Albumstafett 2

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
The Strollers - Falling right down!

Det første jeg gjorde da jeg ble tildelt denne skiva, var å logge meg på Spotify og ramle rett inn i "Let me come on in", en høyoktans garasjerocklåt av det slaget det er umulig å sitte stille til. Stilsikkert som ville helvete, med sekstitallsattitude fra moptop-sveisene, via det hylende og energiske Farfisa-orgelet, den smådesperate vokalen og et frekt og uforskammet elegant taktskifte omtrent midtveis. Jeg ble sittende å lure på hvordan i all verden jeg kunne ha ungått disse gutta. Smilet gikk nesten hele veien rundt.
Men så er jeg egentlig ingen stor fan av garasjerock. Trodde jeg. Selv med en garasjerockjunkie som Finger´n i nærmeste omgangskrets, er det tydeligvis mange upløyde garasjer for min del. Denne skiva er åpenbart bandets debut fra det herrens år 1999, og hvilken debut det er! Jeg kunne veddet armen på at dette var genuin britisk sekstitallsvare, det er noe med stemningen, energien, riffene. For ikke å snakke om coveret ! Jeg får bare lyst til å jekke en øl, invitere noen kompiser og spille høyt og drikke hele kvelden. Det er pokker ikke et dødpunkt her, låtene er overraskende sterke,det spruter energi, og gutta virker så spillekåte at det høres ut som om de bare hadde råd til to timer i studio. De to sterkeste i min bok er "She´ll be mine" og førstesjokket "Let me come on in". Takk , Eros! Denne skiva skal definitivt kjøpes inn.
Det andre sjokket kom da jeg oppdaget at disse gutta er svenske ! Mathias Lilja på gitar og vokal, (En SVENSKE med patent engelskuttale!! Like sjeldent som øyenbryn på egg!) Henrik Wind på Farfisa-orgel, Martin Karlsson på trommer og Peter Kallin på bass.

Hele garasjeskrammelet er utgitt på "Low impact records". Gutta har jaggu humor også!

En sterk sjuer på skalaen. Jeg liker garasjerock mye bedre enn jeg trodde! ;D

Vedlegg

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Likte anmeldelsen din Impulse, underholdende lesning!

U

utgatt60135

Gjest
Morsom anmeldelse, Impulse :D. Det spørs om jeg ikke må kjøpe den skiva også.
ugh.. Denne tråden har kostet meg endel :p 8).

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
The Strollers albumet er pokker så fett. Godt skrevet, Pulsen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Kommer tilbake til Strollers-anmeldelsen. ;)

ville bare medele at Roberten er avskåret fra nettilganget par dager til, påskefjellet er hvistnok ekstra høyt i år. ::)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Godt å høre at han ikke var tatt av ras. ;)

Forøvrig; Takk til alle. Jeg likte skiva og regner med at det synes. ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Godt å høre at han ikke hadde gått seg bort i steinura 8)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
The Strollers - Falling right down!

... Jeg får bare lyst til å jekke en øl, invitere noen kompiser og spille høyt og drikke hele kvelden.
Da er det jo mission accomplished da :) Feiende flott anmeldelse av en guddomelig garagerock skive.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
flott anmeldelse !

upløyd mark for meg også.innbilder meg at jeg har for slitne ører for garasjerock.øl og den slags remedier tåler ikke kroppen lengre.får satse på små avmålte doser pr.spotify for å høre om denne sjangeren fenger.det er tydligvis mange helfrelste her inne !

mvh. s,

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg savner anmeldelsen av The Rifles-platen Jowil... falt den ikke i smak?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646

Michael Penn - MP4 (Days Since A Lost Time Accident)

I'm sending out a call to arms
from the cities to the farms
to the sounding of alarms

Åpner du et album med en krigserklæring mener du alvor. Michael Penn er en mann med en misjon. Ingen tvil. På toppen av det hele har han nok hatt bedre dager.

I must be the lucky one
the luckiest in Luckydom
who reached the moon but
wound up numb
now that I've had my fun
here comes the millennium

I løpet av det første minuttet på 'Days Since A Lost Time Accident' gjør Michael Penn det klart at han vil ha deg med i krigen og at det ikke nødvendigvis står så bra til. Det er lovende. Ambisjoner og depresjoner er gode ingredienser for store ting.

Michael Penn destillerer ikke pur pop på dette albumet, men han er veldig nære ved en rekke anledninger. Særlig åpenbarer dette seg etterhvert som man trenger dypere ned i materien, for det er et album som belønner en tålmodig og trofast lytter. Til gjengjeld er betalingen et helstøpt album som er nær ved å lykkes i å skape sitt eget univers.

For at jeg skulle overgitt meg fullstendig måtte han tatt litt større sjanser produksjonsmessig. Det er mye spennende som skjer her, men det blir mer skissert enn skikkelig blåst opp. Med en produsent som for eksempel Chris Walla(The Thermals, Hot Hot Heat, The Decemberists,) tror jeg 'Times Since A Lost Time Accident' hadde levd opp til det jeg tolker som Michael Penns mål med skiva. Slik det er nå er albumet sannsynligvis for sært for generisk radio og for glatt til at jeg blir virkelig bergtatt. Jeg åpner døren til hans univers, men nøyer meg med å lene meg mot dørkarmen og nyte forestillingen derfra.

En knallsterk sekser.

Kuriosa, Penn er gift med Aimee Mann, men i stedet for å trekke frem hennes musikk nøyer jeg meg med å nevne hennes rolle som nihilistkjæreste i 'The Big Lebowski.' Du vet, hun som må ofre en tå. Bra pike.
Og ja da, i følge google har lillebroren hans vært gift med Madonna. Skummel pike dame.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Me like too! Og siden det var jeg som nominerte skiva, joda, Jeg kjenner meg igjen her. ;)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
En ting jeg liker veldig godt, og som jeg helt glemte å poengtere, er at Penn med et par lette endringer kunne kjørt det mest fengende opp og frem og på den måten satset på hitpotensialet ved å ofre noe av det jeg liker best med skiva. At han dropper dette og kjører sitt løp står det stor respekt av.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det var en anmeldelse som gav meg lyst til å sjekke ut platen. :)
I likhet med flere av de andre anmeldelsene.

Topp Bunn