Altec Lansing

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • knheggen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    88
    Antall liker
    1
    Som dere kan se er det kun nærfelt som er mulig i dette rommet, noe de egner seg glimrende til ;D
    Beklager rotet, men jeg er i prøve og feile modus i forhold til høytaler plassering, og plassering av akustikkforbedrende tiltak.
     

    Vedlegg

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    WOW!
    Liker du lyden nå, må du være obs på at "oppgraderte" delefiltere vil forandre den ganske mye....

    Arne K
     

    knheggen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    88
    Antall liker
    1
    BHO skrev:
    knheggen skrev:
    Her er bilder av mastodontene.
    Det ser ut som du har noen john blue.....eller hva de heter på toppen der? hører du de?
    På mine ht med 104-5db følsomhet hørte jeg de ikke.
    Detta er meget gode diskanter...........
    http://www.fostexinternational.com/...d=EElFppZAAkjnJdRzBj&tmpl=viewnews_speak_head
    ;)
    Jeg hører de godt, og har juster de ned slik at de intigrerer på best mulig måte. Dette er de eneste supertweeterene jeg har prøvd, slik at jeg har liten erfaring med slike produkter.
    Jeg har sett på noen andre fra fostex med internt xo, husker ikke hva de heter.
    Disse så da flotte ut.
    De kommer ikke med justeringsmuligheter, gjør de?
    Hvis ikke, hva trenger jeg for justere de slik at de passer inn i lydbilde?
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker disse som rene diskanter, ingen regulering på disse, det må du gjøre i delefilteret.
    Som du vil se av spec. går disse langt ned. Jeg deler de på 5800Hz med bratte filter....ingen problem. ;)
    For meg....meget bra greier! 8)
     

    knheggen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    88
    Antall liker
    1
    BHO skrev:
    Jeg bruker disse som rene diskanter, ingen regulering på disse, det må du gjøre i delefilteret.
    Som du vil se av spec. går disse langt ned. Jeg deler de på 5800Hz med bratte filter....ingen problem. ;)
    For meg....meget bra greier! 8)
    Hvor kjøper man de?
    Og får man kjøpt ferdige delefilter som er lett å justere uten å bruke loddebolten?

    Mvh
    Knut
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    knheggen skrev:
    BHO skrev:
    Jeg bruker disse som rene diskanter, ingen regulering på disse, det må du gjøre i delefilteret.
    Som du vil se av spec. går disse langt ned. Jeg deler de på 5800Hz med bratte filter....ingen problem. ;)
    For meg....meget bra greier! 8)
    Hvor kjøper man de?
    Og får man kjøpt ferdige delefilter som er lett å justere uten å bruke loddebolten?

    Mvh
    Knut
    Benum på Skøyen i Oslo (www.benum.no) er importør av Fostex i Norge. Marius er mannen å snakke med.

    Til T500Amk2 finnes en attenuatorbox som du kan kjøpe i tillegg. Med den kan du justere lydnivå for å tilpasse høytalersystemet ditt.

    Selv om disse diskantene spiller ned til 4khz, bør du nok ihht frekvenskurven vurdere en delefrekvens over 6khz. (
    Fostex anbefaler 7khz)
     

    knheggen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    88
    Antall liker
    1
    Erland skrev:
    knheggen skrev:
    BHO skrev:
    Jeg bruker disse som rene diskanter, ingen regulering på disse, det må du gjøre i delefilteret.
    Som du vil se av spec. går disse langt ned. Jeg deler de på 5800Hz med bratte filter....ingen problem. ;)
    For meg....meget bra greier! 8)
    Hvor kjøper man de?
    Og får man kjøpt ferdige delefilter som er lett å justere uten å bruke loddebolten?

    Mvh
    Knut
    Benum på Skøyen i Oslo (www.benum.no) er importør av Fostex i Norge. Marius er mannen å snakke med.

    Til T500Amk2 finnes en attenuatorbox som du kan kjøpe i tillegg. Med den kan du justere lydnivå for å tilpasse høytalersystemet ditt.

    Selv om disse diskantene spiller ned til 4khz, bør du nok ihht frekvenskurven vurdere en delefrekvens over 6khz. (
    Fostex anbefaler 7khz)
    Flott!
    Det skal jeg sjekke ut, håper jeg kan få lånt et par. Det ville vært spennende å vurdere de i forhold til de som er koblet opp nå.

    edit: Ser ikke ut som Benum tar inn slike produkter (kun studioutstyr)
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Benum er importør av Fostex i Norge......selv om de i all hovedsak driver med proff-utsyr, bestiller de det du måtte ønske fra Fostex. ;)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    knheggen skrev:
    Flott!
    Det skal jeg sjekke ut, håper jeg kan få lånt et par. Det ville vært spennende å vurdere de i forhold til de som er koblet opp nå.

    edit: Ser ikke ut som Benum tar inn slike produkter (kun studioutstyr)
    Jeg kan nesten garantere deg at det ikke ligger noen T500AmkII å støver ned på lager hos noen lokal leverandør.
    De kom på markedet en gang rundt siste årsskiftet, og de som er laget, er nok stort sett solgt.
    Anse hjemlån som en fjern drøm...

    Snakker du med Marius hos Benum, bestiller han et par til deg direkte fra Fostex i Japan.

    Noen ganger må man bare risikere litt for å oppnå noe. I dette tilfellet mener jeg du risikerer svært lite annet enn bedre diskantgjengivelse.
     

    knheggen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    88
    Antall liker
    1
    Erland skrev:
    knheggen skrev:
    Flott!
    Det skal jeg sjekke ut, håper jeg kan få lånt et par. Det ville vært spennende å vurdere de i forhold til de som er koblet opp nå.

    edit: Ser ikke ut som Benum tar inn slike produkter (kun studioutstyr)
    Jeg kan nesten garantere deg at det ikke ligger noen T500AmkII å støver ned på lager hos noen lokal leverandør.
    De kom på markedet en gang rundt siste årsskiftet, og de som er laget, er nok stort sett solgt.
    Anse hjemlån som en fjern drøm...

    Snakker du med Marius hos Benum, bestiller han et par til deg direkte fra Fostex i Japan.

    Noen ganger må man bare risikere litt for å oppnå noe. I dette tilfellet mener jeg du risikerer svært lite annet enn bedre diskantgjengivelse.
    Vet at dette er en Altec tråd, men benytter muligheten til å probe litt mer rundt Fostex sine tweetere.
    Ser at det finnes en variant som heter GS90A, med innebygd XO. Tror dere det er stor kvalitetsforskjell mellom denne som vel er en T90A med xo, og T500AmkII. Ser på nettet at T500AmkII ligger på ca 1700 euro. Blir ganske dyrt, når man i tillegg trenger 2 delefilter.
     

    knheggen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    88
    Antall liker
    1
    Hei,

    Da har jeg tatt sjansen på å bestille nye delefilter fra Iconic, såkalte 604-8G Super crossovers. Jeg håper de er supre, da de er ganske dyre.
    Dette er i allefall en høytaler det er verdt å investere i ;)
    Jeg har forsatt litt penger igjen på hifi-kontoen etter salget av ATC høytalerene og kommer til å legge resten i supertweetere og akustikkprodukter.

    Som det står skrevet av en av de mest aktive på Altec-forumet

    "All speakers are a compromise I suppose, and I'm comfortable with the compromises you make with Altec 604s. High efficiency, point source and truly full range speakers that make sweet love with low power SET's - I've found my mates!"
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Du får tegne det opp, når du får det...

    Arne K
     

    knheggen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    88
    Antall liker
    1
    Cobra2 skrev:
    Du får tegne det opp, når du får det...

    Arne K
    Går det greit med et bilde?
    Jeg har ikke filla peiling på hva de forskjellige elementene er. De kommer på en treplate, så det burde være greit å ta et godt nærbilde.

    Mvh
    Knut
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hei
    nå er det virkelig på tide å live opp tråden igjen:
    siden forrige innlegg har jeg jobbet iherdig for å fortjene en plass i Altec´s venneklubb:
    først kjøpte jeg et par veldig morsomme Altec P-95 som junior skulle ha til russebilen, en gammel ærverdig Caravelle folkevognbuss
    de har et duplex 15 tommers element og selv om de ikke går veldig dypt har de skikkelig jump-faktor og spiller 120db
    http://www.altecpro.com/pdfs/vintage/SpeakerAndMics/systems/PS-95 Speaker System.pdf

    etter jul dukket det opp et par Model Fourteen, som jeg lurte på å teste i hjemmekinoen på loftet,men de ble kidnappa av poden i første etasje på ...nettopp :14 år og de har ikke sluppet ut igjen siden ::)
    de erstattet et par Fostex bestykkede bakladete horn og innførte mere fun, jump OG db !
    litt demping av plasthornet,intern sølvwiring og hovland caps i filteret tøylet skrike tendensen,så nå låter de både potent og naturlig i toppen, drevet av hans selvbygde Stoetkit 9watt rør integrerte og hjulpet av en Madisound 300w 10 toms trykk-kammer sub fra 50hz og ned.
    http://www.altecpro.com/pdfs/vintage/SpeakerAndMics/speakers/14 Hi Fi Speaker.pdf
    parallelt har jeg plukket opp litt stæsj her og der for å ha noe å leke med mens jeg er nede på hovedsystemet i påvente av nye basstårn fra BD design:
    drivere:
    808-8B
    902-8A og B
    908-8B
    909-16A
    299-16A

    horn:
    32B vinklet "plast"horn
    511B
    811B
    Mantaray 994A
    Mantaray II 594A
    Selenium HL 14-50 med adaptor

    basshorn:
    816A under oppussing,avstiving og lakkering
    515-8GHP 15 tommere

    3156 15 tommere

    filtere:
    N1285-8B
    N809-8A
    Hiraga 12db/okt passivt linjefilter 600hz

    og jammen fikk jeg ikke byttet til meg et par 9844-8B som endte opp hos eldstemann
    de drives av en vintage Proton Pro 50 watts trisseforsterker og de låter helt knall
    følsomhet på 103,5db gjør susen
    P-95 er degradert til stativ for 9844-8B så lenge!
    http://www.altecpro.com/pdfs/vintage/SpeakerAndMics/systems/9844-8B Speaker System.pdf

    så da håper jeg at 816 kassene er klare til helgen
    trio tårnene hentes på søndag og da gjelder det å fylle tomrommet asap ;D
    satser på å prøve 299-16A i Mantaray-hornet med 12db passiv deling på 1K først så får vi se
    god helg ...det skal jeg ha!
    mvh
    Leif
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    ahhh, da er mod. 19 oppe og går igjen. Har hatt ett års karantene etter et mislykket forsøk på å modde delefilterene. Gikk skikkelig lei...

    Nå er filterene fikset av trådstarter, og fungerer tilfredstillende igjen. Fikk imidlertid låne en behringer cx3400 som har gitt meg smaken på aktiv deling. Den har også gitt meg en bekreftelse ang. hva som bør utbedres i forhold til mine preferanser.
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de er fine!
    hva med alle de filter og tweeterforslagene som ligger på lancing heritage forumet da?
    mvh
    Leif
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Har lest litt på forskjellige løsninger men ikke turt å ta steget da mange virker omdiskutert. Det jeg har funnet ut med behringeren er at jeg ønsker å dele mye lavere enn det som er standard. Deler nå på 700hz, som er et kompromiss pga. 811 hornet.

    Tweeterene er bare noe jeg har eksperimentert med. Har også funnet ut at plasseringen har utrolig mye å si for å få mest mulig homogen lyd.

    Tror også at det må bli aktiv deling. Kraftreservene er bare helt hinsides...

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er feil tror jeg
    811 hornet skal deles absolutt lavest på 800hz
    de fleste anbefaler å dele 1 tomsdriverne fra 1000-1500hz
    hva med et 511 (500hz)istedet,men da må du bygge om eller skjære ut større hull i toppen?
    mvh
    Leif
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Så lenge man leker og prøver seg fram så kan man jo gjøre akkurat det.
    Prøve seg fram og leke med forskjellige delefrekvenser.
    Etter min begrensede erfaring med 811B er 900Hz et bra utgangspunkt...



    ;)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Stemmer at jeg er under anbefalt delefrekvens. Etter det jeg kan huske går 811 hornet ned til 600Hz som vil være en halv oktav lavere enn laveste anbefalte delefrekvens. Deler som sagt nå på 700 Hz pga en resonans jeg tipper ligger i dette området. Er fåreløpig usikker på om dette er bassen eller kabinettet som kødder det til for meg.

    Har tenkt på 511 hornet, men vil ikke kappe i kabinettet. Alternativet vil være å lage en dapter -som sikkert kommer til å se for jæ#¤%g ut...

    Begyner å friste med ny kasse og stooore horn på 299 driverne.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kanskje jeg får prøvd 299-16A på Mantaray II594A over 816 med 515 8GHP i helgen
    har bestilt L-pad og 1000hz biter som jeg venter på fra Partsexpress
    mvh
    Leif
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Du får skrive litt om hvordan det går. Kommer du til å bruke 300b blokkene dine?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Åssen lyder det da?

    ( Jeg går ut fra at du har minsket arealet på reflexporten? )
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har ikke gjort noe som helst og du ser selv porten stor som en låvedør!
    men like forbannet låter de organisk,dynamisk og troverdig på både Radka Toneff Butterfly og Eileen Jewell
    overraskende bra!
    skal teste senere med 299-16A og Mantaray II594A
    mvh
    Leif
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Disse var coole Leif..... ;D ;D ;D

    Espen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kjempemorro!
    veldig solid ss og tredim.
    litt resonnans fra kassene,men de er jo helt std
    bra til 40-50hz og bråstopp virker det som
    men moroa ligger uansett i mellombassen
    mvh
    Leif
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Forresten, om jeg ikke husker feil, vil A-7 passe perfekt oppå 816A kassene....

    Arne K
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Cobra2 skrev:
    Forresten, om jeg ikke husker feil, vil A-7 passe perfekt oppå 816A kassene....

    Arne K
    kødder du eller hva skulle være vitsen?
    mvh
    Leif
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spør i min uviten , er altec horn dyre greier ? tenker da på bruktpris i dagensmarked....

    Mvh Espen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    her er kveldens testsystem:
    Altec 816A mellombasshorn med 3156 15 toms LFdriver
    Altec 32B vinklet ABS 800Hz HF horn med 908-8B HF driver
    Altec 800Hz 12db/okt filter

    først låt det merkelig!
    hjalp betraktelig når jeg løftet HF hornet et stykke opp fra 816 hornet
    stemmen til Radka frigjorde seg fra bassen og etablerte seg i rett høyde og med en balansert tone

    deretter sleit jeg meg skeiv og bar opp Avantgarde CTRL225 bassene og satte delingen på laveste alternativ
    det fylte fint oppunder mellombashornet og rettet opp inntrykket av manglende dypbass
    god natt
    mvh
    Leif
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    god mornings
    testoppsettet begynte å spille seg til etter en times tid
    erstattet en cardas litz-wire fra filteret til diskanten med en tynn original-lisse og den låt mere oppløst og adskillig roligere
    dette begynte å smake fugl!
    første test spillingen hørtes det ut som om Radka sang ut av basshorna og jeg trodde jeg hadde feil delefrekvens,men problemet forsvant helt da jeg løftet HF-horna opp ca 20cm og flyttet de bakover, slik både HF og LF drivernes membran stod omtrent rett over hverandre
    816 ruller av ved ca65hz, så Avantgardebassene på laveste mulige lavpass-setting fyller inn det som mangler nedover akkurat passe,samtidig som de får en passelig enkel oppgave.Masse ressurser til å levere detaljert og luftig info i et meget avgrenset område.
    kommer tilbake med mere inntrykk ila de nærmeste dagene
    kommmer også til å teste 299-16A i MantarayII594 horn på 828-kassene
    mvh
    Leif
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Å så ryddig det blir i stua ;D

    WAF'n er jo enestående.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn