Akustikkmålinger: programvare og utstyr.

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
107
Hvor store skal avvik være før man bør begynne med tiltak i rommet?
Det største avviket jeg har målt meg frem til er +9db ved 50Hz. Ellers ser det ganske bra ut.

Mvh
Nex

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Gikk for en slik jeg, fungerer helt greit. Hyggelig pris også, 1295,-

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
107
Her er grafen jeg fikk etter min måling.
Komentarer taes i mot med takk.

-Nex

Vedlegg

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Kan du ikke heller skalere Oppover med mindre steg enn -20 til 100? Prøv f.eks. med 40db til 100db så ser du lettere selv også avvikene. Grafen blir ikke like pen men du får frem sannhetene...slik det er nå ser det ut som om du har hopp på over 10-12db over hele fjøla.

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
8.673
Sted
Kongsberg
Grafen til nex bør skaleres om ja. Men jeg vil legge til at jeg synes det er et brukbart utgangspunkt til å få det meget bra i bassen. Det er det totale fravær av dype dipper som ser bra ut. Disse er nemlig umulig å bli kvitt. Jeg regner med at du har målt med et langt vindu i impulseresponsen for å få korrekte målinger helt ned til 20 Hz? Litt EQ på peaken ved 40-50 Hz og så litt heving mellom 30-40 Hz alt etter hva høyttalere tåler, så burde det bli bra. Kan også se ut om du trenger litt demping av bassrefleksjoner fra 90-230 Hz også. Dette burde ikke være så omfattende tror jeg.
Hva slags måleprogram bruker du?

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
107
Hei

Jeg bruker RooEQWizard og behringer ECM8000 målemic.
Bruker Monitor Audio GR20 med 30Hz-30KHz i Frequency Response.

Mvh
Nex

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Hei Nex,

Det ser ut som du høyttaleren er litt tilbaketrukket i nedre mellomtone 2-300 Hz. Hvis du hever nivået der kan det hende at du får mer rytmisk driv og en strammere bass - og samtidig litt mer varme og kropp til stemmer og instrumenter og romklang.

Hvis mulig bør du unngå å glatte målekurven under ca 100 Hz. En glatting her kan skjule ting som øret oppfatter.

Det gjør ikke noe om nivået i bassen er høyere en i diskanten. En høyttaler som måler flatt i et rom vil låte altfor lyst, og et fall på 2-10 dB fra 100 Hz til 10 kHz må som regel til for å gi et nøytralt lydende resultat. Det som er viktigst for tonal nøytralitet er at kurven har et nogenlunde jevnt forløp uten topper og daler.

Du har en skarp avrulling (høy Q) i bassen rett før den faller av. Denne er så lavt i frekvens at den ofte vil ha liten påvirkning på musikken. Men dette kan gi litt "on note bass" tendenser på låtmateriale med mye dypbass. I så fall kan det være på sin plass med litt EQ som gir en mer forsiktig avrulling.

Men generelt sett så ser jo dette bra ut!

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
107
Hei Bx.

Har brukt målingene til å optimalisere høyttaler posisjoneringen. Stua har L- form (se mongo skisse) Høyttalerene må stå der de står (hilsen min bedre halvdel) Så andre rom-tiltak må vel benyttes :)

Mvh
Nex.

Vedlegg

O

omholt

Gjest
Noen som vet hvem som utfører kalibrering av målemikrofoner? Har en Behringer ECM 8000.

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
8.673
Sted
Kongsberg
Hei
Har du vært i kontakt med noen som utfører kalibrering? Hva koster det?
Jeg leita rundt på internett i går og fant kurver for tre forskjellige ECM8k som har blitt kalilbrert, og det ser ut til at de er ganske like. Den største forskjellen ligger på hvor mange dB heving den har ved 10-20 kHz.
Hvis man banker inn en korreksjonsfil fra en annen ECM8k så er man antakeligvis innenfor en maxfeil på 2 dB og det bare mellom 5 til 20 kHz. Mellom 40 og 5000 Hz er "alle" innenfor 0.3 dB. Men så var det denne tvilen da :-*
Under 40 Hz begynner de også å falle av litt, men ikke mer enn til rundt -2 dB ved 20 Hz.

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Antall liker
0
jeg ser en del frekvensmålinger her, men ikke mye akkustikkmålinge ?

Å justere for nivå behøvs jo kun en EQ. Big deal. Hvor blir det av delay,
fase, resonanser..............

For de som gidder, så finnes det en del gode PC verktøy som gir mer enn
en forsåvidt uinteressant frekvensrespons. En slik kurve gir jo ingenting å
gå videre på

Ellers er USB interfacen som jeg så noen hadde kjøp en helt kurrant sak
å bruke i slike øyemed....

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Nex skrev:
Hei Bx.

Har brukt målingene til å optimalisere høyttaler posisjoneringen. Stua har L- form (se mongo skisse) Høyttalerene må stå der de står (hilsen min bedre halvdel) Så andre rom-tiltak må vel benyttes :)

Mvh
Nex.
Altså,

Det jeg tenkte var at hvis du har brukt REC til å måle lyden så kan du vel også bruke den til å korrigere lyden. Kanskje ikke som permanent løsning men bare for å prøve? Som sagt, målingen ser bra ut og det er mulig en viss ratting på REC vil gi strålende lyd ved PC-basert avspilling .... hvis du ellers har et brukbart lydkort. Og selv om lydkortet ikke er helt på høyden så vil du få en pekepinn på potensialet.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Er ute et et enklest mulig system for å måle frekvensgang i lytteposisjon.
Altså et pc-basert målesystem som krever minimalt med kunnskap for å komme igang med (for en data-amøbe).
Noen som har prøvd denne?
http://www.hifiklubben.no/produkter...hoer/lyngdorf_audio_calibration_pack_hvit.htm
Andre forslag?
Noen barmehjertige samaritanere (eller hva det nå heter) i Sandnes distriktet som kunne tenkt seg å hjulpet meg igang med noe slikt mot en god flaske rødvin ;D
Hadde tidligere en Tact 2.2, men synes det blir vel råflott å kjøpe seg en slik igjen kun for å få tatt målinger.............

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
M-Audio Mobile Pre USB, som det er bilde av lenger opp i denne tråden, gjør oppkobling enkelt. Da har du et bra USB lydkort, phantom power og mic pre amp, alt i samme boksen. Med en Behringer ECM-8000 mikrofon, et mikrofonstativ og et par kabler, så er du i mål ang hardware. Totalt ca 2500.- NOK
Laster du ned Arta Software sin demoversjon, har du utallige muligheter til både måling/testing av høyttalere og rom/akustikk.
Demo versjonen har full funksjonalitet, foruten lagring. Men det har en copy funskjon, så du lagrer plotet med copy, og paste inn i et bilderedigeringsprogram, og lagrer "bildet" på harddisken. Når du har testet du ut, kan du kjøpe lisens til programmet, mener å huske det koster ca 700.-

Sakset fra http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/:

The ARTA program is also a powerful analyzer of:

Gated frequency response,
Smoothed frequency response (in 1/n-octave bands),
Step response,
Impulse response envelope (ETC – curve),
Cumulative spectral decay waterfall graphs and sonogram,
Burst decay waterfall graphs and sonogram,
Energy decay in reverberant environments,
Room acoustical parameters,
Directivity patterns,
Speech intelligibility measures: MTF, STI, RASTI, %AL.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Jens skrev:
Altså et pc-basert målesystem som krever minimalt med kunnskap for å komme igang med (for en data-amøbe).

Noen barmehjertige samaritanere (eller hva det nå heter) i Sandnes distriktet som kunne tenkt seg å hjulpet meg igang med noe slikt mot en god flaske rødvin ;D
Hadde tidligere en Tact 2.2, men synes det blir vel råflott å kjøpe seg en slik igjen kun for å få tatt målinger.............
Hei Jens,

Jeg kan godt komme og måle hos deg etter påske. Jeg mangler målinger av hornsystemer i porteføljen. Jeg kan ikke love noen omfattende akustikkanalyse, men mer informasjon enn du er vant til fra Tact grensesnittet. Jeg holder til i Stavanger, så avstanden er overkommelig. Send meg en PM om du er interessert.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
Jens skrev:

Hei Jens,

Jeg kan godt komme og måle hos deg etter påske. Jeg mangler målinger av hornsystemer i porteføljen. Jeg kan ikke love noen omfattende akustikkanalyse, men mer informasjon enn du er vant til fra Tact grensesnittet. Jeg holder til i Stavanger, så avstanden er overkommelig. Send meg en PM om du er interessert.
Du har PM :)

Topp Bunn