Altec Lansing

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    ja det kommer jeg til at begynne med. Dvs ca 80-100, 500-600, 7-8000
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har noen First Watt aktiv delefilter kits som jeg ikke har bygget ennå, så hvis dette fungerer godt kunne jeg til eks dele passivt mellom 1505 hornet og bullet tweeter, bruke First watt aktivt filter mellom "mellombass" og horn og så digital med dsp under 80-100.
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Da er papp membraner bestilt, med kobberspole. Så mine JBL 2402/075 får prøve seg.
    Evt i 4 veis aktiv oppsett, dvs JBL 2402/075 (FW vfet class A)-Altec 299-8a i Altec1505B (Lady Day 300B eller FW M2)- GPA 515/Altec 515-8g i 825/828 (Quicksilver PP EL34 eller FW F6)-JBL 2242H i reflex bokse (IcePower 1200AS2). Foreløbig delt digitalt med 2x minidisp 2x4.
    Spennende at se om det smaker eller at jeg falder til bake til simpel 2.veis VOT eller for den saks skyld bygger nye mellombasser (har jo 4x515).
    Ikke kun Altec men en del Lansing :)
    Vær obs på at de trenger ganske mye innspillingstid før de låter bra.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.666
    Torget vurderinger
    23
    Stein, saks, papir...... :cool:
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har tid til myke dem opp :). Klarede tidligere at myke opp et par lowther over en del år.
    Instant gratification er ikke et krav hos en nordboer av min generasjon :)
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg må si meg helt uenig. CD diaphram oppheng bør ikke endre seg i det hele tatt over tid. De bør være «spot On» med enn gang. De kan med tiden/år bli dårligere, men sådan er livet...
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Jeg må si meg helt uenig. CD diaphram oppheng bør ikke endre seg i det hele tatt over tid. De bør være «spot On» med enn gang. De kan med tiden/år bli dårligere, men sådan er livet...
    Det er bare å bruke ørene, så hører du at de endrer seg.
    Hva er det som gjør at de blir dårligere da tror du? Kan det ha noe med samme prosessen å gjøre😉
    Og hvorfor skulle andre regler gjelde for CD membran ifht andre høyttalerelementer?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Det er bare å bruke ørene, så hører du at de endrer seg.
    Hva er det som gjør at de blir dårligere da tror du? Kan det ha noe med samme prosessen å gjøre😉
    Og hvorfor skulle andre regler gjelde for CD membran ifht andre høyttalerelementer?
    veldig mye! Jeg husker fra min tid i JBL at der var service intervaller(re-cone) på div elementer i pro installasjoner. De store basser hadde kortest intervall. Storformat CD hadde ingen. En CD membran er så stiv (bør være det!) at det gir lite mening å legge inn faktor for oppmykning mm.. En 288 membran her Max utsving (peak to peak) på 0,9 mm.! som produsere lydtrykk på lang over 120 db. så på vanlig lyttenivå i stuen vil bevegelsen nærmest være mindre enn 0,01 mm.. mao ikke mye innspillings-massasje å få her.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.666
    Torget vurderinger
    23
    Tror mest det er forventning/tilvenning som spiller størst rolle i innspilling av kompresjonsdrivere. Disse drivernes verste fiende er slaglengde, noe de i prinsipp nesten ikke har i det hele tatt. Personlig har jeg aldri hørt noen endring i performance fra nytt til brukt en god del timer på noen av de ca. 20+ sett med drivere jeg har hatt/har. Slike membraner må være formfaste så det holder - det er minimale avstander både til faseplugger og ikke minst vegger i spolegap osv.

    Tradisjonelle elementer derimot endres gjerne en del, og da i form av at først og fremst spideren mykes opp, pluss noe på kantoppheng dersom dette er av det stive slaget. Noe er hørbart (og målbart da enkelte TS parametre endrer seg litt) - andre ting ikke spesielt. Og uansett svært lite å miste nattesøvnen over!
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    veldig mye! Jeg husker fra min tid i JBL at der var service intervaller(re-cone) på div elementer i pro installasjoner. De store basser hadde kortest intervall. Storformat CD hadde ingen. En CD membran er så stiv (bør være det!) at det gir lite mening å legge inn faktor for oppmykning mm.. En 288 membran her Max utsving (peak to peak) på 0,9 mm.! som produsere lydtrykk på lang over 120 db. så på vanlig lyttenivå i stuen vil bevegelsen nærmest være mindre enn 0,01 mm.. mao ikke mye innspillings-massasje å få her.
    Så lenge det er bevegelse så skjer det en mekanisk endring i startfasen, og gjerne senere. FS blir lavere. Jeg har selv målt dette på nye membraner og de samme membranene brukt i noen mndr. Og det er en liten men tydelig endring i frekvensrespons.
    Veldig tydelig endring i lyd.
    Men du skal selvfølgelig få lov til å ikke høre noen endring, ingen kan ta fra deg den retten🙂
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Mitt point er at på noen/spesielt store basser både forventer og innrømmer produsent/designer at endring og elde vil komme. Innspillings-tanken gå som oftes ut fra at ting går mot det bedre, men fakta er like godt at det er «down hill» fra dag enn. Så får jeg valget om enten en splitter ny eller en innspillet(godt brukt) enhet, fra en anerkjent leverandør, så tar jeg den nye! Alle materialer endre seg over tid og som sådan også ytelsen i en elektromekaniskkonstruksjon som en høyttaler, de vil på ett eller annet tidspunkt ha en topp/peak-ytelse, spørsmålet er når!
    Hvis en høyttaler endre seg mye under innspilling tenker jeg, hjelp! når stopper den å endre seg..? Og kan jeg stoppe endringen på det punkt som passer meg?
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Mitt point er at på noen/spesielt store basser både forventer og innrømmer produsent/designer at endring og elde vil komme. Innspillings-tanken gå som oftes ut fra at ting går mot det bedre, men fakta er like godt at det er «down hill» fra dag enn. Så får jeg valget om enten en splitter ny eller en innspillet(godt brukt) enhet, fra en anerkjent leverandør, så tar jeg den nye! Alle materialer endre seg over tid og som sådan også ytelsen i en elektromekaniskkonstruksjon som en høyttaler, de vil på ett eller annet tidspunkt ha en topp/peak-ytelse, spørsmålet er når!
    Hvis en høyttaler endre seg mye under innspilling tenker jeg, hjelp! når stopper den å endre seg..? Og kan jeg stoppe endringen på det punkt som passer meg?
    Enig i det du skriver her.
    Jeg mener ikke at en CD membran endrer seg mye ila de første eksempelvis 100 timene med bruk. Men det er nok til at denne endringen kan observeres på en frekvensmåling. Og endringen lydmessig synes jeg er tydelig. Det er mine objektive og subjektive erfaringer, og de stoler jeg på.
    Respekterer selvsagt at andre ikke har de samme meninger og erfaringer.

    Det er ett godt og relevant poeng Sluket har ifht tilvenning av lyd. Men for å unngå dette har jeg i enkelte tilfeller lyttet på helt nye membraner og så kjørt pink periodic noise 500-20khz i feks 48 timer og så lyttet igjen. Da fjerner man denne tilvenningsvariabelen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.666
    Torget vurderinger
    23
    Ganske sikkert forskjell fra type membraner også - fullmetallvarianter jfr. de som er i mylar eller andre kunststoffvarianter og hybrider.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Det jeg synes/mener er bare at jeg ikke liker høyttaler og MÅ spilles inn og følgelig endre seg hørbart mye! I min verden er det et tydelig tegn på dårlig design og kontroll på valgte materialer.
    Jeg både vedgår og forstår(har hørt) at noen høyttalere endre seg mye(for mye) over tid. Jeg er ikke imot innspilling jeg håper bare ikke det trenges på mitt utstyr.
    4A2DFDA7-9401-4B20-88B3-2D00CC3A8534.gif
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Må indrømme at evt inspilling/tilvenning bekymrer meg slett ikke ;) Når jeg har brukt membranene i et stykke tid så kan jeg enten synes de er bedre eller stort sett same same og da blir de stående. Hvis jeg ikke kan lide de da bytter jeg til de forrige membraner.
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Må indrømme at evt inspilling/tilvenning bekymrer meg slett ikke ;) Når jeg har brukt membranene i et stykke tid så kan jeg enten synes de er bedre eller stort sett same same og da blir de stående. Hvis jeg ikke kan lide de da bytter jeg til de forrige membraner.
    diaphragm rolling, I like!
    ED634FB7-C884-4E28-9B03-8ADCA2D6807C.jpeg
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Det jeg synes/mener er bare at jeg ikke liker høyttaler og MÅ spilles inn og følgelig endre seg hørbart mye! I min verden er det et tydelig tegn på dårlig design og kontroll på valgte materialer.
    Jeg både vedgår og forstår(har hørt) at noen høyttalere endre seg mye(for mye) over tid. Jeg er ikke imot innspilling jeg håper bare ikke det trenges på mitt utstyr.
    Vis vedlegget 787711
    Om du synes det låter bra fra første sekund så er jo ikke dette noe issue :)
    Som Kjartan så tenker ikke jeg heller på innspilling som noe problem, det er en del av prosessen og jeg har ikke noe mindre glede av å lytte til musikk.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Om du synes det låter bra fra første sekund så er jo ikke dette noe issue :)
    Har vel aldri sagt det! jeg bare ikke viljen til å forstå/lytte meg ihjel ! så om det ikke låter bra rimelig raskt er det ut.
    26BD1174-30DB-40F7-8868-4D7011482ECE.jpeg
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Du burde prøve å etterleve det flotte sitatet du har lagt ved, så blir det audiofile livet ditt litt enklere :)
    Heller ikke helt enig her! Skulle ønske at audiophile var litt mindre forstående og tolmodige! så der ble litt mindre rom for BS, keiser-klær, single-speaker-demo med manipulerende demo-triks mm.. det audiofile livet kan faktisk også bli enklere hvis vi tør å tro mer på oss selv. Men for all del bør vi naturligvis holde den gode tone.. dette er en hobby ikke krig.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hvis alle var enige ville vi ikke ha noen debatt og ikke lære noe av utvekslingen. At noen fryser fast på sitt standpunkt og ikke lærer noe og at andre skifter standpunkt når de lærer eller erfarer noe nytt er dessverre vår natur.
    Må dessverre innrømme at jeg har vært begge typene i forskjellige saker som interesser meg :). Men det irriterer selvfølgelig nå andre ikke er enige eller vil forstå :)
    Hifi bransjen er jo kommersiell og der er keiserens nye klær (høy margin produkter) jo del av porteføljen. Det er oss som forbrukere som må se gjennom triksene, hvis vi så vidt ønsker det. Mange kan lide smukke ting og er villige til at betale for dem uansett innehold.
    (alt for filosofisk på en tidlig fredags morgen, må ha sovet godt :) )
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg bestil 2 stk nye NAD C298. da jeg tror de nye Eigentakt moduler er både tyste og fleksible= perfekte til ett multi-veis aktivt ultraeffetktivt system. Må ha, «allows you to select gain between 8.5dB and 28.5dB»
    0941D0E5-23EB-43D8-A629-D5D83DA95C21.jpeg

    vurderte flere kandidater alt fra Apollon til Vera, men som gammel Hifiklubbenmann ble det NAD.
    6EF8A928-0861-48F4-A51F-A54BC6E21457.jpeg
    0AFD2A7B-615C-44FA-800A-8A583416C57B.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.666
    Torget vurderinger
    23

    Gørdeilig musikkapell!!

    slukapprobert.png
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Eigentakt var ett stort løft. Og med gain regulert helt i bunn, helt tyst.
    6F1110F9-AA32-4738-9FDF-B1E26C0193FE.jpeg
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Skiftet internkabel i 827. Ca 2 m. med lampe-ledning skiftet til Kimber. Dempet kabinettet med dempeplater, da jeg først var inne i hulen
    ! Litt mer jobb enn jeg hadde tenkt
    255BEDB0-643B-4AE4-8E7C-9D15F5D3B8E9.jpeg
    630E334B-B4EB-4524-BFD9-DB8D8CD2C778.jpeg
    35281A9B-A6D8-410C-A236-760FE83F70EA.jpeg
    AEDA64A6-AB4C-41E8-ACF3-5A06C43C4CAE.jpeg
    51F56B58-ED59-4407-9482-EC04B21A791A.jpeg
    92315D06-A48F-4755-BC90-2FA1774C26EB.jpeg
    3D25C170-1414-4B2F-914A-F509CC10FCC1.jpeg
    meg…
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Den store sanering, omrokering dag. De nye NAD Eigentakt er flyttet kloss opp til hver ht så jeg har ca 1 m. Ht-kabel til hver element. Så nå er der likt amp, ht-kabel og signal-kabel i alle kansler(topp/bunn)! Om det er bedre nå kommer jeg til.., men hørbar endring!
    C5DE57C6-BB66-40F4-83D0-22BDE56D401C.jpeg
    208E9F0F-8D8C-49D6-BB07-96350EC542CB.jpeg
    09D55059-44B8-4187-9040-03BA24D984BD.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    8
    Fy søren så tøft!
    Hvor langt ned får du bassene til å spille?
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    8
    Det er plenty det👍
    Regner med at det spiller musikk mer overbevisende enn det meste 🙂
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Det har skjedd litt nytt her også for å de kjære Altec til å synge enda finere (selv om det strengt tatt bare er deler av basskassene som faktisk er laget av Altec). Multicell diskanthorn er enn så lenge pensjonert. Det ble litt for kornete i toppen. Kanskje jeg tar de tilbake hvis jeg bygger ut til 4 veis pluss sub. Visaton tl16h er tilbake fra 6k og opp, og gjør en meget hederlig jobb. Har brukt noen dager til å bli bedre kjent med ny prosessor/eq/delefilter, og det begynner å sitte skikkelig nå. Bratt læringskurve ble ikke gjort lettere av covidhode, men det kommer seg. Har også som K2 handlet inn noen støysvake klasse d, men gniten som jeg er ble det topping pa5. Fungerer strålende, så vi får se om 300b forsterkeren fortsatt må holde på seg på reservebenken.
    20220213_195543.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    byttet til sølv i bomull i mine TAD 2001...byttet til AN solid silver terminaler (Meishu tror jeg)
    bedre oppløsning og mykere
    dempemateriale skal du vite hva du driver med....
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    byttet til sølv i bomull i mine TAD 2001...byttet til AN solid silver terminaler (Meishu tror jeg)
    bedre oppløsning og mykere
    dempemateriale skal du vite hva du driver med....
    Jeg tenkte å gå sølv uten terminaler rett gjennom…
     

    Rewind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    67
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Så hva skjedde med alle pappmembraner? Noen som kan rapportereom det var noe å ha? Jeg har troen på aluminiummembran krysset til langt under 8kHz. Prøvde å bytte forferdelig Ti membran til hjemmelagd papp, men det for mye lim og hørtes ut som en skosåle.
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har noen papp membraner til mine altec 1.4" men har dessverre ikke prøvet dem ennå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn