Akustikk utfordring - hjelp/tips

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Jeg har en liten kvadratisk leilighet/stue, 3.19m til taket. Bygget i 2019.
I et hjørne har jeg en sjeselong sak. 3.5m unna står et kombiskap. Når kompressoren går, så bygges det opp en skikkelig kraftig og hul resonans lyd nede i hjørnet. Reiser vi oss og går litt ut på gulvet, så bråker ikke kjøleskapet mer enn normalt. Tror altså ikke det er noe vits i å bytte det ut.
Er det noen akustikk eksperter her som har tips som kan hjelpe?

Alternativt kan jeg sette eget kjøleskap i bod like ved, ta strømmen på kombiskapet og bruke det til lagring av tørrvarer inntil videre.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.378
Antall liker
20.783
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
(Er ikke akustikkekspert altså.)

Kombiskapet står i et hjørne og dere sitter i et hjørne. Det er fysisk som forventet at dere opplever mer bass/brum i hjørnet enn midt ute på gulvet.
Det er mulig at kompressorvibrasjonene forsterkes av skapets mekaniske kopling mot gulvet. Dere kunne forsøke å kople skapet av mekanisk mot gulvet med myke føtter, men slik jeg leser innlegget ditt er kanskje den enkle løsningen å slå av problemet og håpe at dere ikke får brum fra boden.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.949
Antall liker
16.432
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Kunne det hjelp med litt enkel demping på veggen bak kjøleskapet? Hvis det er plass så kanskje litt ved siden av kompressor også. Men ikke for nærme kompressoren pga varmgang.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Kunne det hjelp med litt enkel demping på veggen bak kjøleskapet? Hvis det er plass så kanskje litt ved siden av kompressor også. Men ikke for nærme kompressoren pga varmgang.
Hei!

Har nå sett under kjøleskapet, og bena i HTH kjøkkenet holder kun selve HTH skapet oppe. Kjøleskapet ser tilsynelatende ut til å stå på en hylle i bunn av skapet, -en slik med knotter under for å regulere hylle høyde, men denne kan ikke bære så mye vekt, så kjøleskapet må være festet i et veggarrangement eller noe slikt i bak-kant. Må kontakte byggherre og få tak i de som har montert skap/kjøleskap for å finne ut av dette. Ønsker jo også å beholde originalt oppsett, så kanskje best med kjøleskap i boden der jeg har stikk og plass nok. Det er generelt en veldig stille leilighet mtp støy, og det vil alltid være litt plagsomt med kjøleskap 3m unna sitteposisjon.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Interessant. Er vel HTH kjøkken der jeg flytter inn snart også, så dette må jeg sjekke på befaring.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.496
Antall liker
1.787
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har slitt med dette selv, har klaget på fryseren som vibrerer noe sjukt. Hadde servicemann 3 ganger uten at det hjalp, fikk ny fryser som er samme dritten.
Iflg servicemannen er det typisk med moderne hvitevarer som skal følge eu krav ift engerforbruk.
Har handlet inn gummiføtter for vaskemaskin jeg skal sette under beina på selve skapet. Tenker også å ta ut fryser og ta ut kjøleskapet og ta lyddemping på veggen bak.
Gjorde dette på hytta, asfaltplater på selve skapet og dempematter på bakvegg. Hjalp faktisk endel
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.496
Antall liker
1.787
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hei!

Har nå sett under kjøleskapet, og bena i HTH kjøkkenet holder kun selve HTH skapet oppe. Kjøleskapet ser tilsynelatende ut til å stå på en hylle i bunn av skapet, -en slik med knotter under for å regulere hylle høyde, men denne kan ikke bære så mye vekt, så kjøleskapet må være festet i et veggarrangement eller noe slikt i bak-kant. Må kontakte byggherre og få tak i de som har montert skap/kjøleskap for å finne ut av dette. Ønsker jo også å beholde originalt oppsett, så kanskje best med kjøleskap i boden der jeg har stikk og plass nok. Det er generelt en veldig stille leilighet mtp støy, og det vil alltid være litt plagsomt med kjøleskap 3m unna sitteposisjon.
Kan garantere deg at det kun står på den platen der. Har hatt min fryser ut 4 ganger nå og den sitter kun festet oppe og vekten står rett på platen.
Hvordan skulle de ha festet den bak? Måtte ha bygd skapet rundt kjøleskapet da
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Kan garantere deg at det kun står på den platen der. Har hatt min fryser ut 4 ganger nå og den sitter kun festet oppe og vekten står rett på platen.
Hvordan skulle de ha festet den bak? Måtte ha bygd skapet rundt kjøleskapet da
Det som er at den platen/hyllen har slike små hylleholdere, men kun i front, ikke bak. Og de i front kan man bevege litt på også. Men hyllen kan da være festet på annen måte enn å ligge på disse hylleholderene? Kjøleskapet lar seg heller ikke rikke 1mm, så det MÅ være skrudd en plass.

Har meldt inn sak og ønske om å komme i kontakt med byggherrens kjøkkenmontører nå, så finner nok ut av dette:)
Leser også om skapet mitt at det er auto avriming på kjøledel, men ikke fryser. Litt i i den, så bør vel rime av en dag for å se om det hjelper litt. Men det er ikke noen funksjon for å tappe smeltevannet, så da er det vel håndkler som gjelder?

Er det noe lurt jeg kan bruke kombiskapet til med strømmen av? Er vel greit å benytte til tørrvarer, brød, alt som skal lagres mørkt, men blir det for tett/ugunstig klima i skapene?
 
Sist redigert:

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
742
Antall liker
435
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Åpen kjøkkenløsning vil alltid gi "bråk" på stua.

Min erfaring er at det spesielt er fryserdelen i kombiskap som gjør at kompressoren går (konstant).
Mitt forslag ville vært å satt inn ett rent kjøleskap der kombiskapet står i dag, sett ett rent fryseskap eller kombiskap (for mer plass til lesk) ute i boden!

Om du ønsker å prøve å utbedre det du har, er myk avkobling mot skapet det står i (ja det står nok kun på den tynne plata) en god plass å starte. Videre kan dempematter (bly) på veggene i skapet også hjelpe med å fjerne vibrasjoner.
 

Jazzmann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Innlegg
96
Antall liker
209
Torget vurderinger
3
Er nok et generelt problem dette. Har samme utfordring. Nybygget leilighet og åpen kjøkkenløsning. Noen ganger er vibrasjonen såpass kraftig at bilder på vegg rett ved skaper ekstra støy.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.373
Sted
Sørlandet
Den kjøleskapløsningen der går igjen fra flere leverandører. HTH, Norema, Drømme osv og den fungerer som en resonanskasse når kompressoren slår inn. Du må skyve inn trebiter (mål høyden i hjørner før svaien) for å avstive den. Du “tuner“ resonansen ved å gjøre dette
og det er en fordel at kompressoren går slik at du kan skyve bitene der dem gir mest effekt. Typisk er dette bak ved kompressoren. Deretter tetter du hele åpningen i forkant med en plankebit. NB, ikke tett baksiden da det er utluftning der.

Jeg demontere også alt og kledde undersiden av hyllen med bitumen men dette ga lite effekt.

Alternativet er at du tar ut hele kjøleskapet og bytter ut beina med myk gjennomslagsgummi. Dette er en større jobb da dører etc må justeres etterpå.

-BB-
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Husk dog at kjøleskap skal bli kvitt varmen, så å "tette hele åpningen med en planke" ikke nødvendigvis er lurt - den har vel en funksjon.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.373
Sted
Sørlandet
Husk dog at kjøleskap skal bli kvitt varmen, så å "tette hele åpningen med en planke" ikke nødvendigvis er lurt - den har vel en funksjon.
Utluftningen skjer i en spalte helt i bakkant og ned i sokkelen under kjøleskapet, altså under denne resonanskassen. Hva man gjør i forkant betyr ingenting for luftingen da den er lukket av fronten til kjøleskapet.

Kjøleskapet er ikke skrudd i bakkant. Du kan dra det rett ut så lenge fronten er demontert.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Utluftningen skjer i en spalte helt i bakkant og ned i sokkelen under kjøleskapet, altså under denne resonanskassen. Hva man gjør i forkant betyr ingenting for luftingen da den er lukket av fronten til kjøleskapet.

Kjøleskapet er ikke skrudd i bakkant. Du kan dra det rett ut så lenge fronten er demontert.
Takk for mange gode svar BB og dere andre!
Altså et velkjent problem. Eneste gang jeg har hatt denne løsningen selv var siste år i Bodø, -tilsvarende med HTH, men da var kjøleskapet langt unna så jeg hørte det aldri. Jeg skal senere i dag prøve å stuffe lagringsrommet over kjøleskapet og glippen under plata (Men ikke luftingen selvsagt) med puter eller noe, da disse rommene også funker som gitarkasser.
Om ikke dette hjelper, så blir kombiskapet benyttet til andre matvarer. Leser at det skulle gå greit og ikke utvikle lukt, om man passer på å sette et par møbelknotter e.l.på dører/pakning så skapet ikke lukkes «hermetisk».
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Lurer på hvordan jeg skal legge fram dette når jeg skal på egen befaring. "Jeg er ikke gal, men jeg har lest på et forum at en slik kjøleskapsløsning generer mye støy. Kan dere fikse det?".
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Skjønner hva du mener. Som petimeter har jeg ila kun 2 uker botid fått utført og korrigert en hel del som flertallet gir F i. Men akkurat dette med lyd er veldig akseptabelt og forståelig/spiselig for de fleste tror jeg.
Her er det også en veldig stille ventilasjon (egen enhet i bod, ingen sus fra ventilator heller) og da blir det ekstra plagsomt når man får den hule «dott i øra» resonansen kompressoren gir.
Anbefaler at du tar en tur rundt i rommet og spesielt der dere planlegger sittegruppe. Det er helt dustete hvor stor forskjellen kan være på 3m som det er her. Sitte 1.5m fra kjøleskap er mye mer behagelig enn borte i sofahjørnet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Kanskje de ikke har skrudd på kjøleskap før ferdigbefaring og overtagelse, hvis ikke det er noe jeg må gjøre selv. Kanskje jeg burde insistere på at vi kobler det til på første befaring som er snart.
Har forresten ventilasjon med ventilator i egen bod, men det er inne så får bare håpe støy ikke er problem der heller.
Bra denne tråden ble startet, for de tingene her hadde jeg garantert ikke tenkt på selv før det var for sent.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.496
Antall liker
1.787
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Takk for mange gode svar BB og dere andre!
Altså et velkjent problem. Eneste gang jeg har hatt denne løsningen selv var siste år i Bodø, -tilsvarende med HTH, men da var kjøleskapet langt unna så jeg hørte det aldri. Jeg skal senere i dag prøve å stuffe lagringsrommet over kjøleskapet og glippen under plata (Men ikke luftingen selvsagt) med puter eller noe, da disse rommene også funker som gitarkasser.
Om ikke dette hjelper, så blir kombiskapet benyttet til andre matvarer. Leser at det skulle gå greit og ikke utvikle lukt, om man passer på å sette et par møbelknotter e.l.på dører/pakning så skapet ikke lukkes «hermetisk».
Hva mener du her? Skal du ikke lukke døra på kjøleskapet skikkelig? Da vil jo kompressoren gå 24/7
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hva mener du her? Skal du ikke lukke døra på kjøleskapet skikkelig? Da vil jo kompressoren gå 24/7
Nei, dette er om jeg bestemmer meg for ikke å bruke det. Altså kople fra strømmen og benytte det som lagringsplass heller.
(Sette eget kjøleskap i boden 2m unna i såfall)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Kanskje de ikke har skrudd på kjøleskap før ferdigbefaring og overtagelse, hvis ikke det er noe jeg må gjøre selv. Kanskje jeg burde insistere på at vi kobler det til på første befaring som er snart.
Har forresten ventilasjon med ventilator i egen bod, men det er inne så får bare håpe støy ikke er problem der heller.
Bra denne tråden ble startet, for de tingene her hadde jeg garantert ikke tenkt på selv før det var for sent.
Dette med ventilasjon og hvor den er festet i boden burde du sjekke faktisk. I Bodø, så var Flexit maskineriet mitt festet på veggen mot gjesterommet(!)på gipsvegg, skrudd i stendere regner jeg med. Det ble konstant dur der. Og slikt høres om natta. Naboen min hadde den på samme måte mot eget soverom, ble gal og fikk byggherre til å henge den i feste fra taket. Det ble bra!
Boden der min er festet grenser til soverommet mitt, og sitter på langvegg(ikke på skillevegg mot soverommet) og er skrudd i betongen.(Jeg har betongskillere mot alle naboer) Den hører jeg ingenting til. Detaljer,detaljer, men akk så viktige:)

Bodde i 2 forskjellige leiligheter i BarC. 1 mnd. i Oslo når jeg kom hjem fra nord forrige sommer. Der sitter maskineriet under plater i soverommet. Helt jævlig løsning mtp støy. Hva tenker folk på..
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Den kjøleskapløsningen der går igjen fra flere leverandører. HTH, Norema, Drømme osv og den fungerer som en resonanskasse når kompressoren slår inn. Du må skyve inn trebiter (mål høyden i hjørner før svaien) for å avstive den. Du “tuner“ resonansen ved å gjøre dette
og det er en fordel at kompressoren går slik at du kan skyve bitene der dem gir mest effekt. Typisk er dette bak ved kompressoren. Deretter tetter du hele åpningen i forkant med en plankebit. NB, ikke tett baksiden da det er utluftning der.

Jeg demontere også alt og kledde undersiden av hyllen med bitumen men dette ga lite effekt.

Alternativet er at du tar ut hele kjøleskapet og bytter ut beina med myk gjennomslagsgummi. Dette er en større jobb da dører etc må justeres etterpå.

-BB-
Stuffet tomrom etter å ha kjørt junior til Gmoen i kveld. Puttet tynn dundyne og teppe i poser over skapet, og no greier i lille tomrommet under platen kjøleskapet står på. Det hjalp faktisk mye! Brum fortsatt for høy, så skal stuffe skikkelig i morgen.
Men det kommer nok mye resonans lyd fra luftesplate under og opp bak, og dette får jeg ikke dempet. Men kanskje blir det tilstrekkelig, så takk igjen for tips:)
Noe tips til materiale som ser OK ut når man åpner dørene og demper ekstra godt? Skumgummi eller noe? 0C38BA13-806A-472B-86A7-D5690754C76D.jpeg 790F5051-028E-4301-967C-849B51F6EE60.jpeg
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Dette med ventilasjon og hvor den er festet i boden burde du sjekke faktisk. I Bodø, så var Flexit maskineriet mitt festet på veggen mot gjesterommet(!)på gipsvegg, skrudd i stendere regner jeg med. Det ble konstant dur der. Og slikt høres om natta. Naboen min hadde den på samme måte mot eget soverom, ble gal og fikk byggherre til å henge den i feste fra taket. Det ble bra!
Boden der min er festet grenser til soverommet mitt, og sitter på langvegg(ikke på skillevegg mot soverommet) og er skrudd i betongen.(Jeg har betongskillere mot alle naboer) Den hører jeg ingenting til. Detaljer,detaljer, men akk så viktige:)

Bodde i 2 forskjellige leiligheter i BarC. 1 mnd. i Oslo når jeg kom hjem fra nord forrige sommer. Der sitter maskineriet under plater i soverommet. Helt jævlig løsning mtp støy. Hva tenker folk på..
Ja, denne boden med den ventilasjonsgreia i er jo vegg-i-vegg med soverommet, så det her blir litt spennende. Husker ikke om anlegget er frittstående eller montert i veggen fra sist jeg var der, eller om det i det hele tatt var montert så det må jeg se på. Men blir jo ikke enkelt å få forandret på dette, bare "fordi jeg har lest at det kan bråke". :)

Faktisk helt utrolig at man velger løsninger som dette, uten å tenke på støy og trivsel. Virkelig.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Stuffet tomrom etter å ha kjørt junior til Gmoen i kveld. Puttet tynn dundyne og teppe i poser over skapet, og no greier i lille tomrommet under platen kjøleskapet står på. Det hjalp faktisk mye! Brum fortsatt for høy, så skal stuffe skikkelig i morgen.
Men det kommer nok mye resonans lyd fra luftesplate under og opp bak, og dette får jeg ikke dempet. Men kanskje blir det tilstrekkelig, så takk igjen for tips:)
Noe tips til materiale som ser OK ut når man åpner dørene og demper ekstra godt? Skumgummi eller noe?
Er du sikker på at du da ikke blokkerer for varmen fra kjøleskapet ved å tette skapet over. Den varme lufta stiger opp, drar med seg kald luft fra spalten i bunn (?) og må ut et sted. Ville tro det er ment at den skal slippe ut via skapet over kjøleskapet. Om ikke har du for høyt kjøleskap, uten passe plass over skapet for å slippe ut varmen, slik at kompressoren jobber konstant for å bli kvitt varmen. Det går ikke bra i lengden...
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.949
Antall liker
16.432
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Dårlig lufting vil føre til høyere kondenseringstrykk og kan gjøre at kompressoren bråker mere. I tillegg faren for havari.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.378
Antall liker
20.783
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Inntaket er i sokkelen. Hylla kjøleskapet står på er kort. Så lenge dempematerialet ikke dyttes for langt inn slik at det demper luftstrømmen bak kjøleskapet er alt vel.

@BritFi Vurder å la dem stive av hylla kjøleskapet står på også.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
nå er det jo ekstreme forskjeller på hvor mye ulike kjøleskapsmodeller bråker.
som allerede påpekt, så bråker kombiskap mye mer enn rene kjøleskap. men også innenfor kombiskap-kategorien er det store forskjeller. da mitt kombiskap begynte å harke kjøpte jeg det mest stillegående jeg fant som passet... og forskjellen er enorm.
Mistenker at problemet like gjerne er at du har fått deg et skikkelig støyende kombiskap, som egentlig er beregnet for å stå i avlukkede kjøkken, eller andre steder hvor ingen bryr seg om støyen.
(eller at det bare er skikkelig dritt)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Er du sikker på at du da ikke blokkerer for varmen fra kjøleskapet ved å tette skapet over. Den varme lufta stiger opp, drar med seg kald luft fra spalten i bunn (?) og må ut et sted. Ville tro det er ment at den skal slippe ut via skapet over kjøleskapet. Om ikke har du for høyt kjøleskap, uten passe plass over skapet for å slippe ut varmen, slik at kompressoren jobber konstant for å bli kvitt varmen. Det går ikke bra i lengden...
Skapet over er et lukket rom/hylle med plate i bakkant, så ingen luftpassasje der, glippen under hyllen kjøleskapet står på har ikke hylle i bakkant, men heller ikke denne glippen er beregnet for luft. Her må jeg passe på å ikke dytte stuffing for langt inn ja:)
(Spalten er under dette igjen, i sokkelen)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Skapet over er et lukket rom/hylle med plate i bakkant, så ingen luftpassasje der, glippen under hyllen kjøleskapet står på har ikke hylle i bakkant, men heller ikke denne glippen er beregnet for luft. Her må jeg passe på å ikke dytte stuffing for langt inn ja:)
(Spalten er under dette igjen, i sokkelen)
Det virker veldig trangt. Det hjelper ikke med spalte i bunn om ikke tilsvarende på topp. Gir ikke luft sirkulasjon. Om du leser bruksanvisningen på skapet vil du trolig se at de anbefaler en betydelig fri plass over skapet.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det virker veldig trangt. Det hjelper ikke med spalte i bunn om ikke tilsvarende på topp. Gir ikke luft sirkulasjon. Om du leser bruksanvisningen på skapet vil du trolig se at de anbefaler en betydelig fri plass over skapet.
Jo, det er spalte. Luftstrømmen går inn under sokkel og kjøleskap, og det er mye rom/«pipe» på baksiden av skapet og opp til toppen hvor utluftingen er.
Det er akkurat slik det skal være teknisk sett, -helt likt som jeg hadde fra HTH I Bodø, og kompressor går heller ikke unormalt mye. Det er resonansen fra denne skap-løsningen som er saken i denne lille leiligheten.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Greit nok, det var det jeg regnet med og som det var viktig å ikke blokkere med dine akustiske tiltak....
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
I kveld ble kombiskapet fjernet fra HTH høyskapet. Står nå til avising i boden, hvor det skal benyttes som «frittstående»
STILLHET i stua:)
Ikke rart det bråket, skrudd fast både oppe og nede, harde plastføtter rett på hylle, og egentlig ingenting gjort for å hindre støy.
Om det skal inn skap igjen, så blir det rent kjøleskap, vibrasjonsdempere m.m.

Et spørsmål før jeg fyrer kombiskapet opp igjen: Satt det på dempegummi fra Clas O. Kombiskapet er litt mer lealaust enn et vanlig frittstående, men er det noe i veien ellers for å bruke det på denne måten? Noe å tenke på/ta hensyn til?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Å få det på litt mykere føtter kan nok være lurt. Sjekk og at kompressoren går fritt og ikke rør ligger an mot noe med mer.

Når det gjelder montering i skap er det mulig at det er et krav at det sikres mot å falle ut ved fast montering - hva vet jeg.
 
Sist redigert:

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Har også HTH. En litt mer solid løsning hos meg, men du kan jo modifisere ditt på samme måten så står skapet stødigere. Mitt er ikke festet i bakkant. Jeg kjøpte det nest dyreste Siemens kombiskapet for mange år siden for å få så lavt støynivå som mulig, Har fungert upåklagelig og jeg legger ikke merke til støyen selv om jeg kun sitter 3 meter fra kombiskapet.
Frys 2.jpg
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Har også HTH. En litt mer solid løsning hos meg, men du kan jo modifisere ditt på samme måten så står skapet stødigere. Mitt er ikke festet i bakkant. Jeg kjøpte det nest dyreste Siemens kombiskapet for mange år siden for å få så lavt støynivå som mulig, Har fungert upåklagelig og jeg legger ikke merke til støyen selv om jeg kun sitter 3 meter fra kombiskapet.
Vis vedlegget 818832
Hei!

Ser ut til å være samme kjøkken ja, og mitt Siemens kombiskap ser helt likt ut/samme føtter. Mitt skap hadde stoppklosser foran føttene i tillegg, samt var festet i overkant. Etter at kombiskapet stod løst og klar til uttrekk, så var det fortsatt støyende. Flott at det er stille hos deg:)

Men, som nevnt høyere opp så var det ikke gæernt om jeg stod, satt foran det. Problemet var frekvensen støyen som ble så kraftig forsterket borte i hjørnet. Kan høre at lyd fra ventilasjon også låter både høyere og dypere i hjørnet, men det kan fint leves med nå:)

Nå må jeg finne 56.7 x 56.7((?) cm hyller til høyskapet. Fant ikke løse i denne dim på sidene til HTH,så får droppe innom på Alnabru og se på dette der.

Takk for innspill underveis folkens!
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ang.hyller til HTH høyskap om noen fler her tar ut skapet sitt: Skapet bør ha noen hyller i seg for å stive av, samt nytte.
Det var bare å hente hos HTH,lagervare i Oslo og jeg betalte under 500 kr totalt for 5 hyller og hylle plugger.
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Bra at det ordner seg. Ta noen bilder når du er ferdig så ser vi hvordan det blir. :)
 
Topp Bunn