Digitale avspillere Analog eller digital avspilling :: Avstemming

Foretrekker du analog eller digital avspilling?

  • Jeg foretrekker analog avspilling

    Stemmer: 57 24.2%
  • Jeg foretrekker digital avspillingen

    Stemmer: 73 30.9%
  • Jeg foretrekker å bruke begge deler etter behov

    Stemmer: 106 44.9%

  • Totalt antall stemmer
    236

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classichifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Innlegg
    138
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Begge deler - RIAA/drivverk/arm/PU og DAC/drivverk eller CD-spiller - må være i samme prisklasse skal det ha noen mening å sammenligne. Til syvende og sist er det kvaliteten på innspillingen som avgjør. God "Spotify-fil" spiller fletta av dårlig LP og CD, for å si det slik.
    Opplever mye bedre dynamikk med CD!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foretrekker begge deler etter behov ...siden jeg har en del musikk jeg liker på sort gull only.
    Men jeg strømmer nå mest da, fra egen server.

    Hva angår lyd: Jeg har digitalopptak på vinyl, og de høres ut som LPer, og så har jeg endel rippede LPer, og de høres jaggu ut som LPer de også.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er at jeg har brukt lite energi og penger på å få en vinyl-lyd som jeg liker. Når jeg spiller vinyl blir jeg heller ikke spesielt opptatt av lyden, men desto mer opptatt av musikken. Digitalt har det vært mye mer inn og ut med komponenter for å få en lyd som jeg liker og som på samme måte gjør meg engasjert i musikken. Min opplevelse (som selvsagt er svært subjektiv) er at lyden fra vinyl er mer "levende" eller "organisk" og lettere å la seg engasjere av.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Er ofte jeg savner en CD spiller der jeg kan bruke litt mer tid pr artist/band som også litt nevnt ovenfor. Blir litt for lett og hoppe litt frem og tilbake fra sted til sted via Spotify:() Men bruker også endel tid på og pløye ukjent terreng når jeg bruker Spotify noe man ikke får gjort med CD/LB osv... Men det er ikke helt umulig at det kommer en CD spiller på sikt heller. Har ikke kastet CD samling mi..
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Har testet litt Tidal i det siste og syns lyden er noe dårligere i forhold til avspilling fra HDD-
    Men absolutt en grei ting for å ta en prøvelytt før jeg evt kjøper LPen
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    CD er jo praktisk, Lp krever litt mer "arbeid" så her er det greit å ha roen, streaming er ikke aktuelt til annet enn surfing etter ny musikk og slik er det jo en grei ting.
    Når det gjelder lyd: klare best på LP
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Er ofte jeg savner en CD spiller der jeg kan bruke litt mer tid pr artist/band som også litt nevnt ovenfor. Blir litt for lett og hoppe litt frem og tilbake fra sted til sted via Spotify:() Men bruker også endel tid på og pløye ukjent terreng når jeg bruker Spotify noe man ikke får gjort med CD/LB osv... Men det er ikke helt umulig at det kommer en CD spiller på sikt heller. Har ikke kastet CD samling mi..
    Ikke gjør det heller. Det har flere ganger vist seg at det lønner seg å beholde musikk på gamle formater. Hvert format har en egenart som det etter noen år viser seg at i alle fall en del samlere setter pris på - enten det er -78 rpm, spolebånd, kassetter eller CD - eller minidisc for den saks skyld.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Enig i det. Jeg hadde noen radio-opptak av Oslo Filharmoniske med Jansons på kassett som var veldig fine.
    De ble borte, jeg aner ikke hvor de er hen.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Hender at jeg spiller en cd eller to hjemme, men stoooooooort sett er avspilling hjemme fra platespiller. Er noe med vinylen som gjøre at hyggen brer seg i stua hjemme, samt at en god del av den musikken jeg spiller ikke finnes på cd. Blant annet funk og soul som det spilles en del av. Vinyl er den komplette musikkopplevelsen for meg :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har vel sagt det før, men nok en gang. Repertoar. Å greie seg med en av to er utenkelig så lenge det finnes attraktive nyutgivelser er bare er tilgjengelige digitalt, eller det finnes gammelt gull som aldri har blitt konvertert fra analogt.
    Godt poeng. Hvordan er det mulig å klare seg bare med vinyl, hvis man ikke er en dinosaur som har blitt igjen på 70 tallet?
    Vinyl er og blir en liten nisje, og det meste av musikk blir ikke utgitt annet enn på digitale formater. Jada, en viss renessanse har det vært.
    Men utvalget på vinyl er vel fortsatt som en dråpe i havet sammenlignet med digitalt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Utrolig sjeldent at det er nye utgivelser jeg ønsker meg som ikke har kommet ut på vinyl. Mulig dette forandrer seg igjen, rundt 2000 var det veldig få nye utgivlser som kom på annet enn på CD, av det jeg var interessert i.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Men utvalget på vinyl er vel fortsatt som en dråpe i havet sammenlignet med digitalt.
    Bælfeil. Jeg har mengder med klassisk som ikke er og aldri vil bli regissued på CD :cool: På den anen side så blir de ikke mye spilt..
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Men utvalget på vinyl er vel fortsatt som en dråpe i havet sammenlignet med digitalt.
    Bælfeil. Jeg har mengder med klassisk som ikke er og aldri vil bli regissued på CD :cool: På den anen side så blir de ikke mye spilt..
    Jau, visste vel jeg fikk litt pes her. Men alt avhenger jo av hva slags musikk man hører på. For å ta ett eksempel på en fyr jeg aldri kunne klart meg uten musikken til; Dave Weckl. Hvor mange vinylutgivelser finnes med han? Mye annet i samme gate, fusion, funk, jazz etc. i moderne tappinger, som ikke blir utgitt på vinyl?
    Ser man på det totale utvalget musikk i alle sjangre verden over, tror jeg fortsatt vinyl kommer til kort når det gjelder utvalg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men utvalget på vinyl er vel fortsatt som en dråpe i havet sammenlignet med digitalt.
    Bælfeil. Jeg har mengder med klassisk som ikke er og aldri vil bli regissued på CD :cool: På den anen side så blir de ikke mye spilt..

    Hva du har og hva som er "utvalget" (ie. tilgjengelig fra forhandlere nå) er vel ikke helt det samme? ;)
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Spiller både digitalt og analogt. Når du skal ha litt musikk i ukedagene, ofte samtidig med at andre sysler blir utført, er det veldig greit med Tidal ( Hi Fi kvalitet ). Men når helgen er i startfasen - særlig fredag kveld , da er det vinyl,vinyl og vinyl - og vin selvsagt. Og vi kan holde på til det kan lages eggerøre på forsterkeren :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe rart med spørsmålstillingen her.

    Når man blir spurt hva man foretrekker impliserer det vanligvis et valg mellom to eller flere alternativ,
    (analog vs digital)

    Når man så blir spurt om man foretrekker begge deler blir jo det hele meningsløst slik jeg ser det.

    Det at man foretrekker noe er jo nettopp det at man velger det ene framfor det andre, -eller?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe rart med spørsmålstillingen her.

    Når man blir spurt hva man foretrekker impliserer det vanligvis et valg mellom to eller flere alternativ,
    (analog vs digital)

    Når man så blir spurt om man foretrekker begge deler blir jo det hele meningsløst slik jeg ser det.

    Det at man foretrekker noe er jo nettopp det at man velger det ene framfor det andre, -eller?
    Korrekt.

    Jeg bruker begge deler, men svarte at jeg foretrekker vinyl. :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er noe rart med spørsmålstillingen her.

    Når man blir spurt hva man foretrekker impliserer det vanligvis et valg mellom to eller flere alternativ,
    (analog vs digital)

    Når man så blir spurt om man foretrekker begge deler blir jo det hele meningsløst slik jeg ser det.

    Det at man foretrekker noe er jo nettopp det at man velger det ene framfor det andre, -eller?
    Det er vel riktig - men det er noen som ikke klarer å bestemme seg mellom Vinyl og digitalt - og derfor ble det med et valg også for disse :)
     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    Jeg tror du vil overrasket over hvor bra Avid Ingenium (den billigste - 9500 for drivverk) i et godt oppsett låter!


    Hvor stor forskjell er det egentlig på platespillere og pris? Jeg ser at AVID har alt fra 9000 NOK til 250,000 NOK. Gitt at man har en riktig forsterker og høyttalere som er transparente nok - hvilket nivå bør man legge seg på?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Som nevnt tidligere her, jeg liker også begge typer avspilling (lyd), men selv har jeg kun digitallyd og følgelig må jo det foretrekkes;):p
    Men som også er presisert her, det kan låte ræva eller helt fortreffelig på ALLE formater, det meste ligger i mastring/innspilling, den formidles god eller dårlig uansett format:D

    gismo
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.378
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    God musikk som får foten til å gå trumfer både innspilling og kildevalg. Enkelt å stemme digitalt siden platespilleren mer eller mindre forsvant samtidig med en litt for besteborgerlig punksveis ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn