|
Tycke och smak är alltid svårt, men en av mina kunder har gjort såhär:Torek skrev:Vet at det ofte er mye som kan gjøres for å forbedre de akustiske forholdene i et rom.
Litt nysgjerrig på hvordan folk har løst diverse ting når det estetiske i rommet også spiller en stor rolle?
Kul att du kom hem hel och säker och att V6'an ser lika hel och fin ut!ixos_76 skrev:Og jeg har gått mer drastisk tilveks , og skal felle inn disse fra svanå i veggen , inn til en bod , det blir bare to spalter i veggen når det hele er ferdig , men plassen på boden blir jo tatt opp av disse.....
Det ser virkelig flott ut hjemme oss deg, AndreWerdenskrieg 8)AndreWerdenskrieg skrev:Jeg har absorbenter i försterefleksjon på sideveggen som demper ned til ca 500Hz. Platene heter Scrunch og er fra http://www.offecct.se/produkter.asp?FAM=5
Norsk forhandler: lars.rytterager@offecct.se Tel: +47 90969851
"Scrunch är en ljudabsorberande panel specialdesignad för lätta ljud i de övre frekvenserna (500 Hz och högre). Denna panel reducerar ljud som kan uppfattas som bruskällor, såsom telefonsignaler och röster."
Hvor har du fått lånt vareprøvene fra?Mute skrev:Det ser virkelig flott ut hjemme oss deg, AndreWerdenskrieg 8)
Har lånt hjem disse vareprøvene (ved fronter):
http://www.offecct.se/produkt.asp?FAM=5&ID=148
og disse på bakvegg (skråtak):
http://www.offecct.se/produkt.asp?FAM=5&ID=149
Har sansen for at de er så lette og enkle å montere.
Nå ser jeg etter 2 bassfeller i hjørnet bak fronter.
Noe alla dette, eller tilsvarende fra Acoustic Tuning: http://www.gikacoustics.com/gik_tri_trap.html
Joda, det var vel det jeg trodde, egentlig.omholt skrev:Hva? Bassfeller som dreper bassdynamikk? Bassfeller strammer opp bassen og det blir da mer dynamisk. Motsatt gutten min.![]()
Ikke ypp. Man redusererer stående bølger ved bruk av absorbenter, det er så. Men alle absorbenter absorberer akustisk energi altså går det på bekostning av dynamikk.omholt skrev:Hva? Bassfeller som dreper bassdynamikk? Bassfeller strammer opp bassen og det blir da mer dynamisk. Motsatt gutten min.![]()
Distinctive skrev:Joda, det var vel det jeg trodde, egentlig.omholt skrev:Hva? Bassfeller som dreper bassdynamikk? Bassfeller strammer opp bassen og det blir da mer dynamisk. Motsatt gutten min.![]()
Bygger på min forståelse av R. Solhaugs påstand i post over, spesifikt sitat: "I motsetning til absorbenter sluker ikke spredere eller difraktorer lyd/energi, de sprer den og forhindrer dermed ekko/etterklang. Dermed kveles ikke dynamikken slik den gjør ved bruk av absorbenter.#
Stemmer ikke dette, altså ?
Dist
Til en viss grad riktig i denne setting, men igjen: absorbenter absorberer akustisk energi. Ettersom knapt noe rom har optimal akustikk må man ty til demping med absorbenter, men dempes det for mye blir rommet dødt/overdempet. Og som jeg påpeker kan man langt på veg unngå bruk av ymse remedier om man er litt bevisst problemet ved innredning.Valentino skrev:Det er ikke riktig. Absorbenter tar overskuddsenergi i rommet. De øker altså dynamikken.
Den er grei.omholt skrev:Jeg har bestilt mine fra GIK. Frakten var litt høy husker jeg, men når man bestiller en del blir stykk prisen slettes ikke verst. Billigere enn noe annet tilsvarende jeg kunne finne. Kjøp noe der det er utført målinger. Mange lover gull og grønne skoger, men produktene kan ha liten effekt.
Sjekket opp.omholt skrev:Acoustic Tuning bruker skumgummi. Nei takk. Svært liten effekt i bassen. Da er det mye bedre å lage noe selv med rockwool.
Leveringtiden var vel på ca. 2 uker mener jeg.
Tusen takk for det, Distinctive!Distinctive skrev:Det ser virkelig flott ut hjemme oss deg, AndreWerdenskrieg 8)
Har du fått noe inntrykk av panelene?Distinctive skrev:Fra disse i Sandnes:
http://www.magnar-eikeland.no/23-referanser.html
Mitt førsteinntrykk er at disse har absolutt null peiling på faget akustikk, så de er bare formidlere av disse panelene sett ut fra et interiørmessig ståsted.
De sier at kundene innenfor de relaterte fagfelt som regel har denne ekspertisen. Jeg må nok ringe noen som har peiling.
Jeg har bare lånt hjem noen samples.AndreWerdenskrieg skrev:Tusen takk for det, Distinctive!Distinctive skrev:Det ser virkelig flott ut hjemme oss deg, AndreWerdenskrieg 8)
Har du fått noe inntrykk av panelene?Distinctive skrev:Fra disse i Sandnes:
http://www.magnar-eikeland.no/23-referanser.html
Mitt førsteinntrykk er at disse har absolutt null peiling på faget akustikk, så de er bare formidlere av disse panelene sett ut fra et interiørmessig ståsted.
De sier at kundene innenfor de relaterte fagfelt som regel har denne ekspertisen. Jeg må nok ringe noen som har peiling.
Dette er jo lette absorbenter som er ment for kontorlandskap og ikke demper noe bass, men jeg synes de gjør jobben sin i førsterefleksjon.
Jeg vurderer også bassfeller, må bare finne ut en grei estetisk måte å integrere dem i leiligheten på.
Jag är för absorption - för de frekvenser som beter sig som så kallad vågakustik, dvs nedre mellanregister och BAS! I övrigt är jag för en sunt avvägd blandning av diffusorer och absorption för att passa personliga preferenser!omholt skrev:Dynamikken kveles ikke av absorbenter, tvert imot. Derimot får man mindre reflektert lyd og mer direkte lyd. Noen synes det kan bli for innestengt, men det er som regel når mange panel absorbenter brukes. Og vi snakker da om paneler som hovedsakelig står plassert i førsterefleksjons punktene hvor de virker i hele frekvens område. De aller fleste i norske hjem trenger etter min mening mer demping. Absorbenter har bredere effekt enn diffusorer. Jeg bruker forresten duffusorer også, men absorbentene er mye viktigere. Det bør også helst være 3-4 m fra ørene til diffusorer. I mindre rom er nesten alltid absorpsjon å foretrekke. Men Engelholm er nok uenig.
Bassfeller som står i hjørnene, står som regel lengre vekke fra høyttalerne og er ikke førsterefleksjonen. Effekten blir da først og fremst i bassområde.
Jeg har bestilt mine fra GIK. Frakten var litt høy husker jeg, men når man bestiller en del blir stykk prisen slettes ikke verst. Billigere enn noe annet tilsvarende jeg kunne finne. Kjøp noe der det er utført målinger. Mange lover gull og grønne skoger, men produktene kan ha liten effekt.