Albumstafetten 9

U

utgatt60135

Gjest
The Magnetic Fields - The Charm of the Highway Strip (1994)

The Magnetic Fields var ikke noe ukjent navn for meg, men musikken deres kunne jeg ikke huske så mye av. Det er først og fremst 69 Love Songs plata deres som jeg stadig har sett positivt fremhevet av andre. Jeg må da ha spilt den, men den kunne ikke ha gitt så store inntrykk da? Første møte med The Charm of the Highway Strip ble ikke så veldig god og jeg tenkte at dette endte noe i retning 4/10. Sløvete synging og den nokså uharmoniske og monotone bidraget fra musikerne falt ikke helt i smak. Men de skulle selvfølgelig få flere sjanser. Nesten påkrevd i stafett-trådene det. Og sakte men sikkert smøg den seg nærmere og nærmere de gode stimulansene. De klarte å sjarmere meg. Det lønner seg stadig å være tålmodig.

Bandnavnet har den homofile Stephin Merritt tatt fra en boktittel og han har flere musikkprosjekter bak seg. The Charm of the Higway Stripe (hva han ser i sjarmen med militære landingsstriper langs motorveier vites ikke), føles for meg tvers igjennom melankolsk og trist. Men litt gladtrist også.

Et nyere bilde av mannen:

Motorveien, eneste venn. Det er ganske så kraftfult vemodig.

I'm never going back to Jackson
I couldn't bear to show my face
I nearly killed you with my drinking
Wouldn't be caught dead in that place

Lonely highway, only friend
You've got me to keep you warm again

Lonely highway, don't you cry
Let me hold you in my arms tonight

And as I hurdled down the highway
Passed the factories and the graves
I think of all the years I've wasted
I think of all the years I've saved

Lonely highway, only friend
You've got me to keep you warm again

Lonely highway, don't you cry
Let me hold you in my arms tonight

Slik åpner albumet, mens de fleste tekster er vanskelige å tolke. Men det er vel ulike tanker og refleksjoner rundt mørke ensomme kjøreturer langs øde motorveier. Eller som metaforer. Som om han bare synger lavmælt og snøvlende trett av kjøringen.

Fjerde låt ut, I Have the Moon har tiltalende poesi. Og det sier alså jeg som ikke er noen poesimann.

We have walked in ancient times
And we've been burned for many crimes
We have ended many lives
But we never really died

You have the sun, I have the moon

You have to fly around the world all day
To keep the sun upon your face
I'd like to come and comfort you
But I'd be blinded by the blue

You're bound to die under the sun
And I'll be doomed to carry on
You have become like other men
But let me kiss you once again

Man det er mest musikken som skiller seg ut på en litt orginal måte. Det var kanskje blandingen av gotisk og moderne musikk føltes litt uharmonisk i begynnelsen, men som åpenbarte seg mer og mer som sjarmfullt og søtt. De spiller godt og sjelfullt i den samme sakte takten som endeløse veier. Sammen med den mørke og distinkte vokalen blir det hele ganske så sur-søtt.

Men særlig lystig er det ikke ....

8. Then the Open Road is Closing in:

Time, measured in dotted yellow lines has passed you by
and I never said an honest thing to you in all my life
Hard times go slowly and the good times never come
The world is a motor inn in the Iowa highway slum
when the open road is closing in
and you can't say where it ends and you begin
when every truckstop dive's you another five years off your life
when the open road is closing in
and the dotted yellow lines begin to spin
when the sky begins to fall on everything you like at all
you won't be coming home again
Ciao, you keep on drowning in the roads between the towns
now I have been closing all the shutters in the house
well, I know you'll be back when every tree is turning brown
you'll find the house is empty and the swingset's fallen down

På avslutningslåten kom det aldri noen tekst. Det føltes bare godt ....

Å plukke ut noen favorittlåter er ikke lett for plata er jevnt god. Den har blitt spilt utallige ganger og sansynligvis ender den opp i samlingen min og jeg skal definitivt sjekke ut mer fra den kanten.

Albumet hadde steget fra 4 til 7 på skalaen, men etter at jeg begynte å skrive og lytte mer intensivt til musikken og tekstene endte jeg enda et hakk opp;

8/10

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Lyngen skrev:
Tusen takk for alle tilbameldeinger :D.
Du er en takknemlig sjel du Lyngen! :D

Jeg tenkte vel å slippe til andre, før jeg ville kommentere. Nå ser det ut til at det drar ut..

Vel, jeg begynte faktisk også på en 4-er. Opplevde stigning slik som deg, men stoppet altså på 5,5.
Hvor fant du tekstene? Normalt dveler jeg lite ved tekst, i en sammenheng som dette. Ser likevel at det gir anmeldelsen bedre grunnlag og profil. Man får m.a.o. gjerne et enda bedre grunnlag til å forstå musikken.
Du hadde i alle fall en god anmeldelse som du tydeligvis har brukt en del tid på!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.574
Torget vurderinger
2
Karmen og Lyngen: Dere har skrevet veldig bra omtaler. Dere har begge tydeligvis jobba med denne utgivelsen for og finne ut av den. Bra gjort.

U

utgatt60135

Gjest
Karma skrev:
Lyngen skrev:
Tusen takk for alle tilbameldeinger :D.
Hvor fant du tekstene? Normalt dveler jeg lite ved tekst, i en sammenheng som dette.
Jeg pleier ikke å dvele med tekstene jeg heller, men disse anmeldelsene gir en fin mulighet til å prøve litt.

Det finnes mange nettsteder som har lyrikken. Jeg bruke nå denne.

Tiden på anmeldelsen var ikke så mye, men har vel aldri gitt en plate såpass mye spilletid. Å poste tekster er lett fyll ;).

Takk Rolf ...

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.724
Torget vurderinger
1
Jasså, Lyngen, oppmerksomhetshungrig i kveld ?

Imponerende stykke arbeide, i hvert fall later det som at du har lagt ned en god porsjon jobb i det her, mye mer enn jeg har pleid å gjøre.
Jeg er veldig svak for tekstene til Merrit, linjer som
all the umbrellas in London couldn't stop this rain, all the dope in New York couldn't kill this pain
fra Get Lost gjør meg glad. Melankolien skinner alltid gjennom den bitende sarkasmen og ironien.
Så jeg setter pris på at du har tatt deg bryet med å sette deg inn de.

Som nevnt etter anmeldelsen til Karma synes jeg Brassegutten valgte friskt da han satset på dette albumet i stedet for Get Lost, eller andre mer tilgjengelige plater. Godt at du gjorde mine ord til skamme.

Et av mine konserthøydepunkt de siste årene er denne låta i Gamle Logen, noe kjappere, sunget av to piker og med strykerne langt frem i miksen http://open.spotify.com/track/2DuHld6vJlgGf9Yu05wf64

Merrit er såpass katastrofalt angrepet av tinnitus at de som er høflige ikke klapper etter sangene, og uansett meget dempet. Etter denne sangen var det dødstyst og han kostet på seg noe som nesten kunne ha sett ut som begynnelsen på et smil, i hvert fall om statuene i Vigelandsparken kunne smile.

Jo forresten, I don't belive in the sun er vel en av de mest atypiske kjærlighetssangene i verden http://open.spotify.com/track/20wyRGn7HVar4ducuUeoZY

U

utgatt60135

Gjest
Roberten skrev:
Jasså, Lyngen, oppmerksomhetshungrig i kveld ?
Som alltid Roberten ;).

Takk for interessant stoff og linker. Har du sett dokumentaren som er lagd om han/de? De fulgte visst den mediesky karen i 7 år.

Så er det 69 Love songs som bør ble neste ut for meg?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.724
Torget vurderinger
1
Dokumentaren er ikke sluppet på DVD enda, kun kinovisninger så langt. Ble vist på filmfestivalen i fjor høst, men jeg var ikke i landet da. De fulgte ham/bandet i 10 år. Gleder meg litt mer enn middels til den dokumentaren, jeg tror det kan være en ny DIG!

69 Love Songs er et mesterverk. Men det er også 3 cd'er, så det er tungt å fordøye. Når det er sagt er første lp'en ganske lett tilgjengelig, så den er et fint sted å fortsette utforskingen.

EDIT: en hensynsløst unødvendig skrivefeil

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det var en gjennomarbeidet omtale!

Nå gleder jeg meg til i morgen når Black Crowes-skiva skal på slakteblokka. :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.574
Torget vurderinger
2

Syns du om denne, rozzy?

Jævli bra, rolf. Inn i helvete bra dette. Beste skiva til Faces dette...

Det er Black Crowes, rozzy. Debutplata fra 1990.
Og prøv om du kan parfymere uttalelsene dine litt.

Tøft at Faces har fått med seg Keith Richard på denne.
Han drar noen gode gamle Chuck Berry riff her og der. F.eks. på Thick n Thin.
Må være Faces Exile on Main Street dette.

Det er Black Crowes sier jeg, er du blitt helt dement nå eller!?

Men Ron Wood, nydelig slide på Dont Wake Me. Og på Twice as Hard, der har vi gode gamle Ron igjen.

Black Crowes, rozzy. Black Crowes.

Hører de har en Otis Reddinglåt med. Hard To Handle. Tøft. Ikke noen puddingMichaelBoltonversjon dette.

Tror vi må skru ned volumet litt jeg, rozzy. Så du kan høre hva jeg sier.

Bra ballade fra Rod Stewart er det her også. She Talks to Angels. Jævli bra.

Skrur ned jeg.......Black Crowes heter denne gruppa, rozzy. Hverken Keith Richard, Ron Wood eller Rod Stewart med.

Ok, rolf. Da er det Black Crowes vi hører på. Plata blir ikke noe dårligere for det. Kråkene har forstått hva dette med rock går ut på de. Jævla bra dette. Spilt inn med ståpikk.

rozzy, språket!

Kan du skru opp igjen. Jealous Again. Dæven for en låt. Oh Yeah.

Gir du en karakter på denne rozzy?

9/10

Jaggu er jeg ikke enig med deg for en gang skyld, rozzy.
Vi skrur opp litt til vi.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Fenomenal vri Rolfozzy ! dette er en plate jeg kjøpte på Esso så sent som i fjor og den ble blåst støv av igjen i denne stafettrunden.

mvh. s,

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hahaha! Fantastisk anmeldelse. God humor, OG nyttig innhold. Det meste av selve anmeldelsen mellom linjene.

Ganske enig i karakteren også. 9 og oppover sitter langt inne hos meg, men denne er muuuligens verdt det.

Takk.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bra jobbet lyngen :). Fantastisk kul anmeldelse rolfozzy ;D

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Rozzy: Kan slike diskusjoner tyde på at du har vært for lenge alene nedi gruva di? ;D

Fin anmeldelse Rolf!

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Lekkert fozzy!

Lenge sia eg har snurra den plata nå, hadde jo et solid kick på den en gang i tida. Usikker på om den har tålt tidas tann for undertegnede, men meldinga di gjorde at eg akter å finne ut av det.
Umiddelbart høres 9/10 litt liberalt ut ;)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.724
Torget vurderinger
1
Haha, snedig og sjarmerende vri, fozzy ! Og spekket med gode poenger.

Ellers er jeg helt enig med Townes sin slutning om at det er lenge siden, men på høy tid å høre skiva igjen.

U

utgatt60135

Gjest
Artig anmeldelse funnyozzy :).

Plata er unektelig god, men den er ikke heeelt min smak. Det er noe der som blir for ... ehh.... heavy..

Får seg hvordan Brasse liker denne. Han har tydelivis glemt den på dagen sin, men håper den kommer i morgen iallefall. Hvis ikke er det frem med pisken ... 8)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.574
Torget vurderinger
2
Takk for tilbakemeldingene. :)

Vi tviholder på at 9/10 er en helt korrekt karakter på dette mesterverket.
Firer ikke en karakter på det.

Heavy, Lyngen? Du mener ikke heavy som i heavy vel?

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Synes å høre klare tendenser i måten han synger på og riffene .. minner meg litt om heavy rock fra 80-tallet (på en roligere måte).

G

Gjestemedlem

Gjest
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Synes å høre klare tendenser i måten han synger på og riffene .. minner meg litt om heavy rock fra 80-tallet (på en roligere måte).
Jeg får samme assosiasjoner. Litt sånn Bryan Adams/Guns'n roses. Anmeldelsen til Fozzy er således mye bedre enn platen i seg selv. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Jeg får samme assosiasjoner. Litt sånn Bryan Adams/Guns'n roses. Anmeldelsen til Fozzy er således mye bedre enn platen i seg selv. :)
Som sagt ser jeg ikke noe negativt i å assosieres med 80-talls Heavy Metal, selv om det fantes mye dritt der, som i alle andre sjangre og perioder, men nå sliter jeg egentlig med å skjønne at noe kan minne om både Bryan Adams og G'n'R. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.574
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Gjestemedlem skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Som sagt ser jeg ikke noe negativt i å assosieres med 80-talls Heavy Metal, selv om det fantes mye dritt der, som i alle andre sjangre og perioder, men nå sliter jeg egentlig med å skjønne at noe kan minne om både Bryan Adams og G'n'R. ;)
Jeg kan heller ikke se noen forbindelse til disse.

Ikke husmor"rocken" til Adams, og langt unna bedrøveligheten Guns&Roses.

Black Crowes er rock, på en mye mer rendyrka og kompromissløs måte.

Men hvor blir det av Brasse?

U

utgatt60135

Gjest
Dazed skrev:
Gjestemedlem skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
For meg er det negativt. Klarer ikke å si hvem de ligner mest på siden jeg ikke spiller hard rock noe mere (var det det gikk på i oppveksten), men med The Black Crows tenker jeg på en blanding mellom sørstatsrock og heavy.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.574
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Dazed skrev:
Gjestemedlem skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
For meg er det negativt. Klarer ikke å si hvem de ligner mest på siden jeg ikke spiller hard rock noe mere (var det det gikk på i oppveksten), men med The Black Crows tenker jeg på en blanding mellom sørstatsrock og heavy.
All rock oppsto i sørstatene, så du er inne på noe der. Men jeg tror du tenker på Lynnyrd Skynnyrd og Allman Brothers Band o.l.

Hvis du hører på den neste plata til Black Crowes, så er nok den nærmere den typen musikk.

Skal du sammenligne den omtalte plata med noe, gå til Faces og Stones.

G

Gjestemedlem

Gjest
rolfozzy skrev:
Jeg kan heller ikke se noen forbindelse til disse.

Ikke husmor"rocken" til Adams, og langt unna bedrøveligheten Guns&Roses.

Black Crowes er rock, på en mye mer rendyrka og kompromissløs måte.
Det er nok riktig det. Ærlig og upretensiøs rock. Helt sikkert en god plate som fortjener ros og niere og alt det der. Bare et eksempel på mine assosiasjoner og hvorfor jeg ikke liker musikken, selv om disse egentlig er helt irrelevant for alle andre. Jeg er full av musikalske fordommer, men det er mine fordommer og jeg tar godt vare på dem og steller pent med dem. (my preciouszz) :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.574
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Er det ikke Van Halen, Rolf?
Nå begynner jeg og lure på om du virkelig har hørt på Black Crowes, Lyngen. Sikker på du ikke klikka deg inn på noe helt annet på Spotify?

Så, fordommer.

Vi har alle fordommer. Og de skal man ta vare på og pleie.

Jeg har fordommer mot det intetsigende begrepet "indie", halvnakne syngedamer og alle de tusenvis av coverversjoner av Beethoven, Bach, Mozart og hva de nå heter alle disse henfarne.

Og Opeth.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg bare tuller, Rolf ... Men en liten dose heavy er det ...

Brrrrrrrrassseeeee !!!!!!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Rolfozzy, du som "kan" Stones:

Kan du anbefale noen album som er i samme gata som dette. Litt raunchy rock'n'roll, altså. De få gangene jeg har prøvd å høre på Stones, har jeg egentlig funnet det litt lite engasjerende, men jeg mistenker at jeg har hørt feil låter.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
rolfozzy skrev:

Kan du anbefale noen album som er i samme gata som dette. Litt raunchy rock'n'roll, altså. De få gangene jeg har prøvd å høre på Stones, har jeg egentlig funnet det litt lite engasjerende, men jeg mistenker at jeg har hørt feil låter.
Sikkert ikkje dumt å ta det omtrent i denne rekkefølga:

- Sticky Fingers
- Let it bleed
- Exile on main street
- Beggars banquet

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Shake Your Money Maker - Black Crowes

Klassisk (hard) rock fra tidlig 90-tall - det klinger litt ilt. Arven fra 80-tallet (som hadde mykje bra rock, bevares) er streng.

Latterlig hår, latterlige klær, latterlige shows.
Mötley Crue, Posion, Def Leppard… Kiss?

Så kjem Black Crowes i 1990. Dei byttar ut alle dei vondaste ingrediensane med pur energi. Shake Your Money Maker låner hardt frå blues-orienterte band som Zeppelin, Aerosmith og Stones.

Det er upolert, morro og med gnist.
Riffa er inspirerte men føles ekte. Vokalen er erkeamerikansk og eg dannar meg bilete av musikkvideoane til Guns'n'Roses. Forholdsvist pompøst, men det er kledelig.

Plata er kanskje litt lang og eit par spor kunne vore kutta, uten at eg heilt klarar å velge kven av dei. She Talk to Angles, Don't Wake me, Mercy, Sweet Moan og Jealous Again kunne dei kanskje klart seg utan.

Hurrapianoet blir til tider litt… mykje, men det er forsåvidt kledelig. Det samme gjeld vokalen

Eit knall debut-album som nok satte tonen for mange album utover 90-tallet. Sjølv høyrer eg ekstremt mykje Feeder i dette.

Sterk 6 / om i bil 7 av 10

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takker. De fire har jeg sett anbefalt her før, og dete r jo et godt tegn. :)

Jeg har nok sikkert hørt en del fra dem, men skal ta noen runder med spotify med det samme. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Flott anmeldelse, Brasse.

(Forresten må man bare glemme alt Kiss gjorde etter 1980) :)

Kutte "Jealous Again"? :eek: Tror du er spinnvill, jeg. ;) Tror det til og med var førstesingelen fra skiva.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.574
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
Dazed skrev:
rolfozzy skrev:

Sikkert ikkje dumt å ta det omtrent i denne rekkefølga:

- Sticky Fingers
- Let it bleed
- Exile on main street
- Beggars banquet
Enig med Townes, dette er de fire store. Med Exile on Main Street på toppen.
Så ville jeg tatt med Goats Head Soup fra 73. Den er også bra, produsert av Jimmy Miller, slik de andre fire er.

Skal du ha en innføring i 60talls Stones er Rolled Gold et veldig bra sted og starte. Fire vinylplater uten et dødpunkt.

For og finne fler av Black Crowes, slik jeg ser det, inspirasjoner, er en cdboks med Faces et must. Four Guys Walked in to a Bar heter den. Spiller ofte den her.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.574
Torget vurderinger
2
Godt du dukka opp til slutt, Brasse. Det var visst snakk om og sende manngard etter deg, hvis du ikke hadde kommet nå.

Men bra omtale tilgir vel det meste. Men og kutte låter på Shake Your Moneymaker!? Tror du er spenna gæern jeg gutt.

Er ikke noe overflødig på den plata nei.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk. Skal sjekke det ut. Inntrykket jeg har hatt før, er at det blir litt slapt i forhold, men nå banner jeg kanskje i kjerka. ;)

U

utgatt60135

Gjest
Ja, der dukket også Brasses´oppgave opp. Bra Brasse og takk skal du ha :). Er vel da mer enig i din karakter enn Rolf´s. Subjektivt ... "objektivt" er det kanskje motsatt ::) ...

Da er vi faktisk ferdig med den niende runden. Alle bidrag er levert :D. Hva synes dere om runden?

Topp Bunn