Analog, analogere, analogest

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.682
    Sted
    Oslo
    Her får jeg ta @michell i forsvar.
    Når tråden starter med en definisjon av analog som er semantisk feil, da er det ikke rart at den videre diskusjonen kommer litt "ut på viddene"

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    Istedet så tok du en crash and burn?

Når folk ikke kjenner deg, og det er et offentlig forum. Så fungerer feilskrevet humor svært dårlig, internett er ikke akkurat laget for det og det oppfattes bare som trolling i beste fall eller at du er en komplett idiot i det andre utfallet.
    Jeg ser ikke helt hvor jeg evt. tok en crash and burn? Jeg fulgte opp @MakkinTosken sitt humoristiske innlegg med noen visuelle bilder ( 😹 ) som illustrerte poenget hans. Om du ikke syntes det var morsomt er det jo bare å hoppe over og heller forsøke å svare på mitt spørsmål. Som dreier seg om kjernen i tråden.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    Vet du @michell ! Når jeg går inn i en slik debatt vet jeg at jeg risikerer å ikke ha rett, uansett hvor logisk jeg selv mener det jeg har å komme med er. Og selv om jeg og @Snickers-is ikke er enige i definisjonsspørsmålet, er det likevel svært lærerikt å kaste seg ut på med sine tanker og få nye tanker i retur.

Eneste jeg lærte av deg, var at du synes jeg var en dust. Vel, takk for informasjonen! Arkiverer den i kjøkkenkvernen.(y)
    Da feiltolket jeg deg. Og beklager på det sterkeste at jeg la ut bilder med farget vinyl.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    Det er vel som Tosken sa for en stund siden, det hender seg at murlockene fra offtopic forviller seg og havner feil her inne og starter å diskutere på hifi. Dessverre.
    Jeg kan ikke se at jeg har presentert slike nedlatende karakteristikker av noen her på forumet slik du her gjør. Måtte sjekke begrepet. Og du skriver det feil 😹 Det heter Murloc!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.234
    Sted
    Østfold
    Her får jeg ta @michell i forsvar.
    Når tråden starter med en definisjon av analog som er semantisk feil, da er det ikke rart at den videre diskusjonen kommer litt "ut på viddene"
    Jeg gjør vel rede for at vi har flere definisjoner for ordet analog, og at det slår litt ulikt ut avhengig av hvilken vi bruker. Videre peker jeg på problemet med at dette brukes som et kvalitativt uttrykk snarere enn en teknisk definisjon, men at gitt den populære bruken vil allikevel digitalt vinne i den konteksten.

Jeg tror vi er enige i hva som er riktig definisjon i konteksten signalteori, men det sniker seg inn en følelse av at din kommentar er basert på skumlesing

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.682
    Sted
    Oslo
    Jeg gjør vel rede for at vi har flere definisjoner for ordet analog, og at det slår litt ulikt ut avhengig av hvilken vi bruker. Videre peker jeg på problemet med at dette brukes som et kvalitativt uttrykk snarere enn en teknisk definisjon, men at gitt den populære bruken vil allikevel digitalt vinne i den konteksten.

Jeg tror vi er enige i hva som er riktig definisjon i konteksten signalteori, men det sniker seg inn en følelse av at din kommentar er basert på skumlesing
    Den egentlige betydningen av analog er ikke "lik som" men mere lignende eller tilsvarende.
    Innenfor lyd er det konsensus om at digital er representert med enere og nuller, analogt med spenning over en kurve
    Et analogt eksempel på noe av debatten er et lite eksempel fra min tid på skolen.
    En elev regnet riv ruskende galt på tavla, ble rettet på av læreren, snudde seg mot læreren og sa: Hva gjør din måte å regne på bedre enn min måte?

Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589

Selv om du gjør et forsøk på å omdefinere ordet analog i innledende innlegg bidrar det bare til kaos. "Analog lyd" er sikkert et begrep som benyttes i enkelte kretser. Men det er et skrekkelig upresist stammespråk. Og en pleonasme. Akkurat som visuelt bilde. Så hvorfor ikke heller benytte ordet kildetro? Veldig presist. For lenge siden var det ikke mange som visste hva en rev i Slottsparken egentlig var...

Forøvrig ser jeg at du allerede har konkludert og også tillater deg å trekke @Hønndjevelen sin leseevne i tvil.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.649
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er uvesentlig hva jeg skriver, og verken lekmannsforklaring, eksterne kilder eller faglige referanser har noen effekt.
    Jeg tolker dette som at noen er interessert i hva jeg skriver.
    For min del var iallfall døma på kvifor eit digitalt signal må vera diskret langs båe aksane (y, t) ganske oppklarande.

Ikkje at eg ville meint det motsette, men av og til er det godt å lesa poengtering av moment ein er i ferd med å sjå bort frå.

Jf. Fairytales-opptaket som vart feiltolka fordi ein antok feil samplingsfrekvens.

Når det gjeld utgangspunktet har eg mindre å tilføya.

Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    Faktumet er at morlockene som trives best nede i OT og evt i kommentarfeltene i lokal bla' har en eristisk tilnærming til debatt.
    Da er det altså Wells`ke Morlocker og ikke WarCraftske Murloc-er det er tale om. Greit å vite. Selv om jeg ikke synes noe om å bli karakterisert hverken som det ene eller det andre. Det gjør sikkert heller ikke de som skriver i OT.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.022
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    For min del var iallfall døma på kvifor eit digitalt signal må vera diskret langs båe aksane (y, t) ganske oppklarande.
    Men det er faktisk feil. Da snakker vi digital kode. En kode kan godt være et signal, men signal er ikke nødvendigvis kode. Det stilles kun krav til et sett endelig definerte nivåer, tidsaksen kan være kontinuerlig.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.649
    Sted
    Market Snodsbury
    Men det er faktisk feil. Da snakker vi digital kode. En kode kan godt være et signal, men signal er ikke nødvendigvis kode. Det stilles kun krav til et sett endelig definerte nivåer, tidsaksen kan være kontinuerlig.
    Men kvifor vil du kalla signalet for digitalt? Berre fordi det kan fortolkast til å ha to nivå?

Før du har antatt ei eller anna form for kode, anar du ingenting om signalet, og ikkje om evt variasjonar i avlesinga er støy eller meining.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.022
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Men kvifor vil du kalla signalet for digitalt? Berre fordi det kan fortolkast til å ha to nivå?
    PWM har en digital bærepuls med to definerte diskrete nivåer, hvor informasjonen ligger i pulsbredden. Sender man et analogt signal over denne pulsen vil følgelig pulsbredden opptre kontinuerlig. Velger man å sende en digital kode ved hjelp av PWM vil også pulsbredden være diskret. Men vi må altså skille mellom informasjonen og bæreren av informasjonen. PWM er per def digital i struktur. FM feks blir ikke digital bare fordi informasjonen den bærer er digital.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.649
    Sted
    Market Snodsbury
    PWM har en digital bærepuls med to definerte diskrete nivåer, hvor informasjonen ligger i pulsbredden.
    Då har du allereie definert ei tolking av signalet når du forstår det som PWM, som altså (og her er eg samd) er anten digitalt eller analogt. Det “digitale” vil altså vera eit resultat av tolkinga, ikkje noko på førehand gjeve i signalet.

Men eg forstår heller ikkje kva du oppnår ved å kalla PWM grunnleggjande “digitalt” fordi det har to nivå? Kva eigenskapar vil det ha felles med andre digitale signal?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.022
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Men eg forstår heller ikkje kva du oppnår ved å kalla PWM grunnleggjande “digitalt” fordi det har to nivå? Kva eigenskapar vil det ha felles med andre digitale signal?
    Dette er en debatt om definisjoner.

Trådstarter var opptatt av at folk brukte begreper på en misvisende måte. Jeg sa meg helt enig med ham, fordi i definsjonen ligger forståelsen. Så når trådstarter erklærer at det å kalle klasse D forsterkere for digitale forsterkere er "jævla myteskapende" fritt sittert, ønsker jeg å se nærmere på det. Er det virkelig feil at feks McIntosh selger sine Hypex fylte forsterkere og velger å kalle dem Digital Amplifier. Kanskje markedsføring ja, men det samme kan sies om å erklære dem analoge

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg gjør vel rede for at vi har flere definisjoner for ordet analog
    Uansett hvor jeg sjekker så får jeg opp kun en definisjon av analog. Dog litt ulikt formulert. Ihvertfall om man forholder seg til kilder der ingen dikter sin egen virkelighet.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.062
    Men er det egentlig mulig å definere om noe er digitalt på grunnlag måten de er generert eller hvilket spenningsnivå det evt kan besitte? Det som ligger til grunn for definasjonen blir vel hvilken funksjon og hensikt signalet er skapt med?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.022
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Men er det egentlig mulig å definere om noe er digitalt på grunnlag måten de er generert eller hvilket spenningsnivå det evt kan besitte? Det som ligger til grunn for definasjonen blir vel hvilken funksjon og hensikt signalet er skapt med?
    Eneste definisjonen er at det er et sett med diskrete signaler som tolkes etter en gitt regel. Form og medium er ikke begrenset av definisjonen, om det så er Hiawatas røyksignaler eller slå morse på en tromme.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    Problemet med @MakkinTosken sin definisjon av digital er at den gjør det helt umulig å skille mellom digitalteknikk og analogteknikk. Så jeg skjønner ikke hvorfor han vil holde fast på en ubrukelig definisjon. Som jeg har skrevet tidligere er det jo en rekke ting som bare har to tilstander. Åpen/lukket dør for eksempel. Men de færreste vil kalle en dør digital.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.649
    Sted
    Market Snodsbury
    Åpen/lukket dør for eksempel. Men de færreste vil kalle en dør digital.
    Litt gravid?

Men døra kan jo stå på gløtt. Då er det opp til korleis du vil sjå på det, om du er interessert i å beskriva det som anten-eller eller gradar-av.

Så eg trur eg lenar meg mest mot periodelyttar her. Men dersom vi anerkjenner at det finst digital PWM (som eg oppfattar at @MakkinTosken gjer) så vil jo dette også vera eit analogt PWM-signal?

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    Litt gravid?

Men døra kan jo stå på gløtt. Då er det opp til korleis du vil sjå på det, om du er interessert i å beskriva det som anten-eller eller gradar-av.

Så eg trur eg lenar meg mest mot periodelyttar her. Men dersom vi anerkjenner at det finst digital PWM (som eg oppfattar at @MakkinTosken gjer) så vil jo dette også vera eit analogt PWM-signal?
    Ja. Og lyset kan stå på et øyeblikk. Og hele døgnet. Det blir ikke digitalt av den grunn. Digitalt blir lyset først når du timer det slik at du kan lese en bitrekke. Da trenges en klokke. Og et definert antall bits.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    Nei, men hva med den glidende bevegelsen fra åpen til lukket - og motsatt.
    Det er akkurat som den glidende bevegelsen fra 0V til 5V på et kretskort. Det tar faktisk litt tid. I rørets datadager tok det lang tid. I dagens GHz-tider tar det veldig kort tid. Men tid tar det.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    Nei, men hva med den glidende bevegelsen fra åpen til lukket - og motsatt.
    Det var egentlig et veldig godt spørsmål. I en basic digital 5V-krets er det ikke slik at digitalt 0 er 0V. Det er heller <0,2V. Og digitalt 1 er la oss si >4,8V. Forblir spenningen mellom 0,2V og 4,8V innen en gitt tidsramme (les klokkefrekvens) vil dette bit-et ikke endre status og kretsen krasjer. I PWM har vi også en klokke. Den kalles dutycycle. Her finnes fint lite informasjon om et signal dersom en innenfor en dutycycle har 0V eller 5V. Det resulterer bare i helt av eller helt på. Og gir ingen lyd. Men om en innenfor hver dutycycle endrer lengden av på vil en formidle analog informasjon. 10% på gjennom dutycyclen gir 0,5V. 50% gir 2,5V. Etter filtrering.
    100% analog signalbehandling med andre ord.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.149
    Du blander representasjon med teknologi. PWM og Morse er digital i representasjon, analog i realisasjon. PWM er digital i struktur og kan moduleres analogt.
    Presist forklart.

Technics presiserer at (PWM) SU-R1000 forsterkeren ikke er en D-forsterker, men en digital forsterker.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    Presist forklart.

Technics presiserer at (PWM) SU-R1000 forsterkeren ikke er en D-forsterker, men en digital forsterker.
    Javel. Digitalt selger fortsatt bra skjønner jeg. Men en klasse D/PWM-forsterker har et 100% analogt utgangstrinn. Ellers ville det blitt lite velklang 😹

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.149
    Alt dette er fint og flott men noen av oss tilnærmer seg dette på en pragmatisk måte. Faktum er at for de fleste utgivelser er det en eller annen vinylutgave av gitte innspillinger som låter best. Det synes å være ubegrensede muligheter for å føkke opp signalet i den digitale domene, og det virker som om produsenter og teknikere ikke kan styre seg med å gjøre nettopp det.
    Siste eksempel som jeg erfarte er Vangelis 1492, filmmusikk fra film med samme navn, som jeg fikk på vinyl i forgårs. Her er dynamikken langt høyere enn på CDen, bredere perspektiv, større dybde og bedre og dypere bass. Fra samme komponist kan man dra frem filmmusikken til Blade Runner hvor Fidelity vinylutgivelse låter som nærmest en annen innspilling enn samme musikk på CD og er en audiofil eksplosjon. Eksemplene ar mange.
    På den annen side finnes det (SA)CD utgivelser som er best, men de er definitivt i mindretall etter min erfaring.
    Etter at digitalt ble utbredt har lydkvaliteten fra pop/rock innspillinger gått betydelig tilbake. Det er ikke formatets feil. Vinyl låter ofte best ikke på grunn av sine begrensninger, men på tross av dem.
    Jeg tror at støy og forvregning under et visst nivå ikke har særlig betydning for musikknytelsen.
    En ting som sjeldent nevnes angående eldre innspillinger hvorfor dem ofte låter mer riktig på vinyl (Lp) er at under innspillingen hadde teknikerne i studio hele tiden i bakhodet det formatet musikken skulle utgis på og de begrensningene som lå i formatet og da tilpasset det tekniske under innspillingen.
    På samme måte som da CD kom, da valgte man ofte under innspillingen å utnytte dynamikkområdet i det formatet som musikken primært var tiltenkt til, CD.

(Bare som en parantes, uten relevans til åpningsinnlegget)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.149
    Javel. Digitalt selger fortsatt bra skjønner jeg. Men en klasse D/PWM-forsterker har et 100% analogt utgangstrinn. Ellers ville det blitt lite velklang 😹
    Et PWM signal krever kun et enkelt lavpassfilter på utgangen for å bli musikk ut til høyttalerne.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    En ting som sjeldent nevnes angående eldre innspillinger hvorfor dem ofte låter mer riktig på vinyl (Lp) er at under innspillingen hadde teknikerne i studio hele tiden i bakhodet det formatet musikken skulle utgis på og de begrensningene som lå i formatet og da tilpasset det tekniske under innspillingen.
    På samme måte som da CD kom, da valgte man ofte under innspillingen å utnytte dynamikkområdet i det formatet som musikken primært var tiltenkt til, CD.

(Bare som en parantes, uten relevans til åpningsinnlegget)
    Det er en god parantes! Som nok forklarer hvorfor plater ofte har vel så bra dynamikk som CD/streams. I starten av CD-eventyret fikk en jo CD-er med helt fantastisk dynamikk. Men etterhvert ble CD-utgivelser komprimert til uutholdelig dårlig dynamikk. Ofte er det jo slik at litt knitring og platedynamikk gir en bedre lytteopplevelse en ingen knitring og ingen dynamikk.

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    30.342
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    8
    Det var egentlig et veldig godt spørsmål. I en basic digital 5V-krets er det ikke slik at digitalt 0 er 0V. Det er heller <0,2V. Og digitalt 1 er la oss si >4,8V. Forblir spenningen mellom 0,2V og 4,8V innen en gitt tidsramme (les klokkefrekvens) vil dette bit-et ikke endre status og kretsen krasjer. I PWM har vi også en klokke. Den kalles dutycycle. Her finnes fint lite informasjon om et signal dersom en innenfor en dutycycle har 0V eller 5V. Det resulterer bare i helt av eller helt på. Og gir ingen lyd. Men om en innenfor hver dutycycle endrer lengden av på vil en formidle analog informasjon. 10% på gjennom dutycyclen gir 0,5V. 50% gir 2,5V. Etter filtrering.
    100% analog signalbehandling med andre ord.
    i 5V TTL-logikk er nivåa definert slik.

1763233424411.png

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    Om formen er firkantet eller ei er irrelevant. Det er ikke det som gjør signalet digitalt. Synes du burde ta deg en god tenkepause, tenk litt på hva diskret betyr.
    Hva slags sitering er det? Jeg skrev: "PWM er jo bare et analogt signal som i egenskap av å inneholde firkantpulser av variabel lengde også inneholder veldig høye frekvenser. De høye frekvensene filtreres bort med et lavpassfilter."

Om du ikke vet eller vil vite at en firkantpuls inneholder et bredt frekvensspekter må du lese deg opp! F. eks. i linken jeg viste til.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.022
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Hva slags sitering er det? Jeg skrev: "PWM er jo bare et analogt signal som i egenskap av å inneholde firkantpulser av variabel lengde også inneholder veldig høye frekvenser. De høye frekvensene filtreres bort med et lavpassfilter."

Om du ikke vet eller vil vite at en firkantpuls inneholder et bredt frekvensspekter må du lese deg opp! F. eks. i linken jeg viste til.
    PWM er digitalt, fikantpulser analoge. Og helt riktig, ved å filtrere bort overtonespekteret i en firkantpuls sitter man igjen med en ren sinus.

Men det er her din beskrivelse bryter sammen. For du beskriver et tog med firkantpulser med en varierende bredde lik sinusgrunntonen den representerer. Vel, da overser du at det hele er modulert og at den analoge amplitude informasjonen ligger i pulsbredden og ikke frekvensen, så det er mer enn en simpel lavpassfiltrening av overtone struktur. Den bredden "avleses" ved to tilstander, høy og lav. Det er demodulasjon av et diskret signal.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn