Alternativ til Knauf Slab

M

medlem215396

Gjest
Hei
Skal eksperimentere med isolasjon i rommet, bakvegg og førsterefleksjon.
Finnes det alternativ til Knauf slab?

På forhånd takk!
 

wackenss

Medlem
Ble medlem
23.01.2019
Innlegg
6
Antall liker
3
Uten og svare på spørsmålet ditt ble jeg fortalt via e-post at Byggmakker, Byggern og ABS Trenova AS har eller kan bestille knauf.
 

snooky

Medlem
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Som isolasjon mellom rom? Eller tenker du på å lage absorberenter for å forbedre akustikken i rommet?
 
M

medlem215396

Gjest
Uten og svare på spørsmålet ditt ble jeg fortalt via e-post at Byggmakker, Byggern og ABS Trenova AS har eller kan bestille knauf.
Det stemmer et stykke på vei, men det er ikke Slab varianten som føres hos Byggern etc, men kan hende har denne de samme egenskapene? For Slab må man til Byggmax.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Rockwool flexi A. Like god opp til omtrent 30cm tykkelse.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.198
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Problemet med disse er støv.
Men Huntonitt sine isolasjonspmater er også glimrende.
Avgir ikke det farlige støvet.
Når man,kommer opp i slike tykkelser er det viktig att de har god gjennomgang av luft.
Veldig synd att Bygemax sluttet med disse. Har jo ca 9m3 av dette.
 

karmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.07.2012
Innlegg
333
Antall liker
1.034
Mailen jeg fikk av Knauf var at spaceslab var en "B" vare de kun solgte til byggmax og de skulle ikke lage den mer.
De hadde alternativer men den er ikke like bra til formålet. Jeg kjøpte 47 pakker når jeg nesten tømte en butikk i høst.
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Hei
Skal eksperimentere med isolasjon i rommet, bakvegg og førsterefleksjon.
Finnes det alternativ til Knauf slab?

På forhånd takk!
Basotect og caruso-iso - bond er matrialer som er godt dokumentert .
Slipper unna farlig støv også .
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva som er optimalt materiale er helt avhengig av tykkelse man skal bruke. En type vil være best til 5 cm, en annen til 10-15 cm, en annen til 20 cm, en annen til 30 cm osv.
Så generelle svar her kan man ikke gi uten å vite hvor tykk man skal bygge absorbentene/bassfellene.
 
Sist redigert:
M

medlem215396

Gjest
Takk for alle innspill.
Da koker det ned til støv eller ikke og bruksområde. At det avgir minst mulig støv er viktig.

Jeg ønsker å sluttføre akustikken i rommet, selv om det fungerer fint, er det der mye ligger nå. Har innsett at jeg må ha hjelp og har avtale om det også.
I mellomtiden tenkte jeg på egenhånd å spandere noen hundrelapper på Knauf, eksperimentere ytterligere, hva gjør kraftig demping på bakveggen med akustikken. I tillegg, prøve mykere demping i førsterefleksjon.

Jeg forstår at det blir generelt og ikke optimalt, men det er gøy å gjøre seg kjent med hvordan rommet responderer på tiltak.
Skal google de produktene dere nevner, Huntonitt, Basotect osv.

Vh S
 
M

medlem215396

Gjest
For dem som måtte være interessert. Prøvde meg med sofaputer på bakvegg (bak lytteposisjon) og det er utrolig hva det utgjør av forskjell. Vet det ikke er ideellt og har ikke gjort målinger. Det beste ved dette er allikevel at jeg forstår at her er mye å hente.

Hva om jeg legger Rockphon industrial i flere lag?
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Fikk et tilbud av min lokale forhandler på knauf k-35, er det noen som veit om den er brukanes, eller er det andre typer man burde velge?? Snakk om å prøve 60/70/80 cm på bakveggen
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.198
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Fikk et tilbud av min lokale forhandler på knauf k-35, er det noen som veit om den er brukanes, eller er det andre typer man burde velge?? Snakk om å prøve 60/70/80 cm på bakveggen
Dette er vell glassullplater?
Da kommer vel støvproblemet igjen.
Med de tykkelsene du snakker om nå er det viktig med lav motstand i isolasjonen.
 
M

medlem215396

Gjest
Det er angivelig 7 pakker med Lambda 7 tilgjengelig hos Maxbo på Bryne. Jeg ringte Maxbo og beskjeden var at dette var utgått vare og at de derfor ikke kunne sende.
Varen må kjøpes direkte i butikk.

Jeg kjøpte 2 pakker med Rockfon Industrial black her om dagen til en mer enn grei pris. Jeg kjenner allerede effekten av kompakte absorbenter.
Vil sjekke ut Huntonitt.
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Spurte i en byggevarekjede, å de hadde en med glass som støvet veldig lite sa de.
Å da trenger man ca 27 m2 av det, om man skal kle hele bakvegg med 60cm
 

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Hvilken type anbefales i 55cm tykkelse?

Vil det da være en fordel å dekke med plast?
Legge plast med masse hull?
Ikke plast i det heletatt, bare trekke med høyttalerstoff?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.198
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Husk også att nullpunktet flytter seg hvis dette er mot en yttervegg.
Det bør da være litt luft på sidene og bak, så det får litt sirkulasjon.
Ikke plast hvis det er mot yttervegg.
 

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Husk også att nullpunktet flytter seg hvis dette er mot en yttervegg.
Det bør da være litt luft på sidene og bak, så det får litt sirkulasjon.
Ikke plast hvis det er mot yttervegg.
I mitt tilfelle så er det ikke yttervegg.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du skal normalt sett ikke bruke dampsperre i innervegger heller. Og kun et lag med dampsperre i ytterveggen.

Hvis du har behov for å dekke til, så kan høyttalerstoff e.l. benyttes.

En tanke kan jo være å sette opp spilevegg. Dvs isolasjon i ønsket tykkelse - høyttalerstoff e.l. (svart) - spilevegg.

Johan-Kr
 

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Du skal normalt sett ikke bruke dampsperre i innervegger heller. Og kun et lag med dampsperre i ytterveggen.

Hvis du har behov for å dekke til, så kan høyttalerstoff e.l. benyttes.

En tanke kan jo være å sette opp spilevegg. Dvs isolasjon i ønsket tykkelse - høyttalerstoff e.l. (svart) - spilevegg.

Johan-Kr
Ja, tenkte at med plast/delvis plast er det ikke 100% absorbering. (formålet er kun akustikk i rommet)

Har tenkt å legge inn 55cm med "en eller annen type isolasjon"

Utenpå dette vil jeg kjøre noen spiler med minst 50% mellomrom, og med forskjellige dybder slik at det blir litt ugjevn refleksjon/diffusjon.

Vil male de grå slik at de matcher resten av rommet og vil bli mye penere enn en sort bakvegg.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 

SvenO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
86
Antall liker
45
Sted
Eydehavn/ Arendal
Du skal normalt sett ikke bruke dampsperre i innervegger heller. Og kun et lag med dampsperre i ytterveggen.

Hvis du har behov for å dekke til, så kan høyttalerstoff e.l. benyttes.

En tanke kan jo være å sette opp spilevegg. Dvs isolasjon i ønsket tykkelse - høyttalerstoff e.l. (svart) - spilevegg.

Johan-Kr
Ja, tenkte at med plast/delvis plast er det ikke 100% absorbering. (formålet er kun akustikk i rommet)

Har tenkt å legge inn 55cm med "en eller annen type isolasjon"

Utenpå dette vil jeg kjøre noen spiler med minst 50% mellomrom, og med forskjellige dybder slik at det blir litt ugjevn refleksjon/diffusjon.

Vil male de grå slik at de matcher resten av rommet og vil bli mye penere enn en sort bakvegg.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Hei, har tenkt på akkurat det samme som deg, bassfeller i hjørnene bak høyttaleren med Biltema høyttaler stoff og spiler. Har du gjort det? Bilder? Mvh Sven O
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.198
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hadde hjørnefeller før, men de gir veldig liten virkning langt ned i frekvens.
Der må mann ha større dypere feller.
 

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Du skal normalt sett ikke bruke dampsperre i innervegger heller. Og kun et lag med dampsperre i ytterveggen.

Hvis du har behov for å dekke til, så kan høyttalerstoff e.l. benyttes.

En tanke kan jo være å sette opp spilevegg. Dvs isolasjon i ønsket tykkelse - høyttalerstoff e.l. (svart) - spilevegg.

Johan-Kr
Ja, tenkte at med plast/delvis plast er det ikke 100% absorbering. (formålet er kun akustikk i rommet)

Har tenkt å legge inn 55cm med "en eller annen type isolasjon"

Utenpå dette vil jeg kjøre noen spiler med minst 50% mellomrom, og med forskjellige dybder slik at det blir litt ugjevn refleksjon/diffusjon.

Vil male de grå slik at de matcher resten av rommet og vil bli mye penere enn en sort bakvegg.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Hei, har tenkt på akkurat det samme som deg, bassfeller i hjørnene bak høyttaleren med Biltema høyttaler stoff og spiler. Har du gjort det? Bilder? Mvh Sven O
Nei, har ikke forsøkt enda.

Har noen høyttalere og subber jeg regner med blir solgt iløpet av helgen, da får jeg frigitt litt penger og plass til å lage dette.
Men kjenner jeg meg selv rett så tar det noen uker.....
Rome was not buildt in a day....
 
M

medlem215396

Gjest
Rockwool flexi a, eller sprøytet hunton trefiber. Bruk gjerne luftgap bak over 50-60cm dybde.
Dette gjelder bassfeller.
Takk. Jeg har siktet meg inn på Hunton Nativo.
Har prøvd meg med noen myke og store sofaputer bak lytteposisjonen og det fungerte meget bra. En ting var bassen, men romvirkning og perspektiv ble endret positivt.
Er det andres oppfatning også, ved demping av bakvegg (bak lytteposisjon)

S
 

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Rockwool flexi a, eller sprøytet hunton trefiber. Bruk gjerne luftgap bak over 50-60cm dybde.
Dette gjelder bassfeller.
Takk. Jeg har siktet meg inn på Hunton Nativo.
Har prøvd meg med noen myke og store sofaputer bak lytteposisjonen og det fungerte meget bra. En ting var bassen, men romvirkning og perspektiv ble endret positivt.
Er det andres oppfatning også, ved demping av bakvegg (bak lytteposisjon)

S
Må si jeg liker lyden fra en godt dempet bakvegg.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 

taffern

Medlem
Ble medlem
18.03.2018
Innlegg
42
Antall liker
27
Driver nå og lekter det rommet som skal bli mancave`n/lytterommet. lektet ut 5cm på 3 vgger og 10cm på 1 vegg. Lønner det seg å isolere her? Hva er best å bruke mtp akustikk. På utsiden kommer det gipsplater :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.198
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Spiller stort sett ingen rolle så lenge du kler det inn med gips.
Akustikk tiltakene må gjøres utenfor dette.
 

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Må si at jeg ikke blir klok på dette med hvilken isolasjon som skal brukes til heldemping av bakvegg, 55cm dybde.

Space slab 39 hylles som det beste alternativet, men snekkere rynker på nesen å sier at det er dårligere kvalitet med partier som er mer klumpete.

Normal Glava er jo mye luftigere og har vel bedre luftgjennomstrømning?

Andre ting som jeg ikke har sett diskutert er hvilken side som vender ut i rommet.
De fleste isolasjonen er fastere i flatene (120x60cm flaten) ennendestykkene, det har vel også noe å si?

Og har jeg oppfattet det riktig, har jeg en bassfeller på 55cm dybde, så får jeg "dobbel effekt" iom at lyden passeres og svekkes i 55cm mot bakveggen, hvor så lyden blir reflektert, og den så går igjennom 55cm bassfeller på vei ut i rommet igjen.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.198
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mine står med endene ut i rommet, 2 i høyden.
Står da helt fritt med støtte av sideveggene i rommet.
Space Slab er ikke et godt isolasjonsmateriale til isolering, der er Glava bedre.
Er sikkert det som er årsaken til att den er blitt kuttet ut.
Glavan er ikke bedre, men nesten like god, dette også pga støv.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Må si at jeg ikke blir klok på dette med hvilken isolasjon som skal brukes til heldemping av bakvegg, 55cm dybde.

Space slab 39 hylles som det beste alternativet, men snekkere rynker på nesen å sier at det er dårligere kvalitet med partier som er mer klumpete.

Normal Glava er jo mye luftigere og har vel bedre luftgjennomstrømning?

Andre ting som jeg ikke har sett diskutert er hvilken side som vender ut i rommet.
De fleste isolasjonen er fastere i flatene (120x60cm flaten) ennendestykkene, det har vel også noe å si?

Og har jeg oppfattet det riktig, har jeg en bassfeller på 55cm dybde, så får jeg "dobbel effekt" iom at lyden passeres og svekkes i 55cm mot bakveggen, hvor så lyden blir reflektert, og den så går igjennom 55cm bassfeller på vei ut i rommet igjen.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Glava er bedre på å bevare varme, som snekkerne sikkert snakker om. Akustikken og isolasjonen mot vinteren er desverre ikke alltid likt.
Glava har mye dårligere luftgjennomstrøming. Space slab (og den nye ursa) ligger på ca. 5000 pa.s/m2, mens rockwool flexi-a ligger på hhv 9000, glava A37 ligger på 10700, og den nye proff 35 ligger på rundt 11500 pa.s/m2. Rockfon industrial og typiske glava ecophon plater ligger gjerne rundt 21-22000 pa.s/m2.
Ja, dette med at det man effektivt har dobbelt bredde er tatt med i beregningen. Man trenger 1/4 dybde av bølgelengden (pluss nødvendig areal) for å oppnå "100% demp) Så i realiteten må man da ha noe som bygger ca. 1/8 ut. Det blir fortsatt heftige avstander mtp at en bølgelengde på 50hz er nesten 7 meter :p så 55cm felle begynner å rulle av ved en 60-70hz, men den mister jo ikke totalt effekt før den har kommet litt nedover. Vil regne med god effekt i området ned til en 45-50hz. Med glava taper man faktisk nesten 10hz i forhold til knaus på disse dybdene :p jeg har testet.

anbefales forøvrig omtrent alltid 60cm felle, siden man da enkelt kan stable de stående sidelengs for å optimalisere.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.198
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mine står med endene ut i rommet, 2 i høyden.
Står da helt fritt med støtte av sideveggene i rommet.
Space Slab er ikke et godt isolasjonsmateriale til isolering, der er Glava bedre.
Er sikkert det som er årsaken til att den er blitt kuttet ut.
Glavan er ikke bedre, men nesten like god, dette også pga støv.
Svarer meg selv med et bilde av hvordan de står hos meg. 10cm fra frontveggen.
Ca 70 cm blir dybden hos meg

76a69cabe7068792f89bba5838b0e9cb.jpg
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.198
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Må si at jeg ikke blir klok på dette med hvilken isolasjon som skal brukes til heldemping av bakvegg, 55cm dybde.

Space slab 39 hylles som det beste alternativet, men snekkere rynker på nesen å sier at det er dårligere kvalitet med partier som er mer klumpete.

Normal Glava er jo mye luftigere og har vel bedre luftgjennomstrømning?

Andre ting som jeg ikke har sett diskutert er hvilken side som vender ut i rommet.
De fleste isolasjonen er fastere i flatene (120x60cm flaten) ennendestykkene, det har vel også noe å si?

Og har jeg oppfattet det riktig, har jeg en bassfeller på 55cm dybde, så får jeg "dobbel effekt" iom at lyden passeres og svekkes i 55cm mot bakveggen, hvor så lyden blir reflektert, og den så går igjennom 55cm bassfeller på vei ut i rommet igjen.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Glava er bedre på å bevare varme, som snekkerne sikkert snakker om. Akustikken og isolasjonen mot vinteren er desverre ikke alltid likt.
Glava har mye dårligere luftgjennomstrøming. Space slab (og den nye ursa) ligger på ca. 5000 pa.s/m2, mens rockwool flexi-a ligger på hhv 9000, glava A37 ligger på 10700, og den nye proff 35 ligger på rundt 11500 pa.s/m2. Rockfon industrial og typiske glava ecophon plater ligger gjerne rundt 21-22000 pa.s/m2.
Ja, dette med at det man effektivt har dobbelt bredde er tatt med i beregningen. Man trenger 1/4 dybde av bølgelengden (pluss nødvendig areal) for å oppnå "100% demp) Så i realiteten må man da ha noe som bygger ca. 1/8 ut. Det blir fortsatt heftige avstander mtp at en bølgelengde på 50hz er nesten 7 meter :p så 55cm felle begynner å rulle av ved en 60-70hz, men den mister jo ikke totalt effekt før den har kommet litt nedover. Vil regne med god effekt i området ned til en 45-50hz. Med glava taper man faktisk nesten 10hz i forhold til knaus på disse dybdene :p jeg har testet.

anbefales forøvrig omtrent alltid 60cm felle, siden man da enkelt kan stable de stående sidelengs for å optimalisere.
Fanden er det så stor forskjell, husket ikke det.
Jeg var jo heldig å fikk tak i rett før lagrene ble tomme:=)
 

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
208
Sted
Kristiansand
Må si at jeg ikke blir klok på dette med hvilken isolasjon som skal brukes til heldemping av bakvegg, 55cm dybde.

Space slab 39 hylles som det beste alternativet, men snekkere rynker på nesen å sier at det er dårligere kvalitet med partier som er mer klumpete.

Normal Glava er jo mye luftigere og har vel bedre luftgjennomstrømning?

Andre ting som jeg ikke har sett diskutert er hvilken side som vender ut i rommet.
De fleste isolasjonen er fastere i flatene (120x60cm flaten) ennendestykkene, det har vel også noe å si?

Og har jeg oppfattet det riktig, har jeg en bassfeller på 55cm dybde, så får jeg "dobbel effekt" iom at lyden passeres og svekkes i 55cm mot bakveggen, hvor så lyden blir reflektert, og den så går igjennom 55cm bassfeller på vei ut i rommet igjen.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
(og den nye ursa)
Hvilken produsent er dette?

Ser på Glava 38, det er kanskje det nest beste alternativet?

https://www.glava.no/bygg/produkter/byggisolasjon/glava-oekonomi-38/glava-oekonomi-38-plate/
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Må si at jeg ikke blir klok på dette med hvilken isolasjon som skal brukes til heldemping av bakvegg, 55cm dybde.

Space slab 39 hylles som det beste alternativet, men snekkere rynker på nesen å sier at det er dårligere kvalitet med partier som er mer klumpete.

Normal Glava er jo mye luftigere og har vel bedre luftgjennomstrømning?

Andre ting som jeg ikke har sett diskutert er hvilken side som vender ut i rommet.
De fleste isolasjonen er fastere i flatene (120x60cm flaten) ennendestykkene, det har vel også noe å si?

Og har jeg oppfattet det riktig, har jeg en bassfeller på 55cm dybde, så får jeg "dobbel effekt" iom at lyden passeres og svekkes i 55cm mot bakveggen, hvor så lyden blir reflektert, og den så går igjennom 55cm bassfeller på vei ut i rommet igjen.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
(og den nye ursa)
Hvilken produsent er dette?

Ser på Glava 38, det er kanskje det nest beste alternativet?

https://www.glava.no/bygg/produkter/byggisolasjon/glava-oekonomi-38/glava-oekonomi-38-plate/
det står jo ingenting om strømningsmotstand på den der. Strømningsmotstand er det som bestemmer hvor effektivt det er.
Glava har bare oppgitt som "ingen tall er tatt"

Er knauf det også tror jeg. De har den på byggmax som nevnt over.
 
Sist redigert:
Topp Bunn