Jeg ble oppfordret av noen her til å gå igjennom diskusjonen når jeg har roet meg ned. Det har jeg gjort nå.
Det startet her:
Plata inneholder utvilsomt store mengder tyveri.
(Sitat fra anmelder)
Suspicious Minds ble fort nevnt som den klareste kopieringen men den fant jeg ikke på nettet og det er ikke så rart når den som kom med den skriver at det er en Dylan låt. Jeg overså linken til Townes, men regner med at det var denne Elvis låten som det refereres til. Jeg har nå sammenlignet og ja jeg hørte et refereng som lignet tydelig, men i låta som helet er jeg sterkt uenig. Noen andre klare kopieringer har jeg fremdeles ikke hørt.
Det betyr at jeg fortsatt står hardt på at utsagnet til anmelderen er sterkt feilaktig. Jeg bemerker at ingen har antydet noen beklagelser her. Jeg står også fast i min mening at det å være inspirert, bli assosiert til, ha "soundet" fra en annen tidsepoke og at man låner noen veldig korte grep fra andre er veldig distansert fra utsagnet om at det er store mengder tyveri.
Så til min "sutring". Ja, Dazed du har rett i at det egentlig er overdramatisert fra min side. Men tenk dere litt om: Er det allright at man påstår at hverandres album man setter høyt er plagiater fra andre? At de ikke har vært kreative selv, men bare tatt fra andre? Virkelig? Hadde dere selv likt dette om dette har vært utbredt i stafetten?
Det har vært mange som har ytret seg om hvor dårlig av meg dette var. Men er det bare jeg som står for den dårlige tonen? Jeg mener at det alltid må mange til for å "ødelegge" en tråd. Har dere vært konstruktive? Hvis noen hadde satt litt tydeligere perspektiv på den store forskjellen av å ligne osv mot å stjele omfattende så kunne denne diskusjonen endt op som rent konstruktivt mener jeg. Det er fort gjort å henge seg på en bølge med kritikk (som noen ikke sjelden er sterkere enn kilden). Det har iallefall jeg sett mange ganger i årene på sentralen.
Noen har reagert på at jeg har trukket meg fra stafetten. Det kan jeg skjønne, men jeg forsikrer dere at den store årsaken er at jeg helt ærlig og oppriktig ble såpass skuffet at lysten på å fortsette her forsvant. Jeg hadde ikke gjort dette som ren protest. Stafetten skal være moro og ikke på "tvang". Jeg håper inderlig at dere kan forstå hvor lite moro det er at plata du setter høyt blir anklaget for store mengder tyverier. I mitt hode er det juks. Jeg vil ikke ha noen favoritter som jukser og ikke står for de store linjene og kreativiteten selv. Som sagt jeg er fortsatt overbevist om at dette ikke stemmer og at dere tar feil her.
Jeg leste også mange har som hentydet til at jeg ikke tålte at plata ble misslikt. Her må jeg be dere lese om igjen for jeg har kun skrevet det motsatte. Jeg mener også at jeg har vært saklig hele veien i motsetning til mange andre.