- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.015
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Norge vil isåfall bli et bananmonarki, for republikk er vi ikke såvidt jeg vet. Eller kanskje det er royalisten i meg som er i fornektelse. 
Klassekampen har dekket dette ganske godt.erato skrev:Det sier mye om norsk presse at for de som ønsker å holde seg orientert om utviklingen på viktige områder i USA, er denne tråden det beste vi har.
Det er i slike tider aviser som KK er nyttige å ha i avisfloraen.AK27 skrev:Klassekampen har dekket dette ganske godt.erato skrev:Det sier mye om norsk presse at for de som ønsker å holde seg orientert om utviklingen på viktige områder i USA, er denne tråden det beste vi har.
De som ønsker å holde seg orientert om utviklingen på viktige/tilsvarende områder i Kina eller India har nå atskillig dårligere kår...erato skrev:Det sier mye om norsk presse at for de som ønsker å holde seg orientert om utviklingen på viktige områder i USA, er denne tråden det beste vi har.
Må heller ikke gleme Le Monde Diplomatique. Res Publica kom nylig ut med en bok om ideologene bak denne politikken, Troen på Markedet (tar for seg Mises, Hayek, Friedman, Rand m.fl.). Uansett, nyttig tråd, flott innsats av Vreden.baluba skrev:Det er i slike tider aviser som KK er nyttige å ha i avisfloraen.AK27 skrev:Klassekampen har dekket dette ganske godt.erato skrev:Det sier mye om norsk presse at for de som ønsker å holde seg orientert om utviklingen på viktige områder i USA, er denne tråden det beste vi har.
Many of the rural trailer-house compounds I saw appear to the naked eye no different from what I have seen in the Third World. There is a Caribbean look to the junked cars, electric wires crisscrossing between various outbuildings, plastic tarps substituting for replacement shingles, lean-tos cobbled together as auxiliary housing, pit bulls unleashed, and geese, goats, and chickens roaming around the yards.
In two supermarkets 50 miles apart, I was the only one in line who did not pay with a social-service plastic card (gone are the days when food stamps were embarrassing bulky coupons). But I did not see any relationship between the use of the card and poverty as we once knew it: The electrical appurtenances owned by the user and the car into which the groceries were loaded were indistinguishable from those of the upper middle class.
Jeg så en gang en liste over 50 spørsmål du måtte besvare riktig før du i det hele burde vurdere å stille som presidentkandidat i USA (dette var lenge før internett ble allemannseie så tviler på at jeg finner den). Det er lenge siden, men jeg er rimelig sikker på at "er du født i USA" stod på den listen.vredensgnag skrev:Det er naturligvis slik at både Obama og McCain begge ble "vetted" av sine respektive partier og av Federal Election Commission, innen de ble godtatt som presidentkandidater. McCain ble født i Kanalsonen i Panama, og Obama ble født på Hawaii, kort etter at det ble en delstat.
Hun har nok ikke sett nært nok på årsakene til depresjonene vi har vært oppi de siste tretti årene. Kanskje ikke så rart i og med at hun var død før jappetiden var over. Og krakket i 1929 skyldte hun kanskje på tyskernes pengeproduksjon? Hva vet jeg, men dette var i alle fall en del av årsaken til at hun var imot sosial security; arbeidsledighet eksisterer ikke i et helt fritt marked. Hun var vel strengt tatt like full av illusjoner som våre mest livsfjerne sosialister.All depression are caused by government interference.
Som en veteran fra diverse nattlige diskusjoner på studentkroer sammen med folk som nå er sentrale i det du kaller "høyresidens wrecking-crew", kan jeg forsikre deg om at Ayn Rand ikke står spesielt høyt i kurs der i gården. Hun ble ansett som en virkelighetsfjern tulling, hvilket hun også var. Det fantes noen få overbeviste libertarianere i det studentmiljøet, men ingen av dem har noen politisk rolle i dag. Der finner du bare pragmatikere.vredensgnag skrev:Da kan det være nyttig å vite hvor disse impulsene kommer fra, og for å få fot på det bør man lytte til libertarianernes dronning, Ayn Rand, og hennes filosofi om objektivisme vs. altruisme. I det minste vil man da vite hva man har i vente, og så behøver man ikke late som om det som kommer til å skje var en overraskelse.
Snakker vi om to forskjellige ting nå:Asbjørn skrev:Som en veteran fra diverse nattlige diskusjoner på studentkroer sammen med folk som nå er sentrale i det du kaller "høyresidens wrecking-crew", kan jeg forsikre deg om at Ayn Rand ikke står spesielt høyt i kurs der i gården. Hun ble ansett som en virkelighetsfjern tulling, hvilket hun også var. Det fantes noen få overbeviste libertarianere i det studentmiljøet, men ingen av dem har noen politisk rolle i dag. Der finner du bare pragmatikere.vredensgnag skrev:Da kan det være nyttig å vite hvor disse impulsene kommer fra, og for å få fot på det bør man lytte til libertarianernes dronning, Ayn Rand, og hennes filosofi om objektivisme vs. altruisme. I det minste vil man da vite hva man har i vente, og så behøver man ikke late som om det som kommer til å skje var en overraskelse.