Akustikkmålinger: programvare og utstyr.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Det snakkes stadig om målinger av lytterommet her på sidene og det er noen jeg har lyst å gjøre også. Er det noen som vet hvilke programvare og utsyr (mikrofon) som kan brukes? Fortrinnsvis utstyr som kan kobles til en laptop (Thinkpad i mitt tilfelle).

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Er det ingen som vet noe om dette?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg har brukt den RadioShack måleren og mikrofonen på denne, men jeg kommer nok til å kjøpe en Behringer ECM8000 eller hva den heter. Etter spec skal denne være en god del bedre.
Det er skrevet en del om dette før, prøv å søk litt.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Jeg bruker en Behringer 8000, kom som standard sammen med en Velodyne. Denne er normalt ganske billig i innkjøp, men har en rimelig flat rekvenskurve. I tillegg er det satt opp kalibreringskurver for den i de fleste måleprogrammer. Har også en Radioshack måler som kun egner seg til å måle FORSKJELLER, ikke til finmåling av frekvensgang osv. grunnet STORE avvik.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg har gått til innkjøp av CLIO FW + en kalibrert mikrofon. Jeg hadde tenkt å bruke det til bl.a. akustikkmålinger. Har ikke kommet i gang med det, men det passer fint til laptop, da tilkoblingen er firewire.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Takker for alle svar. Har bestilt meg Radio Shack Analog måler til å begynne med nå så får vi se om det fungerer.

mvh,
OS

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Husk bare at RS har opptil 10-15db avvik utover i frekvensgangen...ikke noe spesielt nøyaktig verktøy, for å si det sånn...

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
116
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
LydMekk skrev:
Husk bare at RS har opptil 10-15db avvik utover i frekvensgangen...ikke noe spesielt nøyaktig verktøy, for å si det sånn...
Hvor langt oppover mener du den egner seg for å få et inntrykk av frekvensresponsen? Mvh.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Slik jeg har forstått det er det i bunnen den er mest upålitelig:

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
CARA 2.2 PLUS PowerPack + The HiFish Audio Controller "AC"

Jeg har testet dette programmet, men uten måle instrument. Dette er et program der du tegner opp rommet ditt, møbler, høyttalere, vegg/golv type(Materiell), tepper, osv osv. Veldig lett og bruke, og om man setter det opp riktig kalkulerer programmet fram riktig løsning for deg. Det er også mulig å kjøpe et måleinstrument til dette programmet.
Veldig artig program!!
Høium er forhandler for dette programmet.

Description

The CARA 2.2 PLUS PowerPack is a comprehensive room acoustic evaluation tool considering especially the requirements of hifi / surround setups. It mainly addresses those customers who want to use CARA for the first time.
It contains:

* The new release 2.2 PLUS of the software package CARA for optimizing the acoustics of your sound room
* Comprehensive video tutorials for CARA on our Training CD-ROM
* The audio Test CD for experiencing the basic phenomena of room acoustics

New Functions

In comparison to CARA 2.1 PLUS the new release 2.2 PLUS comprises:

* Many (minor) improvements in nearly all CARA program modules and
* a new version of the Loudspeaker Editor which enables the user to design customized CARA loudspeaker models. Now, large flat panel hybrid loudspeaker designs (e.g. electrostatic dipoles plus an integrated subwoofer) are supported, and also very sophisticated cabinet shapes may be designed.

For all owners of CARA 2.1 PLUS there is a free update for CARA Rel. 2.2 PLUS in the download section.

The HiFish Audio Controller "AC"

The Audio Controller "AC" is both, a multi functional sound pressure level metering instrument for the most important acoustic measurements of loudspeakers and room acoustics as well as a remote control with extensive programming capabilities.
Although it enables professional measurements, it can easily be operated by any layman too.
The AC can be connected to any PC by an integrated RS-232 link.

Functional Survey

The AC enables extensive acoustic evaluations of your sound room, sound studios, musicians rehearsing rooms, or of any free field applications.

The following list comprises the basic measurement functions:

* Sound pressure level and noise measurements (Data Logger up to 15h recording time)
* Reverberation time measurements (RT-60)

For the following measurements the HiFish Test CD ACD is required:

* sound pressure frequency response of loudspeakers
* frequency dependence of reverberation times of your sound room
* analysis of loudspeaker errors (self test)
* optimization of loudspeaker positions in your sound room
* optimization of room acoustics by changing the acoustic environment (carpet, curtains, plants, ...)

With the AC you may test and improve diverse adjustments of your stereo and surround equipment.
The remote control function of the AC enables you to control the most common CD players. Using the serial PC interface you may load "exotic" codes of various devices.
Furthermore the AC controls the brand new preamplifier module "ACC", for example to select one of six various input channels, to adjust volume and balance. An auto balance function is implemented in the ACC providing for automatic level and delay time adjustment.

On the programming level the AC in connection with the programmable crossover network "SCM" as the executing unit enables you to control the passive crossover network of your loudspeakers to overcome e.g. room acoustic induced deficiencies on sound reproduction.
Additionally you can recall various settings of the programmable passive loudspeakers. Sound characteristics of loudspeakers may automatically be adapted and optimized to any room conditions. User programming functions for professionals are just as contained as numerous automatic optimization functions for less experienced listeners.

Technical Data:

Audio Controller
Measuring Range: 74 dB (41 - 115 dB)
(analogue 2 dB, digital 0.1 dB resolution)
RT-60 Reverb. Time: 20 - 2500 ms
RT-60 Frequency Resp.: 20 - 980 ms
Frequency Response: 60 / 90 test points (20 Hz - 20 kHz)
20 / 64 test points (0.1 - 12.5 kHz)
Filter: A / C
Peak Hold Display: 0 sec - 15 h (in 15 steps adjustable)
Measuring Rate: 25 measurements / sec
Calibration Range: + / - 5.0 dB
PC Connection: RS-232 (serial port)
Data Logger: 180 measurements (1 min - 15 h : time scale + average value + peak value)
Software: free for download on the internet (Win 9X / NT)
CD-Player IR-Codes: Aiwa, Denon, Harman, JVC, Kenwood, NAD, Onkyo, Philips
(RC-5), Pioneer, Rotel, Sony, Teac, Technics, Yamaha
"+ 1 free memory slot"
Size: 70 x 172 x 25 mm³
Weight: 156 g (incl. batteries)
Batteries: 4 x AAA (mic), recommended: alkaline, (approx. 50h runtime)
Content of Delivery: AC, User Manual, Test CD ACD,
Batteries and RS-232 Cable (3 m)
(The complete AC package for 199.- €)
http://www.cara.de/ENU/index.html

http://www.hoium.no/cgi/nyheter.pl?record=13

Mvh
Kjetil

permorten123

Medlem
Ble medlem
10.10.2007
Antall liker
0
;)jeg for min del bruker spectralab (pc software ) ,da dette har realtimegraph. Bruker så en digital
eq mellom cd og forsterkere. Målemikrofon som jeg bruker er en akg 414 eb. Har også en behringer
målemikrofon, men stoler ikke 100% på de laveste frekvensene med denne, men i forhold til et vanlig
lytterom tror jeg denne duger i massevis. Har eget lydstudio, men målte for moroskyld frekvensgangen i min egen stue der det var frekvenser som var opptil +/- 19 db :'( . Da hjelper det lite
med utstyr som har +/- 2 db fra 30-20000 hz.

MVH Per M

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg har nå fått det sagnomsuste RS-meteret og leser bruksanvisningen. Der står det på en side:

"Note: The meter response will not be flat, due to the A- and C-weighting networks."

mens det litt lenger bak står:

"Note: When checking the frequency response, if weighting is set to C, the meter's frequency response is flat from 32-10000Hz (+/- 3dB)."

mvh,
OS

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Må nok skuffe deg, har samme produkt selv. Ser du linken for avvikstabeller fra AVSFORUM i en post lengre oppe? Den stemmer...klikk deg inn der for detaljer.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Har nå gjort første forsøk på kalibrering av lydkort/PC som nevnt i linken ovenfor. Jeg har en 2,5år gammel Thinkpad med SoundMAX lydmodul og kalibreringskurven ser mildt sagt forferdelig ut. Det faller rett ned fra 70Hz og nedover. Har søkt litt på nettet på dette lydkortet og det er flere som mener det er ubrukelig. Men jeg har enda en laptop og to stasjonære PC'er i huset å teste...

mvh,
OS

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
LydMekk skrev:
Må nok skuffe deg, har samme produkt selv. Ser du linken for avvikstabeller fra AVSFORUM i en post lengre oppe? Den stemmer...klikk deg inn der for detaljer.
Angående RadioShack så er avviket ikke et problem når du legger inn korrigeringstabellen i REW. RadioShack er nøyaktig opp til 10 000 hz, over det er den ikke anbefalt å bruke.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
OS skrev:
Har nå gjort første forsøk på kalibrering av lydkort/PC som nevnt i linken ovenfor. Jeg har en 2,5år gammel Thinkpad med SoundMAX lydmodul og kalibreringskurven ser mildt sagt forferdelig ut. Det faller rett ned fra 70Hz og nedover. Har søkt litt på nettet på dette lydkortet og det er flere som mener det er ubrukelig. Men jeg har enda en laptop og to stasjonære PC'er i huset å teste...

mvh,
OS
Husk å koble linje inn og linje ut. IKKE MIC INN.

Når du først har fått REW opp og gå er det helt genialt i bruk.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Ivaols skrev:
OS skrev:

mvh,
OS

Jeg tror jeg har koblet rett. På laptopen (Thinkpad T42) min er det to kontakter (se nedenfor), den ene er merket med en hodetelefon og den andre med en mikrofon. Jeg har koblet en kabel mellom disse kontaktene. Har forsøkt å enable både line-in og mic og jeg fikk kalibrert men det ser ikke bra ut. Tror lydkortet er for dårlig.

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg har nå kjørt kalibrering på min stasjonære PC (som står i rommet ved siden av det jeg skal måle) og nå ser responsen mye mere normal ut (se nedenfor). Denne PC'en har et Gigabyte kort med Realtek Audio. Skal kjøre måling i kveld.

mvh,
OS

Vedlegg

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
OS skrev:
Ivaols skrev:
OS skrev:

mvh,
OS

Jeg tror jeg har koblet rett. På laptopen (Thinkpad T42) min er det to kontakter (se nedenfor), den ene er merket med en hodetelefon og den andre med en mikrofon. Jeg har koblet en kabel mellom disse kontaktene. Har forsøkt å enable både line-in og mic og jeg fikk kalibrert men det ser ikke bra ut. Tror lydkortet er for dårlig.

mvh,
OS

MIC er mikrofon, du skulle ikke bruke denne koblingen ;) Grunnen er dårlig båndbredde og for høy gain. Bærbare pc er har nesten alltid bare mic inn, og egner seg derfor ikke uten et ekstern lydkort.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
OS, Lurte på hvilken software du landet på?
Link?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
LydMekk skrev:
OS, Lurte på hvilken software du landet på?
Link?
Jeg bruker den som er referert til på avforum. Se peker i innlegg av Roald i begynnelsen av denne tråden.

mvh,
OS

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Antall liker
63
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg har en RS-måler, og kunne tenkt meg å prøve REW. Noen som vet om et greit eksternt lydkort som jeg kan bruke mellom RS og laptop?

Bør vel ha et par USB tilkoblinger også. Har USB-dac og en lang kabel, så det hadde vært kjekt å bruke denne.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg har nå foretatt min første måling og det kan se ut som det er noe som er galt her. Skal kurven se så ruskete ut fra ca. 200Hz og oppover?

mvh,
OS

Vedlegg

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Hvis du setter smoothing til 1/3 oktav (rett til venstre for grafen) får du et mer realistisk bilde, uansett er slike små krappe bølger ikke hørbare. Det som er mest hørbart er lengre bølger med avvik på flere db.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Ivaols skrev:
Hvis du setter smoothing til 1/3 oktav (rett til venstre for grafen) får du et mer realistisk bilde, uansett er slike små krappe bølger ikke hørbare. Det som er mest hørbart er lengre bølger med avvik på flere db.
Takker for tipset! Har målt på nytt og tatt smoothingog da ble det slik. De tre første dipene som går ned til 60dB er ved 75Hz, 209Hz og 339z.

Skal nå flytte lytteposisjon 20cm lengre vekk fra HT og se hva som skjer da. EDIT: Da ble dipen ved 209Hz ca 5dB mindre og den på 339Hz forsvant. Dipen på 75Hz ble ca 1db mindre mens det kom en dip ved 33Hz.

mvh,
OS

Vedlegg

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
En annen grunn til ikke å henge seg opp i små variasjoner på opp til 3 db er posisjonen til micen. Flyttes den kun noen få cm kan en få en helt annen frekvenskurve.

Plassering av høyttalerene og sitteposisjonen er verktøy for å optimalisere frekvenskurven i bass området. Frekvensene over bass taes hånd om ved hjelp av demping i førsterefleksjonspunt etc.

Et triks er å i første omgang optimalisere bassen ved hjelp av flytting av sitteposisjonen og høyttalerene. Når det er gjort kan en konsentrere seg om eventuell vinkling av høyttalerene og demping av rommet, og finjustering for å få et tredimensjonalt lydbilde.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
I følge frekvenskurven din har du så og si ikke bass under 50 hz... Har du små høyttalere?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvilken eksterne lydkort er å anbefale til slik bruk? Finnes det lydkort med "Phantom" spenning?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
La også merke til -3db ca. 50hz. Du trenger nok en sub.
Det litt trasige med slike målinger er at man får klarlagt anleggets svakheter... ;D

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Før jeg startet med målinger av frekvensresponsen la jeg merke til at flere mente det var lett å bli hektet. Anbefalingen gikk på å justere med måling, så legge vekk måleutstyret og glemme frekvenskurven. Veldig mange målinger siden jeg leste det... ::) ;D

Spesielt til subkalibrering er det lett å tenke "hva hvis jeg får kurven til å se sånn ut, hvordan vil det høres ut?", og så er det på ann igjen he he. Blir nesten som en hobby i hobbyen.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Ivaols skrev:
I følge frekvenskurven din har du så og si ikke bass under 50 hz... Har du små høyttalere?
De er ikke så store men de er oppgitt å gå fra 20Hz. De går ihvertfall mye dypere enn mine forrige høyttalere, B&W Nautilus 803.

mvh,
OS

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Ser ikke ut som om det stemmer med 20hz, nei. Hvis ikke, er rommet ditt uhyggelig vanskelig men så ille tror jeg ikke det er...

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
OS skrev:
Ivaols skrev:
De er ikke så store men de er oppgitt å gå fra 20Hz. De går ihvertfall mye dypere enn mine forrige høyttalere, B&W Nautilus 803.

mvh,
OS
Hmmm, har du husket å laste inn og lagre korrigeringstabellen for RS i REW?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Ivaols skrev:
OS skrev:
Ivaols skrev:

mvh,
OS
Hmmm, har du husket å laste inn og lagre korrigeringstabellen for RS i REW?
Hei,

Ja det har jeg gjort og som jeg skrev ovenfor når jeg flytter HT litt bakover så blir det en dip ved 33Hz og frekvensene rundt er høyere enn i kurven ovenfor. Skal legge ut kurven når jeg kommer hjem fra jobb.

Men jeg er overbevist om a rommet var mye værre før. Bla. har jeg nå en nesten full 4x4 Ikea reol med vinyl på veggen bak lytteposisjon og den demper vel bassrefleksjonene litt?

mvh,
OS

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Ivaols skrev:
Angående RadioShack så er avviket ikke et problem når du legger inn korrigeringstabellen i REW. RadioShack er nøyaktig opp til 10 000 hz, over det er den ikke anbefalt å bruke.
Må korrigere meg selv her. Leste meg opp litt på homtheatershack.com, og der hevder ekspertene at RS ikke er nøyaktig over 5 Khz. Limer inn en post fra nevnte nettsted:

"If you want to do full range measurement you really should get a mic and preamp like the ECM8000 and the XENYX 802.
The RS meter isn't considered accurate above ~5KHz....
There's little you can do with EQ / Traps / room treatment above that range anyway, so why not give the RS meter a try. When I'm talking about EQ I meant parametric EQ to reduce modal resonance (15Hz-100hz). Yeah, you can always alter large areas with low Q filters in graphic type equalization or tone controls.
brucek"

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Vær litt obs ved bruk av ukalibrerte mikrofoner.

Det er ofte betydelig frekvensavvik i området 3kHz-20kHz - og det kan også være et gradvis økende nivåavvik i den dypeste bassen. Dette gjelder mange målemikrofoner. Men når det følger med kalibreringsfil så har man det som behøves for å korrigere avvikene.

Hvis man vet hva man holder på med så går det an å få et like bra resultat med en ukalibrert målemikrofon som en som er kalibrert. Men da skal man dels bruke øynene til å kalibrere mikrofonen (et mikrofonnavvik ser annerledes ut enn et rom + høyttaleravvik) og dels bruke ørene. I praksis vil det ofte være tvil og usikkerhet rundt resultatene om man ikke har kalibrering.

Det verserer en del "generelle" kalibreringsfiler der ute. Disse trenger for det første ikke å matche med mikrofonen (selv om det er samme merke) og for det andre så kreves det spesialutstyr for å kalibrere skikkelig. Slike kalibreringsfiler bør brukes med stor forsiktighet - og kanskje aller helst ikke i det hele tatt om de ikke er godt dokumentert. De mye anvendte mikrofonkapsulene fra Panasonic kan oppvise betydelige variasjoner fra eksemplar til eksemplar, og dårlige kalibreringsfiler introduserer ofte større avvik enn de fjerner.

Fra ca 100 Hz til 2-3 kHz er de fleste målemikrofoner praktisk talt helt nøytrale.

Topp Bunn