Altec Lansing

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fyttigrisen!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Foreløbig har jeg kun hornet på toppen ;D
    Var faktisk ikke klar over at 15sellers horna var brukt på de aller største systemene!
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Er det noen av dere Altec-venner som har vært borti eller vet om diskanthorn laget av tre?

    Om det finnes, er jeg interessert i å høre om det!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    De tre horna var gromme Arne!
    Vet du om noen som lager slikt for salg?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Cobra2 skrev:
    Eller slik?

    Arne K
    Ja, det er noe slikt som det lille dreide trehornet jeg er ute etter. Designet for frekvensområdet til diskanten -f.eks over 5000hz.

    1505BW - og de andre lignende horna fra JBL eller Altec er vel strengt talt designet for to-veis løsninger hvor de skal spille fra rundt 400hz og oppover.

    Jeg har allerede et mellomtone horn i tre fra Alkeng.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Rune S skrev:
    De tre horna var gromme Arne!
    Vet du om noen som lager slikt for salg?
    Det meste kan vell lages dersom en har tilgang på CNC maskin :) Tim sine 9800 kopier er vell lagd i tre av en svenske med CNC maskin, tror han lager det meste en ønsker bare en har tegninger.

     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Siden jeg etter planen blir eier av mitt første Altec system imorgen har jeg ett par spm:

    Bruker dere aktiv eller passiv deling på deres system?
    Rør eller konvensjonell forsterker?
    Noen som har erfaring med Altec forsterke? Jeg kjøper "ett lass" med Altec forsterker men er ørlite skeptisk hvor bra de spiller til hifi og ikke minst på horna.
    Fungerer det greit med de svære horna (i mitt tilfelle MR994) også helt i toppen eller bør en vurdere "supertweeter" og dermed 3 vegs?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    En oppdatering:
    Jeg kjører aktiv deling. "Vanlige" SS forsterkere, foreløpig.
    Jeg er ennå på utkikk etter et par fornuftig prisede super-diskanter til "toppen"

    Arne K
     

    Vedlegg

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Cobra2 skrev:
    Jeg er ennå på utkikk etter et par fornuftig prisede super-diskanter til "toppen"
    Hva er "fornuftig pris" og kommer 902-16HF i kategori super-diskant?



    Jeg har hatt en snartur på totalt 80 mil idag, og resultatet var nesten halvt tonn med Altec utstyr :)

    Fryktelig dårlig bilde fra tidligere, men her er noe av det ihvertfall, 3 stk A700 og 2 stk A700XLF. A700 er ikke så veldig kjent modell, men kort fortalt er det omtrent det samme som en A7/MR994, bare med litt annet design på kasse. Det var nytt i 94 og utifra det lille jeg har fått sett på det sålangt så ser det ut til å være i bra stand, har stort sett hengt i ro siden det var nytt.

    itillegg ble jeg eier av 5 stk Altec forsterkere, 2 aktive 3 vegs filter, og 2 monitorer med 15" Coax :) (itillegg til en 2x31 bånds EQ, men den var ikke Altec, tenker å bruke den som EQ på bassen)
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Imponerende baldrick!
    Hva er betegnelsen på de Altec forsterkerene? Har noen Vacuum Tube Valley blader og i et av de er det en artikkel om noen Altec forsterkere.1568,1569,1570 og 128A/B er betegnelsen på de som er diskutert der.Viss du har tilgang på en faks maskin skal jeg klare å få kopiert og sendt det viss det er interesant?

    Håper å få se flere bilder av det utstyret du har fått tak i :)

    Når det gjelder aktiv og passiv deling så har jeg brukt begge deler,men hovedsaklig brukte jeg et originalt A7 passivt.Husker ikke betegnelsen på det.
    Som forsterker har jeg brukt både rør og transistor med bra resultat,men jeg brukte for det meste en EL34 Push-pull rørforsterker på 35/70 watt.
    Kjører man aktivt kanskje det er ekstra interesant å kjøre rør på toppen og en sprek transistor på bunnen.
    Selv savnet jeg ikke diskant verken på horn/driver 511/802 eller 1505/288,men jeg har lest om mange andre som gjør det.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Komplett liste over det jeg handlet meg:

    3xA700 (med 1 ekstra MR994/909-8A)
    2xA700XLF (desverre ett urogianlt element fra Beyma)
    2xPS95 monitor 15" coax
    1xPS90 monitor 12" coax
    3x9444 forsterker
    1x9442 forsterker
    1x9446 forsterker
    2x1632 delefilter
    Vestax 2x31 EQ

    Litt usikker hvordan jeg skal gjør det fremover, men tror ikke jeg får tatt noe særlig i bruk før jeg får gjennomført planen om å utvide hjemmekinorommet mitt til høsten.

    A700XLF er ikke optimalt for mitt bruk så mulig jeg gjør endring der. Grunnen er at siden jeg ønsker/krever bass ned til 20hz så er ikke kassen lagd for det. For at 3154 elementa skal spille ned mot det måtte kassen vært dobbelt så stor, så jeg vurderer å selge 3154 elementa + Beymaen (15LX60) og bygge om kassen til enkel 18" istedet (har to 18" JBL liggende, itillegg til Altec monsteret nevnt tidligere i tråden) Har heller ikke bruk for det ekstra MR994 hornet så det kommer nok også for salg :)

    Foresten... noen som er interesert i å kjøpe noe av dette?
    MR594/909-8b
    3156
    902-16HF

    Noe usikkert på tilstand så i utgangspunktet tror jeg en må regne med å "rekone" tinga, men prisen er isåfall også utifra det :)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg kan kanskje hjelpe med litt av overskuddet, om prisen er rett... ;)

    Arne K
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Cobra2 skrev:
    .................
    Arne K
    Har du krympa TV'en Arne ? :D

    Takk for prøvelytt på Altec, det var mektige saker!
    Nå var det lenge siden jeg har vært på rockekonsert ja.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Rune S skrev:
    Når det gjelder aktiv og passiv deling så har jeg brukt begge deler,men hovedsaklig brukte jeg et originalt A7 passivt.Husker ikke betegnelsen på det.
    Som forsterker har jeg brukt både rør og transistor med bra resultat,men jeg brukte for det meste en EL34 Push-pull rørforsterker på 35/70 watt.
    Kjører man aktivt kanskje det er ekstra interesant å kjøre rør på toppen og en sprek transistor på bunnen.
    Selv savnet jeg ikke diskant verken på horn/driver 511/802 eller 1505/288,men jeg har lest om mange andre som gjør det.
    Jeg ser også for meg at kombinasjonen rør på topp og transistor i bunn måtte vært en bra kombinasjon, og tror jo kanskje også rør på bunn kunne fungert greit siden A7 o.l. har såpass effektivitet også i bassen!

    Flere drivere oppgir 16khz som max mens 909 som jeg har oppgir 20khz, er dette reel forskjell eller er det ganske likt i praksis?

    Som nybegynner i Altec gamet har jeg lite kunnskap om hva element/driver som anses å være bra og hvilke som ikke er noe, hvlike som er nye og hvilke som er gamle, så jeg aner egentlig ikke om 909ene er noe eller om jeg burde sett meg om etter noe annet :) Så dersom noen har lyst å dra igjennom en kort oppsummering av de mest brukte horna, driverne og bassene hadde det vært flott!
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Hvis det står ALTEC på driveren, er den bra...

    (OK, det finnes de som er bedre, og mer populære enn andre...men bare ALTEC er en god begynnelse)
    8)

    Arne K
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Det fylles visst opp hjemme, fikk meg ett par med Altec VOTT A8 også igår! Komplett høyttaler har jeg forsåvidt ikke så mye bruk for, men er interesert i å prøve med passiv deling istedet for aktiv på A700ene itillegg til å bruke 902 driveren som diskant itillegg til horna jeg har i A700ene.

    Fannt forøvrig også en kjekk oversikt/sammenligning over endel Altec drivere/element/horn her: http://www.wmeckle.com/INTRO/intro.htm
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Fin oversikt der Baldrick.
    Du begynner å få en bra samling av Altec utstyr!
    Når det gjelder hva som er "best" av Altec utstyret så er det som med det meste annet innen lyd at det er delte meninger om det,men generelt er jeg enig med Arne at alt det Altec utstyr jeg har vert borti har vert veldig bra.
    Studerer du noen av de linkene som har vert tidligere i tråden vil du finne det meste du trenger av betegnelser og ca når de var produsert.

    Selv kjøpte jeg nylig et par 515GHP basser,299 drivere,en Altec effektforsterker og Altec 2-veis aktivt delefilter av en hyggelig kar her på sentralen.Desse moderne variantene tåler nok noe mer juling enn de eldste tingene,og jeg skal bruke dette Altec oppsettet mitt som et mindre PA annlegg.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Ja det fylles opp hos meg, men det er forhåpentligvis midlertidig har langt ifra bruk for alt jeg har pr idag. Fikk bl.a. også hjem to par med A6 igår, først og fremst pga det var en hel del utstyr som kun ble solgt samlet så jeg fikk litt for mye som jeg strengt tatt ikke har bruk for så endel er lagt ut for salg her: http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,40496.msg42327/topicseen.html#new

    515g er såvidt jeg har forstått ett av de aller beste basselementa Altec har lagd, muilgens det aller beste. Det tåler endel mer enn de tidligere utgavene itillegg til at det lydmessig har blit forbedret hele tiden fra de tidligere utgavene. Dette elementet står også i mine A700 men jeg har ikke fått noe særlig inntrykk av de enda i påvente av bedre lytterom.

    Dersom jeg ikke får solgt unna det jeg nå har liggende er det godt mulig jeg også lager noen PA høyttalere av det. Tror bl.a. det kunne blitt en OK løsning å brukt 3156 oppe og en til nede og MRII594/908 i midten og heller lagd en smalere og høyere kasse enn det A6 har orginalt, er ikke helt fan av utformingen på de. A8ene har jeg allerede noen små PA lignende kabinett til men 32b hornet og 902 driveren er ikke helt optimalt til høytspillende PA.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    he, he, har kikket litt på dem selv. Muligens litt stiv pris, men mitt inntrykk er at normalpris på model 19 i dag ligger på ca. 1500 USD. Lydmessig er de IMO et kupp - selv til den prisen.

    Har selv prøvd med 515GHP basser på mine mod 19, men foretrekker de orginale 416b.

    Mvh
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Det er iallefall alt for høy pris med "u-orgianle" elementer, samma hva de kostet...

    Arne K
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Ikke misforstå Arne, helt enig at det er for dyrt, men jeg tror ikke det blir så mye billigere å få hjem et sett fra utlandet. Her hjemme er det iallefall ikke hver dag man ser de for salg...

    mvh
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trodde faktisk de seneste utgavene av Mod 19 ble levert med 515 bassen :-[ Men så feil kan en ta...

    Prisen er nok relativt optimistisk men er ikke mange slike til salgs så kanskje han får napp hos noen! På andre siden dersom en ser hva nye høyttalere en får for en slik pris så er det kanskje ikke så ille :)
     

    duality

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Innlegg
    325
    Antall liker
    1
    fant akkurat ut att jeg er venn av altec lansing..
    i min HP laptop er det inne byggd altec høytallere:D haha!

    så jeg er medlem:)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Ser fine ut! Er de fra stereo-lab? Noen lytteinntrykk enda?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ja, Stereo-Lab (tyskland).
    Første-intrykk; mye mer HiFi enn MantaRay-horn, det virker homogent og gir sannsynligvis
    en jevnere frekvens-kurve. Ulempen er mindre spredning.

    Arne K
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    hmm, lenge siden jeg har vært på besøk ser jeg... Godt fornøyd med de nye horna?
     

    knheggen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    88
    Antall liker
    1
    Hei,

    Jeg kan vel også melde meg inn med et par 604-8G i 620A kabinetter.

    Kjempefornøyd!!!

    Men, lurer på hva et forbedret delefilter kan gjøre? Det kan leses mange steder på nettet om forskjellige XO produsenter som kan løfte lyden (Great Plains Audio, Iconic osv)
    Pga romstørrelsen jeg spiller i har jeg vært nødt til å dempe en del, og det gjør at jeg er mest fornøyd med lyden når HP filteret står på + 1db.
    De XO som jeg tenker på å kjøpe har ikke slike justeringsmuligheter. I tillegg er de forholdsvis dyre (ca 800 dollar) + frakt. De skal vistnok være faseriktige, i motsetning til de orginale.

    Hva ville dere gjort? - Kjøpt supertweetere og vært fornøyd med det, eller tatt sjansen på at et bedre delefilter virkelig vil bli en signifikant oppgradering.
    Supertweetere kan jeg jo alltids kjøpe senere.

    Noen erfaringer eller råd?

    Mvh
    knut
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn