Akustisk musikk og SUB?

K

knutinh

Gjest
Soundproof skrev:
Jeg er overbevist om at det brukes altfor lite tid og tanke på området fra 440Hz og ned, og da spesielt under det vi anerkjenner som standard sub-region. Mens vi bruker vilt for mye tanke på området fra 440Hz og opp.
Godt mulig.
Her har det vært vrangforestillinger, som: "du klarer ikke å lokalisere bassen, så det er ett fett hvor den står."
Nå viser det seg at å ha to bass-element er å foretrekke, og at signaler til disse til og med bør synkroniseres med øvrig musikk gjennom L/R kanalene.
Jeg håper du skiller mellom :
1. Det å høre retningen til suben
2. Det at plasseringen til suben påvirker lyden

1. er vanskelig. 2 er opplagt.

På hvilken måte viser det seg at 2 subwoofere er å foretrekke, og at disse bør fores med L/R-signalet?

-k

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.963
Torget vurderinger
0
knutinh: Legg merke til en viktig ting - Du har helt rett, men smør på flesk er ikke alltid like nødvendig.

Selv om en person gir et helt klart uttrykk - for en stor lydopplevelse(kroppslige bevegelser, humring, latter, rytmefot) - ser jeg ikke behov for teoretisk kontroll av slike parametere ;)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
knutinh - ærlig talt, noen ganger betyr setninger det som står der, uten at du behøver å utlegge fire-fem forskjellige tolkningsretninger.

Det viser seg at å høre retningen til sub'en ikke er så vanskelig.

Og det jeg skriver har ingen som helst referanse til plasseringens innvirkning på bass-gjengivelsen, som er kritisk. Jeg trakk kun frem en av mange vrangforestillinger omkring sub-bruk.

De kom som dunk-dunk, med dårlig definisjon og sørpe oppløsning. Etterhvert fikk vi hurtigere og kraftigere og bedre designs -- men det er fortsatt stor avstand mellom gode og dårlige. Jo bedre de blir, jo bedre både lokaliserer og distingverer du den lydinformasjonen.

K

knutinh

Gjest
Soundproof skrev:
knutinh - ærlig talt, noen ganger betyr setninger det som står der, uten at du behøver å utlegge fire-fem forskjellige tolkningsretninger.
Du kom med en påstand som jeg tror er feilaktig.

Det må da være en kurant sak å be deg om å redegjøre for synet?

Jeg tror at det ikke tjener noen hensikt å legge ut L/R til separate subber ved normale delefrekvenser, og at det ikke tjener noen hensikt å plassere disse nært HT eller at vi kan høre retningen lyden kommer ifra. Men jeg tror at plassering av sub har stor betydning for den "monofoniske" lyden som vi både kan måle og oppfatte.

-k

K

knutinh

Gjest
Flageborg skrev:
knutinh: Legg merke til en viktig ting - Du har helt rett, men smør på flesk er ikke alltid like nødvendig.

Selv om en person gir et helt klart uttrykk - for en stor lydopplevelse(kroppslige bevegelser, humring, latter, rytmefot) - ser jeg ikke behov for teoretisk kontroll av slike parametere ;)
Gjelder ikke det også målinger? Dersom målinger som de du presenterer tjener til å forvirre i stedetfor å fokusere på det man ønsker å oppnå ("stor lydopplevelse") så kan man vel like gjerne kalle dem smør på flesk?

Poenget mitt var at en presis måling av energi-innholdet i musikk ikke besvarer hvordan et hifi-anlegg kan/bør konstrueres for å gi "rytmefot". Det er ikke sikkert at det gir nyttige antydninger en gang. Så lenge debattantene er inneforstått med det så kan man gjerne diskutere interessante aspekter ved målingene.

-k

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Utstrakte forsøk med dsp synkronisering av sub til mellomtoneinformasjon i musikkstykker viser at sub retning langtfra er vilkårlig; hvilket også er årsaken til at man etterhvert er begynt med både to og flere sub'er i seriøse anlegg. Hva er feilaktig med det?

K

kbwh

Gjest
Hos meg er sub-EQ gjort i mono. Jeg har håp om subjektivt enda riktigere bassgjengivelse med nye målinger og separat EQ for L og R.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.963
Torget vurderinger
0
knutinh skrev:
Dersom målinger som de du presenterer tjener til å forvirre i stedetfor å fokusere på det man ønsker å oppnå ("stor lydopplevelse").
Kan du utdype denne litt ?

K

knutinh

Gjest
Soundproof skrev:
Utstrakte forsøk med dsp synkronisering av sub til mellomtoneinformasjon i musikkstykker viser at sub retning langtfra er vilkårlig; hvilket også er årsaken til at man etterhvert er begynt med både to og flere sub'er i seriøse anlegg. Hva er feilaktig med det?
Jeg tolket det under som at du mente at 2 subwoofere er ideelt, at disse bør være akustiske alignet med hhv høyre og venstre HT, og at disse bør fores med separat signal fra hhv høyre og venstre side. Dersom jeg har misforstått deg så er selvsagt hele feilen på min side.
Soundproof skrev:
å ha to bass-element er å foretrekke, og at signaler til disse til og med bør synkroniseres med øvrig musikk gjennom L/R kanalene.
Min forståelse er som sagt at subwoofere kan tolkes og optimaliseres som et "1dimensjonalt"/monofonisk problem, hvor vi vha akustiske og elektroniske tiltak søker at summasjonen av høyttalere skal ha en flat og glatt frekvensrespons og glatt faserespons.

Disse "tiltakene" kan inkludere et varierende antall subwoofere basert på ymse prinsipper, odde plasseringer, nøye overlapping med HT, og digital filtrering.

-k

K

knutinh

Gjest
Flageborg skrev:
knutinh skrev:
Dersom målinger som de du presenterer tjener til å forvirre i stedetfor å fokusere på det man ønsker å oppnå ("stor lydopplevelse").
Kan du utdype denne litt ?
En måling av frekvensinnhold i musikk viser kanskje en respons som er monotont fallende fra 50Hz til 20kHz. Leseren er fristet til å konkludere "Det er viktigst å bruke penger på sub"

Dersom vi multipliserer frekvensinnholdet i musikk med ørets følsomhet så kommer vi kanskje til at området 100-1000Hz synes viktig. Da kan en ivrig leser komme til en annen konklusjon.

Dersom vi ser på telefoni og antar at dette er "lofi" som søker mest mulig taletydelighet med minst mulig kostnad så er typisk frekvensresponsen 300-3000Hz.

Hva jeg vil fram til? Det er ikke nødvendigvis så mye meningsfullt å hente ut av grafen og konteksten som er presentert på første side.

-k

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.963
Torget vurderinger
0
knutinh skrev:
1. En måling av frekvensinnhold i musikk viser kanskje en respons som er monotont fallende fra 50Hz til 20kHz.

2. Leseren er fristet til å konkludere "Det er viktigst å bruke penger på sub"

3. Dersom vi multipliserer frekvensinnholdet i musikk med ørets følsomhet så kommer vi kanskje til at området 100-1000Hz synes viktig. Da kan en ivrig leser komme til en annen konklusjon.

4. Dersom vi ser på telefoni og antar at dette er "lofi" som søker mest mulig taletydelighet med minst mulig kostnad så er typisk frekvensresponsen 300-3000Hz.

5. Hva jeg vil fram til? Det er ikke nødvendigvis så mye meningsfullt å hente ut av grafen og konteksten som er presentert på første side.
1. Kan ikke se at jeg har brukt et slik eksempel - nevn et musikkstykke av en slik art.

2. Hvordan vet du det?

3. Kan du nevne en......i denne sammenheng?

4. Det holder til en telefonsamtale - vil noen hevde.

5. Nei, et slikt diagram bør helst presenteres sammen med en praktisk gjennomgang av musikkstykket. Men så langt forutsetter jeg at entusiaster som har valgt denne hobbyen - ikke har problemer med å lese diagrammer.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.880
Sted
Østfold
Til denne debatten hører vel også følgende med:

1: De fleste innspillingsmikrofoner fanger opp svært lite under 25Hz.

2: Alle instrumenter har en initiering og en avslutning av alle toner. Det betyr at man har DC-komponenter som bidrag i en hver lyd så lenge man ikke har uendelig lange sinustoner.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.963
Torget vurderinger
0
Snickers-is skrev:

1: Hva med DPA Type 3541?
Frequency Range:
10Hz - 20kHz ±2dB with 4-6dB soft boost at 8 kHz
Cartridge lower limiting frequency (-3dB):
3 to 5Hz

Eller DPA Type 3532-S
Frequency Range:
10Hz - 20kHz ±2dB with 4 - 6dB soft boost at 8 kHz
3 to 5Hz

Eller DPA Type 4041-S?
Frequency Range:
10Hz - 20kHz ±2dB with 4 - 6dB soft boost at 8 kHz
3 to 5Hz

Info finnes her:
http://www.lydsystemer.no/produkter/mikrofoner/dpa_1.htm

K

knutinh

Gjest
Flageborg skrev:
1. Kan ikke se at jeg har brukt et slik eksempel - nevn et musikkstykke av en slik art.
Jeg nevnte noen tall som et eksempel. Det betyr at jeg ikke henviste til et konkret musikkstykke.
2. Hvordan vet du det?
Jeg vet det ikke, jeg foreslår det.
3. Kan du nevne en......i denne sammenheng?
Hva vil du fram til?
4. Det holder til en telefonsamtale - vil noen hevde.
Ja?
5. Nei, et slikt diagram bør helst presenteres sammen med en praktisk gjennomgang av musikkstykket. Men så langt forutsetter jeg at entusiaster som har valgt denne hobbyen - ikke har problemer med å lese diagrammer.
Jeg tror at mange hifiinteresserte bryr seg midt i ryggen om diagrammer.

-k

T

timc

Gjest
Jeg bryr meg om diagrammer. Selv om det i denne samenhengen ble noe diffust hvorfor det ble postet et.

-Tim

K

knutinh

Gjest
Flageborg skrev:
Snickers-is skrev:

1: Hva med DPA Type...?
Evt AKG C414:

Shure sm57:

http://www.neumann.com/?lang=en&id=current_microphones&cid=u87_data
Neumann U87, oppgitt til 20-20kHz

http://www.bksv.com/3103.asp?Types=:4193:
Denne har f.eks "optimalisert" frekvensområde 0.07Hz-20kHz, men jeg tror ikke det er lett å finne innspillinger gjort med den...

-k

K

knutinh

Gjest
Flageborg skrev:
Derfor måtte jeg måle frekvensresponsen - og den viser at denne skiva krever et system som spiller fullfrekvent - ned til 20Hz -og lavere - for å oppleve musikken i sin helhet.
Slike uttalelser åpner for misforståelser blant de som liker diagrammer såvel som de som misliker diagrammer.

Du blander tekniske begreper ("20Hz") med perseptuelle begreper ("oppleve musikken"). Dette er to verdener med bare delvis overlapp. For å kunne si noe meningsfullt om den ene ut fra den andre må man bringe inn modeller som relaterer dem.

Jfr mitt eksempel med flaggermus. Innlegget ditt kunne lett omskrives ved å hevde at :"Derfor målte jeg frekvensresponsen - og den viser at man må ha diskanter som spiller fullfrekvent - opp til 100kHz og høyere for å oppleve lyden av flaggermus i sin helhet."

Det er stort sett mulig å finne energi i alle frekvenser for en innspilling - om ikke annet så i støygulvet. En fornuftig vurdering av "signifikant" energi-innhold må ta for seg både den målte verdien og opplevelsen et menneske har.

-k

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
@Snickers-Is

Poenget med mikrofoner er midt i prikk, og faktisk slik at de fleste som brukes til musikkinnspillinger klipper ved 15kHz.
Dette skyldes kjente mekaniske begrensninger forbundet med å få membranen til å bevege seg korrekt til lydsvingninger over dette.

Hvilket igjen betyr at disse bestrebelsene på å reprodusere frekvenser faktorer over dette igjen blir mildt sagt merkelige.

Men det er en annen sak - jeg likte de første diagrammene fordi de illustrerte energimengden, som lydtrykk, i et musikkbilde - og kanskje prioriteres det feil når vi jakter på godlyden.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Hos meg er sub-EQ gjort i mono. Jeg har håp om subjektivt enda riktigere bassgjengivelse med nye målinger og separat EQ for L og R.
Tør jeg spørre hvorfor du har kjørt sub-EQ i mono og ikke i stereo i utgangspunktet? Bare nysjerrig :)

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
553
Sted
Flekkerøy
Dette med innstilling og EQ av 2 eller flere sub er et interessant emne!

Du sverger jo til optimalisering av hver enkelt sub der den spiller best hvis jeg har forstått deg riktig Flageborg? Hva skjer med samspillet og frekvensresponskurven når du til slutt måler alle på likt? Må du ofte finjustere f.eks fasen for å fremdeles få en jevn kurve? Kanskje litt off toppic, men ble litt nysgjerrig ;)

T

timc

Gjest
janly skrev:
Valentino skrev:
Tør jeg spørre hvorfor du har kjørt sub-EQ i mono og ikke i stereo i utgangspunktet? Bare nysjerrig :)

Han har bare en sub?

-Tim

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.211
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
2. Leseren er fristet til å konkludere "Det er viktigst å bruke penger på sub"

Hvor dum tror du egentlig at vi er knutinh? Mulig du blir fristet, men vi andre stoler på ørene våre...

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
timc skrev:
janly skrev:
Valentino skrev:

Han har bare en sub?

-Tim
Om jeg ikke husker feil har han vel 2, med 2x12" element i hver.

T

timc

Gjest
Ok, Da er det jo litt rart i mine øyne også. Trodde han hadde en sub me 2x12" jeg.

-Tim

K

knutinh

Gjest
Dette med stereo kontra mono sub ser ut til å være en gjenganger i alle diskusjoner om sub på dette forum. Det er tydelig at det finnes (minst) to syn på det:
1. Subwoofere en forlengelse av HT som bør fores med et stereosignal og plasseres så fysisk nært HT som mulig.
2. Subwoofere kan analyseres som "mono", og bare den monofoniske summen av alle enheter ved lytteposisjon(er) betyr noe.

http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf
Possible Subwoofer Optimization Goals
• Minimize variation of frequency response from seat to seat
• Minimize variation of overall frequency response within the seating area
• Maximize low frequency output
• Optimize “imaging” or other spatial attributes
of subwoofers

Subwoofer Optimization Goals
in this Study

• Minimize variation of frequency response from seat to seat (Primary consideration)
• Minimize variation of overall frequency response within the seating area (Not considered for the
most part (assume spatial average is equalized flat))
• Maximize low frequency output (Secondary consideration)
• Optimize “imaging” or other spatial attributes of subwoofers (Not considered. Subs not
localizable below 80 Hz anyway!)

Multiple Subwoofers, Single Low Frequency Channel
In this investigation, bass management is assumed, i.e. there is one and only one audio low frequency channel, which is sent to all subwoofers. There are many advantages to bass management and only questionable advantages to using multiple bass channels (“stereo” bass etc.). There is much debate on this subject. Much of it has to do with the implementation of the bass management – headroom, mixing of LFE etc. This is another subject entirely, and is not considered here.

Some have argued that there is a subtle envelopment which can occur at low frequencies when out of phase material is reproduced on the left and right side of the listener [9]. This has not been shown conclusively, and in any case is likely outweighed by the more immediate advantages of bass
management.

Some will also argue that bass below 80 Hz IS localizable. This is often the result of:
Port noise in ported subwoofers which are poorly designed and/or overdriven
Non-linear distortion in subwoofers which are poorly designed and/or overdriven
Visual cues or knowledge of the subwoofer location, which in the absence of actual audible cues cause localization
Effective acoustical crossover frequencies which are actually higher than 80 Hz . Just because the electronic crossover is at 80 Hz does not mean that the actual crossover as measured in the room is at 80 Hz, especially if the crossover is low order.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
1. Naturligvis - noe annet er ikke å anbefale. Årsaken til at man har propagandert for noe annet er rent kosmetisk og WAF-betinget. Gode subs er noen beist, og om de skal få ta plass rett i glaninga sammen med HT forøvrig så blir det vanskelig å få solgt kassene.

Så derfor har man resonnert og rasjonalisert. Men i virkeligheten så er basskilden der den er, og lyden kommer hvor den kommer fra. Med avansert DSP kan man analysere kildesignaturer og komplettere med sub-trykk, fra perspetuelt riktig sted, dersom disse står i samme stereokonfigurasjon -- og da blir det trykk på riktig sted i lydbildet, til riktig tid.

Står bassisten eller perkusjonisten et bestemt sted i lydbildet, mens bassen din står et helt annet sted i rommet, så er det innpå umulig å få tidslikhet mellom korresponderende definisjonsdel av lyden og bassdelen. Står sub'ene der høyttalerne befinner seg så forenkles dette betraktelig, og troverdigheten i lyden øker tilsvarende.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
timc skrev:
janly skrev:
Valentino skrev:

Han har bare en sub?

-Tim
Poenget er at den EQ'n som har blitt gjort er gjort for begge samtidig. alt likt på begge sider, i steden for å skille høyre og venstre.

Og det spiller like fullt i stereo alikevell.

PK

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
pks skrev:
timc skrev:
janly skrev:
Valentino skrev:

Han har bare en sub?

-Tim
Poenget er at den EQ'n som har blitt gjort er gjort for begge samtidig. alt likt på begge sider, i steden for å skille høyre og venstre.

Og det spiller like fullt i stereo alikevell.

PK
Ok, om det er slik det er gjort er jeg med. Tolket det dit hen at han kjørte mono signaler til to subber...

K

knutinh

Gjest
Soundproof skrev:
1. Naturligvis - noe annet er ikke å anbefale. Årsaken til at man har propagandert for noe annet er rent kosmetisk og WAF-betinget.
Og jeg mener at argumentasjonen din ikke henger på greip, det finnes gode fysiske og perseptuelle grunner for å se bort ifra retnings-bestemmelse i "sub-frekvenser". Jeg

Å argumentere fram og tilbake med "jeg mener ditt", "men jeg mener datt" bringer oss naturligvis ikke noe videre.

-k

T

timc

Gjest
Har lekt litt med et par store og gode suber. Godt innstillt klarer jeg ikke si hvor suben står, MEN jeg føler at trykket kommer fra ene siden.

-Tim

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
knutinh skrev:
Soundproof skrev:
1. Naturligvis - noe annet er ikke å anbefale. Årsaken til at man har propagandert for noe annet er rent kosmetisk og WAF-betinget.
Og jeg mener at argumentasjonen din ikke henger på greip, det finnes gode fysiske og perseptuelle grunner for å se bort ifra retnings-bestemmelse i "sub-frekvenser". Jeg

Å argumentere fram og tilbake med "jeg mener ditt", "men jeg mener datt" bringer oss naturligvis ikke noe videre.

-k
Kjære knutinh,

Mens jeg tidvis verdsetter dine mange betraktninger omkring lyd og lydreproduksjon så syns jeg svaret her er forholdsvis enkelt å "se" seg frem til.

Enhver lyd i musikk består sjelden av en enkelt og bestemt grunntone, den vil tegne et kontinuum - fra inn- til utklinging, med varierende grad av "kjøtt" i midt.
Når vi går ned i frekvensene gjelder dette like meget som i øvre.

Som regel vil et orkester produsere et spektrum av toner, som det er meningen skal sammenfalle i tid - og ideelt sett forsøker man å bevare denne tidsillusjonen fra hvor tonene produserer til hvor de registreres.

Hver kilde i orkesteret, om det er stort eller lite, har en fast plassering i forhold til det som registrerer lyden, om det er jeg som lytter eller mikrofoner som bidrar til å feste det som skjer.

Der jeg befinner meg foran orkesteret er jeg ikke et sekund i tvil om hvor hva befinner seg - om det er pauker, orgelpiper, en jazz bassist eller hva det måtte være - og min bevissthet omkring disse forsvinner ikke dersom jeg lukker øynene. Jeg "høreser" fortsatt hvor lydene kommer fra - bassblaffet fra paukeslageren oppe til venstre treffer mitt venstre kinn - bassdragene til høyre strykerseksjon treffer mitt høyre, for å si det grovt.

Dersom jeg plasserer en sub vilkårlig i rommet, for å gjenskape basstrykket, som et slags spontant oppstående lydkraftfelt som forplanter seg i mitt lytterom, uten referanse til basskildens plassering i lydbildet, så ødelegger jeg en vesentlig del av denne illusjonen.
Bassen tar en omvei i forhold til scenebildet.

MEN - om vi har bassgeneratorer i rommet slik at de kan forsøke å etterleve plasseringen av de opprinnelige basskildene, så oppleves det en større grad av realisme. Simpelthen -- og også en større grad av tidsrett reproduksjon.
DERIMOT faller denne illusjonen dersom basstrykket genereres fra et sted uten referanse til fremføringens tenkte scene, eller om basstrykket er for sterkt vektet mot én kant i denne tenkte scenen. Men har du kun én sub vil jeg anbefale å sette denne i høyre kant av lyttebildet -- siden det rent tradisjonelt er der man plasserer basskildene i mange situasjoner.

Dette problemet blir spesielt tydelig dersom du ser på det du lytter til - som f.eks. i konsert eller opera dvd'er - og du opplever et bassdrag på venstre side, mens basstrykket kommer fra høyre side eller fra et sted bak lyttestolen.
Spesielt irriterende når bassisten i bandet står til venstre.

Og her er det da snakk om et kontinuum i lydproduksjon, fra lokaliserbar bass til omnibass. Går du tilbake til innledningen av mitt innlegg, og tankene omkring toners ulike komponenter, så er det lett å høre når en bass-tone deler seg opp i komponenter, der enkelte kommuniseres riktig gjennom HT, men der bunnelementene plutselig skal kanaliseres fra et annet sted - tonen brytes opp.
Dette er sammenlignbart med hva som skjer gjennom HT som er dårlig plassert, når en sangers stemme synes å flytte seg lynhurtig i lyttebildet, alt etter volum og frekvens i sangen. Hadde du sett vedkommene i opptak ville du sett at sangeren befinner seg på samme sted, og at stemmen umulig kan reise rundt på denne måten - at det er en anleggsskapt artefakt. Tilsvarende med halshogd bass.

Uansett - mye arbeid gjøres med dette nå, der målet er å bruke dsp for å låse multi-bass til kildepunkt i scenebildet.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
604
Torget vurderinger
1
Meningen med å starte denne tråden var åpenlyst å kunne si at man må ha bass ned 20hz for å oppleve musikken i sin helhet. Der er jeg uenig, det er vel et fåtall av all musikk som krever en linær bass helt ned i kjelleren, men det er sikkert fordelaktig i hjemmekinoen, med egen LFE kanal og det hele. Noen mener også at man trenger et lerret på minst 100" for å oppleve filmen i sin helhet. Der har du jo langt igjen enda Flageborg..
Forøvrig så grøsser jeg hver gang jeg ser oppsettet ditt, det ligner ikke grisen (dette tåler du å høre), og hvis det spiller så sømløst som du sier, så skal du ha all ære for det. Men jeg tror neppe at du har en mer "helhetlig" opplevelse av musikken enn meg eller flere andre som ikke har fullt trykk ned til 20hz.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Tja, Flageborg leverer jo et sterkt argument, da.

Kanskje han kan vise noen tilsvarende målinger for andre musikkstykker?

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Flageborg er jo Flageborg, og at mannen liker å FØLE bass er det vel ingen som er i tvil om?

Jeg mener det blir feil å derved mene at for alle mennesker så er det en forutsetning at man skal høre/føle musikkens innhold hele veien ned til 20Hz eller lavere for å få en ekte musikkopplevelse.
For min egen del er det ikke aktuelt å senke kravene til øvrig frekvensområde for å prioritere dypere bass enn det jeg har i dag.
Ved å legge til mer penger, så kunne det vært aktuelt ja.

Det blir litt lettvint å benytte denne låta som eksempel for "standard musikk". ALLE som hører låta forstår at den har et helvetes bassinnhold. Selv jeg hører dette på mine små "bass"elementer som hopper og spretter og ikke kommer av flekken. (Eller lager særlig mye lyd i det området...)
Ta gjerne for deg andre kjente låter og gjør samme fremstilling, det hadde vært spennende!

Ja, folk gliser og rister og ler når de blir satt foran et anlegg at typen "moro med lyd", meg inklusive!
Det er helvetes artig å se/høre/oppleve!!
Men jeg synes ikke disse oppsettene på messe fungerer like godt på musikk, er dog åpen for at dette er anderledes hjemme hos deg/andre.

For en gangs skyld er jeg helt på linje med knutinh som utfordrer denne "Bass er viktigst, bare se på grafen her!"-holdningen.
Er usikker på om det faktisk er knutinh eller noen andre som tjuvlåner nicket hans ;D :D

Jeg er enig i at dersom du ønsker å høre alt innholdet på denne plata, så er hørbar output langt ned i frekvens en forutsetning.
Hvordan man skal vektlegge nødvendigheten av dette, eller relatere det til nytelse av låta, er da for pokker helt individuelt! ;)

Hørte den her: http://www.youtube.com/watch?v=5EAQ1oX7hv8 på laptopen nå, helt uten bass, men låta er da vakker allikevel?
(Selv om jeg nyter bedre foran husalteret)

Jeg synes også mange hifimennesker generelt er noen feigpeiser.
Fortell litt ærlig om hvordan du synes det låter hos kompisen/artsfrenden så kanskje det kan bidra til større forståelse for personlige valg og prioriteringer?
(Og ikke bare såre tær....)

For eksempel, Flageborg, hvis det låt så forferdelig hos meg dengang du og RoKo var der, så setter jeg større pris på å få høre det enn å få "feige" kommentarer ;)
(NB! Dette er spøkefult vridd, og jeg håper og tror du "cath my drift"!)

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
553
Sted
Flekkerøy
Man skrev:
Men jeg tror neppe at du har en mer "helhetlig" opplevelse av musikken enn meg eller flere andre som ikke har fullt trykk ned til 20hz.
Hvis systemet ditt ikke klarer å gjenngi hele frekvensspekteret som ligger på plata er det klart at en mister informasjon, og i den betydnig kan en snakke om en mindre helhetlig opplevelse.

Hvis du med helhetlig opplevelse mener nytelse/musikk glede osv, er det subjektive parameter som ikke alle trenger 20hz for å oppnå.

Edit: jeg er forøvrig en av de som synes bass til 20hz hjelper på nytelsen ;)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
604
Torget vurderinger
1
Jeg mener både subjektivt og objektivt. Helhetlig mot specs eller helhetlig iforhold til musikken? Hvis man først skal være objektiv, så kan man ikke utelate alt det andre som har betydning for lydkvaliteten. Flatt ned til 20hz sier meg ingenting om lyden totalt, unntatt at det skjer noe "der nede". Jeg har flat og ren og presis bass med fullt trøkkk ned til ca 25-26hz, så bassky er jeg ikke.. men jeg vil jo ha alt det andre også. Og det kommer ikke på tale å bygge om rommet til et 14tiss rom med haugevis av subwoofere for å med de manglende 5hz.
Og ang. den sujektive opplevelsen; Selv om jeg mangler det aller dypeste så spiller det nok mye bedre enn hos Flageborg fra 25hz og oppover, og dermed syns jeg at jeg subjektivt har en mer helhetlig opplevelse enn Flageborg. (Det er ikke sikkert det gjør det, men for å illustrere tankegangen..)

At du er en av de som synes bass ned til 20hz hjelper på nytelsen er jo ikke så rart, du har jo profil på minhjemmekino.no ;)

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
553
Sted
Flekkerøy
Man:

Er det noe med lyd ned til 20 hz som utelukker at resten av frekvensspekteret ikke skal kunne gjenngis riktig?

Er det noen i denne tråden som har skrevet at alle andre frekvenser skal utelukkes?

Pussig hvordan de som ikke har dypbass alltid hyler ut og sier at de ikke mangler noe når det diskuteres sub-bass...

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Ivaols skrev:
Man skrev:
Men jeg tror neppe at du har en mer "helhetlig" opplevelse av musikken enn meg eller flere andre som ikke har fullt trykk ned til 20hz.
Hvis systemet ditt ikke klarer å gjenngi hele frekvensspekteret som ligger på plata er det klart at en mister informasjon, og i den betydnig kan en snakke om en mindre helhetlig opplevelse.

Hvis du med helhetlig opplevelse mener nytelse/musikk glede osv, er det subjektive parameter som ikke alle trenger 20hz for å oppnå.

Edit: jeg er forøvrig en av de som synes bass til 20hz hjelper på nytelsen ;)
Er det bassdetaljer i musikken ned til 20Hz så ble de vel lagt der med en tanke, og da er det fint å kunne oppleve dem.
Men jeg skal si meg enig med JoDa som jeg leser dithen at man ikke skal overdrive basstrykket - det skal kjennes og låte naturlig.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
553
Sted
Flekkerøy
Soundproof skrev:
Er det bassdetaljer i musikken ned til 20Hz så ble de vel lagt der med en tanke, og da er det fint å kunne oppleve dem.
Men jeg skal si meg enig med JoDa som jeg leser dithen at man ikke skal overdrive basstrykket - det skal kjennes og låte naturlig.
Helt enig i dette, men det er vel ingen som har hevdet noe annet?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.963
Torget vurderinger
0
Soundproof skrev:
Kanskje han kan vise noen tilsvarende målinger for andre musikkstykker?
Det skal jeg gjerne gjøre - men kan du hjelpe meg med 5-10 forslag? De fleste har jo mer skiver enn meg, så gjenstår å se om jeg har et av alternativene for hånden.

Andre som har forslag til låter? Kom med alternativer - eller send en wav-fil på mail.

Topp Bunn