Altec 4722

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.716
Torget vurderinger
28
Noen som kjenner nevnte trafo?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.716
Torget vurderinger
28
Siden ingen vet, tok jeg sjansen. Dette er en Altec Peerless 4722. Må ha litt å bytte på, skjønt jeg tviler på at den hamler hamle opp med ZYX CCP-1. Litt ventetid nå så...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
GRatulerer Fosse....Hvordan opplaver du zyx, og i hvilket prisleie ligger disse to /trafoer, stepups.

Var det sånn at du ikke var spesiellt begeistret for Lundahl når du benyttet denne?

Mvh Espen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.716
Torget vurderinger
28
Fosse skrev:
Denne gangen ble det handel. Jeg hadde vel kjøpt PHA-200 i våres om den jeg hadde på lån var for salg, men det var den ikke.
Nåvel, CCP-1 er ikke dårligere, langt ifra. De er vel blant det beste jeg har vært borti begge to.
Som nevnt er ikke CCP-1 innspilt, og selv om den var oppladet når jeg fikk den har den nok lagt en stund slik at batteriene snarlig trengte en opplading.
Det meste av lytteseansen har derfor blitt gjort under pågående lading. Jeg vet ikke om dette har noen innvirkning, ladingen og innspillingen, men nevner det nå likevel.

Den låter utrolig glatt og fantastisk oppløst. CCP-1 (ZYX) er glattere og varmere i lyden enn PHA-200 (Dynavector).
I mitt oppsett og etter min smak er dette en fordel. Der hvor PHA-200 tidvis kan gjøre konturene en anelse overtydelige er CCP-1 mer fyldig og fokuserer mer på klang og fargelegging.
Mer kasse og mindre strenger for å bruke et forslitt uttrykk.

CCP-1 har en litt mer laid-back karakter, ørelite fjernere perspektiv, mens PHA-200 er mer up-front.
Enn så lenge får jeg ikke like stor dybde i lydbilde med CCP-1, mens bredden er lik om ikke bedre enn PHA-200 (her gjorde jeg noen justeringer på platspiller og azimuth som kan ha påvirket resultatet noe).
PHA-200 uttaler også ”rommet” eller luften rundt det enkelte instrument noe mer tydelig . Dette hadde muligens en tendens til å endre seg på slutten av dagens lytteøkt (opplading, innspilling?) men ta det med en klype salt.
Jeg har ikke koblet frem og tilbake, kun byttet. Jeg gjorde som nevnt noen mindre justeringer av pu i går, men de skulle ikke spille så stor rolle, for jeg spilte litt i etterkant av disse.

Trompet, trombone og xylofon låter mer behagelig på CCP-1, mens PHA-200 har en tidvis nesten skremmende innsikt i lytterommet. Er ikke i stand til å si hvilken som er best.
Tror det vil være systemavhenging, smaksavhengig og låtavhengig .

Forskjellene mellom de to er i hvert fall adskillig mindre enn de vi opplevde med PHA-200 og Lundahl (som jeg begynner å lure på om er skikkelig mismatch med XV-1s, eller om jeg selv har gjort skikkelig dårlig håndtverk med denne). Dette er bare første tanker etter en kveld med lytting og lesing. Ingen systematisk testing, bare kos. Mulig ZYX befinner seg et sted mellom PHA-200 og Lyra Erodion om jeg skal våge meg på en bortimot umulig og lite verdifull (pga bytte av rom og motstander i Hovland etter Erodion på besøk) beskrivelse av de klangmessige prioriteringer.
ZYX er jeg i aller høyeste grad fornøyd med. Kjøper disse Altec bare for å teste litt nytt. ZYX ligger vel på rundt 16, Altec er eldre inngangstrafoer for mikrofon om jeg ikke husker feil, så her vil vel prisen avhenge av løst og ledig eller i hvilken form de er satt og brukt. Brukt, rundt $600 med chassis.

Disse første inntrykkene av ZYX står jeg inne for. Denne beskrivelen av rommet rundt det enkelte instrument følte jeg faktisk kom tilbake når jeg introduserte Power Planten. Ellers er PHA-200 mer støysvak generelt og mindre påvirkelig for plassering. For meg handler dette mer om matching enn hva som er absolutt best. Det kan endatil godt være jeg ville preferert ulikt i forhold til låtvalg og pickup-justering.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.716
Torget vurderinger
28
Ingen med den minste kjennskap til Altec?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Det er som du sier en mikrofontrafo, men noe annet vet jeg ikke om den, annet enn at det er en fyr på eBay som selger sjølmekka step-ups basert på denne og andre trafoer. Fungerer sikkert like bra som noen annen god trafo vil jeg tro. Bare forsterkningforholdet er sånn nogenlunde optimalt og trafoen er av god kvalitet så gjør de jo lite av seg annet enn å forsterke signalet.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.716
Torget vurderinger
28
Vi er nok ikke enige, jeg tilhører dem som tror det er store hørbare forskjeller på step-uper, både aktive og trafobaserte.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Ikke'no galt i litt uenighet. :)

Aktive step-ups, eller rettere sagt headamps, kan jo være konstruert på mange forskjellige måter, så det er naturlig at de kan låte forskjellig. Trafoer på den annen side er stort sett grunnleggende like både i oppbyggning, virkemåte og essensielt også specs og etter min erfaring låter de også slik. På den annen side kan en jo ikke sammenligne to trafoer side ved side med mindre de har samme forsterkningsgrad (og dermed internimpedanse), så å sammenligne f.eks en Shelter 411 med 40x forsterkning og en internimpedanse på 29 Ohm med f.eks en Denon AU-S1 med 13x forsterkning og internimpedanse på 300 Ohm på en og samme pickup blir jo en klassisk eple vs pære situasjon, eller i alle fall som Granny Smith vs Pricess de Noble. Å sammenligne en av de samme med en ZYX CPP-1 som er en aktiv head amp blir mer som en sammenligning av eple og durian.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.716
Torget vurderinger
28
Dette gjør det i praksis vanskelig å sammenligne trafoer uavhening av de data du nevner, fordi de stort sett har ulike spesifikasjoner. Jeg har imidlertid testet Lundahl med 13X og 26X forsterkning opp mot Ortofon T20MKII og Lyra Erodion. De låt vidt forskjellig i mitt system. Så er det selvsagt vanskelig for meg å påstå at det ikke utelukkende har med internimpedanse og gain å gjøre (Lundahlen låt ikke så forskjellig med 13 og 26 ganger forsterkning synes jeg). Jeg velger imidlertid å tro en del andre faktorer bidro til de lydmessige forskjellene.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Du gjør dine valg, jeg gjør mine. ;) Imidlertid: kan man ikke gjøre de nødvendige sammenligninger (og det kan man jo vanskelig gjøre, siden knapt to step-up trafoer er like) synes jeg for min del at det er lite hensiktsmessig å gjøre seg antagelser omkring - også antatte - kvalitetsforskjeller. Noe man ikke vet noe sikkert om pluss noe man ikke vet noe sikkert om blir jo stort sett til....noe man slett ikke vet noe om.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.716
Torget vurderinger
28
Dette er vel som med mye annet? Vi kommenterer høyttaler og forsterkere, men de opererer ikke uavhenging verken rom eller hverandre. Man skal derfor være forsiktig med å trekke bastante konklusjoner om lyd, men om man forsøker med et utvalg partnere kan man likevel se tendenser etter min mening.

Vi er kanskje ikke så uenige likevel, jeg er nemlig fullstendig klar over at man må matche impedanse svært varsomt for at det ikke skal gå galt (Lundahl + XV-1s). Om impedanse og gain er hensyntatt fremtrer forskjellen mellom trafoer adskillig mindre, helt enig, men, de er der, etter min mening, fortsatt. Så kan man saktens diskutere om den gjenstående forskjellen har årsak i gain, impedanse, materialvalg eller gudene vet hva. Det første blir mer en teoretisk øvelse man bør kunne for ikke å trå feil. Man er likevel nødt til å velge et produkt og da er jo muligheten for å bestemme de ulike data begrenset?

(Jeg leste nok først innlegget ditt mer som at du mente det ikke kom andre forskjeller ut av ulike trafoer en noe forskjell i gain, vi er vel enige om at så ikke er tilfelle?)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.716
Torget vurderinger
28
Svært lite tid med denne foreløpig, ei plateside med halvvarm forsterker. Førsteinntrykket er likevel at dette absolutt er gode saker.

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Uten at jeg har annet enn hørt om disse, så er dem høyt ettertraktet som step-up trafoer.. CineMag er også noen velansette step-up trafoer, som forøvrig er ganske rimelige (ca 100$ for et par trafoer). Jeg vurderer enten å prøve meg på 4722, eller CineMag selv:)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.716
Torget vurderinger
28
Jeg kjøpte disse ferdig koblet for lite penger. Skal melde tilbake siden, men dette var en hyggelig overraskelse.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Vurderte akkurat den der selv, men fant en Denon AU-320 til en svært hyggelig pris istedet. CapnBob virket dog som en hyggelig fyr som kan sine saker.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.716
Torget vurderinger
28
Alltec har en flott flyt og glatthet i lyden. De er nok noe varmere i karakteren enn ZYX CCP-1. Om dette skyldes en litt ulik frekvensgang skal være usikker.
Aner jeg litt mer fylde i bass og nedre mellomtone og litt mindre i toppen? Det gir en litt ”snillere” lyd en ZYX CCP-1 som også er ganske snill gutt.
Bassen er kanskje en anelse mindre stram, men jeg kjører foreløpig på 24dB.
Må nok sjekke den litt grundigere, for jeg har litt ubalanse i lyden på 29dB, gjenstår å se hvordan det låter på 29dB altså.

Pianoklangen med Alltec er helt vidunderlig. Det er herlig kjøtt på beinet med saksofon. Låter så herlig på trompetmusikk at selv Parelius vil bli nytende.
Den forsterker vel vinylmediets, og Hovlandens, kvalitet, denne sammenhengen og glattheten. Det å være detaljert uten å fokusere på bitene. Må bare anbefale disse trafoene på det varmeste.
Dessuten synes jeg de ser så utrolig kule ut, og det er verst, til sylindre å være (himmel).

Får litt av samme fornemmelse ved overgang fra CCP-1 til Alltec som ved overgang fra Telefunken til Tesla Gold Pin. Hva man foretrekker blir smak, behag og matching.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noterer: Høre mer trompetmusikk hos Fosse. Fikk såvidt nålen i rilla sist gang, før vi fikk sporingsfeil på Underwater.

Tøffe å se på. Siloestetikk.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Fosse

Spennende å høre Fosse. Er summen litt "vintage" lyd?

Asbjørn

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.716
Torget vurderinger
28
Vet ikke om jeg er helt sikker på hva som ligger i begrepet "vintage", men det låter en anelse varmere og ørelite snillere. Men, Alltec har en fantastisk dybde i lydbildet, og den er på ingen måte uoppløst eller mudrete. Mulig du kan si at den har litt av de positive kvalitetene man forbinder med "vintage"? Du må komme for å høre vet du!

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Takk for invitasjonen Fosse. Neste gang jeg er i Oslo har du meg på døra :)

Asbjørn

Topp Bunn