Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.677
    Torget vurderinger
    6
    Joule Electra-förförstärkaren är tillbaka i hyllan. Alf Gillund har gjort en strålande jobb. Tack till @nat för tipset. Nu skall det spelas med den en liten stund för jag tar ett beslut om den skall bli eller gå. Har den nu uppkopplad med en litt mer high-end variant av en in-line attenuator jag fick låna av @rama som dämpar 10dB. So far so good.

    Vis vedlegget 768194

    Det nya smycket ser litet ut där det står lagrat bak Reed-armen. Det jobbas med armtårn-lösning om dagen. Nu äger jag två av de allra vackraste armar jag vet om, men på helt olika premisser. :love:

    Vis vedlegget 768195 Vis vedlegget 768196
    Alf er mannen til det meste av service og det er ikke mange som er i den klassen som han!!!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Her har jeg ikke vært før tror jeg. Beklager det, crosswind.
    Veldig flotte saker, hadde du byttet greiene dine med Fosses hadde jeg hatt trøbbel med å se forskjellen.
    Fosse leker nog i en liga eller två över mig, men inget att beklaga Valentino! :D
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Koetsun färdig packad och klar för hemtransport.

    Flott med mätning av både spåring och internimpedans. Ska se om de har mätt utgångsnivå, kanalseparation och compliance också, det hade varit fint att ha, rätt från källan.

    Den har fått ny PA Ogura och de har byggt upp både suspension och coils enligt rapporten. Räknar nästan med att få tillbaka en närmast ny pickup. (y)

    AB6A9035-9B01-4739-94CC-512423DFCAB4.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    @LMC

    Nu när mitt lilla Koetsu/Fidelity Research-projekt börjar se sitt slut, funderar jag på om nästa projekt blir nya kort till min A810.

    Vilka är det jag ska (MTSL) uppgradera? Repro + stab? Rec bara om jag tänkt göra inspelningar?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    repro , line og headblock preamp.......du leverer inn dine og får nye oppdaterte istedet, så må du rekalibrere
    en kompis i UK som kjøpte min A812(samme kort) tok nettopp denne updaten og han trodde ikke det var mulig!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har någon ett gott tips på en mekanisk verkstad eller liknande på Østlandet som kan borra upp en armbordsinsats till att passa min FR64S? Hålet är runt 20 mm i diameter idag och skall borras upp till 31 mm för att passa FR.

    Det är hålet i mitten nedanför som skall förstoras.

    0E0E863D-E377-4F13-9B1B-DDAE5B5379C5.png
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Igår kom det en pakke på dörren innehållande min Koetsu som, till igår, varit på retip i runt 3 månader. Jag har bevisst hållt tyst om vilken firma jag använt mig av, mest på grund av att jag nog är den första som sänder en pickup dit (i alla fall har jag inte läst om andra som gjort det här på sentralen) och inte önskar att andra hoppar på något och sänder sina kostbara pickuper utan att jag först vet att detta var en firma en kunde lita på.

    Så till morgonkaffen idag sprättade jag upp pakken och fick fram min Koetsu i absolut strålande författning. Borta är kladasken av en limklump som ESC lämnade sist de gjorde en horribel jobb och istället är det en liten Ogura PA som sitter perfekt monterad ytterst av cantilever. De har byggd upp spolarna helt på nytt(!) och modifiserat dämpningen. Den spårar nu 70 um på 2,2 gr och har 6,4 ohms internimpedans.

    Allt är relativt. Billigt eller inte, vem vet, men jag hade nog litt flax då jag först fick en pris 950 EUR. Så visade det sig att de måtte bygga om både spolar och dämpning och prisen då kröp upp till 1500EUR, men då de gett mig en pris på 950 höll det sig till den först lovade prisen. Koetsu skulle till sammanlikning ha 70% av nypris för samma jobben.

    Så utan att jag har provspelat den (ett litet förbehåll), ger jag min varmaste rekommendation till;

    ANA MIGHTY SOUND

    för en strålande utfört jobb, super service och ditto hyggliga folk att kommunicera med.

    B38990D6-5526-45E9-8FEB-B086962E25EF.jpeg
    1817A399-AFC4-4BD8-95EC-031999781DD8.jpeg
    807E8DFA-B4F7-4CE1-B349-94BD524FFB7F.jpeg
    240845AE-52B9-44D7-8D39-ED78396AAB14.jpeg
    918FE4BF-4896-4F8E-B9FA-C2190F6486AC.jpeg
    5D7C161B-58BC-4AE3-9AF7-0C0B40D51938.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Koetsu har blivit ett sånt långtids koseprojekt där pickupen nu kommit tillbaka i nyskick, klar för ett par tusen timmar med glädje, FR64S-armen är på plats och armtårn är under projektering. Nu skal jag bara få tag i ett passande headshell. Har funnet några fina Ikeda-shell på 16 g som jag tror skal bli perfekt. Så skall det bli japansk PU, japansk arm och japansk stepup. 🇯🇵

    Under tiden njuts Hemingway Café från längre bak i salen. Detta fungerade gull hos Fosse och gör detsamma här. Mindre fokus på hifi och mer på musiken här nede i hörnet. (y)

    C7EC12FC-B8F0-4791-8A73-2D6D90A00F54.jpeg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Igår kom det en pakke på dörren innehållande min Koetsu som, till igår, varit på retip i runt 3 månader. Jag har bevisst hållt tyst om vilken firma jag använt mig av, mest på grund av att jag nog är den första som sänder en pickup dit (i alla fall har jag inte läst om andra som gjort det här på sentralen) och inte önskar att andra hoppar på något och sänder sina kostbara pickuper utan att jag först vet att detta var en firma en kunde lita på.

    Så till morgonkaffen idag sprättade jag upp pakken och fick fram min Koetsu i absolut strålande författning. Borta är kladasken av en limklump som ESC lämnade sist de gjorde en horribel jobb och istället är det en liten Ogura PA som sitter perfekt monterad ytterst av cantilever. De har byggd upp spolarna helt på nytt(!) och modifiserat dämpningen. Den spårar nu 70 um på 2,2 gr och har 6,4 ohms internimpedans.

    Allt är relativt. Billigt eller inte, vem vet, men jag hade nog litt flax då jag först fick en pris 950 EUR. Så visade det sig att de måtte bygga om både spolar och dämpning och prisen då kröp upp till 1500EUR, men då de gett mig en pris på 950 höll det sig till den först lovade prisen. Koetsu skulle till sammanlikning ha 70% av nypris för samma jobben.

    Så utan att jag har provspelat den (ett litet förbehåll), ger jag min varmaste rekommendation till;

    ANA MIGHTY SOUND

    för en strålande utfört jobb, super service och ditto hyggliga folk att kommunicera med.

    Vis vedlegget 771557 Vis vedlegget 771558 Vis vedlegget 771559 Vis vedlegget 771560 Vis vedlegget 771561 Vis vedlegget 771562
    Flotte greier. Syretesten fremover er holdbarhet. Uansett allerede langt bedre enn de uvørne og ublide folka hos Expert Stylus Co kan varte opp med.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Koetsu har blivit ett sånt långtids koseprojekt där pickupen nu kommit tillbaka i nyskick, klar för ett par tusen timmar med glädje, FR64S-armen är på plats och armtårn är under projektering. Nu skal jag bara få tag i ett passande headshell. Har funnet några fina Ikeda-shell på 16 g som jag tror skal bli perfekt. Så skall det bli japansk PU, japansk arm och japansk stepup. 🇯🇵

    Under tiden njuts Hemingway Café från längre bak i salen. Detta fungerade gull hos Fosse och gör detsamma här. Mindre fokus på hifi och mer på musiken här nede i hörnet. (y)

    Vis vedlegget 771603
    Nydelig stue og oppsett!
    Så du og Fosse har også et nedre hjørne som en alternativ «sweet spot» ja? Artig!
    I gamle huset hadde også jeg en godstol nederst i motsatte hjørnet, hvor lyden var ekstra fyldig og behagelig.
    Anbefaler alle å ta seg en lytterunde rundt i stua, om man skal plassere en godstol/sofa.
    Eller, bytte ut til et par Larsen, eller omni dir.høyttalere;)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Ja, efter två dåliga rundor hos engelskmännen kan det bara bli succé. Kryssar fingrarna för att detta blir så bra som det verkar fram till nu. :D
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hm, nå har jeg ikke lest hele tråden din, men det jeg oppdaget i min gamle stue på 41kvm, med åpent til halvplan opp og ned, var at der vi hadde plassert sittegruppen ca.midt i rommet var det mer eller mindre fritt for bass, som naturlig nok gjorde at hele oppsettet ikke låt godt. Visstnok en kjent utfordring dette.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nydelig stue og oppsett!
    Så du og Fosse har også et nedre hjørne som en alternativ «sweet spot» ja? Artig!
    I gamle huset hadde også jeg en godstol nederst i motsatte hjørnet, hvor lyden var ekstra fyldig og behagelig.
    Anbefaler alle å ta seg en lytterunde rundt i stua, om man skal plassere en godstol/sofa.
    Eller, bytte ut til et par Larsen, eller omni dir.høyttalere;)
    Tack Britfi!

    Ja, frugan placerade en lesestol nede i hörnet 5-6 meter från högtalarna och det blir en härligt fyllig anti-hifi ljud där nede. Perfekt med ett blad eller en bok till kaffen.:giggle:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har någon ett gott tips på en mekanisk verkstad eller liknande på Østlandet som kan borra upp en armbordsinsats till att passa min FR64S? Hålet är runt 20 mm i diameter idag och skall borras upp till 31 mm för att passa FR.

    Det är hålet i mitten nedanför som skall förstoras.

    Vis vedlegget 769378
    Regner med at du har funnet en løsning på dette men legger ved en link in case everything else fails.

    Går an å ta en telefon.

     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hm, nå har jeg ikke lest hele tråden din, men det jeg oppdaget i min gamle stue på 41kvm, med åpent til halvplan opp og ned, var at der vi hadde plassert sittegruppen ca.midt i rommet var det mer eller mindre fritt for bass, som naturlig nok gjorde at hele oppsettet ikke låt godt. Visstnok en kjent utfordring dette.
    Ja, det kan fort bjuda på problem i fundamentet, men hos mig står vänster högtalare sånn placerad att jag nog får en del draghjälp från hörnet bak. Med 10-tum från Tannoy låter det stort sett fylligt nog trots relativt mye volym. Det sagt hade jag inte sagt nej till ett par Canterbury. Har haft 15-tummare för och det är moro. ;)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Under tiden juniorerna satt med hjemmeskole för ørtende gång, mätte far hur stor plats det är runt Modin med tre armar. Ska nog gå helt fint det. Bra med plats i bakkant, kan skjuta Modin i alla fall 7-8 så cm längre tillbaka och ge större plats till ett armtårn.

    Och det skulle inte mer än få minuter till, efter Transfiguration-pickupen avtalt ny ägare, att jag la in en beställning på dess arvtagare. Oj, detta blir spännande märker jag. Två nya pickuper. Koeutsun och en sprillandes ny till Reed-armen. :eek:


    B80790EB-CFAA-4803-A4A2-2775D91D1775.jpeg
    F3EA20E3-3E5B-4655-B353-43F878BA3F21.jpeg
    8048ED9B-2AEF-4315-8992-C62B0B248961.jpeg
    3D415149-3A92-40C6-91D6-107C0B9546CC.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nej, den är allt för tung för Reeden, men i FR64S hade den väl gjort sig!? Nu blir det Koetsu där, men kanske nästa gång? Har förstått att du är mer än nöjd!
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.911
    Torget vurderinger
    24
    Vedrørende dette med gain. Du er sikker på at du har Joule Electra i korrekt setting? Jeg opplevde alltid at J hadde lavt utgangsnivå, og jeg opplever nå at Manley krever en pre med litt nivå. Derfor spørsmålet.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vedrørende dette med gain. Du er sikker på at du har Joule Electra i korrekt setting? Jeg opplevde alltid at J hadde lavt utgangsnivå, og jeg opplever nå at Manley krever en pre med litt nivå. Derfor spørsmålet.
    Helt säker. Har till och med fått det bekräftat från service-mannen i USA, sånn i tillägg till lyssning så klart.

    Nu ser det ut som att den går till Sverige i löpet av morgondagen så då blir det jakt på ny förförstärkarlösning. Grugleder mig litt faktisk.:eek:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.911
    Torget vurderinger
    24
    Merkelig. Jeg minnes at jeg med Joule for- og effekt på Harbeth kunne spille på kloka tre-fire på volumkontrollen. DIY-preen min hadde ufattelig mye mer gain, det var slitsomt, men så ble den bygget om, og nå sammen med Manley kunne jeg heller hatt mer enn mindre gain. Hva søker du av gain?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    En trevlig sak som hände igår var att det ankom ett (jæ#€%gt tungt) armtårn i hemmet. Fick aldrig tatt bilder av vidunderet då mörkret lagt sig, men kan säga som så att den avtroppande förmannen har förevigat en lik tidigare. :love: Får ta egna bilder efter endt arbetsperiod.

    Så skal det letas armbord. Denna tar Micro Seiki standard bord, så det skulle vara en smal sak.

    Italienska Audiogears har ett som passar, men osäker på om stabiliteten bibehålls med deras lösning med utbytbara pinnar till ändring av längd.

    96780317-BDDE-49B7-A8BB-871BF870710F.jpeg


    Andra som har goda tips till armbord med Micro Seiki-fattning?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Merkelig. Jeg minnes at jeg med Joule for- og effekt på Harbeth kunne spille på kloka tre-fire på volumkontrollen. DIY-preen min hadde ufattelig mye mer gain, det var slitsomt, men så ble den bygget om, og nå sammen med Manley kunne jeg heller hatt mer enn mindre gain. Hva søker du av gain?
    Ja, och då har jag i tillägg 10dB dämpning mellan pre och effekt.

    Söker egentligen minst mulig gain. Ser på TVC med buffer mellan pre och effekt, men ingenting bestämt.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En trevlig sak som hände igår var att det ankom ett (jæ#€%gt tungt) armtårn i hemmet. Fick aldrig tatt bilder av vidunderet då mörkret lagt sig, men kan säga som så att den avtroppande förmannen har förevigat en lik tidigare. :love: Får ta egna bilder efter endt arbetsperiod.

    Så skal det letas armbord. Denna tar Micro Seiki standard bord, så det skulle vara en smal sak.

    Italienska Audiogears har ett som passar, men osäker på om stabiliteten bibehålls med deras lösning med utbytbara pinnar till ändring av längd.

    Vis vedlegget 776803

    Andra som har goda tips till armbord med Micro Seiki-fattning?
    Jeg kjøpte armbord til min Micro på en tysk side som het my-micro.de eller noe sånt. De lagde dem i Tyskland i bronse. Det begynner å bli noen år siden, så jeg vet ikke om siden fremdeles eksisterer.
    Mvh
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kjøpte armbord til min Micro på en tysk side som het my-micro.de eller noe sånt. De lagde dem i Tyskland i bronse. Det begynner å bli noen år siden, så jeg vet ikke om siden fremdeles eksisterer.
    Mvh
    Tack tkr! Skall undersökas.:)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Godt nyttår! Nevnte ikke du First Sound forforsterker for meg på sommerfesten? Hvis muligheten er der fortsatt ville jeg jo undersøke den litt nærmere. I mitt system er vel det en av få produkter som har vært suverent best hver gang den har blitt sammenlignet med noe annet som har vært innom.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.610
    Antall liker
    14.025
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    En trevlig sak som hände igår var att det ankom ett (jæ#€%gt tungt) armtårn i hemmet. Fick aldrig tatt bilder av vidunderet då mörkret lagt sig, men kan säga som så att den avtroppande förmannen har förevigat en lik tidigare. :love: Får ta egna bilder efter endt arbetsperiod.

    Så skal det letas armbord. Denna tar Micro Seiki standard bord, så det skulle vara en smal sak.

    Italienska Audiogears har ett som passar, men osäker på om stabiliteten bibehålls med deras lösning med utbytbara pinnar till ändring av längd.

    Vis vedlegget 776803

    Andra som har goda tips till armbord med Micro Seiki-fattning?
    Eg har 3D-printa armbaser til min Micro. Det blei veldig bra. Så sjekk om nokre i vennekretsen kan hjelpe deg.
    Har og laga armbase i tre, men det er ikkje så lett å få same presisjon og finish.
    (Må kanskje leite opp ein CNC-fres.)

    Peder
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Godt nyttår! Nevnte ikke du First Sound forforsterker for meg på sommerfesten? Hvis muligheten er der fortsatt ville jeg jo undersøke den litt nærmere. I mitt system er vel det en av få produkter som har vært suverent best hver gang den har blitt sammenlignet med noe annet som har vært innom.
    Gott Nytt År! Ankom precis nordens Paris, i jobb och inte nöjen.. :cool:

    Jo, det stämmer. Fick tillbud från Sallingboe på First Sound i somras, men efter det har jag innsett att jag har en gain struktur som inte har gott av mer gain, men mindre. First Sound har väl runt 10 dB? Synd som bara det egentligen för inmaten i dessa (och speciellt volymkontrollen) är av det helt speciella.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn