval xlr
og dem spiller fortsatt her hos meg ;) meget fornøyd.
Kjøpt hos Audio concept i Stockholm, bra pris tilbud!
ellers en fantasisk High-end butik

S

Storebror

Gjest
Mbare skrev:
Så jeg klarte ikke å vente så lenge, så nå har jeg brukt et par-tre timer på å bytte fram og tilbake.
Kanskje du skulle prate med noen om denne utålmodigheten? ;D

Merkelig ting dette med bias i forkant, forventer man store ting så høres de ofte mindre ut.... Noe annet er å bli "tatt på senga" som man ofte blir med Whistlerkablene første gang, men da med motsatt bias.

Jeg bruker også å kjøre noen "en låt i ett minutt og så bytt" repetisjoner. Kjenner at det kan være lett å miste fokus når det blir for mange låter på rad i en slik "aktiv" a-b setting.
Jeg synes også "spill på den nye en stund" prosedyren fungerer godt, og så kjøre litt a-b når du kobler tilbake til det gamle.
Men det krever tålmodighet ;D :D

Mest merkbart syns jeg forskjellen i bass og diskant er - Coanda trykker til litt mer i bassen (vil du vite hvordan jeg bl.a. merka det? Det rista mer i sofaen (seriøst!) med Coandaen enn med AP'en) og er nok morsommere og hakket bedre definert.
Du er nok som jeg i forrige lytterom, balanserer på "overload" på visse frekvenser i bassen og da kan slike små forskjeller gjøre store virkninger.
Ellers er det jo hårreisende (selv med min sveis) at det kan være mer bass i en kabel!! :eek: ::)

Dog, det er et lite hakk. I diskanten er Coandaen mer oppløst, slik jeg hører det. F.eks. cymbaler på Miles Davis (So What, Kind of Blue) hvis noen lurer, er mer oppløst, mer riktig, slik jeg er vant til å høre cymbaler.
Samme her, men dog til en så stor grad at det kan virke litt snillere, tammere. Whistler løser opp alle knuter og knaster på en svært fascinerende måte!

Låter AP litt "enklere" mens Coanda er mer kompleks og dermed mer utfordrende å "ta inn"?

Dette minner meg om da jeg prøvde akuplatene her hjemme. Med akuplater låt det "enklere", mer barbert på et vis. "Lyden av luften" mellom artistene og rundt instrumenter ble dempet med det resultat at både artister og instrumenter sto mer alene i lydbildet, uten det forklarende i "lyden av luften" som binder det sammen til en helhet.
Jeg hører to slags "ekstra" på denne måten. Den ene hvor det er en ulldott rundt spesielt strenger og lyden låter "tykkere". Den andre hvor det "ekstra" bidrar til å forklare mer om omgivelsene til lyden. Ikke noe pålegg eller sløring, men allikevel et større bilde av en i utgangspunktet enkel lyd som en gitarstreng.
Henger det på greip med hva du hører?

Samme effekt som akuplatene mine igjen. Bedre pinpoint grunnet mindre "styr" mellom elementene i lydbildet, men igjen litt for "enkelt".

Dette er jo litt rart, tatt i betrakning de andre inntrykkene? Kanskje AP har Added mastertape-hizzTM 8) ;D ;D

Penere ref det vi har snakket om i ditt anlegg. Mindre forvregning = penere/snillere "mindre dynamikk".
Whistler (av de kablene jeg har hørt hittil i alle fall) er spesiell på dette punktet, med lite "kant" og meget oppløst topp.

For å utfordre deg litt: Tenk på dette jeg skriver med enkel kontra kompleks.
I tiden før jeg fikk eget anlegg av ok klasse, så husker jeg besøk hos kamerater med gode anlegg som litt "stressende".
Det skjedde så mye og var så masse å ta inn når jeg hørte musikk på de anleggene.

FAT LMC har sine egenskaper som gjør dem litt tøffe med noen oppsett. Men jeg finner de positive sidene overskyggende for det lille negative.
Spent på å høre hva du kommer frem til her. (og så prøver du sikkert å bytte dem også snart.... hihi ;D )

BR
R

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Da var vi i gang igjen, da. :) Har nå brukt dagen på å spille med vekselsvis Whistler Coanda og AP i anlegget (signalkabel for de som måtte lure). Mest med Coanda, siden jeg brukte hele dagen i går på å høre med Ap. Nå den siste timen eller så har jeg igjen bytta litt i mellom, men denne gangen brukt ei plate jeg ikke bruker som testrecord til vanlig - Lucinda Williams sin "Car Wheels on a Gravel Road". Rett og slett fordi jeg tenkte det var greit å bruke ei plate jeg kjenner godt og liker enda bedre, som er av svært god innspillingskvalitet og som jeg ikke har analysert inn og ut.

Så forhåpentligvis blir dette også et svar på en del av de tingene Storebror tar opp/spør om. Men først, hva hører jeg?

Det jeg hører er at AP gjør lyden noe mer definert, ikke skarpere nødvendigvis, men musikerne er litt mer tydelig "skjært ut" der de står. Den oppleves fremdeles som å ha litt mer ro. Det som er interessant er sammenligningen mellom den og Coanda...

Jeg står fremdeles på mitt om at bassen er annerledes med Coanda. Primært hører jeg det i at det er lettere og tydeligere å følge hva bassisten spiller. Med AP så var det vanskeligere å gripe tak i hva han dreiv med, noe det ikke er med Coanda. Jeg tror nok ikke Coanda spiller "mer" bass, men jeg tror heller den rydder mer opp helt der nede og dermed gjør at bassen står fram litt mer. Høres mer logisk ut i min verden. :)

Så til det RoDa tar opp: hva er det Coanda ellers gjør? Fordi jeg begynte å si at AP "skjærer ut" musikerne litt mer enn det Coanda gjør og det jeg mener med det er at musikerne med Coanda er litt mindre tydelig definert i lydbildet. Jeg opplever at dette handler om at med Coanda kablene i anlegget så hører jeg mer av luften rundt musikerne og at den luften blir satt i bevegelse av instrumentene de spiller på - jeg har lest noen hi-fi skribenter skrive om hvordan lyden fra instrumentene blir båret på en slags pute av luft, noe jeg forstår dit hen at du i større grad hører lyden bevege seg.

Jeg opplever det ikke slik at Coanda gjør f.eks. strenger eller slikt tykkere på noen måte. Klangen i en cymbal f.eks. er ikke annerledes, det er bare mer av klangen, hvis dere skjønner hva jeg mener. Heller ikke klangen i en akustisk gitar er tykkere. Den typen forvrengning er mer den jeg forbinder med den gamle rør-pre'en min - der hadde jeg en opplevelse av at den la til en slags halo rundt alle toner som gjorde at de ble litt tykkere og annerledes.

Jeg tror det jeg sliter med å beskrive er følelsen av at lyden fra en gitarstreng ikke bare er strengen som vibrerer, men også kassa og følelsen av at denne lyden beveger seg fra instrumentet. Her klarer Coanda å gi meg denne opplevelsen, mens AP i større grad bare etterlater meg med lyden av strengen. Det syns jeg hang på greip, så jeg tror jeg lar det være med det.

Og jeg tror at det er dette som gjør at Coanda høres litt mindre definert ut, rett og slett fordi den gjør denne greia med luften rundt instrumentene og musikerne. På en måte er det som om lufta i mellom musikerne, i studioet om du vil, er mer fylt av toner og luft i bevegelse med Coanda enn med AP. Som gjør at AP kan høres renere og enklere ut, vil jeg tro. Dog stemmer jeg for at Coanda er mer "korrekt" i så måte.

Oppsummeringsvis: Coanda blir nok i anlegget. Men den AP kabelen er veldig bra, det skal den ha og den er vesentlig nærmere Coanda enn det Black Magic var. Og jeg kan tenke meg at på anlegg som har litt vel mye kropp og tyngde så kan den være tilnærmet perfekt. Så var det strømkabler og HT-kabler. Det blir mer interessant, fordi det er definitivt ting som har endret seg til det bedre her i stua etter inntoget av AP-kablene. Så hva bidrar mest? Følge med i neste episode o.s.v. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
godt og engasjerende skrevet. Gleder meg til mer :)

S

Storebror

Gjest
Mbare skrev:
Jeg opplever det ikke slik at Coanda gjør f.eks. strenger eller slikt tykkere på noen måte. Klangen i en cymbal f.eks. er ikke annerledes, det er bare mer av klangen, hvis dere skjønner hva jeg mener. Heller ikke klangen i en akustisk gitar er tykkere. Den typen forvrengning er mer den jeg forbinder med den gamle rør-pre'en min - der hadde jeg en opplevelse av at den la til en slags halo rundt alle toner som gjorde at de ble litt tykkere og annerledes.

Jeg tror det jeg sliter med å beskrive er følelsen av at lyden fra en gitarstreng ikke bare er strengen som vibrerer, men også kassa og følelsen av at denne lyden beveger seg fra instrumentet. Her klarer Coanda å gi meg denne opplevelsen, mens AP i større grad bare etterlater meg med lyden av strengen. Det syns jeg hang på greip, så jeg tror jeg lar det være med det.

Og jeg tror at det er dette som gjør at Coanda høres litt mindre definert ut, rett og slett fordi den gjør denne greia med luften rundt instrumentene og musikerne. På en måte er det som om lufta i mellom musikerne, i studioet om du vil, er mer fylt av toner og luft i bevegelse med Coanda enn med AP. Som gjør at AP kan høres renere og enklere ut, vil jeg tro. Dog stemmer jeg for at Coanda er mer "korrekt" i så måte.
Knallbra beskrevet!!
Akkurat det jeg ville frem til også, vi er helt på linje.
Lyden fra Whistler er ikke en negativ sak med mer ull og feitere/mer lyd.
Det er en positiv sak siden det viser mer av totalen, slipper mer gjennom. Du skriver godt og forklarende!!

BR
R :)

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Så var det strømkabler, da. Jeg har aldri testet ut det noe særlig. Jeg bruker ei padde fra Monster som jeg har hørt at har hatt effekt på lyden (da var Lyngdorfen den aktuelle effekten og rør-pre'en ditto). Sånn som anlegget mitt er nå er det vel i større eller mindre grad nettfiltre også internt i komponentene mine. Pluss filteret, da. Så min holdning har vært at den ene meteren med strømkabel fra padda og inn til komponentene ikke kan ha så mye å si. Jeg fikk brodern til å lage noen LMC-kabler for sikkerhets skyld. Hørte kanskje litt marginal forbedring da, men veldig lite.

Så nå tok jeg ut de strømkablene fra AP og satte inn LMC-kablene. Spinna opp ei plata, satte meg tilbake og tenkte: "Faen i HEL...!". Ja, ja. Så er det forskjell på strømkabler også. Neste blir vel at jeg hører forskjell på digitalkabler, som jeg heller aldri har testa ut.

Har testa litt fram og tilbake med strømkabler nå og konklusjonen er at forskjellen er på en måte lik den jeg beskrev mellom signalkablene til AP og Coanda. Med strømkablene syns jeg det er lettere å beskrive hva som er forskjell, selv om forskjellen akkurat nå oppleves som mindre "viktig" enn det jeg beskrev mellom signalkablene. Forskjellen er primært i det jeg beskrev som renhet når jeg satte inn hele kabelsalaten fra AP. La meg forklare, eller i hvert fall forsøke:

Når jeg diskuterte signalkablene oppmot hverandre skrev jeg også noe om at AP kabelen opplevdes å ha litt mer ro og at utøverne sto fram tydeligere i lydbildet. Det er omtrent det samme som skjer her, bare det at nå er det et pluss - for med de LMC-kablene jeg har som alternativt så blir bakgrunnen mindre sort og lydbildet blir mer diffust. Det virker også, først, som om LMC-kabelen er litt mer heftig og begeistret, den kan oppleves som litt mer kontant og rå - men det gikk ikke så lang tid før den også opplevdes som mer masete og mer kantete.

For å være ærlig: første gang jeg satte inn LMC-kablene igjen skvatt jeg omtrent opp av sofaen når Lucinda Williams starta fordi det var så mye mer brutalt, på en måte. Trodde et lite sekund at de skulle komme etter meg, omtrent. Sikkert for mye kaffe, men uansett: det var også raskt å høre at det hørtes ut som musikerne sto og spilte mer for "seg selv" - det var ikke like åpenbart at lydbildet "hang sammen" og at fyren med gitar på høyre side spilte i samme rom som fyren med gitar på venstre side.

Så strømkablene til AP, i mitt anlegg, lar musikerne og musikken spille mot en sortere, renere bakgrunn som gjør at musikken får klinge mer fritt, det blir mindre hardt og og bedre definert. Helsikes opplegg. :p

I retrospekt har jeg nå brukt en hel søndag på å høre på musikk og teste ut kabler. Noen ville mene at jeg desperat trenger et liv og at jeg, utelukkende for å leve med meg selv og det at jeg har brukt en hel dag på dette, ville ha hørt forskjell - hva ellers skulle jeg legitimert bruken av en hel dag med? Dem om det. Jeg må i tenkeboksen, for jeg har virkelig ikke lyst til å bruke 6k på strømkabler. Det er 1 meter med kabel fra en padde til en komponent for pokker!

Og igjen: forskjellen mellom strømkablene er mindre enn mellom signalkablene. Så jeg tror nok jeg ender opp med å måtte leve uten disse AP-strømkablene (av økonomiske grunner). Men det er en forskjell der, det vil jeg mene. Neste ut: høyttalerkabler. Hu hei. Det får bli i morra.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mbare skrev:
Neste blir vel at jeg hører forskjell på digitalkabler, som jeg heller aldri har testa ut.
Svinge nedom med en Wireworld dig.kabel en dag jeg vel :)

/jan

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
Bra skrivet Mbare!!

Stämmer bra med mina erfarenheter av Analysis Plus. Det intressanta
i mitt fall var att jag inte hade en aning om vad jag kopplade in
i våras. Jag skulle låna hem ett försteg av AudioConcept i Stockholm.
Då behövde jag ett extra par XLR-kablar. Vi sprang runt i butiken och
jag rev med ett par kablar. Hade jag haft flera val hade jag aldrig tagit
dom där som såg ut att vara av silver. För det ska ju låta vasst ::)

Så jag åkte hem, pluggade in och tappade hakan. Hakan rullade in
under soffan och blev liggande där ett tag. Efter att ha kört igenom
halva skivsamlingen så kollade jag noggrannare på kabeln. Hmmm,
det verkar stå Analysis Plus Silver Oval. Googlade och hamnade
på deras hemsida, och såg vad dom kostade.......

Men det var ingen återvändo. Jag hade provat en del XLR bla Cardas,
Harmonic Tech och PM audio. Om jag ska beskriva Analysis plus
med ett ord så är det "naturligt". Inget verkade dras ifrån och inget
verkade läggas till. Påminde en del om Chord Signature högtalar-kablar
jag hade sen tidigare.

Så jag köpte ett par. 4500 Kr för ett demopar. Bra pris och jag
behöver inte fundera på kablar på mkt länge :D

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Takk for tilbakemeldinger. :) JanR, det er bare å stikke innom med en digitalkabel og ta gjerne med høyttalerkablene i samme slengen. ;)

Har nå drevet å prøvd fram og tilbake med høyttalerkabler (mine Synergestic Research-kabler og AP sine) uten å endre på strømkablene (enda) som vil si at jeg har latt AP sine strømkabler stå i. Skal prøve å endre på det og, etterhvert - altså sette inn LMC kablene og se hva som skjer da. Kan jo bli spennende. Jeg har gjort disse endringene primært siden i går kveld, hvor jeg har spilt på SR-kablene mine fra i går kveld og til jeg begynte å sette inn AP igjen i ettermiddag. Og før jeg begynner: forskjellene er rimelig små, men hørbare og det jeg beskriver er ikke en total omforvandling av anlegget, men nyanser. For poengets skyld er disse nyansene satt på spissen, ellers ville det vært vanskelig å komme med noe vettig.

Det første som slår meg som interessant er at med AP sine strømkabler og SR som høyttalerkabler så beholder jeg mye av det jeg likte med et rent AP-sett: en litt sortere bakgrunn, hakket mer definert lydbilde som også er litt større og denne "renheten" jeg skreiv om helt først. Når jeg, i går, byttet om på strømkabler opplevde jeg mer at hele bakgrunnen endret seg noe, nå opplever jeg at bakgrunnen er rimelig stabil, mens det er utøverne og det musikalske som endrer seg. Interessant.

Hva endrer seg? SR er, i mine ører, hørbart mer "på hugget" enn AP. Det føles litt som om det er mer driv i SR enn i AP, jeg vil gjette på at det er fordi den betoner transienter i større grad enn AP. Evt. at AP vektlegger mer av kroppen(hvis du tenker en tre-deling av en tone i transient, kropp og utklinging). Dette gjør også at AP oppleves som litt varmere, eller at utøverne har litt mer kjøtt på beina enn med SR. Det siste er en god ting i mitt anlegg, forøvrig - SR kan oppleves som for skarp på f.eks. kvinnestemmer på enkelte innspillinger, i hvert fall sammenlignet med AP. Det jeg er mer usikker på er om SR er noe mer oppløst enn AP - jeg sitter med en (rett nok vag) følelse av at det er små, små forskjeller i intonasjon på disse kablene og at AP gjør at stemmer spesielt blir litt glattere enn med SR. Dog, jeg ville virkelig ikke veddet særlig mye på det.

Det er ingen, som jeg kan høre, vesentlig endringer i lydbildet når det kommer til plassering, størrelse e.l. Ei heller høres frekvensspektret forskjellig ut, kanskje med et svakt unntak for at SR betoner bassen noe mer enn AP. Dynamisk sett er det lett å oppleve SR som mer dynamisk, men jeg lurer på om det henger sammen med at den er noe mer transientvillig og dermed oppleves slik.

Totalt sett: AP oppleves som litt mer fyldig og rundere i kantene enn SR, som i mitt anlegg er en god ting. SR oppleves som litt å ha litt mer trøkk, morro og liv, men samtidig som noe mer masete over tid. Det mest interessante, syns jeg, var at jeg ikke syns det var en stor forskjell i lydbilde eller denne opplevelsen av renhet. Det kan komme av at jeg:

1. Innbilte meg hele forskjellen og at det jeg sitter å hører på er ingen forskjell, men jeg projiserer gud vet hva inn i det.
2. Har gått gradvis vekk fra AP og over på mitt vanlige anlegg, noe som gjør at denne opplevelsen av at ting ble renere har endret seg så sakte at jeg ikke har fått det med meg.
3. Denne opplevelsen av renhet eller hva man skal kalle det, samt endringer i lydbildet, er primært et utslag av strømkabler. Derfor skal jeg etterhvert prøve å sette inn FAT LMC kablene mine og høre da. Og så sette inn AP igjen, tror jeg.
4. Noe helt annet jeg ikke har tenkt på enda.

Uansett syns jeg dette har vært spennende og lærerikt, så langt. Og det er, tross alt, det viktigste for min del. Og disse AP-kablene tror jeg vil være veldig riktig i en anlegg som har for mye "solid-state" lyd, btw.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Har nå byttet litt frem og tilbake med strømkabler og SR som høyttalerkabler. Jeg tror jeg hører stort sett det samme som tidligere beskrevet - AP kablene gir en litt mørkere bakgrunn og mer klang, som gjør at det er lettere å tro at musikerne er i det samme rommet - de spiller i samme luft, hvis det gir mening. Videre så er AP bedre på lydbilde, i hvert fall hvis jeg skal tro det jeg hører på Miles Davis kuttet jeg har brukt igjen og igjen. Både dybde og bredde høres bedre ut med AP, imho.

Nå har jeg kablet ut alt av AP kabler og spiller på mitt vanlige oppsett. Og jeg sitter å tenker på noen ting:

Det har vært noen (lange) og lærerike dager med kabler. Spennnede å få testet det ut og å få hørt på AP sine kabler. Og ikke minst lærerikt å bytte mye fram og tilbake. Jeg vil nok kvalifisere mye av det jeg har skrevet med å si at dette er gjort over rimelig kort tid - ville jeg hørt noe annet hvis jeg hadde brukt lengre tid? Vet ikke, rett og slett. Så ta det for det det er - ingen fasit, men mine erfaringer og undringer.

Det jeg har lært er at Whistler Coanda fremdeles står igjen som den beste signalkabelen jeg har hørt i mitt anlegg, uten at det nødvendigvis betyr så mye. Men den er vesentlig bedre enn Black Magic og noen små, men viktige, hakk bedre enn AP sin. Høyttalerkablene var det mer hipp som happ med, syns jeg. Mer ulike lydfilosofier enn entydig bedre i noen retning. Fint å vite for min egen del at jeg nok kan komme unna den litt harde lyden jeg syns jeg har av og til med å bytte HT-kabler på sikt. Men før jeg gjør det skal jeg teste mer for å se hva andre kabler kan bidra med. AP har, så vidt jeg skjønner av hjemmesia deres, også dyrere kabler enn det jeg har testa - og det kan, på sikt, være svært interessant.

Mest interessant synes jeg det har vært å leke med strømkabler. AP sine syns jeg gir en sortere bakgrunn som gjør at musikerne trer litt tydeligere fram og den gjør også at klangen til instrumenter trer bedre fram. Hadde jeg hatt et rimelig ubegrenset hi-fi budsjett tror jeg det er de kablene som hadde blitt igjen her og ikke dratt tilbake til forhandler, faktisk.

En annen ting jeg mener å ha lært er at de forskjellene jeg hører med kabler er små, men signifikante - og jeg lurer på om det er forskjeller som er lettere (og billigere) å få til med kabler enn på andre måter. Det kan hende at det å f.eks. oppgradere effekten til Hegel sin P4A ville gitt sortere bakgrunn, mer klang og større lydbilde - men den koster 40k. Strømkablene ville kostet 6k tilsammen. På den andre siden ville sikkert en ny effekt gitt andre forbedringer og?

Videre har dette gjort meg mer interessert i å teste andre strømtweak, som f.eks. nettfiltre i høyere prisklasser enn det jeg har nå. Vil det gi noe av det samme resultatet som jeg hørte med strømkablene til AP?

Forøvrig er priser og slikt på kablene:

Silver Oval XLR 6800 kr 1 m.
Black Oval 9 5030 kr 3,2 m.
Power Cable Oval 10 2000 kr 1,6 m.

Og det er Nordic Sound Design som fører de (Miles her på forumet) og lånte dem ut til meg. Tusen takk for det, det har vært lærerikt og spennende.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.946
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Det var allså silver oval xlr, du testet inte noe som het super oval 9 ???
Kan også rek se omtale Hifi4all.dk av Analysis Plus.
Ellers morsom lesing

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
cash 63 skrev:
Det var allså silver oval xlr, du testet inte noe som het super oval 9 ???
Kan også rek se omtale Hifi4all.dk av Analysis Plus.
Ellers morsom lesing
Ja, Hifi4All tappade hakorna dom med :D

Vi åker och lånar en AP Strömkabel när du kommer över, Cash.
ShootOut mellan Chord, Furutech, Harmonic Tech, Ölflex och AP!!

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Det var Silver Oval jeg testet som XLR kabel, ja. Takk for hyggelige tilbakemeldinger, forøvrig.

H

hobby

Gjest
Benytte Analysis Plus Golden Oval XLR mellom Accuphase SACD og Burmester preamp. Vanvittig bra kabel!

Topp Bunn