Akustisk ventilasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lett å snakke forbi hverandre skriftlig. Ikke sikkert en er like uenig hvis en hadde tatt det face to face( og med 5 i promille) Nå sporer jeg virkelig av her, men er så kraftig demping like nødvendig etter du fikk DBA? Jepp, håper og satser på vi treffes i Horten😀
    Ja for å få ned etterklangen helt i bunnen er det nødvendig med dempingen jeg har.
    Men det hadde hvert gøy og fjernet den og målt uten. Men en forferdelig jobb.
    Men det siste vi gjorde i mellombassen var så velykket att det får bli slik det er nå. Skal rydde litt mer oppover i frekvensene også.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Innenfor rimelighetens grenser kan vel de fleste være enige i at et større rom vil gi et bedre utgangspunkt for god lyd.
    Man kan gjøre rommet akustisk større med riktig akustikktiltak eller man kan flytte veggene lenger unna.
    For stuer er det vanskelig å få til riktige akustikktiltak i hele frekvensspekteret uten å ende opp som kandidat for psykisk evaluering, men en god del stuer kan tenkes å være ganske store sammenlignet med mange av disse dedikerte kottene mange har, så det er på ingen måte utenkelig at man kan få til god lyd med en annen tilnærming i stuen enn ren brute force.

    Passelig oppmerksomhet viet til de viktigste tingene som avstand til vegger, justering av forholdet mellom direktelyd og reflektert lyd, spredningskontroll og eliminering av sjenerende flutter er ting som alltid har fungert, og det fungerer vel i morgen også.

    Man klarer gjerne ikke å få den fylden, trøkket og oomphen i bunn/mellomregisteret som man får om man dedikerer et helt rom til formålet, men man klarer gjerne å få det godt nok til at man ikke nødvendigvis savner noe mer. Godt nok? Et respektabelt mål skulle jeg mene.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kottet mitt er på 28m2.
    😆😅😅😂
    Helt enig i att man kan få det "godt nok" i en vanlig stue.
    Men noen ønsker å trekke det lengre, og har snille koner.😉 får lov til å bruke kjellerstua til dette.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo akkurat sånne kott Coolio snakker om Steinost. Mitt kott er på 25m2 burde sikkert ranet byggevaren jeg også. Men det får så være.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja for å få ned etterklangen helt i bunnen er det nødvendig med dempingen jeg har.
    Men det hadde hvert gøy og fjernet den og målt uten. Men en forferdelig jobb.
    Men det siste vi gjorde i mellombassen var så velykket att det får bli slik det er nå. Skal rydde litt mer oppover i frekvensene også.
    Jeg bygde meg heller et DBA jeg. Og hivde ut all lavfrekvent dempinga, da den ikke trengs lenger…..

    Ps. Har et bøttekott på 35 m2.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.275
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Minner mer om lite kunnskap rundt det med akustikk.😁
    Skal ikke plage deg og familiens overhode mer etter dette, men det er ikke deg og anlegget ditt jeg reagerer på! Det er den jævla besserwissergreia om at før var jeg en del av allmennhopen, så så så jeg lyset? Og gjør som meg Hallelujah x uendelig! Hvordan er d mulig i en glavarull??
    Kunnskap om Rockwool er det umulig å ikke ha kunnskap om etter år i bransjen.
    Her er Danmarks stolthet over there;

    20220713_232948.png

    Og her
    20220713_233158.png


    Ps. Gleder meg til å bli invitert på ...........
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke plage deg og familiens overhode mer etter dette, men det er ikke deg og anlegget ditt jeg reagerer på! Det er den jævla besserwissergreia om at før var jeg en del av allmennhopen, så så så jeg lyset? Og gjør som meg Hallelujah x uendelig! Hvordan er d mulig i en glavarull??
    Kunnskap om Rockwool er det umulig å ikke ha kunnskap om etter år i bransjen.
    Her er Danmarks stolthet over there;

    Vis vedlegget 832758
    Og her
    Vis vedlegget 832762

    Ps. Gleder meg til å bli invitert på ...........
    Takk for deg ja. Den damen blir ikke spilt stort her.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Isolasjon mellom øra øker neppe takhøyden i visse diskusjoner her … hehe.

    PS. Har satset på en fin balansert miks mellom Rockwool, Glava, Knauf og Paroc. Mangfold vettu.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kottet mitt er på 28m2.
    😆😅😅😂
    Helt enig i att man kan få det "godt nok" i en vanlig stue.
    Men noen ønsker å trekke det lengre, og har snille koner.😉 får lov til å bruke kjellerstua til dette.
    "Godt nok" er en individuell greie som ikke finnes to streker under svaret på. Jeg vil anta at for mange vil en stor del av opplevelsen rundt et anlegg handle om trivsel og ikke nødvendigvis ytelse i en absolutt størrelse, og hva som gir trivsel er nok mer variert enn ren subjektiv lydopplevelse isolert sett.
    Hvis trivsel er en faktor er det ingen automatikk i at bedre lyd vil gi bedre opplevelse.

    Selv om jeg prinsipielt sett er veldig enig i at rommet er viktigst og at samspillet mellom anlegg og rom bør skreddersys, så skjønner jeg at et ensporet fokus på det kan oppleves både irrelevant og irriterende for dem som vil/må prioritere ting annerledes.

    Ang størrelse på rom er det hovedsakelig avstand til reflektive flater for både høyttalere og lytter samt avstand fra høyttaler til lytter som avgjør hva som er et kott og hva som er stort. En åpen stue i størrelsen 50+ kvm med flere meter til nærmeste flater og med lytteposisjon i relativt nærfelt er et helt annet utgangspunkt enn et rom hvor høyttalerne står 20 cm fra sidevegger og frontvegg og hvor hodet er 50 cm fra bakvegg.
    Du skal ha bra mye demping på sistnevnte for å matche førstnevnte på akustisk opplevd størrelse. Men hvis utgangspunktet er sistnevnte er det ingen vei utenom massiv demping for god lyd.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Et element jeg opplever sjelden blir nevnt innen hifi akustikk er rise-time. Det er tiden det tar fra en impuls fra høyttaler til refleksjonene fra denne når et toppunkt. Jo større rom jo lengre tid tar det å bygge opp lyden og jo mindre vil toppunktet forstyrre direktelyden. Et lite rom vil ikke kunne få lengre risetime ved akustikktiltak, men man kan senke nivået på toppunktet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et element jeg opplever sjelden blir nevnt innen hifi akustikk er rise-time. Det er tiden det tar fra en impuls fra høyttaler til refleksjonene fra denne når et toppunkt. Jo større rom jo lengre tid tar det å bygge opp lyden og jo mindre vil toppunktet forstyrre direktelyden. Et lite rom vil ikke kunne få lengre risetime ved akustikktiltak, men man kan senke nivået på toppunktet.
    Tenker du på det man ser i ETC som i bildet under? I så fall, endrer ikke man tidsperspektivet på refleksjonen ved å deflektere den slik at den kommer senere i lytteposisjon?

    impulse.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Tenker du på det man ser i ETC som i bildet under? I så fall, endrer ikke man tidsperspektivet på refleksjonen ved å deflektere den slik at den kommer senere i lytteposisjon?

    Vis vedlegget 832842
    Tenker mer som på dette bildet. Summen av tidlige og sene refleksjoner skaper en topp.

    Når man deflekter så bryter man opp refleksjonen og kanskje forsinker på et mikronivå, men på makronivå vil man ikke kunne simulere et betydelig større rom.
     

    Vedlegg

    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det gir jo ingen mening i et lite rom. Det er først i veldig store rom som konsertsaler og sånt dette faktisk oppfører seg slik.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et lite rom er ikke stort nok til å kunne bygge opp en reell etterklang etter de 100 ms du viser til lenger opp. Ved 100 ms har nivået falt temmelig mye. Skal finne noen referanser her etter hvert. Uansett - her er en ETC måling i et helt tomt rom på ca 100 m3. Betong gulv, gips på alle vegger, trepanel i taket. Mitt eget rom, og målingen ble tatt ifm bygginga.

    before-4.gif
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Bildet er fra et stort rom, men alle rom har en rise time og decay uavhenig av størrelse. Mitt poeng er at jo større rommet er jo lenger i tid strekkes det forløpet ut.

    Et lite rom vil gi mer tidlig energi enn et større. Løsningen i et lite rom under 5-6 meter i L/B er akustisk tiltak, men er rommet større enn det begynner behovet for akustikktiltak minske. Edit: fra mellombass og oppover.

    Final og Emokid sine stuer er praktiske eksempler på fenomenet. Har hørt begges oppsett i små og store rom.
     
    Sist redigert:

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.275
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Her er det fylt på med noe forskjellig isolasjon og her spilles det Édith Piaf også - Velkommen skal du være :)
    Ja, det vil jeg gjerne takke ja til! Hvis det er reelt og man kan vente litt til utpå året. Det er høysesong i min bransje og sommerferien min kalles høstferie av den gjengse nordmann.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    "Godt nok" er en individuell greie som ikke finnes to streker under svaret på. Jeg vil anta at for mange vil en stor del av opplevelsen rundt et anlegg handle om trivsel og ikke nødvendigvis ytelse i en absolutt størrelse, og hva som gir trivsel er nok mer variert enn ren subjektiv lydopplevelse isolert sett.
    Hvis trivsel er en faktor er det ingen automatikk i at bedre lyd vil gi bedre opplevelse.

    Selv om jeg prinsipielt sett er veldig enig i at rommet er viktigst og at samspillet mellom anlegg og rom bør skreddersys, så skjønner jeg at et ensporet fokus på det kan oppleves både irrelevant og irriterende for dem som vil/må prioritere ting annerledes.

    Ang størrelse på rom er det hovedsakelig avstand til reflektive flater for både høyttalere og lytter samt avstand fra høyttaler til lytter som avgjør hva som er et kott og hva som er stort. En åpen stue i størrelsen 50+ kvm med flere meter til nærmeste flater og med lytteposisjon i relativt nærfelt er et helt annet utgangspunkt enn et rom hvor høyttalerne står 20 cm fra sidevegger og frontvegg og hvor hodet er 50 cm fra bakvegg.
    Du skal ha bra mye demping på sistnevnte for å matche førstnevnte på akustisk opplevd størrelse. Men hvis utgangspunktet er sistnevnte er det ingen vei utenom massiv demping for god lyd.
    Har vel ca 2 meter til bakveggen her.
    Fra front ht til frontveggen er det ca 1,5 meter.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Ja, det vil jeg gjerne takke ja til! Hvis det er reelt og man kan vente litt til utpå året. Det er høysesong i min bransje og sommerferien min kalles høstferie av den gjengse nordmann.
    Dørene er åpne hele året, så ta det når det passer deg. Blir noe omgjøring i systemet, men det tar nok sin tid.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har vel ca 2 meter til bakveggen her.
    Fra front ht til frontveggen er det ca 1,5 meter.
    To meter eller mer fra høyttalere til sidevegger blir da vanskelig uten å sitte med høyttalerne i fanget. TrompetN er nok inne på noe vesentlig når han nevner høy sen energi i store rom som ikke finnes i små rom. Den energien som gjør at vi vet at vi befinner oss i et stort rom.

    Jeg vet ikke om det er mulig å lage et lite rom så akustisk bra at det simulerer et mye større rom, men det er vel mulig å simulere at man er ute. Det er to forskjellige ting og det er ikke gitt at den ene er å foretrekke over det andre for samtlige av oss.

    Poenget er ikke ditt rom og anlegg her, poenget er at et stort rom setter andre og bedre forutsetninger for god lyd enn et lite og at man da gjerne slipper unna mye av arbeidet med å gjøre rommet akustisk større for bedre lyd.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    To meter eller mer fra høyttalere til sidevegger blir da vanskelig uten å sitte med høyttalerne i fanget. TrompetN er nok inne på noe vesentlig når han nevner høy sen energi i store rom som ikke finnes i små rom. Den energien som gjør at vi vet at vi befinner oss i et stort rom.

    Jeg vet ikke om det er mulig å lage et lite rom så akustisk bra at det simulerer et mye større rom, men det er vel mulig å simulere at man er ute. Det er to forskjellige ting og det er ikke gitt at den ene er å foretrekke over det andre for samtlige av oss.

    Poenget er ikke ditt rom og anlegg her, poenget er at et stort rom setter andre og bedre forutsetninger for god lyd enn et lite og at man da gjerne slipper unna mye av arbeidet med å gjøre rommet akustisk større for bedre lyd.
    Jeg vil si at hvis rommet er stort nok kan man simulere et nærmest uendelig stort rom fra opptaket, men hvis den "tidlige" energien kommer for tidlig er det vanskelig å fjerne ques som indikerer lite rom helt.

    Da jeg hørte Syncrolux sitt stereooppsett hadde han både svært rom og samtidig akustikkbehandling i toppklassen. Med flerkanals er det nok få begrensninger der i gården.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Jeg vet ikke om det er mulig å lage et lite rom så akustisk bra at det simulerer et mye større rom, men det er vel mulig å simulere at man er ute. Det er to forskjellige ting og det er ikke gitt at den ene er å foretrekke over det andre for samtlige av oss.
    Vi er forskjellige og kanskje opplevelsene vi har er forskjellige også. Iver Kleive og Knut Reiersrud har en plate som er tatt opp Sankt Knuds kirke, også kalt Odense domkirke - Himmelskip
    Den platen opplever jeg ha en større romfølelse i oppsettet mitt enn OMF sitt.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg vil si at hvis rommet er stort nok kan man simulere et nærmest uendelig stort rom fra opptaket, men hvis den "tidlige" energien kommer for tidlig er det vanskelig å fjerne ques som indikerer lite rom helt.

    Da jeg hørte Syncrolux sitt stereooppsett hadde han både svært rom og samtidig akustikkbehandling i toppklassen. Med flerkanals er det nok få begrensninger der i gården.
    Takk for det!

    Nå må jeg vel i all beskjedenhet mene rommet mitt har enda bedre akustikk enn den gang. Jeg har også endret litt holdning fra å ville kverke alt rombidrag til å heller ha litt av det, men da diffusert.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Som jeg har skrevet før er det i litt større rom sjeldent behov for demping over 600 +/-200Hz, selv om man må ha kontroll på utstikkende refleksjoner og slikt. Når man ikke trenger demping er diffusering at foretrekke. Vanskelig å kombinere diffusjon ned til 600 med bass demping, derav konseptet "Akustisk ventilasjon". Ett uløst problem er samtidig at konseptet ikke diffuserer ned til 600, mulig det gir scattering så lavt men ikke vitenskapelig definert diffusjon. Diffusjon har en veldig strikt fysisk definisjon som må oppfylles for at man kan kalle det diffusjon. Psyko akustiske oppleves lyd som diffuseret lenge før den er det. ifølge definisjonen, men dette vet man lite om. Så mye spredning/scattering er bedre enn ingenting. Og mye noenlunde diffusjon/scattering i forhold til veggareal. Er mye bedre en en god liten diffusor....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det var gøy, hadde bandspillefest her forrige helg, 3 band av en kompis som spiller i 2 av dem. Vi brukte 4 timer på lyden, og eg er ikke lydtekniker en gang, men vet vel hvordan en vokal skal være. Etter 3 timer med å kalle vokalisten døll, ble det orden. Endelig ferdig, skrudde om digital mixeren for å høre på pause musikk. Konserten begynte, jeg glemte å skrue tilbake digital mixeren slik at de spilte bare med scene monitorer i lokalet, brodere kom og sa det var jævla dårlig lyd, eg ble kraftig forvirret før eg skjønte feilen. Rettet. Og damene skreik: "Skru ned", jeg svarte "Ikke faen" det er konsert, det skal være høyt. Det ble ventilert godt akustisk hele kvelden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn