Akustikk tips for Fru Arkitekten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Tenkte å høre om noen har tips til enkel men effektiv demping av stue, som går under radaren til fru arkitekten. Har en gymmatte som når den ikke er i bruk er rullet sammen. Den satt jeg for moro skyld i hjørnet hvor subwooferen er plassert, den tok effektivt vekk noe av den boomy bassen når jeg hører på musikk. Så en slags pølse i rett farge er i tankene, for den matta er ikke pen å ha stående der. Har litt skarp lyd når jeg klapper, så en matte til hadde kanskje vært bra på gulvet, men fruen ville ikke ha det. Bilder med demping er også i tankene.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Har tenkt på det og, men har inntrykk av at det er ganske kostbart?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Mine Crown Itech har dette indbygget. De kostede fra ny ca 50,000 DK Kr fra ny.

    Jeg købte en på Ebay for 9000kr med forsendelse. Nr 2 købte jeg her i Danmark for 7000kr.

    Jeg ved godt dette er fine priser men jeg ser dem til 10,000- 15,000kr brugt alt efter hvor mange timer de har kørt. :)

    https://www.lydrommet.dk/produkter/maleudstyr/malemikrofoner

    https://www.lydrommet.dk/produkt/51875728/dbx-2215-dual-15-bands-grafisk-eq#1

    Ellers findes der på markedet flere elektroniske dele filter der indeholder programmet hvis ikke du vil købe en Crown Itech effektforstærker

    https://dbxpro.com/en/products/driverack-venu360
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Mine Crown Itech har dette indbygget. De kostede fra ny ca 50,000 DK Kr fra ny.

    Jeg købte en på Ebay for 9000kr med forsendelse. Nr 2 købte jeg her i Danmark for 7000kr.

    Jeg ved godt dette er fine priser men jeg ser dem til 10,000- 15,000kr brugt alt efter hvor mange timer de har kørt. :)

    https://www.lydrommet.dk/produkter/maleudstyr/malemikrofoner

    https://www.lydrommet.dk/produkt/51875728/dbx-2215-dual-15-bands-grafisk-eq#1

    Ellers findes der på markedet flere elektroniske dele filter der indeholder programmet hvis ikke du vil købe en Crown Itech effektforstærker

    https://dbxpro.com/en/products/driverack-venu360
    Kanskje litt utelukket med en amp som ligger på 60-70db støy i idle i stua?

    Forøvrig er dsp en god ide. Minidsp sin 2x4hd er fin og ikke så gal pris.
    En annen løsning på å jevne ut litt respons er å bruke subwoofer.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Mine Crown Itech har dette indbygget. De kostede fra ny ca 50,000 DK Kr fra ny.

    Jeg købte en på Ebay for 9000kr med forsendelse. Nr 2 købte jeg her i Danmark for 7000kr.

    Jeg ved godt dette er fine priser men jeg ser dem til 10,000- 15,000kr brugt alt efter hvor mange timer de har kørt. :)

    https://www.lydrommet.dk/produkter/maleudstyr/malemikrofoner

    https://www.lydrommet.dk/produkt/51875728/dbx-2215-dual-15-bands-grafisk-eq#1

    Ellers findes der på markedet flere elektroniske dele filter der indeholder programmet hvis ikke du vil købe en Crown Itech effektforstærker

    https://dbxpro.com/en/products/driverack-venu360
    Kanskje litt utelukket med en amp som ligger på 60-70db støy i idle i stua?

    Forøvrig er dsp en god ide. Minidsp sin 2x4hd er fin og ikke så gal pris.
    En annen løsning på å jevne ut litt respons er å bruke subwoofer.
    Ja de kan godt støje lidt disse Crown Itech . Men det kan nemt løses :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Mine Crown Itech har dette indbygget. De kostede fra ny ca 50,000 DK Kr fra ny.

    Jeg købte en på Ebay for 9000kr med forsendelse. Nr 2 købte jeg her i Danmark for 7000kr.

    Jeg ved godt dette er fine priser men jeg ser dem til 10,000- 15,000kr brugt alt efter hvor mange timer de har kørt. :)

    https://www.lydrommet.dk/produkter/maleudstyr/malemikrofoner

    https://www.lydrommet.dk/produkt/51875728/dbx-2215-dual-15-bands-grafisk-eq#1

    Ellers findes der på markedet flere elektroniske dele filter der indeholder programmet hvis ikke du vil købe en Crown Itech effektforstærker

    https://dbxpro.com/en/products/driverack-venu360
    Kanskje litt utelukket med en amp som ligger på 60-70db støy i idle i stua?

    Forøvrig er dsp en god ide. Minidsp sin 2x4hd er fin og ikke så gal pris.
    En annen løsning på å jevne ut litt respons er å bruke subwoofer.
    Ja de kan godt støje lidt disse Crown Itech . Men det kan nemt løses :)
    Ganske knotete å løse i itechene, siden viftekontroller og tempstyringa er litt kinkig å få modifisert, kombinert med at viftene er 24v, som gjør at det er lite silent vifter på markedet til disse. De blir også veldig varme innvending, som et hvorfor de bråker så mye i første omgang. Overoppheting er et tema. Et stykke fra en "fungerer ut av boksen" løsning.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Mine Crown Itech har dette indbygget. De kostede fra ny ca 50,000 DK Kr fra ny.

    Jeg købte en på Ebay for 9000kr med forsendelse. Nr 2 købte jeg her i Danmark for 7000kr.

    Jeg ved godt dette er fine priser men jeg ser dem til 10,000- 15,000kr brugt alt efter hvor mange timer de har kørt. :)

    https://www.lydrommet.dk/produkter/maleudstyr/malemikrofoner

    https://www.lydrommet.dk/produkt/51875728/dbx-2215-dual-15-bands-grafisk-eq#1

    Ellers findes der på markedet flere elektroniske dele filter der indeholder programmet hvis ikke du vil købe en Crown Itech effektforstærker

    https://dbxpro.com/en/products/driverack-venu360
    Kanskje litt utelukket med en amp som ligger på 60-70db støy i idle i stua?

    Forøvrig er dsp en god ide. Minidsp sin 2x4hd er fin og ikke så gal pris.
    En annen løsning på å jevne ut litt respons er å bruke subwoofer.
    Ja de kan godt støje lidt disse Crown Itech . Men det kan nemt løses :)
    Ganske knotete å løse i itechene, siden viftekontroller og tempstyringa er litt kinkig å få modifisert, kombinert med at viftene er 24v, som gjør at det er lite silent vifter på markedet til disse. De blir også veldig varme innvending, som et hvorfor de bråker så mye i første omgang. Overoppheting er et tema. Et stykke fra en "fungerer ut av boksen" løsning.
    Jeg har mine i et lydtæt skab med et større blæser der er næsten lydløs som er monteret på bagsiden af Rackskabet . Dog er bagplade demonteret nu. Så dek kan lade sig gøre at have dem i sin stue uden problemer :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skarp lyd når man klapper er det man kaller "flutter-ekko". Kjapp forklaring og løsning her;

    Dette problemet løses best ved å ha noe på veggene med parallelle flater rundt hodehøyde. Det vil ikke hjelpe noe særlig med pølser i hjørnene, så anbefaler akustiske paneler med bildetrykk på. Lydogakustikk.no leverer RPG Acoustics som har utallige varianter og løsninger, Sound of Science har alternativer og det har sikkert GIK Acoustics også. Kan også lage det selv ved å lage en tynn treramme og 5 cm rockwool flexi-a med høyttalerstoff eller lignende.

    Bassboom i en stue løses best med dsp/romkorreksjon (optimalt sett i kombo med flere små subwoofere plassert rundt omkring) da demping ikke vil kunne skjules tilstrekkelig til å gå igjennom WAF-kontrollen.
    Her er et eksempel fra min stue hvor jeg brukte manuell parametrisk EQ i en Minidsp boks for å redusere bass-boom (altså både peak-nivå og tiden bassen henger igjen i rommet). En slik boks får du fra 1500kr brukt og fra 2700kr ny, Minidsp 4x10HD, men må også ha Umik-1 mikrofon til ca 1100kr fra avshop.

    Before PEQs.jpg

    After Peqs.jpg
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    60
    Hei Dalix

    Nummer et: Har du et gulvteppe? ... Det er fint med DSP og romkorreksjon, men litt absorption i rommet (til en start) er uendeligt mye bedre. Noen sverger til en reol med bøker osv. Et veldig bra valg til gulvteppe er et stykke "kunst" bestående av et persisk eller indisk Gabbeh ull-teppe ... det fins i utrolig mange farger og mønstre, så arkitekten kan slå seg løs. Anbefalingen rent akustisk er at teppet er laget i håndspunnen ull - og "Gabbeh" betyr at det er litt groft (og"billig"). De fine tepper med mange knuter per kvadratcentimeter er for tynne og har ingen virkning. Ta evt. en titt på Carpet Vista (i Sverige):

    https://www.carpetvista.com/carpets/gabbeh

    Sitat fra siden: Gabbeh carpets are available in two varieties, Persian and Indian, and are very popular for use in the home. These thick, beautiful Persian carpets are hand-knotted using fine wool by nomads in Iran, and often have minimalistic patterns. Indian Gabbeh carpets come in many different color variants, often with less pattern generally, and make good utility carpets.

    Vennlig hilsen,
    Claus
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Hei, har gulvteppe ja. Får nok ikke et til selv om jeg vil.. Da lurer jeg på en ting til, når man kobler til en dsp, farger den lyden på noen måte? Eller justeres noen parametre og thats it?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.369
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har gulvteppe ja. Får nok ikke et til selv om jeg vil.. Da lurer jeg på en ting til, når man kobler til en dsp, farger den lyden på noen måte? Eller justeres noen parametre og thats it?
    Det viktigste er å få målt rommet med en målemic, for å se hvor problemene er.
    Så plasere ht og lytterposisjon der det er best.
    Så bør man ta å behandle rommet akustisk der det er nødvendig.
    Store problemer i etterklang i bassen trenger store tiltak.
    Har man ikke plass til store bassfeller kan man bruke trykkbaserte, dyrt men funker bra.
    DSP bør man kun bruke for finjusteringen til slutt.
    Da får man det beste resultatet, Man kan fort få for mye justering med DSP.
    Jeg har kun brukt DSP i bassen på 3 eller 4 punkter, etter att alt det andre var på plass.
    Fikk et mye bedre resultat med det en å are bruke DSP.
    All ære for dette med skal thohaug ha for opplæring innen dette temaet.
    Utlært? Langt ifra.
    Men fått meg noen skikkelige aha opplevelser underveis i reisen:=)
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Mange gode tips her, er nok ikke mye som går under radaren til Fru Arkitekten, så er vel dsp som blir mest effektiv her.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Fine gamle møbler med plyss og ekte tre, et par persiske tepper - og et par tunge gardiner. Du kan kalle det "klassisk" eller "retro" (til Fru Arkitekten) - men trolig billigere end en haug med "akustikk-produkter" (som stort sett er blaffelskum eller rockwool med høyttalerstoff rundt)...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Disse akustikktiltakene virker og ble godtatt og appludert av InteriørArkitekten
    Koster litt mer enn hifi men men..Happy Wife Happy Life
    bokhylle.jpg

    teppe.JPG


    Og ny stoffsofa med og myk puff med stopping (gjøres om til kaffebord med en "ramme" på toppen)
    puf.jpg
     
    Sist redigert:

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Fått med meg at bokhyller er populært. Hvordan vegg ville vært best? Mest aktuelt her med for eller bakvegg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    tror det er best med bokkylle bak deg, trur eg. så høyttaler har like jevne flate forhold, og refleksjonene bek deg spres. Andre kan ha bedre råd
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Tips på å stoppe bass fra 2 etasje som går ned i 1 etasje? Spør for en venn, han har anskaffet en ny MA Bronze sub..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tips på å stoppe bass fra 2 etasje som går ned i 1 etasje? Spør for en venn, han har anskaffet en ny MA Bronze sub..
    1. Redusere/eliminere bass-boom/stående bølger slik at man ikke har +20 dB på en eller annen frekvens.
    2. Avkoble sub fra gulv med myk avkobling for å hindre at subens vibrasjoner forplanter seg direkte i gulvet.
    3. Redusere hvor dypt subben spiller med et høypass-filter.

    Noe særlig mer kan man ikke gjøre uten å bygge seg ekstremt komplisert romløsning med skikkelig avkobling, og selv da vil dypbassen passere mer eller mindre uhindret.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Myk avkobling er vinn vinn, bedre bass i rommet og mindre basslekkasje til 1ste etasje. Asbjørn sier ca 2mm kompresjon av isolasjonsmaterialet gir vanligvis god avkobling (dvs resonansfrekvensen blir lav nok).
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker fire av disse (Navcom), men de er nok ikke i salg lengre:

    download (2).jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Fine gamle møbler med plyss og ekte tre, et par persiske tepper - og et par tunge gardiner. Du kan kalle det "klassisk" eller "retro" (til Fru Arkitekten) - men trolig billigere end en haug med "akustikk-produkter" (som stort sett er blaffelskum eller rockwool med høyttalerstoff rundt)...
    Ganske mye lekre løsninger der ute akustikkmessig som ikke bare er Glava om man gidder å søke litte grann. Koster mer ja, men du slipper ihvertfall å feildempe ved å hive inn masse ting ala tepper som kun dreper toppen og ikke gjør noe med bass eller mellomtone annet enn å få rommet til å virke til et radiostudio.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hva bruker dere da under sub feks?
    Det mest effektive og billige verktøyet er faktisk trillebårslanger fra Biltema som du fyller med kun litt luft. Når subben svaier som en båt på sjøen når du dytter borti den så vil resonansfrekvensen være veldig lav. Typ under 10hz.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Fine gamle møbler med plyss og ekte tre, et par persiske tepper - og et par tunge gardiner. Du kan kalle det "klassisk" eller "retro" (til Fru Arkitekten) - men trolig billigere end en haug med "akustikk-produkter" (som stort sett er blaffelskum eller rockwool med høyttalerstoff rundt)...
    Ganske mye lekre løsninger der ute akustikkmessig som ikke bare er Glava om man gidder å søke litte grann. Koster mer ja, men du slipper ihvertfall å feildempe ved å hive inn masse ting ala tepper som kun dreper toppen og ikke gjør noe med bass eller mellomtone annet enn å få rommet til å virke til et radiostudio.
    Usikker om "Fru Arkitekten" synes de er like lekre... Men uansett må en jo ha litt miljø også - om ikke det skal være et studie. Og i et studie - da mixer man musikk frem for at spille den. I sitt heim - skal en høre på musikken og den skal få leve. Om noe vil drepe musikk - så er det et lyddødt rom - målet er den kombinasjon av levende høyttalere (sorry - men typisk eldre høyttalere som ikke er dempet og frevenstøylet til den totale lyd-DØD) kombinert med passelig romklang. Og størrelse - dersom ønsker dyb bass. Ikke uten grunn at du kun hører (og føler) 16 hz i katedraler (byggd av STEIN) med 25 meter takhøyde, 75-100 meter rom og et potent orgel med 32"
    - noe som kan være tildels en fryktinngydende opplevelse som neppe noen subwoofer i heimen vil kunne gjengi.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.796
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Fine gamle møbler med plyss og ekte tre, et par persiske tepper - og et par tunge gardiner. Du kan kalle det "klassisk" eller "retro" (til Fru Arkitekten) - men trolig billigere end en haug med "akustikk-produkter" (som stort sett er blaffelskum eller rockwool med høyttalerstoff rundt)...
    Ganske mye lekre løsninger der ute akustikkmessig som ikke bare er Glava om man gidder å søke litte grann. Koster mer ja, men du slipper ihvertfall å feildempe ved å hive inn masse ting ala tepper som kun dreper toppen og ikke gjør noe med bass eller mellomtone annet enn å få rommet til å virke til et radiostudio.
    Usikker om "Fru Arkitekten" synes de er like lekre... Men uansett må en jo ha litt miljø også - om ikke det skal være et studie. Og i et studie - da mixer man musikk frem for at spille den. I sitt heim - skal en høre på musikken og den skal få leve. Om noe vil drepe musikk - så er det et lyddødt rom - målet er den kombinasjon av levende høyttalere (sorry - men typisk eldre høyttalere som ikke er dempet og frevenstøylet til den totale lyd-DØD) kombinert med passelig romklang. Og størrelse - dersom ønsker dyb bass. Ikke uten grunn at du kun hører (og føler) 16 hz i katedraler (byggd av STEIN) med 25 meter takhøyde, 75-100 meter rom og et potent orgel med 32"
    - noe som kan være tildels en fryktinngydende opplevelse som neppe noen subwoofer i heimen vil kunne gjengi.
    Nu skal der meget til at gøre et rum lyddødt. Men ved hvad du mener. Hvis man bliver tør i halsen er det for dæmpet. Det man ikke skal gøre er at dæmpe forkert. Det mener jeg, at et gulvtæppe er. Det er en hurtig løsning og konevenlig.... Et tæppe tager man til allersidst, og det er det mindst vigtige sted at dæmpe, fordi at gulvet er en naturlig refleksion, som er en naturlig del af vores verden. Vi kender den refleksion og registrer hvad vi går på. Jeg har det svært ved gulvtæppe lyd. For at det kan virke naturligt, skal den meste refleksion komme fra gulvet, som er det naturlige.
    jeg hører tydeligt en 20 Hz tone, men den er dæmpet. Men det bliver løst med en justering. 16 Hz kan jeg ikke lige afprøve, men jeg ved, at det kan min subwooferen sagtens gengive.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vekt-tilpassede SD-puter funker bra til å ha under komponenter for å koble bort vibrasjoner. Jeg brukte slike under Puls-woofer subene jeg hadde.

    Mala audio selger disse.

    Johan-Kr
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Fine gamle møbler med plyss og ekte tre, et par persiske tepper - og et par tunge gardiner. Du kan kalle det "klassisk" eller "retro" (til Fru Arkitekten) - men trolig billigere end en haug med "akustikk-produkter" (som stort sett er blaffelskum eller rockwool med høyttalerstoff rundt)...
    Ganske mye lekre løsninger der ute akustikkmessig som ikke bare er Glava om man gidder å søke litte grann. Koster mer ja, men du slipper ihvertfall å feildempe ved å hive inn masse ting ala tepper som kun dreper toppen og ikke gjør noe med bass eller mellomtone annet enn å få rommet til å virke til et radiostudio.
    Usikker om "Fru Arkitekten" synes de er like lekre... Men uansett må en jo ha litt miljø også - om ikke det skal være et studie. Og i et studie - da mixer man musikk frem for at spille den. I sitt heim - skal en høre på musikken og den skal få leve. Om noe vil drepe musikk - så er det et lyddødt rom - målet er den kombinasjon av levende høyttalere (sorry - men typisk eldre høyttalere som ikke er dempet og frevenstøylet til den totale lyd-DØD) kombinert med passelig romklang. Og størrelse - dersom ønsker dyb bass. Ikke uten grunn at du kun hører (og føler) 16 hz i katedraler (byggd av STEIN) med 25 meter takhøyde, 75-100 meter rom og et potent orgel med 32"
    - noe som kan være tildels en fryktinngydende opplevelse som neppe noen subwoofer i heimen vil kunne gjengi.

    Så det er bedre å kun drepe klangen mao, og bare beholde trøbbelet med honky mellomtone og ullen bass?
    Eller har du forslag til hvordan man gjør noe med det også?
    Vet du hvordan man enklest oppnår følelsen av et lyddødt rom? Ved å dempe store områder med tynt materiale. Typ masse tepper og gardiner. Det er faktisk slik at jeg anbefaler andre tiltak enn tepper og gardiner rett og slett fordi disse dreper mer opplevd klang enn andre ordentlige løsninger.

    Også skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil ha en høyttaler som oppfører seg som et instrument da høyttalerene ikke skal produsere egen musikk, men kun reprodusere noe som allerede er laget. Selv trenger ikke jeg at høyttaleren min legger opp en egen distinkt klang på all musikken jeg hører på, det holder med klangen som er på plata. Men hver sin smak :)

    Det finnes uansett mange fine løsninger der ute om man leter, jeg bare ville nevne det siden du da at det kun var Glava i høyttalerstoff, og det viser bare at du ikke har lett noe særlig.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.796
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tips på å stoppe bass fra 2 etasje som går ned i 1 etasje? Spør for en venn, han har anskaffet en ny MA Bronze sub..
    Han kan bygge en kasse, som subwooferen skal stå på. 40 cm høj. Acoustic Fields sælger nogle til det formål. At subwooferen er løftet, gør at det mere er den der lyttes på og ikke rummet der sættes i svingninger.
    Placere ikke subwooferen i et hjørne, men min. 50 cm derfrs.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn