Album database

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Hva bruker folket for å holde orden i platesamlinga si? Har dere tips om gode databaser for det (ikke for ripping og lagring av musikken på PC)?
Selv bruker jeg CATRAXX, grei database, koblet til CDDB. CATRAXX koster noen kroner. Har ikke funnet noen gode gratis baser.

A

Akle

Gjest
Kan en ikke bruke excel (eller hva de nå enn heter)? Nå har ikke jeg det programmet heller. Vurderer å lage en database, men mye jobb må det vel være.

Oi

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

er blitt tipset om denne :

http://www.firetounge.com/cd-database.html

man kan prøve den gratis i 30 dager.før man kjøper den (35 daler).står bom fast sålangt,men får ekspert-hjelp til helgen.

mvh. s,

øh den oppgitte linken virker ikke,så interesserte må søke litt ;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.961
Torget vurderinger
4
Kikket selv litt rudt etter egnet program for dette, men endte med å fortsette med min gamle excel-fil.

Spørsmålet er jo hva som er formålet. For min egen del fant jeg ut at det kun er som dokumentasjon på hva jeg har. I tilfelle brann/innbrudd vil jo det være praktisk. En databaseløsning med fancy søkemuligheter etc. er sikkert moro det,..... i ca 5 minutter. Dessuten gadd jeg rett og slett ikke legge inn alt på nytt i et nytt program.

Kort og greit:
Artistnavn, tittel, plateselskap, katalognummer, utgivelsesår(førstegangs), produksjonsår, kjøpsår, pris, kommentar (spesiel versjon etc) Det med pris er kanskje like lurt å droppe....det blir så ille åpenbart hvor pengene forsvinner ;-)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
ja det blir et ork å begynne på dette projektet med ca.1700 album inkl. vinylsamlinga.kanskje er det best å lagre det hele blant de små grå.

mvh. s,

G

Gjestemedlem

Gjest
Finnes endel programmer der du kan scanne barcoden for så å hente ned resten av informasjonen automatisk. (eller skrive inn nummeret manuelt hvis man ikke vil spandere en barcode reader).

f.eks. http://www.collectorz.com/music/

Hvis man søker litt på sourceforge.net er det mange gratisvarianter også, men jeg vet ikke hvem av dem som er boe bra. Har brukt MoveCollector fra collectorz.com til DVA og divx filmer, og liker den ganaske godt.

Kan kjøpes fra adressen over eller lastes ned med en torrent klient.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Finnes endel programmer der du kan scanne barcoden for så å hente ned resten av informasjonen automatisk. (eller skrive inn nummeret manuelt hvis man ikke vil spandere en barcode reader).

f.eks. http://www.collectorz.com/music/

Hvis man søker litt på sourceforge.net er det mange gratisvarianter også, men jeg vet ikke hvem av dem som er boe bra. Har brukt MoveCollector fra collectorz.com til DVA og divx filmer, og liker den ganaske godt.

Kan kjøpes fra adressen over eller lastes ned med en torrent klient.
CATtraxx funker etter samme prinsippet, du putter CD en inn, og all info kommer automatisk opp. LP er søker du bare etter den aktuelle, og den legges inn.

Nødvendigheten av en slik base, istedet for ei bok eller en Excel fil kan vel diskuteres, men den er OK å søke i og en får mye ekstra info med på kjøpet. Dessuten er det kult a vite at en har 12.347 låter ;D.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
For Mac brukere m/ iSight eller et annet webcam Delicious Monster et must. (Om ikke annet så for morro skyld) Hold barkoden opp foran kameraet, så scannes den og informasjonen hentes fra nettet. Great fun ;D

http://www.delicious-monster.com/

Internaut

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.05.2004
Antall liker
6
Et annet meget godt alternativ er (online-løsningen) Rateyourmusic.com:

http://rateyourmusic.com/

Dette er etterhvert blitt et utrolig godt verktøy for å holde rede på samlingen, og møte andre mennesker med interessante samlinger.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Collectorz virker bra. Skal sjekke ut den mot CATraxxen. Ser den bruker en egen base, ikke CDDB. Er treffraten bra på f. eks. norsk musikk?

G

Gjestemedlem

Gjest
Collectorz virker bra.  Skal sjekke ut den mot CATraxxen.  Ser den bruker en egen base, ikke CDDB.  Er treffraten bra på f. eks. norsk musikk?
Har ikke prøvd musikkbasen deres men filmversjonen henter info fra mange forskjellige baser, ikludert deres egen, IMDB, Amazon, flere DVD utsalg etc. Du kan stort sett velge hvor mange du vil bruke. Jo flere det er jo lenger tid tar det å søke (dette var riktignok for divx filmer som jo ikke kommer med barcode)

Internaut

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.05.2004
Antall liker
6
Jeg har aldri hatt problemer med å finne norsk musikk på Collectorz.

Personlig har jeg i det siste gått over til rateyourmusic.com , synest den tjenesten er smått genial som platearkiv.

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
11
Hva bruker folket for å holde orden i platesamlinga si?  
Alfabetisk "storing" på etternavn i "filebrush" hyller.........

8)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Alfabetisk "storing" på etternavn i "filebrush" hyller.........

8)
har en flott reol jeg har cdene i jeg, rikelig med plass, og jeg kan sette dem i akkurat den rekkefølgen det skulle passe meg :)

K

kbwh

Gjest
Jeg har en liten ringperm der jeg holdt orden på innspillinger av klassiske verker inntil for 5 år siden. Må ikke minne meg på det!

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
11
Tror egentlig det kun er et fåtall her på sentralen med en samling på mer enn 1000 skiver som gidder å kjøre full "arkivering / database / xl ark o.l" over platene sine.

Da skulle jeg hatt lite å gjøre gitt.....!

Alfabetisk er et must.....ellers finner jeg ikke frem i samlinga.

Bedre å bruke tiden til å spille skivene.

8)

G

Gjestemedlem

Gjest
Vel, er man ordentlig hifi frik så finner man bare glede i reindexere og stable om musikksamlingen sin. Prøv noe nytt neste gang og sett av julehelgen til å indexere etter trommeslagerens høyde, dominerende farge på coveret og ukedag den var releaset på.

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Antall liker
0
Er det noko effektiv måte å legge album på no? Mass-Edit funka bra på plater eg hadde lagt inn allerede, går det an å bruke på t.d ein artist? Eg kan ikkje finne funksjonen. :/

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
jepp !

da er jeg i gang med arkiveringen ;)

bruker firetounge.har lagt inn 175 plater sålangt, da er det bare ca.1500 igjen.litt problemer med norske utgivelser,spesielt å få riktig cover-bilde,men låtlisten er som regel riktig.noen plater henter jeg fra amazon.(alt av vinyl),noe må jeg legge inn manuelt.men programmet virker ok,så jeg regner med å kunne laste ned og legge inn der det blir hull.

mvh. s,

K

kbwh

Gjest
Vel, er man ordentlig hifi frik så finner man bare glede i reindexere og stable om musikksamlingen sin. Prøv noe nytt neste gang og sett av julehelgen til å indexere etter trommeslagerens høyde, dominerende farge på coveret og ukedag den var releaset på.
;D
Alle her inne har selvfølgelig lest High Fidelity av Nick Hornby?

Jeg har < 1000 titler, og bruker ikke harddiskmusikk ennå. Sjangerkategorisering og alfabetisering funker godt nok. Jeg finner fram.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jepp, jeg er i ferd med selvbiografisk sortering av samlingen.

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Alfabetisk er et must.....ellers finner jeg ikke frem i samlinga.
Jeg bruker Music Collector, selv om det nok ikke er det mest egnede for klassisk. En del redigering er nødvendig.

Men å sortere platene alfabetisk har jeg nå innsett er en umulighet - hver ny Bach-plate (eller andre før Z) betyr at jeg må flytte på titalls meter med plater.

Løsningen nå er å sortere efter indexen i Music Collector, og så bruke programmet for å finne frem. Det vil si at jeg bare plasserer platene fortløpende inn i hyllene.

Noen som har bedre forslag?

Kanskje konsentrere meg om Zemlinsky og Wolf? :)

LPA

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
11
Men å sortere platene alfabetisk har jeg nå innsett er en umulighet
Trenger som regel bare å gjøre det en gang....... Jeg brukte 2 dager for noen år siden. Deretter er det bare å dytte skivene inn alfabetisk. Funker for meg. Det å fyre opp en computer bare for å finne en skive i hyllene ser jeg ingen vits i.......... Problemet mitt nå er at jeg må få meg 5 nye hyller...... ???

8)

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Trenger som regel bare å gjøre det en gang.......
Men hva hvis du får 100 plater som hører til A - da må du nødvendigvis lage rom for disse, og det er en større jobb. :)

LPA

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
11
Men hva hvis du får 100 plater som hører til A - da må du nødvendigvis lage rom for disse, og det er en større jobb. :)

LPA
Det kaller jeg et luksusproblem..... ;)

8)

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Trenger som regel bare å gjøre det en gang.......  Jeg brukte 2 dager for noen år siden. Deretter er det bare å dytte skivene inn alfabetisk. Funker for meg.  Det å fyre opp en computer bare for å finne en skive i hyllene ser jeg ingen vits i.......... Problemet mitt nå er at jeg må få meg 5 nye hyller...... ???

8)
Har alle titler inn i databasen, så når en ny CD ankommer, er det bare å putte den i CD driven, så er den inne. LP finner en også raskt. Bruker ikke basen for å spille musikk, men det er faktisk morsomt å ta ut litt statistikk (antall versjoner av låter etc.). Dessuten er det veldig bra ved flytting, når alt skal på plass igjen. Jeg er håpløs til å pakke :).

thor_egil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2005
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
Prøvde Platearkivet fra fnp.no. Det var skuffende! Prøvde å legge inn søk for å finne vårsøg (0 treff), Bremnes (Kari) (0 treff) og Andersen (Arild) (1 treff). For lite!

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hva skal du søke etter?
Programmet bruker CDDB så du bare slenger plata inn i cd-driven?
Har ikke brukt dette på lenge selv, men det var da et aldeles utmerket program!

Fornøyd med Platearkivet var nå jeg....... Men så er jeg kanskje ikke så kritisk.... hehe

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

dette viste seg å være et evighets-prosjekt gitt.har lagt inn 1736 album til nå.det gjenstar ca. 150 LP'er som må enten søkes frem eller legge inn manuellt.pluss at jeg må redigere et par hundre plater for å finne det riktige cover-bilde.

mvh. s,

thor_egil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2005
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Hva skal du søke etter?
Programmet bruker CDDB så du bare slenger plata inn i cd-driven?
Har ikke brukt dette på lenge selv, men det var da et aldeles utmerket program!

Fornøyd med Platearkivet var nå jeg....... Men så er jeg kanskje ikke så kritisk.... hehe
Men Roda, da! Her er det store mengder LP'er som skal inn i arkivet og da mener jeg at hullene tydeligvis er betydelige. Et annet problem er feks. at Maidens Piece of Mind kommer som utgitt i 1990 eller 2000. Que? Blant mine Arne Domnerus plater finner den 0 av 3.......

Med så mange hull på det nordiske og norske blir det litt liten plussgevinst på LP delen iallefall!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Bruker et Excel regneark, ser ikke så "hot" ut men gir veldig bra muligheter for søking og filterering. Pluss at det er små sjanser for bugs.
Det optimale må vel være å snekkre sammen en liten database i visual basic eller visual studio.

thor_egil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2005
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
Godt poeng, el_mariachi .

Hadde en tidligere som var laget i DataEase (Nosk database basert på DB4) som jeg kjørte på min gamle 286!
Husker at danske High Fidelity anbefalte noen programmer i et nummer for ikke å AAALT for lenge siden... Må sjekke ut det også..

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.384
Sted
Trondheim
Jeg har lagd min egen i Filemaker. Den har fritekstsøk. Gir full frihet til å filtrere på hva man vil, og å produsere rapporter basert på hvilke som helst kriterier (og kombinasjon av kriterier).
Data må riktignok legges inn manuelt, men det er jo enkelt å vedlikeholde når man først har lagt inn data fra eksisterende plater. jeg har egne databaser for CDer og LPer, og for klassisk og pop/rock. Min database inneholder pr. i dag 14882 poster (kun klassisk - ca. 5-6000 CDer) og å generere en rapport (uansett hvor kompleks) går på et øyeblikk (1 sek ± 0,5 sek) selv på en nesten 6 år gammel bærbar maskin.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Inner detail skrev:
Men Roda, da! Her er det store mengder LP'er som skal inn i arkivet og da mener jeg at hullene tydeligvis er betydelige.
:-[ :-[ :-[
Hadde nok litt digitalis der ja.... Sorry

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Hva med bare å legge inn musikken i iTunes? Benytt laveste kvalitet så den tar liten plass. Her kan dere legge inn hva som helst av info og virker litt enklere enn disse prosjektene?

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Catraxx basen er enkel, men har som noen nevner her hull. Det er jo CDDB sin feil. Jeg ripper alle mine CD'er, og samtidig som jeg ripper, legger jeg den inn i CATraxx, gjort på sekunder. Mye mer effektivt enn å legge det inn i Excel, eller andre databaser hvor ting må gjøres manuelt. Av ca. 900 CD'er, er det vel en 7-8 stk som ikke er blitt "funnet". Men endel som blir funnet, har noen feil, men raskt å rette disse (årstall osv.). Manglende Cover bilder er vel det største problemet med CDDB.

Topp Bunn