Noen som vet hvor dypt den berømte/beryktede pedaltonen i begynnelsen går? Mener å huske noe med 32, men det er kanskje 32' orgelpiper, snarere enn 32Hz? Jeg spør fordi dette kom opp under en familiesammenkomst ikveld.
Du verden.Jøgga skrev:Det er pedal C på orgelet i åpningen av Zaratustra
og det er faktisk ca 32Hz, ja. 8)
med mindre man har et gigantisk orgel og legger ned en oktav til, da havner man på 16Hz
Kynaston har gitt ut en CD med orgelmusikk av Liszt. Lyden på den er visst legendarisk.otare skrev:Og det har man f.eks. i Nidarosdomen. Var på en konsert for mange år siden med orgelmusikk av Liszt. Tror det var Nikolas Kynaston som spilte. Der følte jeg lufttrykket av de laveste tonene uten å høre noe. Steinmeyerorgelet i Nidarosdomen har rimelig god output på 16 Hz. Stolene der det ikke satt noen klapret.
Tror det. CDen er på Guild. Husker ikke serienr.otare skrev:Stemmer det. Har den på vinyl (det er vel den samme?).
Serienr: Philips 4F07004
Vidar P får eventuelt arrestere meg, men når det gjelder R. Strauss er det ofte Karajan som gjelder.Supertramp skrev:Hva regner dere som referanseinnspilling av dette verket (Prelude spesielt) ?
Ikke når det gjelder første ffr stereoinnspilling av Zarathustranb skrev:Vidar P får eventuelt arrestere meg, men når det gjelder R. Strauss er det ofte Karajan som gjelder.Supertramp skrev:Hva regner dere som referanseinnspilling av dette verket (Prelude spesielt) ?
Når du nevner det, så har jeg lest om den der noen ganger, så du er neppe alene om den oppfatningen. Har den ikke selv, men er jeg snill får jeg den kanskje av meg selv i gave ved en passende anledning.Vidar P skrev:Ikke når det gjelder første ffr stereoinnspilling av Zarathustra
Da er det stort sett denne (fra 1954) som gjelder;
Synes du skal spandere på deg den snarest- det fortjener allenb skrev:Når du nevner det, så har jeg lest om den der noen ganger, så du er neppe alene om den oppfatningen. Har den ikke selv, men er jeg snill får jeg den kanskje av meg selv i gave ved en passende anledning.Vidar P skrev:Ikke når det gjelder første ffr stereoinnspilling av Zarathustra
"Richard Strauss: Also Sprach Zarathistra Op.30 K2HD CD"
The Los Angeles Philharmonic Orchestra - Conducted by Zubin Mehta
Solo Violin: David Frisina
FIM K2 HD Mastering CD
Original Master Tape!
Released by First Impression Music, Inc., USA in 2008
Catalog Number: LIM K2HD 035
Track Listings:
1. Prelude (Sonnenaufgang) Also sprach Zarathustra Op. 30
2. Von den Hinterweltiern
3. Von der groben Sehnsucht
4. Von den Freuden und Leidenschaften
5. Das Grablied
6. Von der Wissenschaft
7. Der Genesende
8. Das Tanzlied Das Nachtlied
9. Das Nachtwanderlied
Vidar P skrev:Ikke når det gjelder første ffr stereoinnspilling av Zarathustranb skrev:Vidar P får eventuelt arrestere meg, men når det gjelder R. Strauss er det ofte Karajan som gjelder.Supertramp skrev:Hva regner dere som referanseinnspilling av dette verket (Prelude spesielt) ?
![]()
Borsett fra det så gjelder vel Kempe minst like mye som Karajan vel. Karajan er jo alltid der, men sjelden aller best. Imo.
Ikke dumt spørsmål, heller uvettig bruk av begrepet fra min side. Sleivete begrep muligens, men Full Frequency Range (Recording). Brukt av flere plateselskaper på den tiden for å fortelle at de fikk med høy diskant og lav bass, det var slett ingen selvfølge på den tiden.Barbaresco skrev:Dumt spørsmål, men la det stå til: Hva betyr ffr?
Har du Spotify, Emotikon, hadde det vært interessant å få din vurdering av Opus 30 med Tonhalle Orkester Zürich og David Zinman. (For alt jeg vet har du den ...)emotikon skrev:Takker vredensgnag for god innføring.
Og takk til Vidar og Jørgen for at denne boksen nå er på vei til Casa emotikon. Spent på Kempes versjon. Mye jeg ikke har av Strauss i denne boksen.