Alternativer til Denon 103 serien

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Jeg har veldig sans for Denon DL-103 R. Spørsmålet er da - finnes det alternative pickuper der ute for lette / middels tunge armer ?

Jeg har 103 R med matchende arm , men liker å sysle med vintage-spillere , og varierende armer. Søker altså pickuper som har litt
samme feeling som Denon 103 R , men som trives i lettere armer. Kan være både MM og MC , og som prismessig ikke ligger for
høyt over nevnte Pickup.

Jeg søker ikke det "korrekte" - til det har man CD / digitalt , foretrekker dynamikk og punch - ikke for klinisk , da heller en anelse
mot den varmere siden klangmessig.

Kjør på med forslag - det bør jo finnes et hav av erfaring her på forumet !
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg likar veldig godt Dynavector DV 10x5 og DV20 av dei som kan seiast å samsvare med det du ynskjer. Men også Benz kan ha nokre passande modellar. Går du opp i pris, eller har tilgong på bruktmarknaden sine mange spennande alternativ, vert det vanskelegare....men kva med ein Ortofon SPU av gammal type?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.941
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hva med en Denon 301mk II,veldig lik 103 i signaturen og trives i lette/middels armer

mvh
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
984
Antall liker
743
Torget vurderinger
8
Hadde det ikke vært for det du skriver om at den bør helle mot det varme, så kan jeg absolutt anbefale en ofte oversett en fra Audio Technica. AT-F7 den er ikke spilt mer enn ca 35 timer ennå her, men må si den er veldig lovende i en spiller/arm som Denon dp-47.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Trenger ikke være veldig varm i klangen , men ikke tynn og klinisk. AT F7 er vel kjent for å gi value for money - i likhet med det meste fra AT. AT 150 MLX og AT 440 MLb er også gode MM alternativer. Sistnevnte sies å gi virkelig valuta for pengene - og er kjent for sin musikalitet (hva man nå legger i det.)

DV 10X bør også være på en shortlist , selv om den koster 2 x DL-103 R. Har ikke hørt Denon 301 mkII , men hvis det er samme lyd filosofi som 103 serien - så absolutt verd å sjekke ut.

Ortofon SPU - absolutt , men her går tusenlappene fort , og den trives vel best i 12 tommere i den tyngere enden av skalaen ?

Har også en Ortofon Super OM uten nål som fulgte med en spiller. Kan kanskje være verd å spandere en ny nål på den også ? Finnes en Jico variant med Shibata sliping som sies å være bra. Dermed har man en ny pickup til 1500 kroner + frakt og avgifter.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Grados Sonata-serie burde funke bra, Soundscape. Men du kan nok glemme å få noe i samme gate som 103 for noe i nærheten av den prisen, er jeg redd..
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Jeg er redd du har rett i det impulse - 103 R spiller vanvittig bra i den rette armen. Største svakheten er vel at den er kresen på matching av arm.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Vel, den krever bare litt masse og gode armlagre, og særlig det siste er den ekstremt kresen på..
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
984
Antall liker
743
Torget vurderinger
8
Trenger ikke være veldig varm i klangen , men ikke tynn og klinisk. AT F7 er vel kjent for å gi value for money - i likhet med det meste fra AT. .
Nei, tynn og klinisk er den ikke, god "holografi" og nøytral fra bunn og nesten helt i topp. Det er nok i toppen den med små(?) marginer skilles fra dyrere varianter;)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Har nå mottatt en splitter ny Denon DL-301 II , men ikke testet enda. Ser ut til at jeg drar på meg flere lettere armer her, så det blir nok en MM pickup også.
Audio Technica AT 150 MLX står høyt på lista. Ortofon 2M Black skulle jeg gjerne hørt , men den begynner å koste flesk. Dynavector DV10X blir da et rimeligere
alternativ , men også en litt annen greie.

Ellers har jeg bestilt noen vekter på 3 gram. Testet det på min Grace 714 med en Audio Technica AT33EV - og det gjorde underverker faktisk. Hvis man har nok vekt bak på armen vil jeg anbefale å teste ekstra vekt for å øke massen i de tilfeller armen er for lett.

910160-cartridges-denon-dl301-mkii-and-nagaoka-mp30-very-low-hours.jpg


vekt.jpg
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Prøvespiller 301 Mk II her nå - og dette er lovende selv rett fa boksen. Montert den i en SME 3009 s2 improved (løst shell / 9,5g masse).
Spilleren er en Kenwood KD 600 som jeg kjøpte grunnet en annen arm som fulgte spilleren.

Førsteinntrykket av 301 er et litt luftigere lydbilde i forhold til 103R , men allikevel en del av klangen fra samme. For tidlig å trekke noen bastante
konklusjoner , men pickupen har helt klart kommet for å bli. Må jo ha en 3-4 alternativer å bytte på............;-)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.941
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Bra du ble fornøyd med puen,den blir enda bedre når den for noen timer på seg

mvh
 
Topp Bunn