Nanci Griffith - Other Voices, Other Rooms
Nanci Griffith er i mine ører en radiovennlig, "tilgjengelig" countryartist. Hun kaller selv stilen sin "folkabilly", men jeg synes det er like mye "voksen" countrypop med influenser fra bluegrass og country&western, som fra folk. Griffith er fra Austin, Texas og født i 1953. Hun er vokst opp med denne musikken, og på denne plata hedrer hun de hun har blitt påvirket av.
"Other Voices, Other Rooms" fra 1993, er nemlig en samling coverlåter som Nanci gjør sine versjoner av. I mange tilfeller i duett med, eller akkompagnert av, artistene som skrev sangene. Det er litt av et stjernegalleri hun har med seg. Chet Atkins, Guy Clark, Bob Dylan, Béla Fleck, Arlo guthrie, Emmylou Harris, Allison Krauss, etc, etc. lista er lang!
Når hun plukker låter fra andres kataloger slik som hun har gjort her, er det ikke så rart at de fleste sporene i seg selv er gode. Fremføringen er også god i de fleste tilfellene, og sporene variere fra uskyldig jentepop ("Three Flights Up") via meningsløst platefyll ("Wimoweh") til
gode countrylåter som "Tecumseh Valley". Griffith er en dyktig musiker med en vakker stemme, og gjør alle låtene på en fin måte, men det hele blir ofte litt i overkant "glatt" for denne musikken. ...for min smak.
Med én gang høres denne musikken ganske "enkel" og "kjedelig" ut. Spesielt hvis man lytter ved lavt volum og kanskje som bakgrunssmusikk, men som med mye annen "country", oppdager man ved å gi låtene mer oppmerksomhet, at her er det lag på lag på lag med banjo, munnspill, fele, steel-gitar og alskens andre instrumenter som hører til sjangeren. ...Traktert av mestere! Dette er det som likevel gjør plata litt mer interessant å lytte til.
Mine favoritter på plata må foreløpig være: "Tecumseh Valley" (Townes van Zandt), "Boots Of Spanish Leather" (Bob Dylan) og "This Old Town" (Janis Ian), med "Ten Degrees And getting Colder" (Gordon Lightfoot) på reserveplass.
"Other Voices, Other Rooms" inneholder hele 17 låter, og når flere av dem strengt tatt høres ut som platefyll, synes jeg Nanci kunne ha klart seg med 10-12 spor. Da hadde plata i sin helhet vært bedre. Sånn den er nå, er den for all del bra, men likevel ikke veldig engasjerende. Jeg synes den er en midt på treet-plate, som av meg får en midt på treet-karakter:
5/10