Albumstafetten 12

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for to gode anmeldelser. Jeg setter plata litt høyere enn dere, men det er kanskje fordi jeg var en "forvirret 16-åring" da plata om ut. I alle fall i en måneds tid. ;)

Hvis dere gidder, anbefaler jeg å gi platene "Levellers", "Mouth To Mouth" og "Zeitgeist" en snurr også. Kanskje de faller bedre i smak. Tror alt ligger på Spotify.

U

utgatt60135

Gjest
Bra anmeldelser tross liten tid. Takk så mye :). Jeg liker denne plate bedre enn den forrige, men dette er heller ikke helt min greie. Ganske så fengende, men klarer ikke å treffe mitt følelsesregister med stor flate. Blir bare middels bra rett fram folkrock. Sikkert fin bakgrunnsmusikk for en øl med gode venner. Sell Out er en god låt da. Tjo - hei :). 5.

U

utgatt60135

Gjest
Charles Bradley - No Time for Dreaming (2011)

Ahh - dette er groovy saker! Hørte på plata for første gang bare noen dager før jeg trakk denne platen. Jeg fikk et smil rundt munnen da jeg trakk den for denne ga et godt førsteinntrykk til tross for at dette ikke er musikk jeg lytter mye til. Moro med noe annet enn alternativrocken som dominerer for tiden. Fant den på en eller annens liste over beste musikk i år og det måtte sjekkes ut. Slack og cool plate med heit og grovkalibret vokal med stor innlevelse. Litt Soul, litt R´n B, litt funk og litt Blues. Hvem er så denne karen? Han har tydeligvis levd et tøft liv og tilbragt endel av barndommen på gata. Han kom seg ut av Brooklyn ved hjelp av et føderalt program for å hjelpe vanskeligstilte familier. En dag tok søsteren han med på en James Brown konsert hvor Charles ble bergtatt. Han drømte om å selv bli stjerne og startet senere et band som ikke varte lenge. Jobbet som kokk og flyttet til ulike steder. Tilbake i Brooklyn våknet Charles en morgen av politisirener i sin mors hus. Han ble knust av å finne ut at hans bror hadde blitt skutt og drept av sin nevø. Livet syntes ikke verdt å leve lenger. Men så ble han oppdaget av en kar i platebransjen på en konsert og fikk utgitt sin første singel. Først 62 år gammel, tidlig i år, fikk han gitt ut sin første fullengder. Skulle tro han har gjort dette i 20 år!

En veldig jevn plate så det er ikke lett å plukke ut favorittlåter, men liker best I Belive In You Love, den korte Trouble In The land som minner om Amy Winehouse og ikke minst How Long:

How Long

Must I Keep Going On?
To see all this pains in the world
How long, oh..
Tell me, tell me
Tell me

How long?

Ooh, oh, ow, oh ....

I talked my brother the other day
He said brother
Please, gimme a little fix
huh
I looked at him and said
brother, don`t leave me

How Long?
Must you keep suffering like this?

You know how people suffering
they looking for something, something to look up to
they looking for a change

How Long?

Well

what I´m gonna do
what I`m gonna say
America!
please hear me ...
make this world right, ooh people

En lidenskapelig plate om sorg, smerte og kjærlighet som står som en påle grunnet en stor stemme, men det er lite å sette fingeren på hos musikerne også. Jeg fikk som sagt et godt førsteinntrykk, men dabbet litt av for så å bare bli likt bedre og bedre. Denne skal jeg kjøpe. Du også? Begynte som en sekser, men ender på en solid;

8/10

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Veldig så enig jeg er i de anmeldelsene som har vært så langt.

Og de har vært gode. Anmeldelsene mener jeg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Charles Bradley - No Time for Dreaming

Har ikke tid og finner lite info om denne Karen. Et kjapt blikk på Lyngens anmeldelse forteller meg at han har skrevet det som er å fortelle.

Dette er Soul ispedd litt Ska og Reagge. Her er det orgel, blåsere, trommer og annet. Dette er spilt av jævlig dyktige folk som får det til å høres så deilig skjevt ut.

Vokalen er superbra og ikke minst troverdig. Det høres sårt og trist men samtidig gla ut. Dette er en plate jeg har kost meg med og den vokser.

Denne typen musikk i moderne form blir ofte glatt og kjip. Ikke denne, den tar tak i hjertet og røsker i det. Dette er soul med baller, ikke noe kald flinkissmørje. Dette bandet minner meg om et fra 80tallet: Melodica melodies uten plastfløyter og mye dyktigere karer til å traktere instrumentene.

De er prikk så bakpå at det svinger som ville helvete. Har stort sett hørt denne på soverommet og tatt meg i å skråle med på refrengene, langt ute på natta!! Denne skal kjøpes inn, det er sikkert. 9/10

Takker for denne!!

Kjapt og gæernt!

U

utgatt60135

Gjest
Kjempe, finger´n :D. Du er kanskje litt mer presis på sjangre, men ble litt usikker på blandingsforholdet. Jeg kunne kanskje skrytt litt mer av musikerne for jeg fant virkelig ikke noe å trekke for. Vil er vel i grunn veldig enige?

Takk til Townes for et godt albumvalg!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
Kjempe, finger´n :D. Du er kanskje litt mer presis på sjangre, men ble litt usikker på blandingsforholdet. Jeg kunne kanskje skrytt litt mer av musikerne for jeg fant virkelig ikke noe å trekke for. Vil er vel i grunn veldig enige?

Takk til Townes for et godt albumvalg!
jeg syntes du var støere på sjangere :) vi er veldig enig

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
To gode anmeldelser av en god plate der gitt.

Hyggelig at Bradley falt i smak. Regnet med at finger'n ville like den, litt mer spent på Lyngen.
Syns det er et veldig sterkt album, og det er gjort med ytterste fingerspitsgefuhl.
Denne gjengen vet ka de holder på med, og stemmen til Bradley er det vel liten vits å diskutere.

Forbauser meg lite at understreken ikkje ble imponert...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Townes skrev:
To gode anmeldelser av en god plate der gitt.

Hyggelig at Bradley falt i smak. Regnet med at finger'n ville like den, litt mer spent på Lyngen.
Syns det er et veldig sterkt album, og det er gjort med ytterste fingerspitsgefuhl.
Denne gjengen vet ka de holder på med, og stemmen til Bradley er det vel liten vits å diskutere.

Forbauser meg lite at understreken ikkje ble imponert...
Mannen har en historisk stor stemme. Det må jeg tillegge

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Charles Bradley er vel det nærmeste det går an og komme de gamle klassikere fra Stax. Otis Redding og den gjengen. Wilson Picket, Sam & Dave. Og et snev av James Brown, som ikke var på Stax og som er mest kjent for funk.

Men Bradley greier jobben med glans. Det er ei kjempeplate. Og slik den riktige og gode bluesen er spilt inn, slik er denne spilt inn. Med ståpikk.

Ligger på shoppinglista mi.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er vanskelig å forstå hvorfor noen skulle misslike Charles Bradley, for kvalitetene er så åpenbare. Fra starten av griper platen tak i lyttere med åpne ører. Det er helt klart at Bradleys blå bein er genuine og rotekte, og i så måte føyer han seg inn i noe som ser ut til å kunne være en lenge etterlengtet revival.

Men jeg synes kanskje at karakterer som 9/10 setter listen litt høyt. Selv om kvalitetene er åpenbare ved første lytting så har den heller ikke helt de umiddelbare kvalitetene jeg setter så pris på hos hans soul sister Sharon Jones. Slektskapet mellom de to blåserdominerte østkystartistene er åpenbart, men ikke 100 prosent. Begge tar opp arven etter Stax, men Bradley viderefører også i stor grad Jersey-soulen fra syttitallet. Jones hviler seg nok mer på både sørstatsound og Motor Town enn Bradleys kjøligere og mer avmålte Jersey-sound, noe som gir henne en mer umiddelbar effekt på uforberedte lyttere.

Ut fra det vil jeg mene det er forståelig når Jones fortsatt nyter mer oppmerksomhet. Lurer litt på om det ikke er hun som korer på låten I Believe In Your Love? Det vi si, jeg er vel ganske overbevist om at det er henne som høres tro på kjærligheten et stykke bak i lydbildet. Uten noen opplysninger om det tilgjengelig tror jeg nok platen er spilt inn i Daptone Records studio med Dap Kings. Lydbildet er Dap Kings, spesielt blåsen avslører det. Men Wiki assosierer Bradley med andre bandnavn, så noen garanti gir jeg ikke med mine manglende konkrete kunnskaper.

Dette er et topp album som jeg er glad ingen av dere slaktet. Det hadde vært irriterende å forholde seg til vedkommende i ettertid. Samtidig synes jeg kanskje 9 er litt sterkt, for den utrolig sterke umiddelbare kvaliteten til Sharon Jones to siste album besitter nok Bradleys debut ikke. Der de to begge kvalifiserer til en sterk åtter, så må nok Bradley finne seg i en minus i margen, kanskje tvunget ned i en syver. Det er fordi det hviler litt mye på det jevne, mens de helt store kanonene Jones serverer innimellom glimrer med sitt fravær. Det kan i og for seg kalles en kvalitet i seg selv, men det er også et ørlite savn. Og skiller må jo foretas, og karaktersettinger må også sette av rom til streng sammenligning. Siden vi har to høyaktuelle toppartister fra samme label å sammenligne så blir det enkelt.

En sommerdrøm ville vært double feature med Sharon Jones og Charles Bradley på en svett klubb istedenfor luftig utescene. De kan jo begge backes av Dap Kings for anledningen, så apparatet trenger ikke bli større enn hvis en turnerte alene. Men dessverre må jeg ihvertfall ta til takke med Sharon alene utendørs i Skånevik, og det er hvis jeg er heldig. Og der fikk dere et bidrag fra baluba, siden det ser ut til å være litt mindre aktivitet rundt denne runden i forhold til tidligere. Fint å ha retten til å være selektiv gla'melder.

7+/10 (betydelig bedre enn Marvin Gayes What's Going On, som er en ekte klassiker som ble nominert i fjor høst, men mangler den låten som fester artisten i bevisstheten til nye lyttere som ikke har fått forvarsel). Hovedsaklig basert på spilling over bluetooth-handsfree av grei kvalitet med signal fra en Android-telefon. At ikke flere ønsker å kombinere Premium med Win, Android eller eplefon er uforståelig. Jeg syncet for første gang i helgen, og det er i sannhet en genial måte utnytte Premium på. Tror ikke jeg kommer til å gjøre meg avhengig av lokale filer i altfor stor grad med den telefonen som mediespiller. Det alene bør være inspirasjon nok til å handle inn Spotify Premium for de som nå har meldt seg av fremtidige stafetter. Har dere fortsatt noe å fare med, og en kompatibel telefon, så ser jeg ingen grunn til at stafetten skal dø på grunn av Spotifys nye politikk. Men staheten til ekte sentralister er legendarisk, så de ordene får vel liten betydning i praksis.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Suverent baluba!

Karaktermerssig er eg nok også enig med deg, men mulig eg hadde landet på 8/10 her fordi de beste låtene på plata til Bradley rett og slett er ekstreme i sin kvalitet.
Totalt sett er eg også enig i at Sharon Jones er et ørlite strå hvassere også.

Blir spennende å se om Bradley kan følge opp denne knalldebuten. Ser for meg at han fort kan bli en artist som fikk gitt ut akkurat den éne plata, men håper eg tar feil.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Da må jeg føre opp Sharon Jones på shoppinglista også da.

Hvilke er de to beste?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
jeg liker Brad ørlite grannet bedre enn Sharon Jones. 0.25 poeng bedre ;D

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:

Hvilke er de to beste?
Alle fire :)

Men eg tror eg hadde startet med siste og jobbet meg bakover. Altså start med I learned the hard way, og så 100 days, 100 nights.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Townes skrev:
rolfozzy skrev:

Hvilke er de to beste?

Men eg tror eg hadde startet med siste og jobbet meg bakover. Altså start med I learned the hard way, og så 100 days, 100 nights.
Svært godt svar som jeg kan skrive under på. De to siste kan godt kjøpes samtidig, for de har en såpass lengde at du har lyst til å høre en til etter å være ferdig med den første. Favorittlåt for tiden er Better Things fra I Learned The Hard Way. Jeg opplever det albumet som jevnsterkt med det forrige, 100 Days 100 Nights.

Hvis det har noen betydning så er det ikke bare musikken som har vintage-preg. Musikken er i tillegg tatt opp på analog multitrack, og har en definitiv analog feeling. For de med vinyl-muligheter er jo det velkomment, men det låter genuint på cd også. Produsenten har valgt å ikke gå for langt i dyrkingen av tidsriktig lyd, slik som noen kan synes er tilfellet med f.eks. Saadiqs forrige utgivelse. Eventuelle Masvis-analyser har null betydning for meg her. Dette er såpass sterkt at det virkelig skal måle dårlig for å få liten spilletid. Løp og kjøp før sommeren kommer for fullt! Dette må befinne seg i bilstereoen når sommercruisingen skal foretas.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Townes skrev:
rolfozzy skrev:

Hvilke er de to beste?

Svært godt svar som jeg kan skrive under på. De to siste kan godt kjøpes samtidig, for de har en såpass lengde at du har lyst til å høre en til etter å være ferdig med den første. Favorittlåt for tiden er Better Things fra I Learned The Hard Way. Jeg opplever det albumet som jevnsterkt med det forrige, 100 Days 100 Nights.

Hvis det har noen betydning så er det ikke bare musikken som har vintage-preg. Musikken er i tillegg tatt opp på analog multitrack, og har en definitiv analog feeling. For de med vinyl-muligheter er jo det velkomment, men det låter genuint på cd også. Produsenten har valgt å ikke gå for langt i dyrkingen av tidsriktig lyd, slik som noen kan synes er tilfellet med f.eks. Saadiqs forrige utgivelse. Eventuelle Masvis-analyser har null betydning for meg her. Dette er såpass sterkt at det virkelig skal måle dårlig for å få liten spilletid. Løp og kjøp før sommeren kommer for fullt! Dette må befinne seg i bilstereoen når sommercruisingen skal foretas.
Da bestiller jeg de to. På vinyl.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
37.912
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Enig i at alle fire Sharon Jones er åttere.
Og dypt uenig i at Bradley fortjener noe mindre.

Hva dommen om to år er, derimot, det vet jeg ikke. Sharons plater holder seg...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
united59 skrev:
Enig i at alle fire Sharon Jones er åttere.
Og dypt uenig i at Bradley fortjener noe mindre.

Hva dommen om to år er, derimot, det vet jeg ikke. Sharons plater holder seg...
Begge artistene er plutoniumsbra, brad litt bedre

U

utgatt60135

Gjest
Baluba velger seg ut plater å anmelde selv ja ;D.

Jeg prøver å tenke objektivt også i albumstafetten men det vanskelig for meg å ha noen referanser når det kommer til den musikken. Jeg har vel ikke en eneste lignende plate. Mesteparten av tiden lå den an til 7, men den vokste litt til. Hva jeg ville gitt om f.eks ett år vet jeg ikke. Liker Bradley mye bedre enn Sharon Jones og grunnen er nok at det er mindre soul. Liker denne blandingen av sjangre på No Time for Dreaming. Han spiller med Menahan Street Band (burde nevnt det). Ikke så vanskelig å finne info da han har en egen hjemmeside. Bradley ble venn med en Thomas Brenneck (fra et annet band som produserte plata hans) som hjalp han med å gi ut plata på Dunham, et datterselskap(?) av Daptone. Litt vanskelig å skjønne om opptakene ble gjort i Daptone studioet eller Brennecks eget.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg tenker subjektivt i stafetten og syntes Brad er bedre enn Sharon

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.121
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg tror jeg ville gitt Bradley en åtter; det at det fins andre bra plater i denne sjangeren trekker ikke ned denne! (men I learned the hard way og 100 days 100 nights er åttere de og :))

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
Jeg tror jeg ville gitt Bradley en åtter; det at det fins andre bra plater i denne sjangeren trekker ikke ned denne! (men I learned the hard way og 100 days 100 nights er åttere de og :))
Det er fryktelig jevnt, og her er det kun preferanser pt som avgjør eventuelle forskjeller. Slik kan forandre seg over tid, ja til og med kort tid. Men jeg har nok ikke hørt så mye på Bradley at jeg har ytt hans plate like stor rettferdighet som de Jones' plater som jeg har.

Men det er utvilsomt produksjonsmessige likheter mellom Bradley og Jones, og ikke minst er blåserarrangementene til tider ganske like. Det er spesielt det at blåserarrangementene er tildels like på noen sanger som gjør at Daptone blir en sentral tanke.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.121
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
På grunn av at arbeid gjør det vanskelig å konsentrere seg om stafettskriving i morra tjuvstarter jeg neste etappe.

The Legendary Pink Dots: The Maria Dimension 1991

En vokal som minner litt om nico slik hun sang med Velvet Underground. Flittig bruk av fairlight som minner meg endel om Coil. En god dash av drone arrangementer og lag-på-lag kompleksiteten til Spiritualized uten at LPT egentlig ligner på noen av de ovennevnte. En form for psykedelia. Et musikalsk kaleidioskop med mange ulike biter som danner intrikate mønstre. Tekster jeg ikke begriper noe av, og som virker paranoide og stormannsgale på samme tid (eller er det musikken?) Uansett går det fint å oppleve vokalen som et instrument. En musikalsk reise i et tilsynelatende mørkt og litt dystert landskap, uten at det blir depressivt noe sted.

Mitt første møte med LPD var en artikkel i Gateavisa (tror jeg det var) som førte til at jeg skaffet meg en samleboks med tidlig materiale og Crushed Velvet Apocalypse (plata som kom før denne) Spesielt den siste har jeg likt og spilt med jevne mellomrom. The Maria Dimension ligner nokså mye syns jeg og det er litt av problemet mitt. Jeg hører det som mer av det samme. Spesielt om du lytter til alle 73 minuttene. Det blir litt som å spise spacecakes. Gøy mens det siger på, men rusen blir kjedelig lenge før den er over. Det mangler dessuten noe ekte mørke, eller desperasjon, eller uro her. En technicolortripp i sofakroken. Til syvende og sist blir jeg litt likegyldig. Det er egentlig litt synd for det er mye som nesten klaffer her.

Jeg ser at plata også er utgitt på vinyl med bare de første 8 sporene. Da er vi nede på ca 50 minutter og det er egentlig passe.
LP (8 spor) får 6 av meg. (lovende takter, hadde den inneholdt nok "farlighet" kunne den nærmet seg en åtter)
CD (14 spor) må straffes for manglende "kill your darlings" hos bandet og får 5.

Det er mulig at denne anmeldelsen hopper etter Wirkola. Jeg var på en svært vellykket the Sadies konsert i går. (uten sammenligning forøvrig.)

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
37.912
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
The Legendary Pink Dots - The Maria Dimension - 1991
Dette er et meget innholdsrikt album. Her er både fengende melodiøs pop, meditasjons-stemninger, psykedeliske triste ballader, mørk goth-rock, samt gode vokalprestasjoner med tekster som kan virke forstyrrende på det mest harmoniske sinn. Symptomatisk for albumet er at alle disse elementene gjerne fins i ett og samme spor (!). Mye dramatikk tiltross, dette albumet blir aldri pompøst.

The Legendary Pink Dots (LPD) er et nederlandsk-engelsk band som det er umulig å sette EN merkelapp på. Men det dreier seg om eksperimentalrock med hardt innslag av elektronika. Uten at de går av veien for å bruke akustiske gitarer eller blåsere. De kan noen ganger minne om gammel Pink Floyd, men dette er et band som bruker så mange virkemidler og instrumenter at de nærmest blir sin egen sjanger. Musikken er altså smal og svært original. Med mer enn 40 album på samvittigheten, har bandet bygd opp en hengiven fanskare verden over.

For denne anmelderen var The Maria Dimension ikke spesielt festlig å høre på første gangen. Men etter et par gjennomhøringer, og med økt lydstyrke, begynte flere av melodiene og stemningene å sitte bedre. Det starter typisk, vil jeg hevde, med den litt hypnotiske messende ”Disturbance”.

“We ride on the avalanche we climb the melting red lungs of the ladder that leads high to a darkening moon. We're the watchers of disaster, we're the dancers on your tomb. We're the invisible invaders of your privacy... your dreams

Tekstene er meget kryptiske på denne plata. Man hører ikke om mellommenneskelige forhold i det hele tatt. Ord som ”love”, "children", "father", "mother", "sister" eller "friend" fins overhodet ikke. Befinner vi oss i det hele tatt i en verden bebodd av mennesker? Eller er vi i en apokalyptisk marerittsverden?

Maria Dimension er ikke akkurat muzak. Med 14 til dels lange kutt og til sammen mer enn 70 minutters spilletid, er plata alt for krevende og for lite givende til å spilles gjennom i helhet. Melodiene er ikke SÅ gode heller, noen av sporene begynte etter hvert å kjede meg. At de gjerne avslutter ballader med uharmoniske partier er sikkert bevisst, men det fungerer ikke helt på meg. I framtida vil jeg nok bruke dette albumet som kristenfolk flest bruker Bibelen; sjeldent og stykkevis. Spor som ”Third Secret” og ”Pennies for Heaven” vil iblant bli spillt.

Muligens kunne albumet fått både 6 og 7 om den hadde vært halvparten så lang og med mer rendyrking av de enkelte spor, nå gir jeg den 4 av 10.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Det var to meget bra og velskrevne anmeldelser. Dere har begge en oppegående musikksmak.

Føler derfor at dette er ei plate jeg ikke trenger og kaste bort tid med og lytte til. Så da gjør jeg ikke det.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Det var to meget bra og velskrevne anmeldelser. Dere har begge en oppegående musikksmak.

Føler derfor at dette er ei plate jeg ikke trenger og kaste bort tid med og lytte til. Så da gjør jeg ikke det.
Støttes 100% herfra.

U

utgatt60135

Gjest
Igjen gode anmeldelser av en plate jeg vil tro var en krevende nøtt. Jeg vil tro man må dykke godt ned i universet deres og få med seg litt hva det handler om (men det var ikke opplagt alså). Jeg hadde ikke tålmodighet/låtene var ikke spennende nok til å bruke mye tid på plata. Den satte seg aldri på kort tid for meg. 4 høres ut som en grei karakter sånn tatt fra knærne.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.121
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Takker for positive tilbakemeldinger på anmeldelsen. Plata var en vanskelig anmelderoppgave, spesielt siden jeg liker den forrige og den er nokså lik. Den har likevel en sorg/melankoli i seg som gjør at den fester seg hos meg på en annen måte enn denne gjør.
Likevel tror jeg ikke LPD er et band man skal skal avskrive sånn uten videre. Et vell av utgivelser, og en stor og trofast fan-skare. Det er nok ikke så enkelt som at "de tar feil". Bandet har nok kvaliteter, men de er ikke tilgjengelige for meg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gode anmeldelser av LPD. Dette er en plate jeg har hørt svært mye på, sammen med mange andre av bandets utgivelser. Har hatt noen magiske øyeblikk med The Maria Dimension også. Spesielt i den tiden da jeg hørte mest på musikk på gode høretelefoner fra Stax og en Sony 777. Lydkvaliteten på platene er meget bra og tillater og oppfordrer til denne type avspilling. Flere av platene er også mikset for å høres på hodetelefoner. Det er stor spennvidde i musikken på denne platen fra de mer rolige låtene som Beladonna til den intense The Grain Kings. Sistnevnte en låt som de ofte spiller live på konserter i dag også. Egner seg best på høyt lydvolum.

Det er musikk som krever oppmerksomhet, konsentrasjon og innlevelse, men det fordrer selvsagt at musikken treffer og engasjerer. Jeg er vel etterhvert en stor fan av Legendary Pink Dots, og solo/sideprosjektene til Edward KaSpel, The Tear Garden mm. Den første platen jeg hørte med LPD var The Crushed Velvet Apocalypse, som er fra samme tidsepoke. Kanskje en litt mer tilgjengelig plate.

For meg er denne platen en 8-9/10, men jeg hadde nok blitt meget forbauset om jeg traff på mange andre som liker den like godt som meg. Men det er riktig moro å høre hvordan andre oppfatter den. Så en stor takk til anmelderne. :)

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
37.912
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
For meg er denne platen en 8-9/10, men jeg hadde nok blitt meget forbauset om jeg traff på mange andre som liker den like godt som meg. Men det er riktig moro å høre hvordan andre oppfatter den. Så en stor takk til anmelderne. :)
Og jeg som var redd du blei forbanna..... :)

Etter å ha hørt denne plata i helhet noen ganger, skjønner jeg godt at noen liker den veldig godt.
For meg var det veldig frustrerende å lytte til den. Fordi det var noe jeg likte i alle sangene, og det var noe jeg ikke likte i alle sangene. Fikk den følelsen jeg noen ganger får til Tom Waits: han kan lage nydelige sanger, men som oftest nekter noe i ham gjøre det (min teori 8)). Tenker han "jeg vil ikke være (så) kommersiell?"
Jeg ble nesten irritert noen ganger over LPD, hehe. Jeg er nemlig sikker på at disse fyrene KAN lage en plate jeg vil like godt. Men jeg er nok ikke i målgruppa, og det lever vi vel alle godt med...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Dan Reeder - This new century

Jeg har aldri hørt om artisten før albumstafetten.men det er et hyggelig bekjentskap. En gammel mann som synger rett fra hjertet. Musikken kan nok kategories som singer/songwriter, vokalen er svært tydelig og enkel gitarspilling er stort sett det eneste en hører i bakgrunnen. Han skiller seg ut fra den typiske artisten med at han har en veldig tydelig stemme, musikken er veldig naken og han synger om enkle og banale ting med et humoristisk snitt.

På den negative siden synes jeg albumet blir for langt og for ensformig, det hadde sikkert vokst hvis det hadde vært litt kortere.

Jeg har ikke noe problem med å anbefale albumet til andre.

Karakter 7/10.

U

utgatt60135

Gjest
Bra, anonym. Takk :). Jeg er enig med dine betrakninger. Flott stemme, enkelt og vakkert med en dose sjel. Men litt ensformig ja. En amerikaner som flyttet til Tyskland og spiller på barer har det blitt meg fortalt. Flott at han får mer oppmerksomhet. Tror jeg også ville gitt en 7.

Brasse!!!

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1

Flagger med dette en mulig forsinkelse av min morphine melding.
Er heilt låst med familiære forpliktelser heile helga, men eg skal gjere mitt ytterste for at den er på plass ila søndagen.

Men om den kjem mandag, så er det inga bombe...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Bra og minimalistisk anmeldelse av anonym. Passer til musikken.

Tror jeg leste feil her, Townes.

"Flagger med dette en mulig forsinkelse av min morbide melding"

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9

This new century

Reeder har opparbeida seg eit rykte som ein av dei fremste outsiderartistene i folk-sjangeren og skriv veldig primitive sanger om det grunnleggande i livet. Mange av sangane har korte tekstar, flesteparten har ei fin og halvsnål doo woop-koring og dei einaste instrumenta på This new century er dei Reeder har laga sjølv.

Reeders musikk greier i all sin enkelhet å formidle ei stemning som både er vakker og rar. Det er tett mellom kvar gang ein må dra på smilebandet og sjølv sanger som She won't even blow blir ikkje for banale. Det balanserer fint og sjølv om plata er for einsformig og eg skulle ønske det var fleire instrumenter på plata (James Brown Is Dead And Gone fungerer godt), så falt denne riktig godt i smak.

Albumcoveret må og få skryt, det er perfekt til plata og eg kunne fint hatt originalen hengande i stova. Reeder jobbar nemlig som maler i Tyskland og då er det ikkje så rart linken mellom platecover og plate matcher.

Kunne kanskje vore korta ned frå 20 til 12 låtar og karakteren hadde vore ein høgare. Den havnar til slutt på 7 av 10.

http://open.spotify.com/album/3yIjB3F9wY8YeKnjXcOPHf

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bra anmeldelser av de to siste platene. Pink dots ville jeg gitt høyere karakter, 7 tipper jeg. finner det bandet fasinerende. Den siste platen er jeg helt på linje med anmelderene. Godt jobba. Makeløs flagging av Townes :D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Bra anmeldelser av de to siste platene. Pink dots ville jeg gitt høyere karakter, 7 tipper jeg. finner det bandet fasinerende. Den siste platen er jeg helt på linje med anmelderene. Godt jobba. Makeløs flagging av Townes :D
Enig i at standarden har vært bra, selv om også jeg er bittelitt uenig i den unisone kritikken av Pink Dots. Men ikke så uenig som deg, tror jeg. Ville nok endt på en sekser selv foreløpig. Jeg har hørt platen tre ganger, og kommer nok til å høre den igjen. Kanskje den stiger eller synker litt mer etterhvert?

Topp Bunn