Alternativ til Knauf Slab

M

medlem215396

Gjest
Vil Hunton Nativo, f. eks 10cm fungere fint i 1. refleksjonspunktene på veggene? Ser for meg den er mer «håndterbar» enn Ursa?

S
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Vil Hunton Nativo, f. eks 10cm fungere fint i 1. refleksjonspunktene på veggene? Ser for meg den er mer «håndterbar» enn Ursa?

S
når du "bare" skal bruke 10 cm tror jeg ikke det spiller så stor rolle.
Når du kommer opp i mer tykkelse er det mer viktig å bruke "løsere" isolasjon.
 
M

medlem215396

Gjest
Vil Hunton Nativo, f. eks 10cm fungere fint i 1. refleksjonspunktene på veggene? Ser for meg den er mer «håndterbar» enn Ursa?

S
når du "bare" skal bruke 10 cm tror jeg ikke det spiller så stor rolle.
Når du kommer opp i mer tykkelse er det mer viktig å bruke "løsere" isolasjon.
Takk for input :) Tanken er å ta "aktiviteten" i rommet ned ytterligere. Tenkte å prøve meg med å kjøpe noe lokalt, før jeg eventuelt supplerer med flere Vicousticplater som jeg allerede bruker.
Jeg ønsker ikke å ha særlig større tykkelse i 1. refleksjonspunktene enn max 20cm av visuelle årsaker. Jeg har forstått det sånn at isolasjonsmateriale ala Ursa, Hunton og Slab har bedre kontroll på LE/ DE pga "luftigheten". Om det er riktig, vil det være noen minimumskrav til tykkelse ved å bruke dem i 1. refleks. punkter?

Vh S
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Vil Hunton Nativo, f. eks 10cm fungere fint i 1. refleksjonspunktene på veggene? Ser for meg den er mer «håndterbar» enn Ursa?

S
når du "bare" skal bruke 10 cm tror jeg ikke det spiller så stor rolle.
Når du kommer opp i mer tykkelse er det mer viktig å bruke "løsere" isolasjon.
Takk for input :) Tanken er å ta "aktiviteten" i rommet ned ytterligere. Tenkte å prøve meg med å kjøpe noe lokalt, før jeg eventuelt supplerer med flere Vicousticplater som jeg allerede bruker.
Jeg ønsker ikke å ha særlig større tykkelse i 1. refleksjonspunktene enn max 20cm av visuelle årsaker. Jeg har forstått det sånn at isolasjonsmateriale ala Ursa, Hunton og Slab har bedre kontroll på LE/ DE pga "luftigheten". Om det er riktig, vil det være noen minimumskrav til tykkelse ved å bruke dem i 1. refleks. punkter?

Vh S
I mine øyne ca 30 cm;=) men alt vil jo hjelpe.
 

Sonic_

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
73
Antall liker
29
Knaus er vanskelig å få tak i her.
Hunton har jeg kun undersøkt på nettet, og det ser ut til at det stopp hos Byggmakker Mo.

Hvordan er Rockwool Flexi A med tanke på bassefellevegg i front på 60 cm dybde? Dette er lagervarer og lett å få tak i. Blir det i tykkeste laget med tanke på densiteten?

EDIT: Ser Monter har Hunton trefiber i sitt utvalg, da burde dem kunne bestille opp. Vil denne være å anbefale fremfor Rockwool Flexi A?
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Man bør slet ikke bruge gips plader, men træ i stedet for.

Jeg har desværre selv brug gips plader, fordi det er normen. Gips er bedre end en fast mur og beton nok det værste. Gips dæmper godt ved 125 hertz, men ikke særlig godt under. Og over dæmper træ bedre.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
625
Antall liker
2.709
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Palvig, har du noen målinger eller forsøk som bekrefter dette med at gipsplater på vegg ikke er bra? Hva er i tilfelle bedre?

Du nevner tre, men som hva da? Panelbord i gran eller furu? Det eneste jeg kan tenke meg istedenfor gips er OSB, eller kryssfinerplater i bjørk. Et dobbelt lag, gjerne kombinert med gulvspon eller fibergipsplater, og da med for eks et lag viskoelastisk lim i mellom platelagene. Muligens også med panelbord ytterst.

Man har jo også muligheten for å sette opp stendere med variert avstand for å få plateveggen til å resonnere i "utakt", vet at det er noen som har eksperimentert med dette.
Poenget er om man ønsker en vegg som skal stoppe lyd ut fra rommet, eller være best mulig for lyd inne i rommet. Eller helst begge deler.

EDIT: Ser at dette egentlig er utenfor trådens emne. Beklager det, er bare å flytte eller slette hvis trådstarter ønsker det.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Palvig, har du noen målinger eller forsøk som bekrefter dette med at gipsplater på vegg ikke er bra? Hva er i tilfelle bedre?

Du nevner tre, men som hva da? Panelbord i gran eller furu? Det eneste jeg kan tenke meg istedenfor gips er OSB, eller kryssfinerplater i bjørk. Et dobbelt lag, gjerne kombinert med gulvspon eller fibergipsplater, og da med for eks et lag viskoelastisk lim i mellom platelagene. Muligens også med panelbord ytterst.

Man har jo også muligheten for å sette opp stendere med variert avstand for å få plateveggen til å resonnere i "utakt", vet at det er noen som har eksperimentert med dette.
Poenget er om man ønsker en vegg som skal stoppe lyd ut fra rommet, eller være best mulig for lyd inne i rommet. Eller helst begge deler.

EDIT: Ser at dette egentlig er utenfor trådens emne. Beklager det, er bare å flytte eller slette hvis trådstarter ønsker det.
Hej
Jeg har prøvet at finde kilden, men det er ikke lykkedes endnu. Men vender tilbage.
Jeg har det fra Dennis Foley, Acousticcs Fields der omtaler det og de bygger også lytterum, og de gør det aldrig i gips. De bruger god kvalitet i Plywood. Plywood er krydsfiner og de bedste kvaliteter, der er hvert lag drejet 45 grader. Man kan også bruge andet træ.

Dennis Foley siger, at han kan høre forskel på et rum, der er med gips vægge og Plywood. Mener han sagde, at Plywood giver en mere varm lyd og naturlig træ bare lyder bedre.

Gips dæmper rigtig godt ved 125 hertz. Plywood en anelse dårligere. Ved 250 hertz falder gips dæmpningen, hvor Plywood er mere ensartet. De tal ligger på hans hjemmeside, men har ikke lige kunne finde tilbage.

Men gips vægge er klart bedre end faste vægge som beton og mursten, fordi væggene kan arbejde, og det skal de.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Morsomt å se hvordan du gjør utregningene for hvordan gipsveggen skal gjøre jobbe sin riktig.
Synes du kom.er med mange i mine øyne snodige kommentarer uten Noen bevis for hvordan de virker.
Det att du har flydd igjenom en vegg forstår jeg. Dette er jo en resonator felle.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Men nå må vi la denne tråden handle om det den skulle handel om.
Alternativer til isolasjon.
Alternativtet til isolation er: Diffusion. Mit rum har næsten kun diffusion og jeg har et rigtig godt rum. Men der er kun absorbering eller diffusion, og det afhænger også af rummets størrelse. Hvor bredt er rummet? Er rummet meget smalt så er der kun absorbering eller Svanø diffusere, da de også virker på kort afstand. Naturligvis bedre på længere. Diffusere bør opfattes som højttalere der skal have noget afstand afhængig af type diffusere.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Diffusjon rydder ikke i bassen, og veldig lite i tidsdomenet.
Mitt rom er 4,6 meter bredt.
 
M

medlem215396

Gjest
Vil Hunton Nativo, f. eks 10cm fungere fint i 1. refleksjonspunktene på veggene? Ser for meg den er mer «håndterbar» enn Ursa?

S
når du "bare" skal bruke 10 cm tror jeg ikke det spiller så stor rolle.
Når du kommer opp i mer tykkelse er det mer viktig å bruke "løsere" isolasjon.
Takk for input :) Tanken er å ta "aktiviteten" i rommet ned ytterligere. Tenkte å prøve meg med å kjøpe noe lokalt, før jeg eventuelt supplerer med flere Vicousticplater som jeg allerede bruker.
Jeg ønsker ikke å ha særlig større tykkelse i 1. refleksjonspunktene enn max 20cm av visuelle årsaker. Jeg har forstått det sånn at isolasjonsmateriale ala Ursa, Hunton og Slab har bedre kontroll på LE/ DE pga "luftigheten". Om det er riktig, vil det være noen minimumskrav til tykkelse ved å bruke dem i 1. refleks. punkter?

Vh S
I mine øyne ca 30 cm;=) men alt vil jo hjelpe.
Dersom jeg benytter Ursa i 1. refleksjon så må jeg altså ha høyere tykkelse. Har forstått det dithen at dette er en bedre løsning enn å benytte mer kompakte plater, fordi det gir bedre kontroll på dempingen (live end/ dead end). Er det riktig oppfattet og konsekvensen/ kompromisset blir at selve dempingen stikker lenger ut i rommet.

Vh
 
Sist redigert av en moderator:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tykkt og med god gjenomstrøming er det beste.
Litt usikker på hvor god Ursla er.
Vanlig Glava, Rockwool og Ursa er vel helt greie til både første ref og bass.
Hunto er vel den aller beste.
 
M

medlem215396

Gjest
Tykkt og med god gjenomstrøming er det beste.
Litt usikker på hvor god Ursla er.
Vanlig Glava, Rockwool og Ursa er vel helt greie til både første ref og bass.
Hunto er vel den aller beste.
Takk for svar. Da skal jeg gjøre noen innkjøp og tester.
Vh
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Diffusjon rydder ikke i bassen, og veldig lite i tidsdomenet.
Mitt rom er 4,6 meter bredt.
En SMT V-Wing har en vandring på 80 cm i den længste kanal, så den gør da noget ved tidsdomænet.
At sætte absorbering på sidevæggen, i stedet for diffusion er en dårlig løsning synes jeg. Det er fra den gamle skole.
Man har brug for den refleksion, men den skal bare tæmmes. Diffusion gør rummet bredere end det reelt er. Tyk isolation laver bare et sort hul på sidevæggen. Dennis Foley advarer i en af hans mange videoer, med at bruge for tyk absorbering netop på første refleksionspunkt.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Diffusjon rydder ikke i bassen, og veldig lite i tidsdomenet.
Mitt rom er 4,6 meter bredt.
En SMT V-Wing har en vandring på 80 cm i den længste kanal, så den gør da noget ved tidsdomænet.
At sætte absorbering på sidevæggen, i stedet for diffusion er en dårlig løsning synes jeg. Det er fra den gamle skole.
Man har brug for den refleksion, men den skal bare tæmmes. Diffusion gør rummet bredere end det reelt er. Tyk isolation laver bare et sort hul på sidevæggen. Dennis Foley advarer i en af hans mange videoer, med at bruge for tyk absorbering netop på første refleksionspunkt.
Det er meningen til Dennis (og deg) jeg er over hode ikke enig i att det blir ett hull. Har ett bredt lydbilde og ikke hull.
Men med tynn isolasjon er det mulighet att det blir slik.
Her oppleves jo att rommet er mange ganger bredere en det er.
At metoden er feil er veldig steile meninger, tror begge fungerer. Men forskjellig.
Du liker difusjon, jeg liker å dempe.
PS.
Men tror ikke de klarer å rydde opp i tidsdomenet i bassen.
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Diffusjon rydder ikke i bassen, og veldig lite i tidsdomenet.
Mitt rom er 4,6 meter bredt.
En SMT V-Wing har en vandring på 80 cm i den længste kanal, så den gør da noget ved tidsdomænet.
At sætte absorbering på sidevæggen, i stedet for diffusion er en dårlig løsning synes jeg. Det er fra den gamle skole.
Man har brug for den refleksion, men den skal bare tæmmes. Diffusion gør rummet bredere end det reelt er. Tyk isolation laver bare et sort hul på sidevæggen. Dennis Foley advarer i en af hans mange videoer, med at bruge for tyk absorbering netop på første refleksionspunkt.
Det er meningen til Dennis (og deg) jeg er over hode ikke enig i att det blir ett hull. Har ett bredt lydbilde og ikke hull.
Men med tynn isolasjon er det mulighet att det blir slik.
Her oppleves jo att rommet er mange ganger bredere en det er.
At metoden er feil er veldig steile meninger, tror begge fungerer. Men forskjellig.
Du liker difusjon, jeg liker å dempe.
PS.
Men tror ikke de klarer å rydde opp i tidsdomenet i bassen.
Dennis Foley går ind for absorbering på sidevæggen, men afhængig af hvad rummet skal bruges til. Surround mere absorbering end stereo. Lydstyrke mere absorbering end med lavere lydstyrke. Dennis Foley siger også, at man ikke skal dæmpe for meget på sidevæggen da energien er der brug for. Jeg er da ikke enig med ham om alt. Men det er spændend at læse om andre måder at gøre tingene på. Og han har mange ting, han vil gøres anderledes. Nogle synes, at han forvirrer. Jeg har helt mere tiltro til SMT og deres forklaring med at høre lyden to gange.

Jeg tror gerne, at du har god lyd, og det er fint; og jeg har så god lyd med diffusere. Jeg synes nu også, at det er fint at vi er uenige. Det er jo et diskussions Forum.
 

Gusto

Studio Målnes
Ble medlem
01.01.2020
Innlegg
322
Antall liker
327
Sted
Tyin Jotunheimen
Torget vurderinger
0
Vil Hunton Nativo, f. eks 10cm fungere fint i 1. refleksjonspunktene på veggene? Ser for meg den er mer «håndterbar» enn Ursa?

S
Med tanke på lyddemping, hørte jeg stror forskjell på 10 cm rockwool og hunton trefiber isolasjon på en byggern messe for noen år siden. Der hadde de laget to tette kasser, en med rockwool, og en med hunton isolasjon. En byggeradio med høyt volum ble brukt til demo. Hunton dempet klart best. Jeg vet ikke hvor overførbar denne testen er til større anlegg, rom og veldig lave frekvenser, men forskjellen var ganske stor i en liten kasse på ca 50x50x100 cm.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Diffusjon rydder ikke i bassen, og veldig lite i tidsdomenet.
Mitt rom er 4,6 meter bredt.
En SMT V-Wing har en vandring på 80 cm i den længste kanal, så den gør da noget ved tidsdomænet.
At sætte absorbering på sidevæggen, i stedet for diffusion er en dårlig løsning synes jeg. Det er fra den gamle skole.
Man har brug for den refleksion, men den skal bare tæmmes. Diffusion gør rummet bredere end det reelt er. Tyk isolation laver bare et sort hul på sidevæggen. Dennis Foley advarer i en af hans mange videoer, med at bruge for tyk absorbering netop på første refleksionspunkt.
Det er meningen til Dennis (og deg) jeg er over hode ikke enig i att det blir ett hull. Har ett bredt lydbilde og ikke hull.
Men med tynn isolasjon er det mulighet att det blir slik.
Her oppleves jo att rommet er mange ganger bredere en det er.
At metoden er feil er veldig steile meninger, tror begge fungerer. Men forskjellig.
Du liker difusjon, jeg liker å dempe.
PS.
Men tror ikke de klarer å rydde opp i tidsdomenet i bassen.
Dennis Foley går ind for absorbering på sidevæggen, men afhængig af hvad rummet skal bruges til. Surround mere absorbering end stereo. Lydstyrke mere absorbering end med lavere lydstyrke. Dennis Foley siger også, at man ikke skal dæmpe for meget på sidevæggen da energien er der brug for. Jeg er da ikke enig med ham om alt. Men det er spændend at læse om andre måder at gøre tingene på. Og han har mange ting, han vil gøres anderledes. Nogle synes, at han forvirrer. Jeg har helt mere tiltro til SMT og deres forklaring med at høre lyden to gange.

Jeg tror gerne, at du har god lyd, og det er fint; og jeg har så god lyd med diffusere. Jeg synes nu også, at det er fint at vi er uenige. Det er jo et diskussions Forum.
Har du noe dokumentasjon eller målinger på hvordan disse svanå diffusorene fungerer? Disse effektene du snakker om virker jo helt vanvittige ifht min oppfatning av fysikken om hvordan lydbølger oppfører seg. Blant annet at den ikke trenger avstand til seg, og er mer dybdeeffektive enn selv absorpsjon, når andre diffusorløsninger krever 4x avstanden osv. I tillegg fungerer de nedover i bassen.
Det høres jo helt fantastisk ut, og om dette kan dokumenteres på en bra måte så vil jo egentlig alle andre løsninger være helt bedritne i forhold. Så om du har noe dokumentasjon så leser jeg det med glede og må få testet dette.

Forresten, han dennis foley har en del videoer hvor han sier mye rart, så jeg ville vært forsiktig med å ta alt han sier for god fisk. Han har også en tendens til å unngå å dokumentere påstandene sine.
Han sier mye bra også da og er en god ressurs, men man skal være forsiktig med "gurustatus" og heller se på dokumentasjon og de objektive faktaene som fremkommer.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det morsomme her er att Thohaug klarer å dokumentere virkningen, noe han har gjort mange ganger.
Sven, du bare kommer med påstander fra andre. Du har vel til dags dato ikke klart å komme med noen bevis på dine påstander.
Du sier til og med att det er tatt målinger, men du legger de aldri ut.
Vannfall, frekvensrespons, RTA og impulsreaponser er aldri kommet for en dag.
Bare for å nevne noen.
Du må jo forstå att vi ikke klarer å ta dette på alvor.
Her på sentralen hàr det jo blitt til att de fleste bruker REW. Da har man mye lettere for å sammenligne målingene.
Vi venter i spenning på før og etter målinger i ditt rom.
 

MrSouth

Medlem
Ble medlem
04.04.2016
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
Sira
Heisann godt folk!
Våger meg til å spør i denne tråden.
Angående isolasjon brukt til demping. Det sies at mot yttervegg, så må man ha noe luft i mellom for å ikke flytte nullpunktet. Dette er jeg med på, men det blir ikke nevnt noen plass hva som er riktig mot gulv? Tenker da kjellergulv som da også blir "mot ut". Må man ha luft i mellom her også da?

Takker på forhånd!
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Heisann godt folk!
Våger meg til å spør i denne tråden.
Angående isolasjon brukt til demping. Det sies at mot yttervegg, så må man ha noe luft i mellom for å ikke flytte nullpunktet. Dette er jeg med på, men det blir ikke nevnt noen plass hva som er riktig mot gulv? Tenker da kjellergulv som da også blir "mot ut". Må man ha luft i mellom her også da?

Takker på forhånd!
Spørs om dette er i nytt eller gammelt hus.
Nye hus tror jeg ikke dette er et problem.
Men i eldre som det ikke er noen form for god drenering og isolasjon fra før.
Bør men muligens tenke seg om.
Mot ytterveggen har jeg ca 10 cm klaring+ tredd noen rør på 50mm igjenom, så luften får litt sirkulasjon.
Er du bekymret mot gulv, hadde jeg lagt noen lekter på gulvet med plater på.
Så,isolasjon på toppen.
 

MrSouth

Medlem
Ble medlem
04.04.2016
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
Sira
Hus fra 1970. Gulv består av laminat, trinndemper, gulvspon og isopor så vidt jeg kunne se. Videre utover det vet jeg ikke🤔
Har hatt rockwool stående på gulvet i en ukes tid nå. Flyttet det nylig ut og kunne ikke se noe kondens på den tiden (om det er lenge nok til å se noe da).
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hus fra 1970. Gulv består av laminat, trinndemper, gulvspon og isopor så vidt jeg kunne se. Videre utover det vet jeg ikke??????
Har hatt rockwool stående på gulvet i en ukes tid nå. Flyttet det nylig ut og kunne ikke se noe kondens på den tiden (om det er lenge nok til å se noe da).
Er jo når det kryper godt under 0 på stokken man får de store problemene.
Men for å være på sikre siden så kan du løfte det litt fra gulvet som jeg sa.
Det er først når det blir kaldt dette er ett problem, mot mark er det som oftest ikke ett problem, der skal det jo ikke være så kaldt.
 

MrSouth

Medlem
Ble medlem
04.04.2016
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
Sira
Gulvet ligger omtrent 1,2m under bakken, så jeg regner ikke med at et er så kaldt der nei..
Kan kanskje prøve meg uten å løfte det da. Blir lettere mtp å ta vekk noe isolasjon for å plassere en subwoofer eller to eller fire der seinere. Blir vanskelig vis det ligger noen lekter på tvers der.

Har bestilt Hunton trefiber isolasjon og tenkte det var greit å forhøre seg litt før enn gjør noe dumt :)
Burde enn blende stikkontakter som blir bak isolasjonen? Har jo opplevd stikkflammer ut ved lyn og torden...
 

MrSouth

Medlem
Ble medlem
04.04.2016
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
Sira
Er det ingen av Knauf produktene her som er ok eller bedre enn Glava-Rockwool produktene?

https://www.knaufinsulation.no/fremtidens-isolasjon-er-her
Her må nok noen andre med mer erfaring steppe inn...
Etter å ha blitt bitt av basillen av steinost, retep og thohaug ang demping, så endte jeg opp med å bestille hunton trefiber etter positive meninger om det her på forumet.
Prøvde først med noe rockwool og likte det jeg hørte OG målte veldig bra :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Space Slab Lamba 37
Men tror ikke det er noen forhandlere igjen i Norge.
Mr South, jeg har byget kasser rundt stikk.
Tror de har lagt ned forhandlernettet i Norge.
 

MrSouth

Medlem
Ble medlem
04.04.2016
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
Sira
Space Slab Lamba 37
Men tror ikke det er noen forhandlere igjen i Norge.
Mr South, jeg har byget kasser rundt stikk.
Tror de har lagt ned forhandlernettet i Norge.
Hos meg blir det på bakvegg, så de stikkene som er der skal ikke brukes. Lurte derfor på om det var lurt å blende de mtp. brannsikkerhet i og med at jeg skal dekke med trefiber?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Space Slab Lamba 37
Men tror ikke det er noen forhandlere igjen i Norge.
Mr South, jeg har byget kasser rundt stikk.
Tror de har lagt ned forhandlernettet i Norge.
Hos meg blir det på bakvegg, så de stikkene som er der skal ikke brukes. Lurte derfor på om det var lurt å blende de mtp. brannsikkerhet i og med at jeg skal dekke med trefiber?
Er de ikke i bruk hadde jeg blenet de av ja.
 

MrSouth

Medlem
Ble medlem
04.04.2016
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
Sira
Space Slab Lamba 37
Men tror ikke det er noen forhandlere igjen i Norge.
Mr South, jeg har byget kasser rundt stikk.
Tror de har lagt ned forhandlernettet i Norge.
Hos meg blir det på bakvegg, så de stikkene som er der skal ikke brukes. Lurte derfor på om det var lurt å blende de mtp. brannsikkerhet i og med at jeg skal dekke med trefiber?
Er de ikke i bruk hadde jeg blenet de av ja.
Ok, takk for svar :)
 
Topp Bunn