Denne gangen ble det handel. Jeg hadde vel kjøpt PHA-200 i våres om den jeg hadde på lån var for salg, men det var den ikke.
Nåvel, CCP-1 er ikke dårligere, langt ifra. De er vel blant det beste jeg har vært borti begge to.
Som nevnt er ikke CCP-1 innspilt, og selv om den var oppladet når jeg fikk den har den nok lagt en stund slik at batteriene snarlig trengte en opplading.
Det meste av lytteseansen har derfor blitt gjort under pågående lading. Jeg vet ikke om dette har noen innvirkning, ladingen og innspillingen, men nevner det nå likevel.
Den låter utrolig glatt og fantastisk oppløst. CCP-1 (ZYX) er glattere og varmere i lyden enn PHA-200 (Dynavector).
I mitt oppsett og etter min smak er dette en fordel. Der hvor PHA-200 tidvis kan gjøre konturene en anelse overtydelige er CCP-1 mer fyldig og fokuserer mer på klang og fargelegging.
Mer kasse og mindre strenger for å bruke et forslitt uttrykk.
CCP-1 har en litt mer laid-back karakter, ørelite fjernere perspektiv, mens PHA-200 er mer up-front.
Enn så lenge får jeg ikke like stor dybde i lydbilde med CCP-1, mens bredden er lik om ikke bedre enn PHA-200 (her gjorde jeg noen justeringer på platspiller og azimuth som kan ha påvirket resultatet noe).
PHA-200 uttaler også rommet eller luften rundt det enkelte instrument noe mer tydelig . Dette hadde muligens en tendens til å endre seg på slutten av dagens lytteøkt (opplading, innspilling?) men ta det med en klype salt.
Jeg har ikke koblet frem og tilbake, kun byttet. Jeg gjorde som nevnt noen mindre justeringer av pu i går, men de skulle ikke spille så stor rolle, for jeg spilte litt i etterkant av disse.
Trompet, trombone og xylofon låter mer behagelig på CCP-1, mens PHA-200 har en tidvis nesten skremmende innsikt i lytterommet. Er ikke i stand til å si hvilken som er best.
Tror det vil være systemavhenging, smaksavhengig og låtavhengig .
Forskjellene mellom de to er i hvert fall adskillig mindre enn de vi opplevde med PHA-200 og Lundahl (som jeg begynner å lure på om er skikkelig mismatch med XV-1s, eller om jeg selv har gjort skikkelig dårlig håndtverk med denne). Dette er bare første tanker etter en kveld med lytting og lesing. Ingen systematisk testing, bare kos. Mulig ZYX befinner seg et sted mellom PHA-200 og Lyra Erodion om jeg skal våge meg på en bortimot umulig og lite verdifull (pga bytte av rom og motstander i Hovland etter Erodion på besøk) beskrivelse av de klangmessige prioriteringer.