Altec Lansing nr. 19

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.377
Torget vurderinger
10
nei, bor nok i Flekkefjord - Verdens navle ;D.

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.377
Torget vurderinger
10
Herlig. Er det noen her som har hørt noe slikt tro? Skal være Paragoner i norge etter det jeg har hørt.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
bia skrev:
Herlig. Er det noen her som har hørt noe slikt tro? Skal være Paragoner i norge etter det jeg har hørt.
det der er ikke Paragon, det er Metregon! sjeldnere tror jeg? :eek: den i ebay-linken er litt spesiell med bedre elementer blant annet.

har veldig lyst til å høre noen av de gamle jbl og Altec topphøyttalerne. har hørt de nye fra JBL og de er jo sinnsykt bra de. Project Array, Project K2 og Project Everest. men de er dyre

http://www.audioweb.com/P/PInfo.asp?pid=152126

http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/home-speakers/1960-C45-metregon.htm

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.377
Torget vurderinger
10
Så ble det kveld i Flekkefjord også.
(måtte bare) ;)

Vedlegg

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
det er noe med rør som gjør at det lyset de avgir ikke blir plagsomt slik som et lysende display (ta f.eks. JungSon) ;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.038
Sted
Holmestrand
bia skrev:
Så/hørte paragon i Porsgrunn for snart 30 år siden. Var råimponert den gangen.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Mener at Erling Neby har Paragon i samlingen sin.
Om det var dette eksemplaret som sto hos Image Audio, eller om Klaus eier et eksemplar vites ikke. Så i alle fall strøkent ut.

Ellers ryktes det at det står et eks. i et av rommene i Vatikanet (men dit spørs det vel om noen av oss får audiens ;D)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.089
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Rhesus skrev:
Rudi skrev:
Nei, ikke lykkelig :'(
Du er en ulykkelig eier av Paragon, alstå..... Man skal høre mye. ;D
Jeg har eid den i snart 17 år og den har manglet topp plater i 16 av de, ...... dvs begge topp plater er defekte, nå er elementene overhalt og delefiltrene ble for mange år siden levert hos en kyndig person for renovering og nå som høytaleren snart er ferdig kan han ikke finne de igjen, på toppen av det hele har vi ikke fått tak på et hus som den kan passe inn i og vi har ikke plass til den her vi bor nå......... så jeg er ikke den lykkligste når det gjelder akurat den saken nei.......... men en gang SKAL den opp og spille, det er sikkert 20-25 år siden jeg hørte en Paragon sist så det er på tide igjen. Jeg vet om flere som har slike i Norge, men ikke en av de er oppegående og spiller som den skal.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.089
Sted
Torget vurderinger
39
Erland skrev:
Mener at Erling Neby har Paragon i samlingen sin.
Om det var dette eksemplaret som sto hos Image Audio, eller om Klaus eier et eksemplar vites ikke. Så i alle fall strøkent ut.

Ellers ryktes det at det står et eks. i et av rommene i Vatikanet (men dit spørs det vel om noen av oss får audiens ;D)

Erling har meg bekjent flere stykker, åsså mini Paragon.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
kjipt det der. :-\

du har min dypeste medfølelse for den saken, Rudi.

bia

Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.377
Torget vurderinger
10
Morsomt å høre at du ikke har gitt opp prosjektet ditt Rudi. Er det mulig å legge ut litt bilder?

Mvh
Bia

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.089
Sted
Torget vurderinger
39
Bilder skal nok komme, men ikke før den står på egnet sted og spiller, synes ikke det er noe poeng og vise frem bilder av en høytaler i masse deler inne på et rotete snekkerrom i kjellern på hytta hvor man knappt kan se at det dreier seg om en høytaler. En slik høytaler skal presenteres i all pomp og prakt som den fortjener......... med tid og stunder ;).............. først må vi kjøpe nytt hus.

Lydklinikken

Fersking
Ble medlem
10.11.2007
Antall liker
0
Jeg har et par model 19 selv, de kostet over 66,000 for paret da de var nye en gang. Tror det er tre- eller fire par i Norge, jeg har et par og har solgt et par for noen år siden...

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.089
Sted
Torget vurderinger
39
Lydklinikken skrev:
Jeg har et par model 19 selv, de kostet over 66,000 for paret da de var nye en gang. Tror det er tre- eller fire par i Norge, jeg har et par og har solgt et par for noen år siden...

Mnja...... spørs om du ikke må tenke engang til ;D....... hvis du dividerer på 3 og trekker fra 200.-, så har du den korrekte prisen de kostet i 1978 i Norge...... de kostet forøvrig under 10000.- pr stk i Danmark samme år........ husk at selv JBL Paragon OG de digre Beveridge'ene kostet godt under 30000.- dengangen og de var kjent for og være noe av det aller dyreste som fantes dengang, husker forøvrig at jeg tjente 4500.- pr mnd i 1979.......... og var godt fornøyd med den lønna ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Stemmer nok det, Rudi. En studiekamerat kjøpte et par mod. 19 i 1987 hos importøren (Tri-tone stereo, eller noe lignende). Kostet ca. 19000,-

Lydklinikken

Fersking
Ble medlem
10.11.2007
Antall liker
0
Rudi skrev:
Lydklinikken skrev:

Mnja...... spørs om du ikke må tenke engang til ;D....... hvis du dividerer på 3 og trekker fra 200.-, så har du den korrekte prisen de kostet i 1978 i Norge...... de kostet forøvrig under 10000.- pr stk i Danmark samme år........ husk at selv JBL Paragon OG de digre Beveridge'ene kostet godt under 30000.- dengangen og de var kjent for og være noe av det aller dyreste som fantes dengang, husker forøvrig at jeg tjente 4500.- pr mnd i 1979.......... og var godt fornøyd med den lønna ;)

Ok? Jeg har ihvertfall et stykk hefte, fått hos DaCapo Hifi, Moss, Jørgen Gustavsen for mange år siden, hvor det står svart på hvitt hva de kostet i dette heftet. Uansett, morro at noen fler har disse. Jeg bruker vanlig, Hmm, uvanlig?(Revox anlegg på mine Altec´er, og det låter utrolig godt). Nå er bassene til repapp og reconing hos Ing. Per Grov på Furuseth i Oslo. Han har jo importen på dette merket. Har hatt andre Altec´er også. A-7 Voice of the theater og de ultrastore, husker ikke hva de het, men var fra 30 tallet, hadde multicell (10 cells fulltonehorn og 15 "bass) Kassene var ca 2.50 høye og hadde vinger på sidene. Dette låt jo stort, merkelig nok godtok kjerringa dette, siden Kari Bremnes sang så godt i dem...Hehehe ;)

Lydklinikken

Fersking
Ble medlem
10.11.2007
Antall liker
0
Rhesus skrev:
Hvor mye tar Hr. Grov for å rekone 416?
Det aner jeg ikke, men du kan ringe han i kontortiden mellom klokka , tja i 09 tiden til 16:00, på telefon 23 14 23 50. Jeg har en byttehandel med han så pris har vi ikke blitt enige om.
Skal bytte noen hvite 515-B kurver mot 515-8GHP.
Blir spennende å få de på plass. Har forresten byttet ut til Alni-Co magneter på basskurver og hornene.

Topp Bunn