alphamale sin sutrekrok.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tror den var fremme på fredag, så det kan ikke være en påminnelse du har fått
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    I Utgangspunktet hadde jeg tenkt til å invitere noen sjeler som har interesse av Trinnov til en form for Workshop når jeg skal rekalibrere systemet utover høsten.
    Dette for å dra lærdom av prosessen, og dele erfaringer. Tanken var også at de som deltar skal få mulighet til å "produsere" sin egen preset med favoritt Target og Tuning til sin type musikk. Dette er en tidkrevende prosess, og tar mer en noen timer. (Jeg kan bruke 2-3 uker på å bestemme meg om den er noe å ta vare på)
    Problemet er bare hvordan det skulle gjennomføres.
    Med dronning og prinsene i hus på ettermiddag/kveldene. Nå starter også entreprenørene opp med utbygging her frem til midten av oktober også med et lurveleven.
    Det må nok dessverre bli på dagtid/helg om det er aktuellt. Vi får se :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Fløy en faen i meg i dag, og koblet opp alle kanalene. Fin bakfylla arbeid i dritværet 😇
    Nå er det bare å vente på Broadsorbor så man får startet kalibreringa.
     

    Vedlegg

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Lyden får være i fred noen uker til tror jeg, dette er magisk, og svært etterlengtet.
    Satan Nord-norge leverer varene🥳
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Bare det ikke er en gammer jager - Var gjerne mer underbitt og noe mørkere i farge. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Bare det ikke er en gammer jager - Var gjerne mer underbitt og noe mørkere i farge. :)
    jeg har troa på at det er fisk i dette vannet som er mer enn dobbel så stor som denne. Det er ingen som fisker vannet med metoden jeg brukte i går. Vannet er forøvrig veldig steinete med lite vegetasjon rundt. Typisk Stein og sandvanm, regulert helt ned sen høst.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    I morgen er det retur til Oslo og hverdagen igjen. Rett til Stavanger og jobb offshore 21 juli. Sånn er det.
    Men minnene blir mange og gode.

    Snart blir det stort sett bare lydpreik igjen herfra😅
     

    Vedlegg

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hjem fra jobb fredag kveld.
    Vært hjemme 36 t på 27 dager så det var ekstra godt å hive beina på bordet da.

    I dag kom det en hyggelig ung herremann på døra for å slå av en fin hifiprat, samt levere meg denne for test.
    Jeg er veldig spent på hvordan det låter, og aller helst ønsker jeg det låter så likt som mulig som med de ampene jeg har i dag.
    Det vil gjøre jobben lettere å velge nye amper i fremtiden. Bonus vil da være større plass i racket, og levelige temperaturer i stua :)

    Jeg kan ikke påstå det er så mye jeg savner i lyden i dag, men det er viktig med Holografien, stort og klart oppmalt lydbilde med alle detaljer intakt.
    ........Og bassen!!! Den bassen skal sitte.
    Ikke fått koblet den opp ennå, men i morgen skal jeg se om jeg får den berømte lampa til å blinke. Håper ikke det:cool:
     

    Vedlegg

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vera fikk en rolig start i dag formiddag.
    Ampen ble koblet opp og varmet en times tid, mens jeg surret med andre ting.
    Jeg kjørte en lett A/B test mot blokkene som er i mitt eie, etter å ha gain matcha lyden mot begge. En litt travel og utfordrende dag gjorde at jeg konsentrerte meg om å få sjekket noen av parameterne jeg var innom i forrige innlegg. Så langt alt vel!
    Jeg kan legge til at dagens øvelse gikk med Trinnov som pre, og alt er i bypass. Ingen ting er aktivert i DSP, og høyttalerne spiller fullfrekvent, med bass managment satt til off. Jeg har dog laget en egen preset for Vera hvor jeg tar ut signalet fra kanal 15 og 16 som er til subbene, og lagt dem inn som et stereopar med noen tastetrykk.
    Det gjør at det holder å nappe kablene ut fra ht som går til Parasoundene, og fôre med et nytt kabelsett fra Vera.
    Jeg kommer ikke til å si så mye om opplevelsene av det jeg hørte i dette innlegget, men jeg kan røpe at der er sansynligvis noen nyanser som må sjekkes nærmere.
    Det betyr at det må testes mer.

    Dagens testlåter ble:
    ( Alle er fra Qobuz i 16/24 -/44,1 eller høyere)

    Deadmau5 - See ya:
    Kuttet har rytme og driv, og vil avsløre skavanker i både amp ( strømforsyning ) og om smekket er inntakt. Dynamisk kutt med mye som skjer.

    London grammar - Hell to the liars:
    Holografisk kutt som får gåshuden i sving med den såre, og herlige stemmen som er så forførerende for sansene. Bassen er også bøs nok til å gi riktig dimmensjon.
    Jeg digger den bare for den treffer noe, men jeg må tro det jeg hører. Her kan jeg legge til at forskjellen i lyden jeg antydet, var tydligst på dette kuttet.

    Gundelach - Iron
    Vanvittig basslinje som presser ytterdøra fast i karmen, og en herlig stemme. Veldig bra suggerende 3D lyd.

    Leonard Cohen - You want it darker
    Trenger ingen utdypning, hvor langt ned i drøvelen til den avdøde kvinnebedåreren kommer vi:)

    Jeg snurret litt andre greier også for å sjekke panoreringen, det gikk veldig bra:cool:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg fortsetter monologen her fra forrige post.

    Det er veldig hektiske dager, og mye bråk og støy rundt meg pga. entrepenører som bygger om her.
    Men jeg fikk klemt inn en liten økt i pausen til arbeiderne i formiddag.
    Jeg har kun spilt med Vera som amp, så ingen amp bytte for sammenligning. Tok meg ikke tid til det :cool:
    Men det følte jeg ikke jeg trengte heller da jeg kjenner lyden hos meg ganske godt, kanskje ikke like godt uten dsp innkoblet men godt nok til å vurdere det jeg hører.

    Så jeg tok for meg noen kutt i dag hvor spesielt ett fikk mye oppmerksomhet.
    Det betyr at jeg koblet inn og ut DSP i dag, og sammenlignet med/uten for å danne noen inntrykk, samt sjekke hva som skjer med Vera når det er pådrag med manipulering av signalet. Før jeg skriver videre må jeg påpeke at jeg ikke har tatt ny Optimizer i Trinnov etter å ha gjort justeringer, og replasseringer.
    Lyden bærer litt preg av det, men siden jeg kjenner utgangspunktet godt klarer jeg skyve det til side. Det låter ikke gærnt, bare ikke fullkomment.

    Så!
    Malia/Boris Blank ( Convergence ) - Turners ship.

    Dette kuttet er på mange måter både forvirrende og eksemplarisk på samme tid, ikke akkurat en låt jeg setter på for å kose meg, men den er her hos meg en type lyd som setter hele sanse apparatet i sving. Pinpointing, 3d, enormt panorama med lyd 360 grader gjort riktig. En riktig morsom låt i den forstand.

    Så hva gjør Vera med signalet til dette i bypass mode?
    Ingen ting galt hvertfall. Faktisk er jeg usikker på om jeg noe gang har hørt det så omsluttende og Transparent. Men det er som om noe mangler, eller er på skakka.
    Jeg kobler inn DSP. Det låter fenomenalt bra, jeg husker det gjorde det før også men nå er jeg i tvil om det er bedre tross skavankene som er
    Bassen, øvre bass er på plass, og pinpointing er fenomenal, jeg er omsluttet av lyd i alle retninger. Morro!
    Låta er såpass energisk uti der at jeg våger meg på ut på øvelsen "Skrem Vera".
    I ca 30-40 sek ligger volumet mellom 100 og 106 db. Det er øredøvende høyt selv for meg🤓
    Ingen blinking i lampa til Vera, ingen pusteproblemer, og ingen skrikende diskanter eller blaffrende 10 tommere.

    Vera hadde jerngrep på hele seansen, jeg tror jeg liker Vera🥰

    Andre kutt som fikk prøve seg kjapt i dag og som bør nevnes:

    Unnveig Aas - Rain
    Forførende vakkert med instrumentale effekter som svever i rommet forran meg, fasekorrekte systemer vil gjengi denne så gåsehuden begynner å dirre.

    Grimes - Darkseid
    Fører deg rett inn på festivalområdet på Øya, og setter deg i den rette stemningen om systemet i hula er kapabelt.
    Gjør det ikke det, er du på villspor😊
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Artig å se at du bruker deadmau5..

    Har en låt fra det albumet jeg også bruker litt..

    Avaritia.. den er det driv i..
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    En annen sang som er litt Morro å leke med for å få ristet litt støv av ting er

    Leon Switch - Overlook(original mix)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vel!
    Vera du Vera........
    Nå er det to av dere her. Det kom inn en amp til i kveldinga nå, men jeg har ikke fått testet med en slede på hver ht.
    Det får bli i morgen.
    Men det jeg har fått gjort i dag er å kartlegge det som har plaget meg litt de to siste dagene.
    Hva er det som foregår mellom 2-7khz ca, hva er forskjellen, og hvor stor er forskjellen egentlig.
    Det som står klart frem er at Vera fremstår som mer tilbakelent i high mid og top, enn hva jeg er vant til her hjemme.
    For å være sikker kontrollmålte jeg gain igjen i dag, og de er nå helt kalibrert mot Jc-1. Jeg er vant med at det er litt mer fres, og luft rundt instrumenter og vokal med det utstyret som står her og jobber til vanlig. Videre ned klarer jeg pr nå ikke skille de to ampene. Jeg har fortsatt ikke fått lampa til å blinke heller:cool: Med det sagt betyr det ikke at det låter verre, bare anderledes. låtene jeg testet med i dag ble spilt i hjel, og jeg switchet ganske hyppig på ampene for å kontrollere øra.

    Jeg får fortsette i morgen å søke/lytte videre.
    Da blir det som sagt to stk i bridged config. jeg er ganske spent på om det vil være særlig forskjell med så mye gamper i ræva, og den lave forvregningen som allerde er åpenbar. Som mange kanskje skjønner så hører jeg veldig mye musikk med vokal, både fra henne og han. Men jeg er altetende stort sett, men unntak er der. Derfor er det veldig viktig for meg at uttrykket blir rett, og at prestasjonene sitter så godt som mulig i presens området.
    Det som kan fastslås allerede nå er at Vera er en knakende god forsterker i mine øyne, og til prisen er den et kupp.Kvalitetene er åpenbare, og med lite strøvarme, lite fotavtrykk kan jeg ikke skjønne annet en at den bør være det opplagte valget for de fleste med stort kraftbehov, og liten plass. Det er kort vei til førstehjelp, og konstruktøren(e) er en liten telefon unna.


    Dagens utvalgte for jobben er:

    Christel Alsos - If you knew me now
    Svalende stemme i prakt av godt håndtverk i studio, Spikret i senter og er noe fremoverlent , prektig bass i låta som bør kunne gi rommet ekstra dimmensjon.
    Låta er perfekt for å høre nyansene i stemmen, og rommet rundt den.

    Shelby Lynne - Just a little lovin
    Stikk motsatt mtp vokalen, men her er de akustiske instrumentene på første rad. Her må man grave for å få noe ut av stemmeleiet som åpenbart er mikset for lavt inn.


    Allan Taylor - The traveller (Reference sound edition)
    Samt mange fler.....
    Dette er digitalis tappet rett fra masteren, alt låter stort og pent med enorm transientrespons.
     

    Vedlegg

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Jeg har ikke hatt tid til å følge med så mye her, hvordan går det med akustikk-prosjektet ditt?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Tuller bare!
    For å være ærlig er jeg ikke sikker. Produktene har ikke ankommet ennå men det snakkes om i slutten av måneden.
    Jeg har gjort noen tiltak på frontveggen i dag for å gjøre plass til planene/panelene. Lektet ut center 4 cm fra veggen blandt annet.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har fått litt tid til å surre med Veraene i dag.
    Jeg var også på en måte litt heldig å fikk inn en nabo som var veldig nysgjerrig på hvordan det låt her.
    Han har vært her før så han kjenner til hva som står og spiller til daglig. Han er opptatt av god lyd, men har et noe begrenset system hjemme hos seg selv.
    Jeg ba han komme med en uttalelse på hva han opplevde i, og med lyden, både med Vera, og JC-1. Jeg kommer tilbake til det!

    Jeg hadde før det en økt med 2L,s Magnifica, en særdeles god produksjon i mine ører, men kanskje ikke det jeg lytter mest på.
    Lyden er stor og formidabel med begge amper, men der er fortsatt forskjeller, og jeg skal prøve og utdype litt mer hva jeg opplever denne gangen.
    Jeg har tidligere nevnt at alt opp til nedre mellomtone er forholdsvis likt, men så skjer det noe i lydbildet som gjør at ampene jeg eier, og Vera skifter litt kurs.

    På 2L,s utgivelse og stort sett alle kutt jeg har brukt skjer dette med Vera som forsterker:

    * Herlig pondus i bass og jerngrep på ht, uansett hvor høyt jeg spiller.
    * Lyden er silkemyk, og fremstår som "lean" uten artefakter.
    * Ro
    * Transparent og homogen, hele frekvensfløyen oppleves ivaretatt, uten at noe får ekstra mye fokus.
    * Mid og top fremstår som noe dempet/rolig. Alt annet enn utagerende hvertfall. Uansett lydnivå.
    * Jeg trekkes noen seterader bak i salen, men fokus, 3D og rom er ivaretatt.
    * Temperaturen i stua har gått ned 2 grader Celsius.

    Naboen fikk velge noen testlåter av bla. Diana Krall (Live in Paris) og noen valgte jeg ut for han.
    Dette er hva han sa da vi A/B testet Vera og JC-1 etter at snørret og tårene var tørket, og gåshuden hadde lagt seg. Ja! han ble ganske rørt av seansen, men tårer og snørr var litt overdrivelse. Men blank i øya var han. Jeg har ikke lagt føringer for han, om mine opplevelser. Annet en at jeg hører forskjeller.

    Vera:
    Stort sett det samme som jeg har kommentert over her men han brukte noen andre fraser. Han var overrasket, og ble tatt litt på senga i positiv vending.
    Lyden med Min DSP setting var kanskje overflødig her, det låt for han bedre uten den på.
    "salen" jeg sitter i er ikke like stor som med dine amper. Litt tilbaketrukket lyd. Men absolutt bra. Jeg ser henne stå der......Rett forran meg :D

    Parasound:
    Birger! Det virker som om det blir klarere på en måte, med et noe større lydbilde og jeg ser scenen som nærmere. Din DSP setting kler lyden veldig bra, ellers er det veldig likt og vanskelig å skille for meg. Begge er veldig bra!

    Jeg la merke til at den eneste gangen han lente seg fremover var når Vera dro lasset.....Hva nå enn det var godt for.
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hva har du i bestilling der da @Dolbytor?
    Mener jeg og en til Bestilte i starten av mai, tar tid dette, og det hjelper ikke på med pandemien i sving heller.
    Jeg hadde ikke fått med meg at du spurte om noe her. Jeg husker ikke helt når jeg bestilte, men jeg fikk platene forrige torsdag. Det ble i første omgang 2 stk. Absorber bak lytteposisjon og 2 stk. Broadabsorbor i taket. Jeg har lagt ut noen bilder i tråden min.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Jeg har fått testet litt nå med en stk Vera P150/600.
    Dette smaker fugl.
    I morgen testes det med to.
    Det jeg kan røpe med en gang er at disse har jeg virkelig troa på kan få systemet til å synge som en lerke.
    Fugl smaker godt ... jeg har testet Emu i South Australia og det ga mersmak 😀

    hmmm, lurer du virkelig på om Vera P150/600 er et steg opp fra Parasound JC-1? :unsure:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er det jeg akter å finne ut av.
    Etter den testen jeg gjorde i dag TROR jeg hvertfall ikke det er et et skritt bak eller til siden, men det akter jeg å finne ut av.
    Viktigste er at lyden ikke degraderes. Blir det noe bedre er det et stort pluss selvfølgelig
    Det holder ikke med én hvetfall.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Skal sjekkes!
    Noen intrykk så langt?
    Jeg har bare fått spilt på fredagskvelden med en del øl innabords, men jeg hørte umiddelbart liten/ingen forskjell. Nå hadde jeg en madrass på langs med 4 stk. akustikkplater plassert oppå bak lytteposisjon og de forsvant jo ut. Jeg merket forskjell når jeg fikk inn dem, så jeg regner med at jeg hadde hørt forskjell om jeg hadde tatt ut de nye platene. Dette var uansett en minimumsløsning i første runde og jeg var klar over at det må inn mer.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg har bare fått spilt på fredagskvelden med en del øl innabords, men jeg hørte umiddelbart liten/ingen forskjell. Nå hadde jeg en madrass på langs med 4 stk. akustikkplater plassert oppå bak lytteposisjon og de forsvant jo ut. Jeg merket forskjell når jeg fikk inn dem, så jeg regner med at jeg hadde hørt forskjell om jeg hadde tatt ut de nye platene. Dette var uansett en minimumsløsning i første runde og jeg var klar over at det må inn mer.
    Da virker det jo som tiltenkt hvertfall.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vi tåler et par stemningsbilder.
    Dere får tilgi meg at det er litt rotete, og akustikken står provisorisk, men det er det som sagt en grunn til :)
    Hva sier sjefen hjemme til dette? Først flytter du bort alt rotet; så setter du inn nytt? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn