Albumstafetten 7

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Townes skrev:
    65finger skrev:
    ErosLoveking skrev:
    regner med at du bruker slagdrill til den ananasen ? Helst 110 volts for ekstra f a r t og glede.
    slagdrill 110 volt eller en slik "pigger" som man bruker for å knuse betong.
    Snakker vi noe sånt?

Noe sånt ;D helvete, dere som ikke har levert. FÅ UT FINGERN!!!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og noen synes det er rart at jeg ikke vil være med. Som om det ikke er nok å ha en furie av en redaktør, som krever daglige resultater i sort på hvitt, så skal jeg altså gå rundt med angst for fingern og hans mekaniske leketøy. Særlig... ::)

Med min legendariske latskap ville det endt med utlagt tarm, og jeg har nok helseproblemer som det er. :-\
    Pluss at ansepe++ (vær så snill, ikke ta det ille opp) ville blitt sure på meg for å ikke bruke nok tid på kjedelige plater, som jeg vet aldri vil engasjere meg nok til at seks runder på Spotify ikke vil forandre på så altfor mye.

Glem meg, kos dere med en vellykket runde. Jeg synes alle har gjort en god jobb, og det å tildele platen til to personer er en skikkelig god idé. Blir en plate lunkent tatt imot av begge anmelderne så er det god grunn til å ta meningene på alvor. Det er nok en grunn til å bli irritert, hvis begge anmelderne sier tja eller nei til forslaget. Samtidig synes jeg det er ganske dumt å trekke seg med brask og bram fordi ingen av de to anmelderne helt forstod det store i den nominerte platen.

Er det noen som husker debatten rundt What's Going On i en av de første rundene? Den debatten hadde harde fronter en kort stund, før det endte med en seriøs og gjennomtenkt "analyse" som de fleste var enige i til slutt. Det er første gang jeg kan huske å ha lest den platen bli satt opp mot Let's Get It On, noe som stilte den anmeldte platen i et lite flatterende lys. Slike anmeldelser kan vi godt ha flere av, for de skaper lys der det er mørke. Så får heller de som nominerte platen heller ta støyten, og godta den. For her kan det åpenbart være strengt.

Det er i alle fall enda mer underholdende og informativt å følge med på stafetten nå, enn det var i starten. Takket være Kim Il Stafett, som holder knallhardt i tømmene. Han er vår lokale millitærdiktator, og de som velger å følge han i (døden?) skal jeg respektere. Og de var nok innspill fra sidelinjen for denne gang.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Du skal bli med baluba eller blir det genmodifisert ananas opp i rassen

U

utgatt60135

Gjest
    baluba skrev:
    Det er i alle fall enda mer underholdende og informativt å følge med på stafetten nå, enn det var i starten. Takket være Kim Il Stafett, som holder knallhardt i tømmene. Han er vår lokale millitærdiktator, og de som velger å følge han i (døden?) skal jeg respektere. Og de var nok innspill fra sidelinjen for denne gang.
    Nazi-Lyngen rasler med sabelen og allierer seg med Iran. Han føler seg truet og frastjælt sitt Mein Musik Kampf.

U

utgatt60135

Gjest
    dag1234 skrev:
    Det syntes jeg var veldig godt og konsist skrevet, gjedde. Så enkelt og rett frem kan det gjøres. Fin balanse mellom hva du setter pris på og hva du ikke liker med den - og veldig bra at du går noen runder med din fordommer. Sånn kan jeg like.
    Helt enig. Jeg tenkte første at den var vel kort, men når jeg leste den så fikk han med mye på kort tid. Veldig bra! Plata ble jeg litt mer skeptisk til dog, men skal lytte mer.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    65finger skrev:
    dag1234 skulle vel anmeldt sammen med gjedde i går
    Oj, da hadde jeg misforstått. Helt seriøst. Trodde jeg var halvt uføretrygda, og derfor slapp unna med halv innsats. Beklager så mye, men har har vi snakka forbi hverandre. :(

Jeg får ta min straff og stille guttegrotten til disposisjon for fingeren, æh... jeg mener ananasen. Vær litt forsiktig med meg da - jaffal til du har kommet litt i gang :p.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    65finger skrev:
    Oj, da hadde jeg misforstått. Helt seriøst. Trodde jeg var halvt uføretrygda, og derfor slapp unna med halv innsats. Beklager så mye, men har har vi snakka forbi hverandre. :(

Jeg får ta min straff og stille guttegrotten til disposisjon for fingeren, æh... jeg mener ananasen. Vær litt forsiktig med meg da - jaffal til du har kommet litt i gang :p.
    Lurer på hvorfor du har meldt deg på her. Tenkte og komme med min nå, men jeg kan vente til du har skrevet din så det ikke bare blir surr av det.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.814
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    dag1234 skrev:
    65finger skrev:

Vær glad for at det ikke er Halloween og gresskarhelg 8)

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.872
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Fine anmeldelser i det siste, men litt synd med slike som har svært god tid til å være her inne å fjase, men ikke "har tid" til å skrive ned noen lytteinntrykk. Jaja, dem om det.

Lucinda Williams er sikkert dyktig, men jeg sliter litt med å få tak på henne, West er vel den plata jeg liker. (Har ikke hørt Rolfozzys anbefaling enda)
    Elbow har jeg ikke hørt tidligere, men det ble for anonymt.
    Johnny Flynn var lettere å koble seg på, men om det er en bra plate eller bare en grei en må jeg høre mere for å finne ut.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Jeg har sovet i timen, og forsøker å lytte meg gjennom og skrive noen inntrykk - så får det bli min skam denne gangen.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Johnny Flynn

Been Listening, 2010

- viserock/folk(inspirert) og vokalbasert – 11 låter, alle skrevet av Johnny Flynn

1.låt. Trommer og blåserekke, en noe uferdig stemme, som har hørt mye engelsk folkrock. Artig arrangement, minner om Fairport Convention – på sitt beste.

2. låt. Gitarbasert vise. Godlåt.

3. låt. Blåsere, vokalen frempå. Tenker på Pogues med latinorytmer.

4. låt. Tittelkuttet. Strykere, kan minne meg om Ian Anderson i sangen, men ikke i musikken.

5.låt. Strykere, mer tempo. Sandy Denny gjenfødt som mann? Artig arrangement, uvanlig.

6.låt. Banjo og en salgs rocka lag på lag i musikken, men likevel med folktradisjonen langt fremme.

7.låt. Valser i vei kvinnelig harmonisk sang med vakker klang. (sic!)

8.låt. Messingblåser og gitar, mer rocka igjen. Grautlyd.

9.låt Tempo og igjen minner det om Pogues og kanskje helst Brown Eyes.

10.låt. Piano og vokal i harmoni med Lillie Flynn. Gneldrete lyd, men en låt ikke uten potensiale, rolig og vart.

11.låt. Artig låt med blåserekke som soulaktig vaker i refrenget og harpe (!!?) innimellom. Vokalen for langt fremme og for dominerende i lydbildet. Så spennende er ikke stemmen hans. Så er det køntri plutselig. Ganske vellykket.

Vise. Viserock. Keltisk. Americana. Køntri. Vakkert, vart og nedpå. Nytt bekjentskap for meg, men forstår at dette er enda en yngling som er gitt meg. For å si det slik, jeg vil mye heller ha meg med han her, enn en runde med fingerens ananas! (Selv om jeg føler meg litt snytt for en omgang heftig mannekos.)

Ikke alt er like vellykket, han lesser på og vil så mye, får jeg inntrykk av. Kan bli noe kalkulert og kanskje dette spriker for mye og at han hadde hatt godt av en noe strammere regi. Dette er nok en plate som i sin noe uforløsthet vil kunne vokse. Og Johnny Flynn vil kunne vokse som artist, med andre ord en artist det kan bli spennende å følge utviklingen på.

7,5/10

gjedde

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2009
    Antall liker
    0
    Artig å se at vi er såpass enige dag1234 :) Flynnegutten har jo ikke runda 30 enda, så jeg har et håp om at det ikke er for sent for ham å lære beherskelsens kunst.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    gjedde skrev:
    Artig å se at vi er såpass enige dag1234 :) Flynnegutten har jo ikke runda 30 enda, så jeg har et håp om at det ikke er for sent for ham å lære beherskelsens kunst.
    Jeg prøvde å drive med aktiv fortrenging av hva du hadde skrevet, men fikk det nok ikke helt til. Jeg likte jo det du skreiv. "Anmeldelsen" min ble skrevet i sterk skam under førstegangs gjennomlytting - det kom vel ikke frem.

Flink kar Flynn - kanskje litt for flink...

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    Bra anmeldelser av gjedda og dag syns jeg. Du kom sent men godt dag. :)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.721
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    Bra anmeldelser av gjedda og dag syns jeg. Du kom sent men godt dag. :)
    Støtter ungdommen her. Om det der var basert på førstelytt skal du ha klapp på skulderen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.938
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da prøver jeg meg- stående! Jævlig øm etter ananas-drillen :'(

Townes Van Zandt- Our Mother the Mountain.

Låt 1- Be here to love me.
    Glenn Campell? Dette var veldig 50-60 talls country, var det første som slo meg. En stemme som mangler klang og kraft, samtidig som han tar heis etter tonene. Stillestående melodi, med noen merkelig fløyter.

Låt 2- Kathleen
    Begynner med strykere i venstre kanal. Fin bass-gitar. Mye mer kjøtt på stemmen! Stemmen ikke så ulik Paal Flaataa! Og det er et STORT pluss. Denne kunne jeg like :D

Låt 3- She came and touched me
    Tidlig 60-tall igjen.Sterk kanal-seperasjon og naivt arr. Stemmen igjen uten kraft, dog bedre enn låt 1. Prøver? å etterligne Zimmerman- uten spesielt hell.

Låt 4- Like a summer thursday.
    Begynner med NYDELIG munnspill med akkustisk gitar og bass-komp sammen med sang. Mer klang her. Stemmen har igjen mer kraft. Pussig dette, stoler han ikke på seg selv og SIN stil? BRA låt!

Låt 5- Our Mother the Mountain
    NYDELIG stemme igjen! Paal Flaataa! Akkustiske gitarer, Ian Anderson inspirert fløyte. Rolig. Minner litt om Working Class Hero- John Lennon. OG DET ER LITT AV ET KOMPLIMENT!!!! Veldig bra låt!

Låt 6- Second Lovers Song
    Fin fløyte igjen. Strykere og piano. Stemmen fin her også. Fin låt.

Låt 7- St. John the Gambler
    Nydeli akkustiske gitarer og bass. Fine strykere. Stemme med kraft og fylde. Liker denne og :D

Låt 8- Tecumseh Valley
    Munnspill igjen. Nå er vi tilbake til tidlig 60-tallstil igjen. Dog et mye bedre arr enn låt 3. Brukbar.

Låt 9- Snake Mountain Blues
    Dårlig lyd på denne. Hva er dette da? Pussig at en plate varierer så mye i lydkvalitet. Låta er brukbar, men skjemmes av dette.

Låt 10- My Proud Mountains
    Bra lyd-igjen. Hulkende stemme :-\ Mannen må bestemme seg! HVA vil han, og HVOR?! Liker instrumenteringen. Akkustiske instrumenter.

Låt 11- Why She's Acting This Way
    Fin gitar til å begynne med. Nydelig bass-spill :D Stemmen mer med sjel igjen, dog har den vært bedre. Liker låta.

Konklusjon:

Dette var vanskelig! Mannen svinger voldsomt i prestasjonene, og vet ikke helt hva han vil. Noe her er veldig bra- så som låtene 2, 4, 5, 6 og 7. Noen er brukbare, mens noen er veldig dårlige- låt 1 og 3. Hadde han fulgt opp de beste låtene her, hadde dette vært veldig bra. Desverre gjør han ikke det. Mangler kanskje selvtillit?

Karakter 5,5 av 10

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2

Nytt navn for meg denne Ben Sidran. Men han har nå vært med en stund. Første plata i 1971.
    Amerikaner, trakterer keyboards. Og har deltatt en del på andres utgivelser. Bl.a. Steve Miller, Van Morrison, Diana Ross. Og fler.

Så hva med denne?

Mange er kallet, men få er utvalgt er det visst noe som heter. Sidran er definivt ikke utvalgt til denne oppgaven. Det fins et utall med Dylancovers der ute. Noen er bra, de fleste er likegyldige, mens noen er direkte dårlige og kjedelige.

Denne ligger nok nærmest det siste i mine ører. Dylan som taffeljazz, nei takk.

Det som er gjenomgående på denne er kjedsomheten som griper meg, det er så utrolig kjedelig.

Trodde GunsnRoses hadde den definitivt verste versjonen av Knocking on Heavens Door, men her ble de jaggu forbigått.

Men jeg skal være grei og gi den 3/10. Det får han for jobben med og slepe pianoet ut for og lage en nogenlunde hørbar leirbålversjon av Blowing in the Wind.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Veldig ryddig og systematisk lars_erik, bra og jeg er langt på vei enig med deg. Ser du nå, det hjelper med litt ananas opp der du vet. Det får fart på staken, eller saken, skulle det være ;D

Bra din og rolfozzy - nå skal jeg jaffal ikke bruke tid på den palta.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.018
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Du skal bli med baluba eller blir det genmodifisert ananas opp i rassen
    Da får jeg det jo uansett. Eneste forskjell er at jeg slipper å stresse i tillegg, hvis jeg ikke deltar. Da får jeg kanskje slappet såpass av at det ikke gjør så vondt, ja kanskje til og med litt godt. :-\

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    @lars_erik

Veldig bra melding. Tydelig at du har høyrt mykje på plata. Deler sjølvsagt ikkje konklusjonen din, men den er grei.

@ozzy

Suberb melding! Eg har ikkje rukket høre denne ennå, men nå ser eg strengt tatt ikkje noko poeng i det.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.829
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har over 50 LPer å vaske, vet ikke om jeg gidder/rekker å skrive noe i dag.......

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.721
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Har over 50 LPer å vaske, vet ikke om jeg gidder/rekker å skrive noe i dag.......
    Som om Fingern kommer til å godta at noe så trivielt som virkeligheten skulle komme mellom deg og en anmeldelse :)

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.872
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Taffeljazzzzzzzzzzzzz var vel rette ordet for Ben Sidran, ja Rolfozzy.
    Anmeldelsene til lars_erik og dag1234 er også på plass, og det gleder meg.
    Gode anmeldelser begge to, men er ikke enig i konklusjonen til Lars Erik. Dags vurdering er derimot nært opptil min egen. (uten at enig/uenig har noe å si)

Roberten skrev:
    RoDa skrev:
    Som om Fingern kommer til å godta at noe så trivielt som virkeligheten skulle komme mellom deg og en anmeldelse :)
    Kanskje Roda får vaske ananasen først om han ber veldig pent?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.829
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ben Sidran - Balla Jazzhus ::)

Kult eller Døllt?

Jeg vetta faen, men sliter litt med om denne plata er seriøs eller om mannen gjør det med humor.
    Diksjonen er god slik at tekstene blir lettfattelige, men det kan Finn Kalvik bedre.
    Tidvis funker det og er så jævli kult, og andre ganger (de fleste) blir jeg sittende å tenke hvorfor...
    Hvorfor lage en slik plate, den hadde vært grei i sin sjanger om det hadde vært Sidrans egne tekster. Han skrev jo The Joker i sin tid..
    De gangene det ikke funker så er det Kannike som synger i Balla Jazzhus. :D
    Akkurat de gangene tror jeg det hadde vært helt topp i prøverommene hos H&M.

Dylan Different, Dylan Ansleis, Dylan i heisen, Dylan neddopet.... Tittelen passer veldig bra, for dette er annerledes!!
    Sidran har en kul stemme, herlig dyp og klangfull. Det kler musikken godt. Med andre lydkulisser kunne dette vært gode låter som hadde vært en hyllest med respekt til den store Zimmermann.

Sløve på sofaen og glemme å høre på tekstene? Ok, da er det greit.
    Men klarer ikke å la vær å le når Blowin' in the Wind ødelegges ;D

Kirsti Huke og Totta + Wiehe gjør Dylan bra. Det gjør ikke Ben Sidran. I alle fall ikke sånn at jeg tror på det han synger. Han leser tekstene godt, men jeg tror ikke han tar inn over seg hva han leser.
    Har ikke lest ozzy sin før jeg skrev denne, tenkte det var best sånn.

Det er jo ikke dårlig, så jeg kan ikke gi bunnkarakter. Noen av låtene fenger meg litt. Sier 3/10.

Mvh
    Rolf som løper for å legge første vaskerunde i nye fine innercover

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.829
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    rolfozzy skrev:
    Men jeg skal være grei og gi den 3/10. Det får han for jobben med og slepe pianoet ut for og lage en nogenlunde hørbar leirbålversjon av Blowing in the Wind.
    Hehe, samme karakter.. Men ikke akkurat samme begrunnelse...

R

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Hehe, samme karakter.. Men ikke akkurat samme begrunnelse...

R
    Artig at vi endte på samme karakter.

Skal det være Dylancovers, så hør heller på denne. Den syns jeg er så bra at den ligger høyt på lista mi over årets beste.

U

utgatt60135

Gjest
    Noen mente Elbow er dørgende kjedelig, men for meg er Johnny Flynn et eksempel på veldig kjedelig musikk for meg. Den gir meg veldig lite. Tja... kanskje 3 poeng? Ben Sidran ga heller ikke noe mersmak, så omtrent samme karakter tror jeg (ikke hørt mye).

Kid Congo har jeg fått hørt endel på, men den var ikke helt lett å gjøre opp en klar mening om. Så den må jeg lytte mer til. Sliter litt med å få tid til å lytte ordentlig til platene nå. Ble også mer nysgjerrig på Flaming Stars så der trenger jeg mer tid også.

U

utgatt60135

Gjest
    Kid Congo Powers - Tøffe riff og en kul manipulert vokal, men kan bli til tider for monoton. Jeg liker den godt, men det savnes endel for at jeg ville vært enig med Mikefish´s toppkarakter. Til det er ikke låtene sterke nok, men plata rocker bra, er mystisk og spennende nok til en god 7/10. Kjedsomhet er den rensket for i allefall.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Lyngen skrev:
    Kid Congo Powers - Tøffe riff og en kul manipulert vokal, men kan bli til tider for monoton. Jeg liker den godt, men det savnes endel for at jeg ville vært enig med Mikefish´s toppkarakter. Til det er ikke låtene sterke nok, men plata rocker bra, er mystisk og spennende nok til en god 7/10. Kjedsomhet er den rensket for i allefall.
    hehe

Jeg som nominerte skiva, er med på "7/10"
    Enig i at låtene nødvendigvis ikke er sterke nok, men det er et eller annet med atmosfæren og drivet som gjør at den kommer til å leve lenge her hjemme okke som. :)

Hvis en får Flaming Stars under huden er løpet kjørt. Du får gi de noen runder til. ;)

U

utgatt60135

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    ... men det er et eller annet med atmosfæren og drivet som gjør at den kommer til å leve lenge her hjemme okke som. :)

Det kan jeg skjønne ... hmm.. litt i grenseland kjøp/ikke kjøp for meg. Vanligvis vil jeg bare ha 8-9-10 plater, da jeg samler på kvalitet ikke kvantitet.

Hvis en får Flaming Stars under huden er løpet kjørt. Du får gi de noen runder til. ;)
    Jobber med saken i skrivende stund..

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    19.829
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gikk glipp av Elbow-diskusjonen ser jeg.....

Har bare en plate med dem, og det er fordi jeg mistet den ned på spilleren mens jeg lånte den og herpa to av sporene på ene sida...
    Da kjøpte jeg den. ;D

Men synes den er kul nok, og denne låten har festet seg litt i barken:
    http://open.spotify.com/track/3TvxRMIS15BBGXccx26ixk

Skjønner jeg må høre mer på den etterhvert, men akkurat nå skryter kona av at jeg spiller Cohen, så da ble det overgang fra I'm Your Man til Songs of Love & Hate istedet. :)

U

utgatt60135

Gjest
    The Flaming Stars ga absolutt mersmak med sine mange kvaliteter. 8/10 tenker jeg, men tror på at den har godt av mer tid for å komme innunder huden. Skal definitivt lytte mer til dem (kjøpe antageligvis). Hvilken plate mener kjennerne er deres beste?

En runde med Townes plata før leggetid (jobbing i morgen også).

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ferdig med lørdagens anmeldelse, og når jeg ser på klokka, så er det jo teknisk sett lørdag nå, så her kommer'n.

....I neste innlegg. Anse dette som en spoiler warning for de som vil lese den til morrakaffen. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Spoon - Ga Ga Ga Ga Ga

Det positive med denne plata fra indie rock-bandet Spoon fra Austin, Texas, er at det er gjort en voldsom jobb med produksjonen. Alt er "korrekt", finpusset i minste detalj, og egentlig ganske minimalistisk.

Det er noen greie låter her, men helhetsinntrykket er at plata er temmelig ensformig, og sangene monotone. Det føles nesten som om jeg kunne satt 15 sekunder av hvert spor på repeat i to-tre minutter i stedet for å høre dem i sin helhet, og ikke merket forskjell. Jeg sitter og venter på at låtene skal komme forbi forspillet og sette "skikkelig" i gang, men det skjer ikke.

Lavmålet er den "eksperimentelle" låta "The Ghost Of You Lingers", der de (få) samme hamrende pianoakkordene durer ustoppelig monotont gjennom hvert eneste taktslag i hele låta, mens vokalistens svevende og sporadiske kvitring spretter frem og tilbake mellom høyttalerne. Det eneste jeg får ut av den låta er egentlig litt irritasjon.

De to høydepunktene (hvis man kan kalle dem det) er "You Got Yr. Cherry Bomb" og "The Underdog", som er litt mer upbeat, med morsomme innslag av messingblåsere og litt "gladere" piano. Dette er kanskje de mest poppa sangene på albumet som for det meste streber litt etter det sære indie-preget.

Spoon gjør ingenting egentlig "feil" på plata. Alt er som sagt "korrekt", og de har nok laget nøyaktig den skiva de ville lage, men det er ikke noe her jeg ikke har hørt før, og det blir dessverre ganske kjedelig.

Innimellom hører jeg litt Madness og ska-inspirasjon, og andre ganger minner vokalen faktsk litt om Manic Street Preachers. Det i seg selv er jo et lyspunkt. ;)

"Ga Ga Ga Ga Ga" er litt som sushi. Noen ganger kommer du over en bit som faktisk smaker godt, men det er jo ikke skikkelig mat! Man blir fristet til å snike seg ut mellom rettene og hive nedpå en pølse i brød fra kiosken over gata. ;)

For fans av bandet og sjangeren kan det hende dette er et veldig godt album, men for undertegnede blir det den aller lengste 36 minutters plata jeg har hørt på lenge, for å si det sånn.

Det blir 4/10, og da strever jeg for å holde meg objektiv. I min hylle havner den aldri.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Lyngen skrev:
    The Flaming Stars ga absolutt mersmak med sine mange kvaliteter. 8/10 tenker jeg, men tror på at den har godt av mer tid for å komme innunder huden. Skal definitivt lytte mer til dem (kjøpe antageligvis). Hvilken plate mener kjennerne er deres beste?

En runde med Townes plata før leggetid (jobbing i morgen også).
    Flaming Stars er ikke noe umiddelbar lettkjøpt earcandy, her ligger det lag på lag.

Sjekk ut "Sell Your Soul to the Flaming Stars" fra ´97 . Når det sies så leverer de tett oppmot hele veien, ingen svake utgivelser ever never. Singelkatalogen deres er omfattende, og finnes pent fordelt over de fleste av deres album, men "Bring Me the Rest of Alfredo Garcia" (Singles 1995-1996), fanger godt opp deres første år.
    Hvis en først blir solgt til bandet, anbefales det på det sterkeste å sjekke ut bandet Gallon Drunk (har spilt i Oslo ved et par anledninger btw), hvor Flaming Stars frontmann Max Décharné trakterte trommer i en periode. Mitt første møte med de var et drøyt timelangt studio-liveopptak på 120 Minutes/MTV, i 90-91 må det ha vært, den gang de faktisk spilte musikk der. Musikalsk desperasjon i tilnærmet militær presisjon, nærmest Jon Spencer´s (Blues Explosion) lavmælte mørkt psykotiske lillebror midt i trynet, desperat skrikende uten mikrofon. fy faen det er bra..........

Apropos Townes VZ, så er jakten på vinylkatalogen igang.........

U

utgatt60135

Gjest
    Townes Van Zandt ja... Jeg har bare hans selvtitulerte og den kan jeg like. Jeg synes det beste er helt klart stemmen til Townes mer enn det rent sangtekniske og ikke minst innlevelsen hans i tekstene. Man tror virkelig på han. Jeg liker fiolinene og fløytene, men må trekke litt på at det instrumentale som jeg har hørt bedre av for å si det slik. Litt vel lett og søtt til tider. Jeg liker han uten å bli bergtatt og denne lette typen av delvis country føles ekte og god, men tekster har jeg ikke så mye fokus på i min musikkverden. Katleen er utvilsom en veldig vakker og trist sang. Og særlig vedmodig er Waiting around to die på den selvtitulete. Youtube klippet dere sikkert kjenner er til å gråte godt av. For meg er det nok Mother en 7/10 plate.

U

utgatt60135

Gjest
    Dazed skrev:
    Det blir 4/10, og da strever jeg for å holde meg objektiv. I min hylle havner den aldri.
    Oi oi .... jeg ville dobblet den karakteren. En veldig flott plate jeg har hørt mye på tidligere. Spent på den andre anmeldelsen ...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.320
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Dazed skrev:
    Oi oi .... jeg ville dobblet den karakteren. Minst ... En veldig, veldig flott plate jeg har hørt mye på tidligere. Spent på den andre anmeldelsen ...
    Vel, som det viser seg ettertrykkelig her, er smaken veldig variert. ;)

Best å vente med å gå i dybden til Finger'n sjøl har kommet med den andre anmeldelsen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn