Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Och Leksand har precis satt in två mål och tvingat Modo till førlengning i sista avgjørande match;)
    skummelt og skummelt skullle inte villa bo i førorter till storstæder i Swe idag:p
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nej det stämmer nog dessvärre. Jag överlevde ett par år efter studierna i Biskopsgården på Hisingen. Den gången var det på gränsen innanför, men efter sista skjutningen på torget vi handlade är nog läget annorlunda idag.

    Hockey var det dåligt med i Halmstad! Tror det var Halmstad Hammers, men det var ingen höjdare ;)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Atec Lansing Peerless-trafo i hus. Lät så bra efter jag haft Fosses på besök att jag beställde mig en egen. Nu återstår det att se om jag hamnat på step up-köret!

    image.jpg


    Altec Lansing 4722-mikrofontrafo. Koetsun får mer kött på benen, fylligare mellanton och ett större ljudbild. Svulstigare men menat på ett positivt sätt. Gillar denna väldigt gott. Får gå sig till denna en stund tänker jag.

    image.jpg


    Har idag experimenterat med plassering av högtalare och har flyttat de närmare frontvägg i ett försök att få litt mer bas. Har dragit de 20 cm tillbaka och det hjälpte en del på både bredd i ljudbilden och på basresponsen. Blir aningens trångt bak högtalarna som de står nu, men det får jag nog bara leva med när det gav såpass positiv förändring.

    Glädjer mig till vad som står på kvällens program.

    image.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Jeg skal ikke hindre deg i å havne på step-up kjøret! Lyst til å teste Gryphonen(?), så er det bare å gi meg et signal. . .:cool:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skal ikke hindre deg i å havne på step-up kjøret! Lyst til å teste Gryphonen(?), så er det bare å gi meg et signal. . .:cool:
    "Och inled mig ikke i frestelse..."

    Eller jo förresten, gör det. :cool: Ja, tack! Väldigt gärna.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Bruker DV sup 200 mest om dagen p.g.a mye klassisk. Du får bare sende meg en pm så avtaler vi nærmere.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gråvädret fortsätter i Oslo. I går kom ny laddning med färskrostat kaffe från hemtrakterna. En påse Cerro del Cielo från Nicaragua och en Rwandisk Kopakaki. Båda till aeropressen. Stöttar upp om lokala entusiaster. Speciellt viktigt i en liten bygd med <1000 invånare. Friskt satsat!

    image.jpg


    Hem

    Elvis Costello startar dagen medans solen låter väntar på sig.

    image.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Supre bilder Crosswind, og gratulerer med egen 4722. Slå på tråden en dag om du vil låne Thorhaugen. Kan jo være en artig sammenligning mot Gryphonen, begge aktive.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Supre bilder Crosswind, og gratulerer med egen 4722. Slå på tråden en dag om du vil låne Thorhaugen. Kan jo være en artig sammenligning mot Gryphonen, begge aktive.
    Tack Fosse. Det kunde absolut vara en spännande sammenligning! Ringer när det ska aktualiseras.

    God helg!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Den Costello har jeg sett til salgs i Japse-sjappa, ett fremragende album:)


    God Helg
    Finns lite av varje i den platesjappen! Bara se tidigare här i tråden :D Är väl strängt taget inte ett svagt spår på det albumet.

    God helg cash!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg har sagt det noen ganger før, Cross. Du har god smak! Den skiva er fantastisk! (som det aller meste Costello har satt navnet sitt på! )
    God lørdag til deg!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har sagt det noen ganger før, Cross. Du har god smak! Den skiva er fantastisk! (som det aller meste Costello har satt navnet sitt på! )
    God lørdag til deg!
    Tack impulse! Ska ju sägas att du haft ett finger med i en god del musikinköp här i huset, så en del av kakan kan du ta äran av :)

    God helg och god musikjakt i huvudstaden!
     

    Creed

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Innlegg
    281
    Antall liker
    151
    "Indoor Fireworks" på det albumet er bare helt fantasisk.

    Creed
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takker ! Hyggelig å kunne dele gode musikkopplevelser, Cross! Lørdagen ble langsom og fin, og jammen ble det ikke kjøpt plater også! :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Spännande söndagsförmiddag. Lagt bud på ett par lenestoler, möjligens ny lyssningsstol. Livefeeden från auktionshuset är i gång. Tror jag ska brygga mig en kopp kaffe att roa nerverna med.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Lykke til !
    Sikkert ikke akkurat hva som helst, med tanke på hva du har fra før..
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack! Ett par Bruno Mathsson "Karin"-fåtöljer i alcantara. Formgavs i 1969, men osäker på ålder på dessa.

    Och där blev de klubbade genom och snart i vår ägo :D Tanken är att de ska stå ett annat sted, men flyttas till lytteposition vid behov. Jetson har litt hög rygg och går över öronen, medans Karin-fåtöljerna bara är 80 cm höga och således bättre i så måte.

    Kul!
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Grattis! Svenske med stil kjøper svensk stil!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fin söndag i nabolaget. Startade med möbelauktion med högsta bud på ett par nya lenestolar, därefter en fin dag med barnen på stallet med våfflor och toddy i solen. Stall Prinsdal vaknar till liv i takt med vårsolens ankomst och vaffelförsäljningen tar av. Folk kommer ut och optimismen spirar. Sätter stor pris på att ha det lantliga livet i bakgården till trots för att man bor på Oslo-sidan av kommungränsen mot Oppegård. Stallet har idag runt 20 hästar och står bakom två öppet-dag/år. Vår och höst, till alla barns stora glädje.

    image.jpg


    I tillägg till hästarna har de fått in ett lass med höns och det går rykten om att en påfågel eller två ska få sitt nya hem här.

    Kongeveien förbi Stall Prinsdal är en del av den Fredrikshaldske Kongevei mellan Christiania och Køpenhavn och var huvudveien mellan Oslo och Halden fram till Mosseveien tog över i 1850.

    image.jpg


    Få på plats en flock getter och de kan på allvar ta upp konkurransen med Ekeberg!

    image.jpg


    Finbesök med taket nede som säg bör när det är vår i luften.

    image.jpeg


    Ropade in dessa två Bruno Mathsson-fåtöljerna i alcantara idag och det tror jag kan bli ett alldeles förträffligt lyttestolsämne.

    En fantastisk dag!

    Nu blir det felsökning av ett rör i pre-ampen som susar. Blir väl möjligen behov av en ny kvartett ecc88/6922 skulle jag tro.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Dagens stötta-lokala-projekt. Är i ett kallt och surt Bodø och går som vanligt inom samma kaffehak som jag alltid gör när jag är här. Gott att komma in i varmen till entusiastiska och hyggliga kaffeälskare.

    Melkebaren.

    image.jpg


    Idag blev det på kaffe och musik med "hem". En Yirgacheffe och för mig okänd jazz på CD av en dame med rötter i Los Angeles, men som nu är bosatt i Bodø. My mother's eyes med England Brooks.

    image.jpg
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    England Brooks kan virkelig synge,Cross. Stilig navn på det nordlige kaffebrenneriet!
    Du bor jo ikke så langt unna her, har jeg forstått. Du får ta deg en tur bortom når du er hjemme igjen.
    Gratulerer med fantastisk fine og tidløse lyttestoler!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack impulse, ska absolut tatt turen ut till dig en dag. Det står på vårens to-do-list.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    En lite notering till mig själv. Med Peerless 4722-trafoen i kedjan är bassgången och rytmen i musiken mycket enklare att följa. Väldigt positivt. Fler upplevelser med trafo i systemet kommer säkert efterhand.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Här idag har det gått i John Tropea, Paul Simon, Ben Webster, mer Paul Simon, Paul McCartney, Zappa och nu Monica Zetterlund i mono.

    Altec Lansing växer mer och mer, kan fint vara ett av de bästa hifi-köpen jag gjort. Step-up är tydligen tingen, därom råder inga tvivel. Monica Zetterlund låter så organsik och levande med mer kött på benen efter trafo i kjedjan att jag bara måste få testat denna med en dedikerad mono-pickup en dag.

    I morgon hoppas jag få tatt turen inom Oslos trevligaste platebutik och hämta hem senaste inköpen. Hade också hoppats på en hämtlapp i posten idag, men det ser dåligt ut med det. Väntar på Grapefruit moon med Southside Johnny/Tom Waits som gick i riktning Oslo för en vecka sedan.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Crosswind, det er bare å låne AT33-mono når du vil.

    Moro å lese at du er fornøyd med Altec Peerless.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tusen tack Fosse, vet du nämnt det tidigare och det ska bli spännande. Må få lagt mig på alla fyra en dag och leta fram mono-skivorna!

    Ja, fick ju kört Koetsun med din Peerless så visste ju att det fungerade, men nu känns det som det blivit aningens mer av allt. Väldig moro!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Blir litt mindre tid till hifi om dagen. Fortfarande kallt i luften, men solen lockar ut en stackars själ med D-vitaminbrist. Så då fick det bli biltvätt på förmiddagen och nu genomspelning av senaste inköpen. Blir mer och mer glad i japansk jazz. Tur jag känner en särdeles hygglig skivsäljare med över middels många av den typen.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    En kall valborgshelg är över och det blev tid till både rekreation och jobb. En extremt blåsig fredag gick till Ås och krukkegården för inspiration och eventuella inköp till verandan. Inte mycket som stoppar vinden över jordene runt Ås så att säga att det var kallt att gå runt på krukkeleting är minst sagt ett understatement. Ett par krukker och blomster fick bli med hem och vi såg oss ut fler till nästa gång.

    image.jpg


    Därefter gick turen till Svartskog och kolonialen för lunch och kaffe. Ett sted vi besöker ofta om somrarna och då helst när det är väder till att sitta ute i hagen. Svartskog framstår som en liten oas på landet trots närheten till Oslo och Kolbotn/Oppegård. Supertrevliga människor som driver kolonialen gör sitt också. Lunch blev det, mättande jordskokksuppe med hemlagat bröd. Blev köpt med en påse Lippe-espresso och ett brett med de samma suppebollene de serverar maten i. Nämnde det i tråden till impulse att jag också fick med mig tre vinylplater hem. Det stod en liten samling med ymse bruktplater i ett hörn och det måtte ju ses närmare på.

    image.jpg


    Vaknade upp idag till måkeskrik i ett Tromsø som badar i sol och vårvärme! Tromsø på sitt aller aller bästa! Spatserade i solen ned till Risø och fick det samma jag alltid beställer när jag är här, Pytt i panne med en efterföljande Tarime-kaffe från Tanzania. Manuell trakting och med fløyelsmyk kaffesmak. Den ska köpas in sammen med Kalita-utrustning till manuell kaffetraktning som jag verkligen fick lust på.

    Backbeat är dessvärre stängt på måndagar (lika frustrerande varje gång) så det blev ingen vinylleting idag, men Grumpy släppte ju nytt igår så då ordnade det sig idag med. :D

    image.jpg


    Är inte helt färdig med hifi köpen denna säsong tror jag och det kan se ut som en ny arm letar sig sin väg mot anläggningen om inte så alltför länge. DET glädjer jag mig till!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vad som inte är innanför är kaffepriserna här. 50 kr gör en latte i Tromsø är och blir för mycket.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Svartskog landhandel er supertrivelig - støtt opp - anbefaler alle som bor/er i området om å svinge innom. Benytt anledningen til å ta en tur ned på Roald Amundsens brygge og et dypp i sjøen!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Enig! På fina sommardagar är det smäckfullt där av både tillresta och fastboende, men det är nog magrare dagar när våren startat som den gjort. OV&VK bör härefter lägga sina fikapauser hit! :D

    Kunde fint tänkt mig att bo där. Enda aberet just nu är att det bara ligger ett sted ute till salgs och det för 21 miljoner. Tydligvis 42 mål tomt sa innehavaren till kolonialen, men likafullt..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Hva skal jeg si da som lot en 1,7 mål byggeklar tomt med "nesten" strandlinje gå fra meg for 900.000,- ok, noen år siden men allikevel. Kun et åpent friområde på 30 m. bredde mellom sjøen og tomt, som var flott skrånende. Noen hundre meter fra landhandelen... bu hu.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Nei, litt lenger ut. Men ikke så mye, bare en km. eller to. Var der og så på den den gangen, men var redd for reisevei. For en dust.:mad:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Förstår dig gott, sånt lugger i eftertid. Nu ska det ju byggas ut på Svartskog, OBOS har planlagt 150 boliger i första omgång fick jag höra och fler under projektering, så det blir spännande att se vilken effekt det har på området som sådant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn