Albumstafetten 24

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lyngen! ta deg sammen! hva er poenget med dette flisespikkeret?
    Jeg hadde kasta skiva i søppelkassa med en gang om jeg hadde tenkt at det var bare tyveri fra andre artister. Det sjelden jeg har likt en plate såpass mye som denne, derfor føleriet.

Det kommer ikke noen flere nominasjoner og "anmeldelser" fra meg i stafetten. Jeg er ferdig. Så mye gledesdreper var dette for meg. Det blir ikke lett for meg å hygge meg med plata noe mere nå, selv om jeg foreløpig ikke ser noen klare tyverier.
    ikke tull! det er ikke noe mere eller mindre tyveri enn de fleste andre band som gir ut skiver i dag. platen blir bedre under 2 runde forresten. virker mere variert. Flink vokalist som minner om mange ( det er slett ikke uvanlig) Oh yeah er en kul låt. Jeg syntes inspirert er et mye bedre ord enn tyveri. Husk! Musikk er ikke spesielt viktig. det er nødvendig!

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.326
    Kan det være at Lyngen blir så snurt fordi man ikke er helt enig hva man legger i "å stjele" når det kommer til låtskriving? Foxygen er vel mer som blånisser, de låner noe og gir noe tilbake.

Jeg syntes plata var drit de første gangene jeg hørte den, men etter en del runder tror jeg jammen jeg blir å kjøpe den. Og Lyngen, du kan da ikke slutte å høre på plata bare fordi det er noen som ikke liker den, for det gjelder vel strengt tatt det meste av det du hører på - at det er mange her som ikke synes særlig om det mener jeg.

Sist redigert:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Skjønner ikke det er så mye å stresse med. Selges sikkert noen ekstra skiver etter stafetten, en ihvertfall :)

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.326
    Skjønner ikke det er så mye å stresse med. Selges sikkert noen ekstra skiver etter stafetten, en ihvertfall :)
    Absolutt ikke noe å stresse med, men jeg synes det blir litt rart når man velger å trekke seg fra hele stafetten bare fordi ei plate man liker får litt stryk.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Lyngen! ta deg sammen! hva er poenget med dette flisespikkeret?
    Jeg hadde kasta skiva i søppelkassa med en gang om jeg hadde tenkt at det var bare tyveri fra andre artister. Det sjelden jeg har likt en plate såpass mye som denne, derfor føleriet. Det meste ligner på noe og alle har sine inspirasjonskilder og påvirkninger, men tyveri går ikke hos meg iallefall.

Det kommer ikke noen flere nominasjoner og "anmeldelser" fra meg i stafetten. Jeg er ferdig. Så mye gledesdreper var dette for meg. Det blir ikke lett for meg å hygge meg med plata noe mere nå, selv om jeg foreløpig ikke ser noen tyverier.
    Disse "tyveriene" er nok begått på høylys dag, i full offentlighet og uten at gjerningsmennene gjør det minste forsøk på å flykte fra åstedet. At Foxygen siterer musikkhistorien mer eller mindre ordrett er nok mao. fullstendig bevisst. Noen synes slikt er artig – andre liker det mindre. Noen ganger fungerer det – andre ganger ikke. Blir litt opp til hver enkelt – både band/artist, lytter og "kasus". Å trekke kriminalitet – eller for den saks skyld uærlighet – inn i dette, blir noe misforstått… Personlig tolker jeg det – i dette tilfellet – mer som et slags slitsomt kjekkaseri.

Men; ettersom du hverken hører eller anerkjenner referansene det henvises til, skjønner jeg ikke problemet. Pust ut. Ta deg sammen. Vær en mann.

vennlig hilsen. espen

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    Jeg forstår heller ikke hva det er som er så problematisk her. Når man skal skrive noe om en plate må man sette ting på spissen. Om alt skal skrive for ikke å provosere og alle skal strykes medhårs blir det jo en fryktelig kjedelig albumstafett.

Når det gjelder Foxygen er det den platen til nå i denne stafetten som har generert mest fuzz og der anmelderne har vært mest ueninge. Slikt sett er det den beste nominsasjonen til nå og i stedet for å være sur bør Lyngen vækre kjempefornøyd. Jeg sier ja til flere slike plater som splitter "ekspertpaneltet"!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Plata inneholder utvilsomt store mengder tyveri. Det er øyeblikk at jeg lurer på om jeg egentlig hører coverversjoner av kjente hits fra 60/70-tallet.
    Jaja, der kom det en til. Har du noen "bevis" eller er det bare anklage basert på følelser?

Beklager dere, men jeg mistet nå totalt lysten til å delta her. Det er ikke moro når det blir slik.
    Du; Det er klart det er kjipt når platene man nominerer blir kritisert, men det er jo sånn det er i stafetten. Vi liker ikke det samme, og man må nesten være forberedt på det og akseptere andres meninger. ...Og den ene anmeldelsen var jo svært positiv. Du har jo rutine nok til å vite dette. Hold ut, og bli med videre. :)

Eller: "HTFU" som det heter på utenlandsk. ;)

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Kan love at det blir større sprik i annmeldelsene lenger ned på lista;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Suspicious Minds fant jeg ikke noe sted, men jeg hører ikke noe Dylansk noe som helst sted på plata. Under My Thumb fant jeg nå, men jeg finner ikke noen låter på "We Are-" som lignet på Stones låten. Jeg skjønner ikke hvor du tar det fra. Når referanse spriker fra Dylan, Stones, Bowie, Beatles, Kinks, Love... Ja, flere? Det sier jo litt om at det er svært lite begrunnet. Det er jo helt forskjellige alle sammen og så er også Foxygen. Men det de har til felles er at det låter nostalgisk. Ikke dermed sagt at de stjeler og raner.
    ...Øyet som ser, og alt det der. Jeg mistenker at det er litt slik at når man liker et band, er de "inspirert" av andre, men hvis man ikke liker det, er det samme fenomenet å "stjele" og plagiere. Ganske fargede og belastede måter å si det samme på, altså. Ikke så oppsiktsvekkende at det er vanskelig å lage kontemporær musikk som ikke likner mer eller mindre på noe som er gjort før. Det hadde vært mye mer overraskende med noe ingen hadde hørt før.

Selvsagt kjipt når få andre "skjønner" en plate man elsker selv, men sånn er det noen ganger. Jeg har fått favoritter slaktet mange ganger selv, jeg. Frustrerende der og da, at de du vil "spre budskapet" til ikke skjønner plata slik som deg, men jeg håper ikke det er nok til å få noen til å slutte å bidra i stafetten.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Om dette hadde kommet opp tidlig i stafetten, så hadde jeg sagt et det ikke er tillatt uten saklig grunn. Punktum!
    For det første er ikke dette her SÅ høytidlig uansett. Vi har det bare moro med å nominere og anmelde hverandres plater. For det andre har ikke akkurat det å påstå at en artist "stjeler" fra en annen i et foruminnlegg nevneverdig injurierende kraft, og jeg synes du tillegger det helt hinsides overdrevet betydning. For det tredje bestemmer strengt tatt, til syvende og sist, ikke en (selv)oppnevnt "stafettsjef" på et diskusjonsforum noe som helst om hva en anmelder skal ha lov til å skrive i anmeldelsen sin.

Jeg forstår at du blir frustrert, og at du er uenig i utsagnene om at låtene er ...eh "mindre nyskapende", men SÅ alvorlig kan det vel ikke være? Håper du bestemmer deg for å fortsette når irritasjonen har kjølnet litt. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer ikke noen flere nominasjoner og "anmeldelser" fra meg i stafetten. Jeg er ferdig. Så mye gledesdreper var dette for meg. Det blir ikke lett for meg å hygge meg med plata noe mere nå, selv om jeg foreløpig ikke ser noen tyverier.
    For et drama!

Jeg tenker i alle fall mitt dersom det at plata di ikke fikk stormende jubel skal gjøre at du gjør stafetten kjipere for alle andre, og spesielt han som har nominert den neste plata du skal anmelde, ved å la være å anmelde platene du har fått trukket.

Hvis jeg skulle sluttet å glede meg over musikk som fikk dårlig karakter i stafetten, hadde det jammen blitt slunkent i favoritter-mappa etter hvert. Liker jeg noe, så liker jeg noe.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Tenker mitt her også...

Om man ikke tåler at plata ikke blir tiljublet, og blir sur og grinete fordi det kommer en saklig diksujson i kjølvannet av anmeldelsene, da kan man kanskje tenke seg om to ganger før man melder seg på. Syns diskusjonen var helt streit og saklig, og flere gode begrunnelser har dukket opp fra de som mener å høre partier sakset fra andre låter. "Under my supsicious thumb mind" er jo opp i dagen...

Foxygen ha laga ei ypperlig skive for seine sommerkvelder i godt selskap - da gjør det jo ingen ting at de tjuvlåner noen partier her og der...

Nominerte jo our mother the mountain en gang. Utrolig nok fikk den ikkje full pott av begge anmelderene, men eg har klart å legge det bak meg og gå videre...

Makan!

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Assosiasjoner er noe helt annet enn tyveri. Assosiasjoner er da helt vanlig med all musikk. Nei, dette blir altfor tynt synes jeg. Det blir mye usikker og kanskje. At det er noe Beatles over Oh No kan jeg være enig i, men noen stjeling er det langt ifra etter min mening. At det ligner holder overhodet ikke.
    Hva med det andre jeg nevner? Hører du virkelig ikke Suspicious Minds i On Blue Mountain?
    Som sagt så finner jeg ikke låta på nettet.
    Rart du ikke finner 'suspicious mind' på nettet.Der er jo sikkert mange youtube-klipp av den,og du har jo vel spotify ?

mvh. s,

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...Men, i morgen er det Rage Against The Machine som skal anmeldes, og det gleder jeg meg til! Håper anmelderne har husket å spille den høyt, og på det skikkelige anlegget sitt. :D

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Og Oh Yeah er i grenseland* — men det gjer ikkje så mykje, anna enn at plata blir litt dårlegare enn den kunne vore.
    Eg trur ingen er ute etter å ta plata for å ta plata. Det å peike på «låne»-aspektet ved ein del av songane er heilt på sin plass. For sjeldant har vel referansane vore så tydlege?

Det kan og tenkast at dette er heilt bevisst og at Foxygen berre ler av dei som peikar finger og smattar musikkhistorie. Dei erdet 21. århundre. Det er ikkje sikkert dette er ei seriøs plate i det heiletatt, så kvifor skal ein ta det så seriøst?

Ellers er vel responsen på plata 50/50 her. Omtrent som alle andre plater i stafetten. Eg trivst i deira selskap.

*grenseland som i at eg tenker T-Rex, T-Rex, T-Rex, sjølv om det er dei glade ambassadørane som spelar.

Sist redigert:
    U

utgatt60135

Gjest
    For et drama!

Jeg tenker i alle fall mitt dersom det at plata di ikke fikk stormende jubel skal gjøre at du gjør stafetten kjipere for alle andre, og spesielt han som har nominert den neste plata du skal anmelde, ved å la være å anmelde platene du har fått trukket.

Hvis jeg skulle sluttet å glede meg over musikk som fikk dårlig karakter i stafetten, hadde det jammen blitt slunkent i favoritter-mappa etter hvert. Liker jeg noe, så liker jeg noe.
    Jeg hadde tenkt å ikke skrive noe mere her, men når du missforstår det hele så må jeg påpeke det. Dråpen som fikk begret til flyte over kom fra en 8/10 anmeldelse så dette har ingenting med like eller misslike å gjøre. Det har med å gjøre at tyveri for meg faktisk er alvorlig, selv om det kommer opp på dette lille forumet her. Jeg anklager ikke andre for tyveri uten god grunn. Selv om musikk er mindre alvorlig enn mye annet, så kan slik medføre rettsaker og straffer. Det har gått mange måneder siden albumet kom ut og jeg har ikke sett noen saker der plagiat (som tyveri jo er) har vært nevnt om dem. Dere kan mene hva dere vil om meg og synes det er oppblåset, men når det blir såpass massivt brukt her så reagerer jeg såpass. Om gleden har blitt ødelagt for flere her så kan dere bare takke dere selv for det. Jeg kommer ikke til å revurdere dette er en god natts søvn.

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.326
    Er dette ny hifisentralenrekord i hårsårhet? Slikt ser man ellers stort sett bare i high-endavdelinga. Espege forklarte forbilledlig hva jeg regner med de fleste her mener når de kaller det "tyveri". Pust godt ut noen ganger, les innlegget hans på nytt og tenk over saken.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde tenkt å ikke skrive noe mere her, men når du missforstår det hele så må jeg påpeke det. Dråpen som fikk begret til flyte over kom fra en 8/10 anmeldelse så dette har ingenting med like eller misslike å gjøre. Det har med å gjøre at tyveri for meg faktisk er alvorlig, selv om det kommer opp på dette lille forumet her. Jeg anklager ikke andre for tyveri uten god grunn. Selv om musikk er mindre alvorlig enn mye annet, så kan slik medføre rettsaker og straffer. Det har gått mange måneder siden albumet kom ut og jeg har ikke sett noen saker der plagiat (som tyveri jo er) har vært nevnt om dem.
    Nei, jeg hadde tydeligvis ikke misforstått.

"Tyveriet" de ble "anklaget" for her er jo å lage musikk som likner på annen musikk. Ikke noe straffbart. Jeg synes fremdeles du overreagerer på en ekstrem måte.

Dere kan mene hva dere vil om meg og synes det er oppblåset, men når det blir såpass massivt brukt her så reagerer jeg såpass. Om gleden har blitt ødelagt for flere her så kan dere bare takke dere selv for det. Jeg kommer ikke til å revurdere dette er en god natts søvn.
    Greit nok. Svært skuffende, men du bestemmer jo det selv. Den offerrollen du spiller nå er etter min mening ganske lite flatterende, men det behøver du selvsagt heller ikke bry deg om.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg hadde tenkt å ikke skrive noe mere her, men når du missforstår det hele så må jeg påpeke det. Dråpen som fikk begret til flyte over kom fra en 8/10 anmeldelse så dette har ingenting med like eller misslike å gjøre. Det har med å gjøre at tyveri for meg faktisk er alvorlig, selv om det kommer opp på dette lille forumet her. Jeg anklager ikke andre for tyveri uten god grunn. Selv om musikk er mindre alvorlig enn mye annet, så kan slik medføre rettsaker og straffer. Det har gått mange måneder siden albumet kom ut og jeg har ikke sett noen saker der plagiat (som tyveri jo er) har vært nevnt om dem. Dere kan mene hva dere vil om meg og synes det er oppblåset, men når det blir såpass massivt brukt her så reagerer jeg såpass. Om gleden har blitt ødelagt for flere her så kan dere bare takke dere selv for det. Jeg kommer ikke til å revurdere dette er en god natts søvn.
    Spiller du en av låtene deres (eller noen andre sine) fra Youtube, som man gjør her i tråden, så er det rent tyveri (skal man følge det nye utvidede tyveribegrepet som musikkindustrien har tvangsinnført). Vi er alle tyver, banditter og kjeltringer og fortjener årevis med waterboarding på Guantanamo om det var opp til dem, for i det hele tatt å spille musikk uten løpende takstameter.

Det er med andre ord ikke et begrep som lenger har noen mening utover den du tilfeldigvis velger å bruke der og da.

Når det gjelder den aktuelle gruppen, så stjeler de rått og hemningsløst fra hauger med gamle slagere. Kunstnerisk frihet, og ingenting galt med det.

Man skal være stokk konservativ om man finner noe negativt i begrepet tyveri når det kommer til musikk, kunst og kultur.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Da jeg brukte begrepet "tyveri" i min anmeldelse var det ikke i negativ mening. Og slettes ikke i betydningen av at Foxygen skulle ha gjort noe kriminelt. Dagbladet-referansen, som Eviledorf viser til, bruker tydeligvis begrepene på samme måte som meg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Weird Al Yankowic skulle jo tydeligvis sittet på dødscelle for lengst, da. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis noen andre kunne tenke seg å skrive en anmeldelse av Cowboy Junkies - Renmin Park, til den 24/10, ville det være supert - og hjelpsomt, nå som vi har blitt varslet om et frafall.

Espege, kanskje?

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Sortland
    Spiller sikkert ingen rolle, men i en temmelig panegyrisk anmeldelse av albumet på Allmusic.com konkluderer
    Fred Thomas med at:

'' It's a gorgeous and non-stop convergence of ideas, some borrowed, some original, some refurbished, and some outright stolen.''

Anmeldelsen forøvrig er helt på linje med det som er sagt her, og han likte albumet veldig godt og ga nesten full pott.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Spiller sikkert ingen rolle, men i en temmelig panegyrisk anmeldelse av albumet på Allmusic.com konkluderer
    Fred Thomas med at:

'' It's a gorgeous and non-stop convergence of ideas, some borrowed, some original, some refurbished, and some outright stolen.''

Anmeldelsen forøvrig er helt på linje med det som er sagt her, og han likte albumet veldig godt og ga nesten full pott.

jeg kan prøve å ta den jeg.Er kommet meg bra til hektene etter sykehusoppholdet.Eneste aberet et at jeg bare kan bruke i-pad'en.Har Wimp på den,så det skulle gå greit å koble den til anlegget via hodetelefonutgangen.Kommer med en melding i kveld om jeg får problemer med dette.

mvh.s,

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fred Thomas med at:

jeg kan prøve å ta den jeg.Er kommet meg bra til hektene etter sykehusoppholdet.Eneste aberet et at jeg bare kan bruke i-pad'en.Har Wimp på den,så det skulle gå greit å koble den til anlegget via hodetelefonutgangen.Kommer med en melding i kveld om jeg får problemer med dette.

mvh.s,
    Supert! Takker og bukker.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den nye planen ser altså sånn ut:

Dato:
    Anmelder:Anmelder:Artist:Album:Nominert av:Spotify-url:
    2/10VortexSurferjanfrtSebadohHarmacyEviledorfHarmacy by Sebadoh on Spotify
    4/10BurntIslandGriffenfeldt1HakenThe MountainVortexSurferThe Mountain by Haken on Spotify
    7/10EviledorfOalexJohn Olav Nilsen & GjengenFor Sant Til Å Være GodtGriffenfeldt1For Sant Til Å Være Godt by John Olav Nilsen & Gjengen on Spotify
    9/10DazedB rasseThe PoliceOutlandos d'AmourFinger'nOutlandos D'Amour by The Police on Spotify
    10/10HandsoerGjestemedlemThe Pop GroupYBurntIslandY by The Pop Group on Spotify
    11/10Finger'nTownesNinaThe Guest HouseOalexThe guest house by Nina ® on Spotify
    14/10LyngenDrammen LydArctic MonkeysAMB RasseAM by Arctic Monkeys on Spotify
    15/10OalexHandsoerFoxygenWe Are the 21st Century Ambassasors of Peace & MagicLyngenWe Are The 21st Century Ambassadors Of Peace & Magic by Foxygen on Spotify
    17/10GjestemedlemBurntIslandRage Against The MachineRage Against The MachineDazedRage Against The Machine by Rage Against The Machine on Spotify
    18/10VortexSurferB RasseLittle FeatLittle FeatTownesLittle Feat by Little Feat on Spotify
    21/10Finger'nDazedKevin CoyneMatching Head and FeetjanfrtMatching Head And Feet by Kevin Coyne on Spotify
    22/10janfrtGriffenfeldt1The Blue AeroplanesSwaggerDrammen LydSwagger by The Blue Aeroplanes on Spotify
    24/10mikefish
    EviledorfCowboy JunkiesRenmin Park - The Nomad Series Volume 1
    GjestemedlemRenmin Park - The Nomad Series Volume 1 by Cowboy Junkies on Spotify
    25/10TownesDrammen LydSatyriconSatyriconHandsoerSatyricon by Satyricon on Spotify

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Fred Thomas med at:

mvh.s,
    Jo,det gikk fint å få Wimp'en inn på anlegget fra i-pad.Da er det bare å komme igang med dypdykket.

mvh.s,

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    83.136
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Følger passivt med fra sidelinjen på dette som jeg oppfatter som en strålende feelgood tråd. Er det mulig..... Gleder meg til dere får fokuset tilbake i tråden :)

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    I morgen er det ny plate og da flyttes fokuset over på stjeling fra metall og rap :)

(beklager, men klarte ikke å la være å skrive kommentaren)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ja for neste band er overhode ikke kjent for hemningsløs stjeling.

følger fra sidelinjen, og synes det er synd at ren sutring skal ødelegge så mye for en ellers så utmerket tråd.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg ble oppfordret av noen her til å gå igjennom diskusjonen når jeg har roet meg ned. Det har jeg gjort nå.

Det startet her:

Plata inneholder utvilsomt store mengder tyveri.
    (Sitat fra anmelder)

Suspicious Minds ble fort nevnt som den klareste kopieringen men den fant jeg ikke på nettet og det er ikke så rart når den som kom med den skriver at det er en Dylan låt. Jeg overså linken til Townes, men regner med at det var denne Elvis låten som det refereres til. Jeg har nå sammenlignet og ja jeg hørte et refereng som lignet tydelig, men i låta som helet er jeg sterkt uenig. Noen andre klare kopieringer har jeg fremdeles ikke hørt.

Det betyr at jeg fortsatt står hardt på at utsagnet til anmelderen er sterkt feilaktig. Jeg bemerker at ingen har antydet noen beklagelser her. Jeg står også fast i min mening at det å være inspirert, bli assosiert til, ha "soundet" fra en annen tidsepoke og at man låner noen veldig korte grep fra andre er veldig distansert fra utsagnet om at det er store mengder tyveri.

Så til min "sutring". Ja, Dazed du har rett i at det egentlig er overdramatisert fra min side. Men tenk dere litt om: Er det allright at man påstår at hverandres album man setter høyt er plagiater fra andre? At de ikke har vært kreative selv, men bare tatt fra andre? Virkelig? Hadde dere selv likt dette om dette har vært utbredt i stafetten?

Det har vært mange som har ytret seg om hvor dårlig av meg dette var. Men er det bare jeg som står for den dårlige tonen? Jeg mener at det alltid må mange til for å "ødelegge" en tråd. Har dere vært konstruktive? Hvis noen hadde satt litt tydeligere perspektiv på den store forskjellen av å ligne osv mot å stjele omfattende så kunne denne diskusjonen endt op som rent konstruktivt mener jeg. Det er fort gjort å henge seg på en bølge med kritikk (som noen ikke sjelden er sterkere enn kilden). Det har iallefall jeg sett mange ganger i årene på sentralen.

Noen har reagert på at jeg har trukket meg fra stafetten. Det kan jeg skjønne, men jeg forsikrer dere at den store årsaken er at jeg helt ærlig og oppriktig ble såpass skuffet at lysten på å fortsette her forsvant. Jeg hadde ikke gjort dette som ren protest. Stafetten skal være moro og ikke på "tvang". Jeg håper inderlig at dere kan forstå hvor lite moro det er at plata du setter høyt blir anklaget for store mengder tyverier. I mitt hode er det juks. Jeg vil ikke ha noen favoritter som jukser og ikke står for de store linjene og kreativiteten selv. Som sagt jeg er fortsatt overbevist om at dette ikke stemmer og at dere tar feil her.

Jeg leste også mange har som hentydet til at jeg ikke tålte at plata ble misslikt. Her må jeg be dere lese om igjen for jeg har kun skrevet det motsatte. Jeg mener også at jeg har vært saklig hele veien i motsetning til mange andre.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg, for min del, har prøvd å være så konstruktiv som mulig, i alle fall.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok like greit.
    En bra stafett har det også vært, så langt.:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn