Ivaols skrev:
Man:
Er det noe med lyd ned til 20 hz som utelukker at resten av frekvensspekteret ikke skal kunne gjenngis riktig?
Er det noen i denne tråden som har skrevet at alle andre frekvenser skal utelukkes?
Pussig hvordan de som ikke har dypbass alltid hyler ut og sier at de ikke mangler noe når det diskuteres sub-bass...
Nei selfølgelig ikke. En stativhøyttaler til 5k + en SVS vil jo spille "riktig" fra 20-20khz, sånn sett, hvis man kun ser på frekvensresponsen.
Det er ingen som mener at andre frekvenser skal utelukkes, men nå tok jeg i betrakning hvilke preferanser oss dødelige har når det gjelder tilnærming til "god lyd". Noen begynner ovenfra og ned, Flageborg begynner nedenfra og opp

Jeg kjenner også mange som kun bruker subben til film, men ikke til musikk fordi "det ikke låter bra".
Det er ingen tvil om at det ultimate ville vært fra under 20hz til ultrasoniske frekvenser, som spiller så detaljert og virkelighetstro at man tror at man er inni filmen. F.eks
http://blog.audiovideointeriors.com/208great/
Jeg klarer meg uten de aller aller dypeste, men skal jeg være ærlig så blir det kjipt for meg å høre en høyttaler som sliter med å nå 30-tallet med fullt trøkk, og for Flageborg kan det hende at den kjiphetsfølelsen slår inn allerede ved et par-og-tjue hz