Jeg har bygget PD186 sub med samme mål som deg og jeg er stråelende fornøyd. Er en kar på AVforum som kaller seg for Stealt som hjalp meg med simulering.
"Ja jeg får komme med en liten simm., jeg og da... .
Ser fornuften begynner og ta deg "Danielcjk" .. , JBL har helt klart noen råe elementer, men ekstremt overprisa. (verden begynner og ta dem igjen ... )
Her er da en simm. av hva to PD.186 i en 340 Liters kasse kan få til ... .
Dette er da 170 nettoliter pr.element, og kan da selvsagt bygges som to subber/"basskasser".
170 Liter er etter att volum for element og porter + ev.avstivninger er trekt fra....
Har drevet å tenkt litt .... , hvordan få til en litt mer fleksibel kasse "FB"/tuning. Og kopierer med denne simm. "SVS sitt patent med flere porter", som kan plugges ...
Simm. er gjort med en tredelt hylleport, som lett kan regnes om til en tredelt rørløsning hvis det er ønskelig, kassa vil da kunne bli litt mindre.
I en og samme simm., ser en hva et par PD.186 kan levere med "tre porter åpne i Gult", "to porter åpne i Rosa", og da til slutt "i Grønt en port åpen".
Elementenne er simmet med forskjellig antall watt, dette fordi elementets evne til og "ta" watt før x-max endrer seg med "FB"/tuning og volum av kasse. Høypass har jeg satt til litt under 11mm/slag, = større margin for å dra på litt ekstra. (PD.186 har en x-mec på 16mm.)
Men uansett "FB"/tuning så vil elmentene i denne simm., lett tåle 1600+w/800+w pr.element. Har lagt til en litt forsiktig "EQ" med en forholdsvis smal "Q" i en/to ports simm.+ en bred "Q" sentrert til 65Hz -2db på grønn/enport simm., for og holde -6db 80Hz-20Hz.
((Hvis man bygger 170 brutto L, og legger inn element/porter/avstivninger, så vil dette også fungere, men netto.volum av kasse blir da ......., man får da en høyere "FB"/tuning ved og bruke denne simmens, kalkulasjoner på portlengder. Og miste litt trykk typ. 1-3db i "Kjelleren", ikke mye, men hvis det er max.db.20Hz som er målet er dette av betydning.))"
-Stealt
Er bare plugge igjen en port for å få høyere porttuning. Så egner den seg mere til musikk.