Alfven, Rakhmaninov og Enesco

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Akkurat kommet hjem fra nok en konsert med Stavanger Symfoniorkester. Denne gang var det bonuskonserten for abonnenter. Siste konserten for sesongen. Petter Sundkvist dirigerte og de startet med "Midtsommarvaka" av Hugo Alfven. Et alldeles fortryllende stykke basert på svenske folketoner, i den romantiske tradisjonen fra begynnelsen av 1900 tallet. Virkelig flott. I stedet for å høre fjell og fjorder fra Norge, hørte vi svenske blomsterenger og mai stenger.

Så trødde de igang med Rakmaninovs "Rapsodi over et tema av Paganini". Her var Igor Tchetuev solist på klaver. Dette var virkelig et stykke med fart og stor innlevelse. Absolutt ikke noe for nybegynnere å prøve seg på på pianokrakken. Tchetuev spilte lett og ledig. Fikk det til å høres enkelt ut. (Nesten) like enkelt som det høres ut når Andsnes spiller Rakhmaninov. Som ekstranummer, hadde han et morsomt lite stykke av Anatol Liadov: Spilledåsen.

Etter pausen, hopper vi over "Liebelslieder - Waltzer" av Johannes Brahms. Kor bare akompagnert av klaver. Kjedelig.

Så avsluttet orkesteret med "Rumensk Rapsodi nr 1" av Georges Enesco. Dette var faktisk kveldens høydepunkt. Dette også i den romantiske nasjonaltradisjonen fra begynnelsen av 1900 tallet. Flott musikk hvor hele orkesteret får klinge med. Et hav av romantiske fioliner og horn.

Så nå sitter jeg her med en liten brun en (Ikke malt idag, men Jameson er ikke vondt det heller) og lar inntrykkene synke inn. Får prøve å få takk i noe av dette i hermetisk format. Gjerne Vinyl. Spesielt Ernesco må jeg skaffe meg. Forslag noen?

Mvh

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Takk skal du ha. Skulle kjøpe den, men måtte handle for minst $50. Får se om jeg finner noe annet å kjøpe i tillegg imorgen

Mvh

K

kbwh

Gjest
Geir_O skrev:
Etter pausen, hopper vi over "Liebelslieder - Waltzer" av Johannes Brahms. Kor bare akompagnert av klaver. Kjedelig.
Bare på det kjedelige:

Aldeles praktfull innspilling av Liebeslieder-Waltzer og annen musikk for kor og komp av Brahms. En av mine desiderte favorittplater. There you go...

T

theStig

Gjest
Enig med Valentino. Liebeslieder gjort riktig (som her) er fantastisk. Gjort kjedelig er alt lidelseslieder uansett.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.091
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Rachmaninov Paganinivariasjonene: Skulle gjerne likt å kunne stille flere opptak mot hverandre, men har bare Ashkenazy/ Previn og Sergej selv. For inntrykk av hva komponisten egentlig mener er det jo godt å kunne bruke hans egen framføring som referanse... Den er fra sent 30- tall/ tidlig 40, så du vet jo hvordan det høres.. Ashkenazy, derimot har jeg levd lenge med, og behøver egentlig ikke flere alternativer. Jeg synes den er kjempegod. Jeg har den på vinyl i en boks med klaverkonsertene; som sagt Ashkenazy og Previn. Utgitt på Decca, og du finner cd-utgaven her:
. Rachmaninov selv er utgitt på Naxos:
.Ellers finnes det en Rubinstein:
, men den har jeg dessverre ikke hørt.

Bernt K

K

kbwh

Gjest
NRKs Blindebukk lyttet seg fram til en Paganinirapsodifavoritt i fjor engang, men hvem som "vant" har jeg glemt. Det er litt av et verk. Gar nicht für Anfänger.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det var Lugansky som vant den gangen, på veien ble både Rubinstein og Pletnev forkastet. Magnus Anderson, en kritiker jeg aldri har klart å få taket på, satt i panelet minnes jeg. Forøvrig synes jeg blindebukk blir litt som på sporet bare med fire pratere i stedet for en. Selv har jeg bare Hough sin innspilling, da min interesse for Rachmaninov er marginal.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Har vært på jobb i helga, men nå er jeg hjemme, så har bestilt Ricos Ernesco og Rakhmaninov. Ich bin kein anfänger, men sammenlignet med dere, er jeg nok amatør ja 8) Det er utrolig mye kunnskap å øse fra forumet her

Har en forkjærlighet for klaver, så Rakhmaninov plata er nok i gata mi. Har bl.a det meste av Chopin på CD og SACD. Men nå er ny vinylrigg på vei på tirsdag, så det er der fokuset er nå ;D

Korsang/stemmer/opera (Har forøvrig forelska meg i Anna Netrebco og Rolando Villazon. Sjekk ut DVD'en av Donizettis L'Elisir d'Amour på Virgin Classics. Aldeles bedårende og også flott visuell oppsetning) etc er også noe av det jeg setter høyest. Messer, oratorier osv. Men som the Stig sier. Det må gjøres riktig. Selv om koret sang aldri så flott, ble det kjedelig og ensformig for meg. Men det er jo min smak.

Berxters tips gjemmer jeg til senere

Takker gutter, og jeg følger med på skriveriene deres (Har forøvrig mye god malt. Det er vel det beste tweaket jeg kjenner til ;D ;D)

Mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.684
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sitter her med Talisker 10 YO og henger meg gjerne på Donizetti DVD anbefalingen din, en svært flott DVD som vel har vært å få til rundt 10 GBP på mdt.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Skrev Soundscape:
Anbefales, du får i tillegg sinnsykt bra lyd på kjøpet :
Spennende. Har jo Andsnes tolkning av R's 2 (På CD), så kanskje fint å høre disse to store pianistene opp mot hverandre?

(Hvorfor fikk jeg ikke bildet med i quoten?)

Mvh

Topp Bunn