Ønsker anbefaling Alternativ til Bose

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.260
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Lurer på om det finnes noen bra alternativ til Bose. Svigers skal ha seg anlegg og har fått tilbud på et Bose 5.1 anlegg til 20 lapper.
Må være noe små greier. Er det noen som har en formening om feks Focal Bird serien?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er det 5.1-anlegg som skal kjøpast? Det boseanlegget er ikkje dumt til sitt bruk. Eg reknar med det har AcostIQ og er idiotsikkert for opprigging. Eit anlegg som nesten er usynleg og som fungerer driftsikkert. Dessutan har du alt-i-ei-løysing, og slepp å leite etter signalkjelde + forsterkar. Veldig greitt, med andre ord, og så slepp svigersonen komme for å justere stadigvekk.
Manglane er vel at det ikkje tek blu-ray, og at det er relativt dyrt.

Focal er vel ørlite rimelegare, og eg vil tippe det leverer betre lyd (utan å ha høyrt det, men Focal har med sitt rykte ikkje råd til å lage noko tøv), men det er meir styr å få det til, alt etter kva forsterkar som skal kjøpast inn. Sjølv har eg Mirage som er lett å få ganske grei lyd utav utan den heilt store jobben (kan hengast på vegg utan problem), men det er vel utgått frå forhandlar no. Elles hadde KEF eit 5.1-sett som var ganske godt, og ganske rimeleg. Sikkert lurt å sjekke ut kva som finnest derifrå også. Dali og B&W har normalt fine ting som ikkje kostar allverda, og eg kjøpte for nokre år sidan inn eit JBL-sett til låg pris og god kvalitet til ein skule. Dette fungerer også greitt til veldig mykje.

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.260
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Vet ikke hvorfor, men jeg er ikke en fan av Bose. Prøver i tillegg å si at de IKKE trenger surroundlyd da de "aldri" ser på film.
Disse Focalene har forsterker med innebygd sub. Tror faktisk jeg har hørt dem hos en kompis.
Skal sjekke ut KEF sine alternativ. Må være noen små greier, men jeg synes BOSE smått et for smått.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du skal ha eit to-kanals stereoanlegg, er det massevis av gode høgtalarar å få. Bose har heilt klart sine avgrensingar, og treng du ikkje fem kanalar, er der billegare og betre alternativ. Å rigge opp eit tokanalsanlegg kan sjølvsagt gjerast med stor pietisme, men det er langt lettare enn å få til både god kinolyd og stereo frå same anlegg.

Min absolutte favoritt når det gjeld småhøgtalarar som ikkje er vanskelege å drive, er Epos. (ikkje mikrohøgtalar, men liten nok til å ta med på flyet som bagasje. Treng strengt tatt ikkje sub)
Må stillast skikkeleg opp, men sjølv dei billegaste modellane er ganske herlege greier. Eg lever med CLS 8 minst ein kvar sommar på hytta.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hva med små Gallo sine små flotte kuler og en deres litte tube sub. Norsk audioteknikk har disse.

Yelll

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
54
Bifalles til de grader! I beste mening! Dessuten, får man kulene i flere farger.

Y

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Gallo kan låte utrolig bra, forutsatt at man befinner seg "inni" musikken. Ville ikke nølt med å bruke dem til surround eller som pc-høyttalere. Som høyttalere til Hi-Fi stereo (ref 3.5) irriterte jeg meg over at de låt ganske dårlig med en gang man kom ut av sweet-spot. Men sitter man klistret i godstolen, låter de fantastisk også der. ....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva med innbyggingshøyttalere? Hvis rammebetingelsene ellers tillater (ferdig innflyttet, ferdig møblert, vegger av plate på stendere)? Det skulle vel la seg gjøre å få til noe som forsvinner (nesten) helt visuelt, og samtidig gir god lydmessig ytelse?

Bare ment som et eksempel på varegruppen. Kjenner ikke til produktet i seg selv. http://www.hifiklubben.no/produkter...dors/bw_cwm-lcr-7_in-wall-hoyttalere_hvit.htm

Sist redigert av en moderator:

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.260
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Innbygging er ikke noe alternativ. Men de vil gjerne ha noe som ikke ruver for mye. Da gjerne ala Bose og Focal Bird med innebygd forsterker, så de får minst mulig bokser. Blu Ray har de ikke. Blir nok bare Canal Digital boksen som kilde.
Tror de tenker Bose pga at det er det de har sett det på boligmesser ol.

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Både Lefdal og Soundgarden kjører tilbud på Bose nå. Henholdsvis V35 og V25.

A.J.

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.260
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Ja det ble ikke noe alternativ. Svigers kom hjem fra Elkjøp med Bose pakke og ny tv. Fikk ikke påvirket dem.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Det gjorde broderen også - for et par år siden. Han var mest imponert over at de greide å forene et nytt Bose-anlegg med hans 30 år gamle Bose-høyttalere. (Akkurat som om det skulle være noe problem).

Han hører omtrent aldri på anlegget uansett, så da kan det jo være det samme.

Topp Bunn