Hurray For The Riff Raff - Hurray For The Riff Raff (2011)
Enda en plate i stafetten med et band som jeg ikke kjente til fra før, vel morro det og dette er jo en flott måte og bli kjent med spennende musikk på.
Siden jeg ikke viste noe om dette bandet fra før var noe av det første jeg gjorde et raskt google-søk uten at jeg ble så veldig mye mer opplyst av den grunn, men jeg fant da ut følgende; Dette bandet fra New Orleans er først og fremst Alynda Lee som synger, spiller banjo, gitar og skriver alle sanger. I tillegg er Walt McClements, Aubray Freeman og Shae Freeman med i gruppa.
De har tidligere gitt ut en EP og to plater på egenhånd, så dette er første plata med et plateselskap i ryggen.
Plata er i folk landskapet med litt country-preg inni mellom, her er banjo, gitar, ståbass, fele, trekkspill osv.
Plata begynner med instrumentalen "Meet Me In The Morning" på piano og jeg har en veldig sterk følelse av at denne har jeg hørt før uten at jeg klarer og finne ut hvor. Så begynner platen på alvor og det kommer den ene flotte sangen ettter den andre. Jeg bare elsker den litt skranglete fremførelsen og stemmen til Alynda som jeg synes passer veldig godt til denne typen musikk. Det ligger hele tiden en litt mørk stemning over albummet selv om det er noen sanger med godt driv og rytme. Tekstene er heller ikke akkurat av det lystige slaget, her er mye ulykkelig kjærlighet og om livet i nedre del av samfunnet, men helt svart er det ikke og håpet lurer i bakgrunnen.
Vanskelig og trekke ut enkeltsanger fra denne plata for meg siden jeg synes den er ganske helstøpt, men favoritten er nok "Little Things".
Til slutt vil jeg bare si tusen takk til united59 for med denne nominasjonen gjort meg oppmerksom på Hurray For The Riff Raff, jeg er blitt ganske forført av Alynda og hennes univers og er ikke metta selv etter sikkert 20 gjennomhøringerer på kort tid, denne nærmer seg min topp 10 for i år. Har slitt litt med og karaktersette denne da den har vekslet mellom 8 og 9, men trekker litegrann for enkelte spor med en del sus (dette er egentlig pirking på en såpass god plate).

Ender da på
8/10.