Digitale avspillere Analog eller digital avspilling :: Avstemming

Foretrekker du analog eller digital avspilling?

  • Jeg foretrekker analog avspilling

    Stemmer: 57 24.2%
  • Jeg foretrekker digital avspillingen

    Stemmer: 73 30.9%
  • Jeg foretrekker å bruke begge deler etter behov

    Stemmer: 106 44.9%

  • Totalt antall stemmer
    236

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Edit: OK, jeg måtte sjekke opp Ole Brumm; og som sikkert mange av dere allerede vet så var det ikke kun et valg mellom to ting, men et valg mellom to ting (melk eller honning) til den tredje tingen, nemlig brødet, hvor det da var brødet som ble valgt bort til tross for at det aldri var spørsmålet ... :)
    Nydelig! Denne nye kunnskapen skal jeg sørge for at jeg får bruktt på jobben i morgen :)
    I Thorbjørn Egners oversettelse var spørsmålet "vil du ha melk eller honning?" - hvorpå Ole Brumm, som den høflige lille bjørn han var, svarte "ja, takk!".

    Altså aldri noe "ja takk, begge deler".
    Mulig det er flere (Egner-) versjoner ute å går også; på den versjonen som ligger på Nasjonalbibiotekets 'bokhylla.no' så er det "Tusen takk, begge deler" han sier ... men utelater småpraten om brødet. Det var jo ikke viktig uansett ... :)
    Nå er den norske oversettelsen av Ole Brumm litt venstreorientert - og noen av de originale tekstene er nok litt overforstått og tolket i det henseende.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Det finnes enda gruskere versjoner; "Kristoffmisbruker Robin og Nazi Nøff" er en av de...
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    1. For det meste vinyl. Har en god del. Innbiller meg at jeg foretrekker den lyden fremfor annet. Og selvfølgelig det fysiske formatet.

    2. Streaming for å sjekke ut nye utgivelser som evt. skal anskaffes på vinyl.

    3. CD der ikke vinyl finnes.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Det var da f... til avstemning:mad:. Greit nok at majoriteten liker begge,, men vinyl (og muligens tape) er overlegne. Det er min ærlige mening & overbevisning.


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.586
    Antall liker
    27.746
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det var da f... til avstemning:mad:. Greit nok at majoriteten liker begge,, men vinyl (og muligens tape) er overlegne. Det er min ærlige mening & overbevisning.


    mvh

    "
    It is better to light a candle than to curse the darkness". Gammelt jungelord.

    Du kunne jo gledet deg, da, over hvor god lyd man har fått med digital avspilling etter hvert.....:)

    mvh
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det var da f... til avstemning:mad:. Greit nok at majoriteten liker begge,, men vinyl (og muligens tape) er overlegne. Det er min ærlige mening & overbevisning.


    mvh

    "
    It is better to light a candle than to curse the darkness". Gammelt jungelord.

    Du kunne jo gledet deg, da, over hvor god lyd man har fått med digital avspilling etter hvert.....:)

    mvh
    Neppe tale om der i gården. Han har jo ikke en gang pakket ut den derre digitale avspillingsgreia! :)
    (Det samme kan det være. Digitalt lyder dr... .)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Det var da f... til avstemning:mad:. Greit nok at majoriteten liker begge,, men vinyl (og muligens tape) er overlegne. Det er min ærlige mening & overbevisning.


    mvh

    "
    It is better to light a candle than to curse the darkness". Gammelt jungelord.

    Du kunne jo gledet deg, da, over hvor god lyd man har fått med digital avspilling etter hvert.....:)

    mvh
    Ich wünsch niemals prüfen.


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.586
    Antall liker
    27.746
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det var da f... til avstemning:mad:. Greit nok at majoriteten liker begge,, men vinyl (og muligens tape) er overlegne. Det er min ærlige mening & overbevisning.


    mvh

    "
    It is better to light a candle than to curse the darkness". Gammelt jungelord.

    Du kunne jo gledet deg, da, over hvor god lyd man har fått med digital avspilling etter hvert.....:)

    mvh
    Ich wünsch niemals prüfen.


    mvh
    Hah!

    Dich krieg` ich noch herum.

    VG
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det var da f... til avstemning:mad:. Greit nok at majoriteten liker begge,, men vinyl (og muligens tape) er overlegne. Det er min ærlige mening & overbevisning.


    mvh
    Det spiller da liten rolle hva hopen foretrekker så lenge du selv er fornøyd? Slik tenker jeg hvertfall. Heldigvis har jeg aldri kvittet meg med noe format, men bare supplert. For opplevelsen og lyden blir det ofte vinyl, for enkelhets skyld og lyden blir det gjerne CD og for å sjekke ut noe nytt eller av ren latskap blir det gjerne streaming
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg har jeg lagt sjela litt mer i å få god lyd fra vinylplater, og jeg innbiller meg at det er det som låter best her. Selvsagt er det 100% avhengig av den enkelte innspillingen det lyttes til.

    Det er imidlertid litt på siden av poenget for meg. Å spille vinylplater er en så mye rikere opplevelse enn å spille digitalt lagret musikk, at det er ingen egentlige spørsmål om hva jeg foretrekker. Å sette seg ned og kose seg med musikk, etter å ha gjennomgått prosessen med å finne frem vinylplata, ta den ut av plast- og innercover, sjekke at den er ren og støvfri, legge den på tallerkenen og evt. og gi den en runde med børsten før man slipper pickupen ned på rillene for så å skynde seg tilbake til stolen med et stort deilig cover å lese/kikke på mens musikken strømmer fra høyttalerne, gjenskapt av superelegant men forståelig elektronikk og finmekanikk, er en skikkelig zen-opplevelse. Et lite, nostalgisk rituale som gir en deilig metaopplevelse i tillegg til bare det å høre musikken. Det overgår for meg - i godt monn - det å bare spille av rippet eller nedlastet/streamet digitallyd, selv om det er kjempebra og utrolig lettvint når man bare skal ha på noe musikk. CD-plater spiller jeg så å si aldri lenger, men har rippet dem til lokal server.

    ...så man kan trygt si at jeg foretrekker analog avspilling, men ikke bare fordi jeg liker bedre hvordan det låter.
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Cd. satt i skammekroken. Blir dog lyttet til tidvis:

    Esoteric og Nordost. Thor 001.jpg
    ser den har fått noen sorte koner....


    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Satt og prøvelyttet i forgårs på både vinyl og digitalt. Etter en del ratting var lyden så lik at det var nesten umulig å vite hva som var hva.
    Hva som var best? Ingen anelse.

    mvh
    Hadde vært interessant å høre mer konkret hvordan du ratter.
    Regner med du fortsatt hører forskjell på dynamikken, når den er en god del bedre på ene mediumet (som regel vinyl).
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.586
    Antall liker
    27.746
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Satt og prøvelyttet i forgårs på både vinyl og digitalt. Etter en del ratting var lyden så lik at det var nesten umulig å vite hva som var hva.
    Hva som var best? Ingen anelse.

    mvh
    Hadde vært interessant å høre mer konkret hvordan du ratter.
    Regner med du fortsatt hører forskjell på dynamikken, når den er en god del bedre på ene mediumet (som regel vinyl).
    Du får ta deg en tur utover ved anledning. Litt vanskelig å beskrive her.

    mvh
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Fikk litt vinyl i hus i dag, bl.a. denne med en vennlig hilsen. Tror ikke det følger med det digitale?
    Fin den Barna Howard skiva. Hvordan er lydkvaliteten på vinylen?
    Fikk den for noen timer siden, satte den på nå (siden du spurte). Dommen er: Helt utmerket. Små selskaper, som Mama Bird, gir sjelden ut plater med dårlig lyd. Noen feilskjær der og de er out of business. Spiller forøvrig på en VPI Classic 3 og Devialet (bruker RIAAen i Devialeten). Bare å kjøpe Howard og den forrige. :)

    Bildet i innlegget mitt ovenfor ble litt dårlig og jeg fikk ikke med alt. Det er ikke en kopi eller noe slikt sludder og starter med "Dear Jan...". Hvis noen tvilte.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Fikk litt vinyl i hus i dag, bl.a. denne med en vennlig hilsen. Tror ikke det følger med det digitale?
    Fin den Barna Howard skiva. Hvordan er lydkvaliteten på vinylen?
    Fikk den for noen timer siden, satte den på nå (siden du spurte). Dommen er: Helt utmerket. Små selskaper, som Mama Bird, gir sjelden ut plater med dårlig lyd. Noen feilskjær der og de er out of business. Spiller forøvrig på en VPI Classic 3 og Devialet (bruker RIAAen i Devialeten). Bare å kjøpe Howard og den forrige. :)

    Bildet i innlegget mitt ovenfor ble litt dårlig og jeg fikk ikke med alt. Det er ikke en kopi eller noe slikt sludder og starter med "Dear Jan...". Hvis noen tvilte.
    Trykket på kjøpsknappen for 20 min. siden. :)
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Fikk litt vinyl i hus i dag, bl.a. denne med en vennlig hilsen. Tror ikke det følger med det digitale?
    Fin den Barna Howard skiva. Hvordan er lydkvaliteten på vinylen?
    Fikk den for noen timer siden, satte den på nå (siden du spurte). Dommen er: Helt utmerket. Små selskaper, som Mama Bird, gir sjelden ut plater med dårlig lyd. Noen feilskjær der og de er out of business. Spiller forøvrig på en VPI Classic 3 og Devialet (bruker RIAAen i Devialeten). Bare å kjøpe Howard og den forrige. :)

    Bildet i innlegget mitt ovenfor ble litt dårlig og jeg fikk ikke med alt. Det er ikke en kopi eller noe slikt sludder og starter med "Dear Jan...". Hvis noen tvilte.
    Trykket på kjøpsknappen for 20 min. siden. :)
    Håper du bestilte den forrige óg. Skål for vinyl! Og den gode kontakten og servicen man får med noen av disse selskapene (som f.eks. Lollipop Records).
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Etter å ha lest dette fikk jeg veldig lyst til å vurdere vinyl igjen. Det er åpenbart en del greier rundt avspillingen som beriker opplevelsen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har vel sagt det før, men nok en gang. Repertoar. Å greie seg med en av to er utenkelig så lenge det finnes attraktive nyutgivelser er bare er tilgjengelige digitalt, eller det finnes gammelt gull som aldri har blitt konvertert fra analogt.

    Når det er sagt liker jeg LP. En ting er at det aller meste jeg kjøper er utgitt før musikken tapte 'the loudness wars'. En annen er at jeg elsker det lille ritualet rundt vinylspilling. Ikke svære greiene, men det er nok til å bygge forventninger. Det kjennes nesten som at jeg inngår en kontrakt med musikerne, om at jeg skal sette meg ned og vie 2*20 minutter til å høre etter.

    Selve det tekniske er underordnet for meg. Begge deler kan gi helt fantastisk lyd. Låter det dårlig, så ligger feilen hos musikerne, eller et eller annet sted før det ferdige produktet.

    Mine 2c.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Enig, men nå var jo ikke spørsmålet om man hadde valgt det ene eller det andre, men hva man foretrakk. Det går an å svare på. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg foretrekker vinyl, alt i alt. Men jeg må innrømme at jeg er svært usikker på om det skyldes utvalgsskjevhet i platesamlingen, eller om det er noe i selve formatet som gjør det.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det viktigste er ikke om man er fanatisk tilhenger av vinyl, eller fanatisk tilhenger av digital. Det viktigste er at man er fanatisk. Vi er tross alt på HFS.

    Her samles mange trosretninger. Noen trosretninger er mer ytterliggående enn andre. Noen trosretninger lar seg rett og slett ikke integrere. Konvertering fra en retning til en annen er en alvorlig sak og vil møtes med represalier.

    Hvor står jeg? Vel jeg har naturligvis stor tro på dialog. Dette slik at dere som er uenige med meg, på sikt kan se at det er jeg som har rett.

    Virkelig god digital er best! Spolebånd, vel det faller under sperregrensen.:rolleyes:


    Final
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå var du søt Final.. Men grunnpoenget om kommunikasjon er nøkkelen er jeg helt med på... Ifra som akkurat nå skulle ønske at han hadde bare musikk i filformat..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    "Det er det samma vad flickan hetar bara hon knullar" Finske visdomsord som er like gyldige på musikkformat som kvinnfolk :p
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Her går det i streaming fra Spotify i det daglige og cder fra harddisk på hovedanlegget. Er litt nostalgisk i forhold til spolebånd i forhold til opplevelser i studio i "gamle dager", det låt ofte ganske annerledes når man konvertert orginalbåndet til DAT. Hadde jeg hatt tid, plass og økonomi så ville jeg anskaffet originale spolebåndopptak. Har generelt tro på avspilling av orginalformat for best mulig lyd.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Jeg er vel en av de få her som foretrekker cd-avspilling,selv om det også daglig spilles litt vinyl.Blir stresset av streaming.Liker dette med å ha fjernkontroll på bordet og displayet på cd-spilleren foran meg.Bestiller plater på nettet,og venter til jeg har musikken på fysisk format før jeg hører den.Liker å ha det på gamlemåten slik det har vært siden jeg ble hekta på musikk og begynte å kjøpe skiver i sjetteklassa.Hører stort sett på den nyeste musikken som har ankommet,men innimellom leter jeg opp gamle godbiter i arkivet.Endel låter bedre på vinyl,og omvendt,men cd-spilleren og dac'en min koster omtrent det dobbelte av platespilleren,så derfor holder jeg en knapp på digitalt foreløpig.

    mvh.s,
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Man må ha to oppegående vinyldrivverk, samt ditto armer & pickuper. I tillegg to Nordost Valhalla tonearmskabler. Blir nok slaktet for synspunktet, men det gir jeg blankt f... I.


    mvh
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Analogt når jeg skal trene, og pc når jeg ikke skal trene (ørene).
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Fikk litt vinyl i hus i dag, bl.a. denne med en vennlig hilsen. Tror ikke det følger med det digitale?
    Fin den Barna Howard skiva. Hvordan er lydkvaliteten på vinylen?
    Fikk den for noen timer siden, satte den på nå (siden du spurte). Dommen er: Helt utmerket. Små selskaper, som Mama Bird, gir sjelden ut plater med dårlig lyd. Noen feilskjær der og de er out of business. Spiller forøvrig på en VPI Classic 3 og Devialet (bruker RIAAen i Devialeten). Bare å kjøpe Howard og den forrige. :)

    Bildet i innlegget mitt ovenfor ble litt dårlig og jeg fikk ikke med alt. Det er ikke en kopi eller noe slikt sludder og starter med "Dear Jan...". Hvis noen tvilte.
    Venter min plate når som helst også, ekstra morsomt med privat hilsen fra plateselskapet.


    Når det gjelder analog eller digital må jeg si at jeg foretrekker vinyl lyd, men må innrømme at i en travel hverdag blir det ofte musikk fra hardisk eller streaming. Når jeg først hører på vinyl skal jeg ha god tid og lite/ingen forstyrrelser og kun nyte musikken, men hører mye på bakgrunnsmusikk samtidig som jeg holder på med noe i eller utenfor huset og da blir det selfølgelig digitalt.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes enda gruskere versjoner; "Kristoffmisbruker Robin og Nazi Nøff" er en av de...
    Fremført av bla. Kristoffer Schau hvis ikke jeg husker helt feil?
    Så var vel m i Ole Brum byttet ut med en n... Ikke helt beregnet for barn :D
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tilbake til avstemmingen:

    Det er åpenbart en god del entusiasme for analoge kilder. Ikke helt overraskende på en side med mange audiofile entusiaster, men likevel i overkant av det jeg trodde på forhånd. Det er også litt overraskende (iallefall for meg) at såpass mange rapporterer at de ikke nødvendigvis hører forskjell mellom vinyl/analogt og digitalt - men at det er noe med det fysiske formatet som tiltaler dem. Sistnevnte forstår jeg egentlig veldig godt.

    Vi kan vel også si at CD-spilleren er død med dette - det virker som det er et fåtall mennesker som ennå sverger til dette. Jeg synes streng tatt at HD-filer og DSD lyder minst like bra som vinyl - men det er noe upersonlig over det hele, selv om et skikkelig musikkprogram og kjøpte HD filer er langt mer personlig enn streaming-tjenester.

    Noen tanker...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Analogt når jeg skal trene, og pc når jeg ikke skal trene (ørene).
    Mener du med dette at vinyl er mer oppløst i lyden - bredere og/eller dypere lydbilde osv.?

    Vinyllyd er ikke oppløst, det er den faktiske, jevne, analoge bølgeformen. Kun modularisert digitallyd kan være mer eller mindre oppløst. Utstyr kan selvsagt være mer eller mindre følsomt for å fange opp detaljer, men det er nok hevet over tvil at digitale formater, selv redbook cd, har potensiale til å overgå lagring på vinylplater, både i dynamikk og detaljrikdom. Implementasjonen og utførelsen utnytter imidlertid så å si aldri potensialet, og faktisk har f.eks. Mange vinylutgivelser større dynamikkområde enn tilsvarende cd-utgivelser. I tillegg er "imperfeksjonene" i vinylformatet av en art som faktisk lyder tiltalende for oss.

    Så igjen: er man fanatisk opptatt av at det som gikk ut av miksepulten i studio skal ha en 100% identisk bølgeform med det som gjengis i lytteposisjon, er sannsynligvis veien kortere dit med digitallyd. Hvis man er mer opptatt av musikkglede, morofaktor, rockefot og engasjement, synes jeg at ingenting slår vinyl. Mest av grunnene jeg beskrev i mitt tidligere innlegg. Alt dette er selvsagt innen rekkevidde med digitallyd også. Og man trenger heldigvis ikke velge bare en. Jeg gidder i alle fall ikke lage sånne begrensninger for meg selv.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Voksruller her, men aller best er to bokser eller små leirkrukker med alabasttråd i mellom, helst med litt avstand så det ikke blir ekko.

    Men kan ta dsd-filer til nød;D

    Poenget er vel bare at det blir en smaksak, hva man foretrekker. Ja, hvorfor ikke begge deler?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Voksruller her, men aller best er to bokser eller små leirkrukker med alabasttråd i mellom, helst med litt avstand så det ikke blir ekko.

    Men kan ta dsd-filer til nød;D

    Poenget er vel bare at det blir en smaksak, hva man foretrekker. Ja, hvorfor ikke begge deler?

    Begge deler har jeg forsøkt. Hhv CD på ett anlegg og LP på et annet, eller CD på en kanal, LP på den andre. Begge deler er like håpløst. Vanskelig å få vinylsnurra i takt med CD-snurra, og lyden blir dessuten så forskjellig og inkommensurabel at man blir helt teit i knollen etter en liten stund. Mao vinyl for seg og digitalt for seg.

    Rødvin kan imidlertid kombineres både med digitalt og analogt, selv om vinen i seg selv må anses som analog - vil jeg tro. :)
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Siden jeg har levd en stund, står analog avspilling mitt hjerte nærmest. Men for all del, jeg spiller musikk fra Wimp med betalt HiFi-kvalitet. Men har opplevd følgende noen ganger ved digital avspilling via Ipad koblet til stereoanlegget :

    Siden kan ikke vises, noe har skjedd.
    Access error.
    Noe inni maskinen er feil, ring en venn.
    Siden er for tiden ute av drift, kontakt en på support i India.
    Internettet er for tiden nede, ring noen.
    Noe har skjedd, men vi er straks tilbake.
    Internettet er tomt, vil du fylle på ?
    Alt er feil, ikke ring noen.
    Etc,etc,etc.....

    Hva gjør vi så ? Vi legger på en vinylplate på et anlegg fra sent 70-tall. Ingen beskjed, alt fungerer, lyden er fantastisk og stemningen mye bedre. Lenge leve analog avspilling ;D
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Voksruller her, men aller best er to bokser eller små leirkrukker med alabasttråd i mellom, helst med litt avstand så det ikke blir ekko.

    Men kan ta dsd-filer til nød;D

    Poenget er vel bare at det blir en smaksak, hva man foretrekker. Ja, hvorfor ikke begge deler?

    Begge deler har jeg forsøkt. Hhv CD på ett anlegg og LP på et annet, eller CD på en kanal, LP på den andre. Begge deler er like håpløst. Vanskelig å få vinylsnurra i takt med CD-snurra, og lyden blir dessuten så forskjellig og inkommensurabel at man blir helt teit i knollen etter en liten stund. Mao vinyl for seg og digitalt for seg.

    Rødvin kan imidlertid kombineres både med digitalt og analogt, selv om vinen i seg selv må anses som analog - vil jeg tro. :)
    Var på polet i ettermiddag, og kjøpte rødvin. Jeg tror du har rett. Digital rødvin er et skikkelig slit å få tak i. Men det kommer nok med tiden. ;)
     

    Hifi Stasjonen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    293
    Antall liker
    59
    Siden jeg har levd en stund, står analog avspilling mitt hjerte nærmest. Men for all del, jeg spiller musikk fra Wimp med betalt HiFi-kvalitet. Men har opplevd følgende noen ganger ved digital avspilling via Ipad koblet til stereoanlegget :

    Siden kan ikke vises, noe har skjedd.
    Access error.
    Noe inni maskinen er feil, ring en venn.
    Siden er for tiden ute av drift, kontakt en på support i India.
    Internettet er for tiden nede, ring noen.
    Noe har skjedd, men vi er straks tilbake.
    Internettet er tomt, vil du fylle på ?
    Alt er feil, ikke ring noen.
    Etc,etc,etc.....

    Hva gjør vi så ? Vi legger på en vinylplate på et anlegg fra sent 70-tall. Ingen beskjed, alt fungerer, lyden er fantastisk og stemningen mye bedre. Lenge leve analog avspilling ;D
    Hehehe et fantastisk bra innlegg ;););)
    Mvh
    Hifi Stasjonen
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Jeg var mere tolerant vedr digital lyd da jeg var yngre.







    Men nå er jeg eldre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn