Albumstafetten 12

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.120
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Deadstring Brothers: São Paulo (2009)

Denne plata er bandets nyeste, og så vidt jeg kan se, det fjerde studioalbumet fra dem. Det første kom i 2001. Jeg kjente ikke til dem fra før albumstafetten, men jeg kommer nok til å lytte mer til dem.

Denne plata foregår i helhet innenfor rommet som avgrenses av Sticky Fingers på den ene siden og Exile on Mainstreet på den andre. Det er med andre ord ikke noe stort rom, og det er ganske folksomt der. I tillegg til Rolling Stones har en rekke band lagd musikk der; en av de mer minneverdige for min del er "Here come the snakes" Green On Red fra 88 (eller var det 89?) Du hopper ikke akkurat etter Boklöv når du satser i dette rommet!

Denne plata er ikke nyskapende på noen som helst måte, men det er streit og ærlig råkkenroll med hjertet utapå "like grandpa used to make it" og det er pokker ta meg tilstrekkelig! Det er godt spilt og innspilt og i en tid hvor Stones selv går på tomgang, og på sitt beste høres ut som et "tribute" band til seg selv opplever jeg denne plata som en vitamininnsprøytning.

Rolfozzy nominerte vel denne, og gjorde vel egentlig anmeldelsen min overflødig da han sa i "Hvalytterdutilidagtråden" (i forrige uke tror jeg) at dette var den beste Stones skiva på lenge. Det er alt du trenger å vite om denne plata, og det er verdt en 8er.

God sommer!

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.120
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Har lagd en liten statistikk over albumstafettene. Denne er den slappeste så langt

nr: poster lest:
1 221 4689 1. post 24/02 2010
2 219 4003
3 176 3632
4 480 7574
5 232 3585
6 260 3603
7 659 8273
8 159 2499
9 266 3958
10 508 6406
11 201 2944 pr kl 1600 i dag
tot: 3381 51166

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bra anmeldelse Burnt, denne skal sjekkes ut umiddelbart

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Burnt_Island skrev:
Har lagd en liten statistikk over albumstafettene. Denne er den slappeste så langt
Åtter'n da?

Enig i at en pause til over sommerferien nok er lurt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Dazed skrev:
Burnt_Island skrev:
Åtter'n da?

Enig i at en pause til over sommerferien nok er lurt.
Åttern var julerunden med begrenset deltagelse

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Meget bra om stones-rockerne i Deadstring Brothers.
Har fulgt bandet i en 4-5 år nå. De leverer varene de.

Liker plata ganske godt, men syns ikkje det er deira beste. Tror eg holder en knapp på Silver mountain.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Bra omtale av Deadstring Brothers, Burnt. Liker den godt den der.

Den er blandt musikken jeg kaller "suppe på en spiker". Ikke nyskapende på noen som helst måte. Men det er ikke feil bare de rette krydder tilsettes og det gjøres med stil slik Deadstring gjør det. Det svinger, rocker og får fram trampe med foten feelingen.

Eneste utgivelsen de har på vinyl, så vidt jeg vet ihvertfall. Har en cd med de også som er bra. "Starving Winter Report" Også en meget bra sak. Den som Townes nevner har jeg aldri hørt.

Som Stones, Green on Red og Inmates. Og det er ikke feil det.

Igjen, bra Burnt. Du har forstått det.

U

utgatt60135

Gjest
Gossip - Music for Men (2009)

Husker coverbildet, men det stoppet der. Meget bra bildet av trommis Hannah Blilie som er lesbisk i likhet med den meget frodige frontfiguren Beth Ditto som uten blygsler gjerne synger i bikinien. Trio med gitarist Brace Pain. Music For Men er amerikanernes fjerde album. Ikke lett å sette i noen sjanger, men jeg ville sagt noe sånt som funky punky rocka modern R´n B. Her er det stort sett fullt trøkk fra start til mål og kjedelige kan man i alle fall ikke kalle dem. Egnet for å slippe alle hemninger løs på en fest. Høyt tempo og catchy uten at noen enkeltlåter skiller seg så veldig ut. På en måte en svakhet på en annen måte en styrke. Jeg vil uansett trekke frem Pop Goes the World og Love and Let Love som gode låter. Rimelig kommers tilsnitt, men det funker. I begynnelsen tenkte jeg at dette ble et album jeg kunne få gleden av å slakte, men etter mange runder begynnte jeg å venne meg på Beth og så mye av kvalitetene deres. De er gode musikere og Beth synger med stor autoritet og behersket råskap og trøkk. Det som plaget meg var hennes anstrengte anmasete og klemte halsdominerte vokal. Men så begynte jeg å lure på om dette har noe med innspillingen å gjøre også. Jeg vet ikke. Uansett så klarte jeg til en viss grad å la det passere, men kan ikke unngå å synes at albumet er nokså slitsomt å lytte til. Mest grunnet vokalen, men også litt fordi rytmene blir litt monoton i sitt høye tempo i så godt som alle låter. En bra plate med mange kvaliteter, men noen store negative inntrykk gir ikke mer enn;

6/10

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Fin anmeldelse Lyngen av et for meg litt for "kommers" album.

Det jeg egentlig ville kommentere var Deadstring Brothers:

Er det bare meg som synes slik åpenbar kopiering av egne idoler blir negativt?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Fin anmeldelse Lyngen av et for meg litt for "kommers" album.

Det jeg egentlig ville kommentere var Deadstring Brothers:

Er det bare meg som synes slik åpenbar kopiering av egne idoler blir negativt?
Det er litt både og syns eg. Syns eksmpelvis ikkje det er negativt at fuzztones åpenbart kopierer sonics, men at Bush åpenbart kopierte Nirvana syntes eg var negativt en gang. Deadstring brothers har hørt mye på Stones, men de leverer jo varene allikevel. Et annet band som åpenbart har hørt mye stones/faces er svenske Diamond dogs. Spiller de ofte eg, til tross for at de ikkje akkurat tråler upløyd mark.

@Lyngen. Fin anmeldelse det der. Har hørt bedre Gossip plater, og er nok enig i at det er en sånn midt på treet plate. Men du må gjerne bruke et linjeskift en gang i ny og ne, og ikkje legge opp til sånt Knausgård-format

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bra anmeldelse Lyngen! skal høre på albumet nå din Knausedude

U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Bra anmeldelse Lyngen! skal høre på albumet nå din Knausedude
Takk. Den ble skrevet litt på direkten, men ble fornøyd. Vil gjerne høre hva andre mener om plata. Hva er en knausedude?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Liker platen fra Roda godt etter et par kjappe runder med plata. Tror jeg gir den en 7/8 Syntes det er litt tøft og med bra driv

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Burnt_Island skrev:
Deadstring Brothers: São Paulo (2009)

Denne plata er bandets nyeste, og så vidt jeg kan se, det fjerde studioalbumet fra dem. Det første kom i 2001. Jeg kjente ikke til dem fra før albumstafetten, men jeg kommer nok til å lytte mer til dem.

Denne plata foregår i helhet innenfor rommet som avgrenses av Sticky Fingers på den ene siden og Exile on Mainstreet på den andre. Det er med andre ord ikke noe stort rom, og det er ganske folksomt der. I tillegg til Rolling Stones har en rekke band lagd musikk der; en av de mer minneverdige for min del er "Here come the snakes" Green On Red fra 88 (eller var det 89?) Du hopper ikke akkurat etter Boklöv når du satser i dette rommet!

Denne plata er ikke nyskapende på noen som helst måte, men det er streit og ærlig råkkenroll med hjertet utapå "like grandpa used to make it" og det er pokker ta meg tilstrekkelig! Det er godt spilt og innspilt og i en tid hvor Stones selv går på tomgang, og på sitt beste høres ut som et "tribute" band til seg selv opplever jeg denne plata som en vitamininnsprøytning.

Rolfozzy nominerte vel denne, og gjorde vel egentlig anmeldelsen min overflødig da han sa i "Hvalytterdutilidagtråden" (i forrige uke tror jeg) at dette var den beste Stones skiva på lenge. Det er alt du trenger å vite om denne plata, og det er verdt en 8er.

God sommer!
Hørt plata et par ganger, beste "Stonesskiva" på 35 år

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
The Dirtbombs skiva fortjener en 8er, kul partymusikk

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lissie - Catching a Tiger
Jævlig bra dame. Sterke låter og et drivende godt band. Kjøpt inn nå

Soleklar 9

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Black Dub - Black Dub
liker Daniel og denne platen er fin. Trenger litt mere tid men allerede en 7. bestiller den også

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Legendary Pink Dots - The Maria Dimension
Denne skiva er dritkul og den må jeg også skaffe meg. Mye bra plater denne gangen

7er

U

utgatt60135

Gjest
São Paulo plata er ikke noe musikk for meg, men den er sikkert bra. Rolfozzy´s uttrykk "koke suppe på spiker" passer bra for denne musikken, ikke generelt om dagens musikk.

Jeg vet ikke om Brasse har tenkt å anmelde Gossip også eller hva.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
São Paulo plata er ikke noe musikk for meg, men den er sikkert bra. Rolfozzy´s uttrykk "koke suppe på spiker" passer bra for denne musikken, ikke generelt om dagens musikk.

Meget betryggende at du ikke liker Sao Paulo. Du satte et kvalitetsstempel på den der. ;D

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:

Meget betryggende at du ikke liker Sao Paulo. Du satte et kvalitetsstempel på den der. ;D
Det høres bra ut :). Gubberockstempel ;).

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:

@Lyngen. Du blander rock og gubberock. Men det vet du jo allerede at du gjør

U

utgatt60135

Gjest
Townes skrev:
Jeg har min egen definisjon og egne stempel ;).

Edit;

Ps; Det er bare harmløs erting som en motpol til at så mange her ikke har sansen mot mye ny musikk. Føler meg ganske så alene her med min smak til tider.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Townes skrev:

Edit;

Ps; Det er bare harmløs erting som en motpol til at så mange her ikke har sansen mot mye ny musikk. Føler meg ganske så alene her med min smak til tider.
Er vel ingen her som misliker ny musikk fordi den er ny? Det er i så fall bare fordi den er dårlig.
Eg og føler meg ganske aleine med min smak. Og det er eg jævli glad for.

U

utgatt60135

Gjest
Townes skrev:
Lyngen skrev:
Townes skrev:

Edit;

Er vel ingen her som misliker ny musikk fordi den er ny? Det er i så fall bare fordi den er dårlig.
Eg og føler meg ganske aleine med min smak. Og det er eg jævli glad for.
Nei, jeg mente "ny" i form av annen sound enn trad. rock. Det er jo mest moro at andre også blir begeistret for samme plate, men noen ganger er det moro å være uenig også.

U

utgatt60135

Gjest
Ok, da er den 12. albumstafetten avsluttet. Ikke alle har levert og det er synd. Den ble dessverre en av de mindre gode, men takker alle som har bidratt og levert :). For egen del ble det gode album i Charles Bradley og The Make Up i tillegg til min egen plate. Og pluss i boka til Lissie og Dan Reed.

Jeg regner med å starte en ny runde i august/september :D. Jeg tror ikke albumstafetten er død riktig enda selv om kanskje interessen har vært dalende. Forhåpentligvis er lysten sterke til høsten.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Jeg regner med å starte en ny runde i august/september :D. Jeg tror ikke albumstafetten er død riktig enda selv om kanskje interessen har vært dalende. Forhåpentligvis er lysten sterke til høsten.
Tror vi kommer sterkt tilbake. Foreslår at nominasjonsrunden kan starte sånn omtrent når skoleåret starter, så alle studentene er på plass for å sløse bort tiden på sentralen igjen. ;)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Ok, da er den 12. albumstafetten avsluttet. Ikke alle har levert og det er synd. Den ble dessverre en av de mindre gode, men takker alle som har bidratt og levert :). For egen del ble det gode album i Charles Bradley og The Make Up i tillegg til min egen plate. Og pluss i boka til Lissie og Dan Reed.

Syns vi kan tillate at de som mangler leverer, så sant anmeldelsen kommer innen en ukes tid. Når det allikevel har sklidd ut på denne måten.
Skal det funke bra i runde 13 og utover, må tøylene strammes inn. Et alternativ kan være å se på stafetthistorikken og vurdere eksklusjon av folk som har unnlatt å levere to eller flere ganger. Det mener eg faktisk seriøst.

Det er blitt sagt før, men eg gjentar det gjerne, det er litt respektløst å få andre folk til å bruke tid og krefter på å lytte til og skrive om en plate du sjøl nominerer, og så gi beng i å yte samme innsats tilbake.

U

utgatt60135

Gjest
På VGD var regelen å ekskludere de som ikke leverte på neste runde for så å få en ny sjanse på runden deretter. Har vurdert det, men ønsket ikke å være for streng. Men hvis det sklir ut for ofte så er det en bra ting tror jeg. Vet ikke hvor lang levetid stafetten har her, men den har i allefall levd lengre enn jeg hadde turt å håpe på i begynnelsen. Tror vi uansett har behov for lengre pauser etter endel runder.

Ja, det er flott om de som ikke har levert leverer selv om runden egentlig er ferdig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det er patetisk å ikke levere. Ellers synte jeg vi bør åpne for kommentarer for ikke deltagere. Ikke møte ikkedeltakere "med hold kjeft og meld deg på"

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Det er patetisk å ikke levere.
Ganske respektløst, i alle fall. På tide med en ny runde ledet av Kim Il Finger? ;)

65finger skrev:
Ellers synte jeg vi bør åpne for kommentarer for ikke deltagere. Ikke møte ikkedeltakere "med hold kjeft og meld deg på"
Har det skjedd, da?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Dazed skrev:
65finger skrev:
Det er patetisk å ikke levere.
Ganske respektløst, i alle fall. På tide med en ny runde ledet av Kim Il Finger? ;)

65finger skrev:
Ellers synte jeg vi bør åpne for kommentarer for ikke deltagere. Ikke møte ikkedeltakere "med hold kjeft og meld deg på"
Har det skjedd, da?
det var vel litt stilen for noen stafetter siden (jeg var en av synderene) det blir fort sigarklubb av slikt. Tror stilen bør være det motsatte. Aktivt be om tilbakemelding av ikke deltagere

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:

Gubberock!

Er noe som bare 12 års gamle jentunger og Lyngen mener om tidløs rock.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke flere løser tidsklemma ved å skrive sin anmeldelse i god tid før deadline? Selv skrev jeg mine anmeldelser mange dager før publisering, for å være sikker på å komme i mål.

Samtidig ønsker jeg meg langt større bredde i stafetten. Det er jo mange sterke profiler på forumet som absolutt burde vært med: Valentino, vredensgnag, Vidar P, Sounscape(!!), Trane, pedal, Mbare, musicus osv osv. Hvorfor er ikke flere av disse med??
Hadde også vært fint om det ble større bredde rent musikalsk. Tror nok klassisk blir for ambisiøst ogt vanskelig, men hvorfor ikke litt mer musikk i retning jazz?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke flere løser tidsklemma ved å skrive sin anmeldelse i god tid før deadline? Selv skrev jeg mine anmeldelser mange dager før publisering, for å være sikker på å komme i mål.

Samtidig ønsker jeg meg langt større bredde i stafetten. Det er jo mange sterke profiler på forumet som absolutt burde vært med: Valentino, vredensgnag, Vidar P, Sounscape(!!), Trane, pedal, Mbare, musicus osv osv. Hvorfor er ikke flere av disse med??
Hadde også vært fint om det ble større bredde rent musikalsk. Tror nok klassisk blir for ambisiøst ogt vanskelig, men hvorfor ikke litt mer musikk i retning jazz?
De som er med nominerer vel den musikken de hører på. Og liker.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
rolfozzy skrev:
Karma skrev:

De som er med nominerer vel den musikken de hører på. Og liker.
Selvsagt.
Men dersom flere blir med, får vi normalt også større bredde rent musikalsk.

U

utgatt60135

Gjest
Karma skrev:

Jeg akter å påtvinge en ny sjangerrunde (med jazzplate) for å få større bredde og gjøre det mer spennede, imo ;). Vi tåler å ta den utfordringen én gang til. Kanskje hadde vi kunne tatt med en klassisk den gangen også. Jeg og finger´n kan kanskje ta annen hver runde fra høsten.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Karma skrev:

Jeg akter å påtvinge en ny sjangerrunde (med jazzplate) for å få større bredde og gjøre det mer spennede, imo ;). Vi tåler å ta den utfordringen én gang til. Kanskje hadde vi kunne tatt med en klassisk den gangen også. Jeg og finger´n kan kanskje ta annen hver runde fra høsten.
Jeg husker hvordan det gikk forrige gang det var snakk om å legge føringer på nominasjonene. Tviler på at det gir deltakelsen og responsen noe oppsving.

Se så bra 11-er'n gikk, som var helt "fri".

Topp Bunn