Akustisk gitar låter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kt

Medlem
    Ble medlem
    27.06.2008
    Antall liker
    0
    hei hei!

skulle hatt noe bra Akustisk gitar låter, noen som har noe bra og anbefale? :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.069
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Black Mountain Side på Zeppelins første.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    0
    Charlie Haden & Pat Metheny

- beyond the Missouri Sky

Selv om det krever et fullfrekvent system for å gjengi musikken i sin helhet...... ;)

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.251
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Huff, tabeller på musikk-trådene.. Enig at beyond the Missouri Sky er helt utrolig bra, men jeg personlig ser ikke på tabellene, jeg hører på musikken. Flotte sanger rolig og stemningsfulle er de. Et trygt kjøp.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.363
    Torget vurderinger
    1
    Her er noen blues-alternativer:

Sjekk ut de to-tre første skivene til Ben Harper (and the inocent criminals). Mannen snekrer gitarene sine selv!

Dersom du evt. er interessert i musikalsk maltraktering av akustisk gitar kan du låne øret til John lee Hooker og noen av låtene på Boom Boom. Dersom det gir mersmak kan du evt også låne øret til Don't look back, som egentlig er ei mye bedre plate men mindre akustisk.

mvh
    KJ

kt

Medlem
    Ble medlem
    27.06.2008
    Antall liker
    0
    tusen takk :) skal teste disse når jeg kommer hjem fra jobb ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Flageborg. Denne tråden handler om god musikk, ikke om frekvensanalyse.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.150
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du ser litt lengre enn sologitar så har du denne (sjekk #2)

Kenneth Sivertsen - Remembering North

Denne er bra!: Paco de Lucia - Luzia

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    DErsom du mener låter for å spille selv....noter etc...har jeg lite å bidra med....dersom du vil ha en fin cd , kjøp Nils Lofgrens acoustic live....bedre har ikke jeg hørt enda... ;)

R

RL69

Gjest
    Både Paco De Lucia og Al Di Meola er nevnt lengere oppe i tråden.

Her er begge to sammen med John McLaughlin.

Et fantastisk album med mye god musikk.

MVH
    KOL69

Vedlegg

• 49.4 KB Visninger: 407

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    K

KindOfBlue

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Nja, jeg syns Flageborg gjør folk en tjeneste. I akkurat det sporet går musikken helt ned til 20Hz, og det er mye informasjon der nede -- har du et anlegg som bunner ved 50Hz så hører du ikke hva som er lagt inn i MS, og følgelig får du kanskje ikke med deg stykket.

Ellers vil jeg anbefale Rolf Lislevands forskjellige innspillinger, spesielt hans Santiago de Murcia album.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.251
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    KindOfBlue skrev:
    C. Alshus skrev:
    Nja, jeg syns Flageborg gjør folk en tjeneste. I akkurat det sporet går musikken helt ned til 20Hz, og det er mye informasjon der nede -- har du et anlegg som bunner ved 50Hz så hører du ikke hva som er lagt inn i MS, og følgelig får du kanskje ikke med deg stykket.

Ellers vil jeg anbefale Rolf Lislevands forskjellige innspillinger, spesielt hans Santiago de Murcia album.
    Dumt, da er det ikke sikkert jeg liker platen likevell da (trodde jeg gjorde det) siden mitt anlegg aldri kan fange opp informansjonen der nede.. Hm..
    Tråden om handlet gode låter med akustisk gitar.. Ikke låter med dyp bass.

K

KindOfBlue

Gjest
    Trodde det var pent vær ute, folk hadde vært på Leonard Cohen og Lillebjørn Nilsen konsert på Bislett og alle var glade?

Påpekte kun, at i akkurat det sporet som Flageborg henviser til så er det en fordel å ha et full-range 20Hz-20kHz anlegg, siden det er mye informasjon under 50Hz, og jeg går ut ifra at Charlie Hayden og Pat Metheny hørte dette og ville det, da de spilte inn musikken, og ville vi også skulle høre det.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    KindOfBlue skrev:
    Påpekte kun, at i akkurat det sporet som Flageborg henviser til så er det en fordel å ha et full-range 20Hz-20kHz anlegg, siden det er mye informasjon under 50Hz, og jeg går ut ifra at Charlie Hayden og Pat Metheny hørte dette og ville det, da de spilte inn musikken, og ville vi også skulle høre det.
    Men den som ikke vet om dette, kan fortsatt nyte musikken....... :-X :-X ;D

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.150
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    KindOfBlue skrev:
    ... Lillebjørn Nilsen ...
    Da har jeg et forslag!

Øystein Sunde - 40 beste (1990)

Det blir ikke bedre enn dette ;D

Vedlegg

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    mteinum skrev:
    KindOfBlue skrev:
    ... Lillebjørn Nilsen ...
    Da har jeg et forslag!

Øystein Sunde - 40 beste (1990)

Det blir ikke bedre enn dette ;D
    Og her snakker vi helhet om man tenker både Musikken og innpakningen. Beste Booklet/Inlet eller (hva f... det heter) ever :)

roarh

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Antall liker
    6
    Apropos de tre herrer Kol69 nevner. De har også begått en live-plate som heter Friday night in San Fransisco som er vel verd en lytt hvis man er interessert i akustisk gitar.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    0
    C. Alshus skrev:
    Helt klart ;D

Her er en perle som C. Alshus introduserte meg for.......

Antonio Forcione - Live! [04] I Heard It Through The Grapevine

Smakebit her:
    http://www.antonioforcione.com/discography/audio/clip_grapevine.mp3

Det første diagrammet er en analyse av CD, det andre er en analyse av MP3-fila fra Antonios web.

Samme låt - forskjellige innspillinger

Vedlegg

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.748
    Torget vurderinger
    0
    roarh skrev:
    Apropos de tre herrer Kol69 nevner. De har også begått en live-plate som heter Friday night in San Fransisco som er vel verd en lytt hvis man er interessert i akustisk gitar.
    CD hentes i platebunken - atter en gang - innspillingen er fra 1981 - gammel skive.......;)

Friday Night In San Francisco - Live
    Di Meola / McLaughlin / De Lucia

Al Di Meola - Friday Night In San Francisco - [04] Fantasia Suite

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest

Hadde vært fint om tråden hadde vært fri for stygge målinger :-[ :-[:-[..

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.150
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Hadde vært fint om tråden hadde vært fri for stygge målinger :-[ :-[:-[..
    De sier vel mindre om det musikalske, ja.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Målinger kan man trekke fram under 'anbefalinger av plater med spesielt god lydkvalitet', eller hva det hjørnet heter.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.865
    Rodrigo -Aranuez-konserten i en eller annen versjon.

Hvis du tåler litt sang også, så er det jo et stort og spennende utvalg. Eric Claptons unplugged f.eks. Det er sikkert politisk ukorrekt av meg å si det, men jeg liker tolkningene hans med akustisk gitar mye bedre enn versjonene med el-gitar.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et innlegg er slettet. Det er ikke tillatt å offentliggjøre innhold fra private meldinger.
    §5 Det er ikke tillatt å offentliggjøre innhold fra meldinger sendt via Hifisentralens email-tjeneste (også kalt PM), eller innhold fra vår bruktbørs, uten tillatelse fra den som har skrevet den private meldingen/annonsen.
    Ja og drit i målinger etc. i denne tråden. Det er ikke det trådstarter spør etter.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.150
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    La oss ta en kald øl og sette på denne:

da blir det så mye koseligere ::) ;)

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=LIMHD022

Flamenco is a special album of guitar and floor dancing showpieces from Philips.

This recording of Pepe Romero's Flamenco is considered by some to be the 'best Flamenco recording on the planet'. It puts most so-called Flamenco discs to shame. It is real Flamenco in the truest sense and at the highest standard. It is a Flamenco classic!

Flamenco is the expression of joy, sorrow, and the very soul of the less well-to-do old Spanish community. For serious music lovers, this disc serves as a concise documentary of the art of Flamenco.

The audiophile's love of the music will be coupled with the utmost ecstasy in listening pleasure: the rich harmonics of Pepe Romero's fascinating guitar sound, the sparkling transience of the Spanish castanets, and the tremendous dynamics of the dancers' intricate footwork, shaking the whole floor of your music room.
    edit: dette er ikke noe for dagen derpå. Dersom du synes fuglene tramper for hardt, så.... ;)

kt

Medlem
    Ble medlem
    27.06.2008
    Antall liker
    0
    jeg må bare få takke igjen for mye flott musikk ;D tusen hjertelig takk :)

spillelisten min fyller seg med mye gode gitar låter :)

PS: sitter nå med en god kaldt pils å lytter til deres anbefalinger:) (ikke ulovlig nedlasting. vi snakker Itunes ;D)

skål! 8)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.865
    kt skrev:
    jeg må bare få takke igjen for mye flott musikk ;D tusen hjertelig takk :)

spillelisten min fyller seg med mye gode gitar låter :)

PS: sitter nå med en god kaldt pils å lytter til deres anbefalinger:) (ikke ulovlig nedlasting. vi snakker Itunes ;D)

skål! 8)
    Og der kom jeg på min desiderte akustisk gitar favoritt - som også byr på en av de største trubadurer i moderne tid:

Cornelis Vreeswijks: "Bananer - bland annat".

Der er det en kar på kontrabass, Cornelis på nylonstrenger og en annen kar på nylonstrenger som er rene trollmannen! Og tekstene er av det spenstige slaget.

Hvis du har hang til vinyl, så anbefaler jeg vinylvarianten. Jeg har en "best of" CD der de fleste sangene finnes, men her har mixemafiaen gjort litt mer ugang enn jeg liker.

Om jeg husker rett, så var det "Blues for en arbetarkvinna som hängde seg" som var min gitarfavoritt på denne skiven - dette fantastiske verket. Der er det et samspill mellom Vreeswijk og han andre gitaristen som går utenpå det meste jeg har hørt av gitarspill noen gang.

Det hører kanskje med til historien at jeg var med min mor på konsert en gang på 80-tallet på Vreeswijk i Hønefoss. Alt materialtet var nytt, alt var med to gitarer og kontrabass, og alt svingte som bare rakker'n. Og jeg var på bakrommet etterpå med nykjøpt LP og ba om autograf. Jeg pekte beskjedent opp i hjørnet om han ikke kunne skrive navnet sitt der, men Cornelis var klar på at det måtte stå med stor skrift midt på magen ;D

Og her er forresten en innledningen til Arbeterkvinnan....http://www.klicktrack.com/klicktrack/releases/cornelis-vreeswijk/bananer-bland-annat/10

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn